Jag har en volvo v70r årsm 98. Jag körde av motorvägen så började bilen att hosta och oljelampan täntes och slockna direkt så jag stannade då dog bilen och ja kunde inte starta den. Tempen låg bra men när ja stanna så höjdens den men aldrig till röd.
Jag får gnista och soppa i bilen men kompet är jätte konstigt På 1.an 40 PSI - 2.an 10 PSI - 3.an 30 PSI - 4.an 40 PSI - 5.an 90 PSI.
Jag har kollat om kamremen har kuggat men det ser inte så ut.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Har inte hunnit kolla markeringen på vevaxeln var tvungen att titta vilka markeringar jag skulle följa. Måste jag ta bort remskivan för det? Jag såg remskivans markering den ska stå mot något på oljepumpen men den hittade ja inte
Har inte hunnit kolla markeringen på vevaxeln var tvungen att titta vilka markeringar jag skulle följa. Måste jag ta bort remskivan för det? Jag såg remskivans markering den ska stå mot något på oljepumpen men den hittade ja inte
Komp provaren är helt ny använd 1 gång innan mig!
Det var inte vatten i systemet
Okej. Min gissning är då att motorn skurit/kolvringarna bränt om det nu inte fanns vatten i systemet har antagligen motorn blivit riktigt varm.
Och om kolvringarna bränt så ger det ju klart otillfredställande kompression...
även om den står en kugg fel åt något håll ska det finnas mer komp än så
Om den står flera kuggar fel då?
Kan inte följande scenario inträffat: Motorn har gått tom på vatten, motorn blir överhettad, något värmenyper (t.ex kolvar/vev/kamaxel) snabbt och gör att bilen låser sig snabbt i en sekund därav att bilen hostade till och på det viset kuggar kamremmen över ett flertal kuggar. När bilen således svalnar och motorn inte längre värmenypit så står kammen helt fel och ger då inget komp.
Jag har ingen aning om det kan vara möjligt. Jag fick bara iden från att jag varit med ett flertal gånger att crossarna värmenypit på iskörning.
Destu fler kuggar fel destu mindre komp, tillslut inget alls. Dom brukar ju oftast tvärstanna när dom värmenyper, kamremmen brukar inte hoppa av det så länge den är någorlunda frisk
om alla är så off känns det ju som krökta ventiler...
och ifall remmen skall hoppa så måste ju en kamaxel låsa sig, för ifall bara veven stannar så gör ju axlarna det också (mindre massa) och då bör ju inte kamaxlarna fortfarande stå rätt vilket de verkar göra...
man varför har den då krökt ventiler? hmm, kanske gått så varm så toppackningen gett sig ordentligt, men jag hade först dubbelkollar kamrem och gjort komptest med annan mätare...
krökta vevstakar? körde du hårt på motorvägen innan den spjuckade?
Har du tur så är det bara topplockspackningen som havererat helt, men risken är att det finns mer fel.
Det är nog "bara" att lyfta toppen och se hur det ser ut. Mäta upp toppen om den har slagit sig, leta sprickor, kolla cylindrarna efter skador. Det kan medföra mycket.