BMW E36 325i -95 Etapp 2015 börjar på sidan 12

Upprustning av BMW E36 325i. Kopplingen lagad. Nu kan vi fortsätta där vi avslutade.
  • 46 Följare
  • 112 105 Visningar
  • Projektet avslutat 17 juli 2015
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
2 oktober 2014 · 353 Inlägg

Nya styrstag har kommit. Blir o byta så snart som möjligt.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
11 oktober 2014 · 353 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-899aeb7bed7c6d0ce8436273400cd2c6.jpg
It's dead Jim!

Parkerade bilen som vanligt fredag morgon utanför jobbet.
Efter 8 timmar kom jag ut och försökte starta den. Högg bara till.
Vaf**.

Pröva igen. Som att den inte frikopplar. Lägger ur växeln. Startar bilen. Går igång finfint. Försöker lägga i backen. Går inte. Fast i friläget. Ingen koppling. Stänger av. Kan byta växelläge. Prövar starta. Går inte med växel i.

Och där stod man. For dit idag på förmiddagen idag lördag och skulle bogsera hem den. Då går inte startmotorn runt heller.
Det gjorde den när jag lämnade den där igår.

Den gör verkligen allt för att bli såld/skrotad den här bilen just nu.

Senast redigerat av DoAe (11 oktober 2014)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
AndreAron
11 oktober 2014 · 222 Inlägg

Fyfan va surt alltså!! Men tappa inte hoppet! det ska lösa sig ser du nog smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
dawwe ...has left the building...
11 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Jag gissar: Kopplingens slavcylinder som gett sig, brukar kunna göra det "första frost natten"...O så har ditt batteri blivit urladdat. Skitfel båda två smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
13 oktober 2014 · 353 Inlägg

dawwe skrev:
Jag gissar: Kopplingens slavcylinder som gett sig, brukar kunna göra det "första frost natten"...O så har ditt batteri blivit urladdat. Skitfel båda två smile

Jo slavcylinder kan man ju hoppas på. Är det så att jag måste in där o gräva så blir det o lägga in en ny kopplingssats endå.

Urladdat batteri vette tusan om det är, känns mera som att startmotorn inte jobbar.

Vi prövade ladda batteriet. Men samma "fel".

Jag kan spelade musik utav fan med full bas och det tar batteriet. Men starta bilen vill den inte hmm

Sen kopplingen känns likadan som vanligt. Ska den väl inte göra om nån av cylindrarna gett upp? hmm

Ja man får se hur det ser ut när man väl tar isär den.

Får samåka i veckan. Det kom ju så fint lägligt då man inte har en krona i budgeten just nu att fixa bilen.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
20 oktober 2014 · 353 Inlägg

Jakten på vinterbil fortsätter.

Sen ska man bogsera bmw:n utan bromsar och servostyrning 5.6 mil i veckan. Blir spännande.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
29 oktober 2014 · 353 Inlägg

Vinterbil inhandlad.

Volvo 940 GLE -91

"Bara" gått 40 300 mil. Så knappt inkörd.

Saknas lister och lite annat smått och gott.

Men enligt säljaren renoverad topp någon gång 2012-2013 hade han fått veta av den han köpte den av.

Inga krockskador dock och ingen rost vad jag kunnat se ännu.

Inte för att jag bryr mig egentligen men lär väl fixa lite med den under sommaren iaf så att den kan gå över vintrarna.

Nybytt koppling på den för 600 mil sedan, känns riktigt bra i motor och växellåda.

Så får hoppas att inget går sönder på den innan jag fixat BMW:n iaf =P

Så nu är det bara att spara pengar till BMW:n.

Måste få ihop till att kunna byta koppling och till en bättre begagnad växellåda. För tar jag ner lådan som sitter där nu så kommer jag INTE att sätta tillbaka samma. =P

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
24 november 2014 · 353 Inlägg

Fan vad segt det går. För mycket utlägg så lyckas inte skrapa ihop pengar lika snabbt som jag vill till nya kopplingen/växellådan. hmm

Någon som vill ha en 940 GL med 531 topp och vx3 kam i utbyte att byta koppling och växellåda på min bmw? smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
VictorP
9 december 2014 · 341 Inlägg

Schyst projekt!
Följer såklart.. smile Vart beställde du ratten? Skulle behövas en ny i cabben med, lika sliten som din var.. smile

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
10 december 2014 · 353 Inlägg

VictorP skrev:
Schyst projekt!
Följer såklart.. smile Vart beställde du ratten? Skulle behövas en ny i cabben med, lika sliten som din var.. smile

Tackar. Tråkigt bara att jag inte har någonstans att fixa kopplingen i dagsläget utan att det ska kosta skjortan.

Ratten beställde jag hem på Ebay. Custom made. Kollade säljaren åt dig men dom verkar inte ha en enda produkt till försäljning just nu. Men hittade en annan säljare som verkar sälja en liknande ratt.

Ebay Annonsen
Du får kolla upp säljaren och så. Jag tar inget ansvar smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
cars4ever
10 december 2014 · 834 Inlägg

Du skulle kunna testa att skriva något om hjälp med kopplingsbytet på facebook och Bimmers of sweden. Du kanske kan fpå hjälp med lokal iallafall och det skulle väl underlätta lite wink

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
VictorP
10 december 2014 · 341 Inlägg

DoAe skrev:

VictorP skrev:
Schyst projekt!
Följer såklart.. smile Vart beställde du ratten? Skulle behövas en ny i cabben med, lika sliten som din var.. smile

Tackar. Tråkigt bara att jag inte har någonstans att fixa kopplingen i dagsläget utan att det ska kosta skjortan.

Ratten beställde jag hem på Ebay. Custom made. Kollade säljaren åt dig men dom verkar inte ha en enda produkt till försäljning just nu. Men hittade en annan säljare som verkar sälja en liknande ratt.

Ebay Annonsen
Du får kolla upp säljaren och så. Jag tar inget ansvar smile

Får tacka så mycket smile
Keep it up!

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
11 december 2014 · 353 Inlägg

cars4ever skrev:
Du skulle kunna testa att skriva något om hjälp med kopplingsbytet på facebook och Bimmers of sweden. Du kanske kan fpå hjälp med lokal iallafall och det skulle väl underlätta lite wink

Jo. Väntar lite på svar från en polare som skulle kolla om han och jag kunde hyra en garageyta. Han hade nåt spår.

Så förhoppningsvis ljusnar det snart.

Sen hoppas att fruntimret får sig iaf nåt deltidsjobb snart också så att man kan börja få pengar över.

Men väljer ju hellre att vara utan bmw:n än singel på vinterhalvåret. Felprioriterat kanske. tongue
Den slipper ju saltet på vägarna iaf.

Får köra 940:n ett tag helt enkelt tills det ljusnar.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
jarleb
11 december 2014 · 914 Inlägg

ordner seg tilslutt for snille gutter tonguecoolwink

DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
23 december 2014 · 353 Inlägg

Har ställt av BMW:n i väntan på bättre tider. Kändes surt att betala skatten jag fick idag för nåt som inte rullar. hmm
Så kommer inte att hända nåt värst mycket här framöver. Jag kommer tillbaka. Men vet inte när. Wish me luck.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
8 januari 2015 · 353 Inlägg

Idag svänger jag förbi nånstan och köper ett billigt bilbatteri (hej biltema), tankar några liter bensin i en dunk och sen ska vi se om det verkligen är problem med startmotorn.

Funkar den och motorn hoppar igång så kommer jag att putta över bilen till verkstad inom kort för kopplingsbyte.
Kommer att leja bort det eftersom jag fortfarande inte har någonstans att meka på.

Funkar den inte, ja då blir det att slita isär insug och grejer och ta sig ner till startmotorn och byta ut den mot en annan jag har liggandes.

Senast redigerat av DoAe (8 januari 2015)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
cars4ever
8 januari 2015 · 834 Inlägg

Hoppas att den är medgörlig och startar smile

DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
8 januari 2015 · 353 Inlägg

Hoppet är ju det sista som överger kroppen såatt big_smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
20 januari 2015 · 353 Inlägg

Då ljusnar det lite.

Fick bonus från jobbet för "väl utfört arbete".

Inte jättemycket. Men tillräckligt för att BMW:n ska få lite kärlek av någon som har mycket tid och verktyg och billyft.

Dvs en verkstad.

Så nu på Fredags ställs bmw:n på igen, skatten betalas, vinterdäcken sätts på.
Sen bogseras den över till verkstan för byte av koppling, byte av startmotor och petade in även ett byte av styrleder och hjulinställning när dom ändå har den där.

Verkstadstiden är inbokad till 28:e Januari.

Kostnad: 11500 kr
Byte koppling, inklusive reservedelar: 7800 kr
Byte av startmotor inkl reservdelar: 2500 kr
Byte av styrleder hö/vä + hjulinställning, endast arbete då jag har reservdelar: 1200 kr

(lite dyrt men vafan blir ju klarna på skiten endå) lol

Smakar det så kostar det när man inte har tillgång till verkstad själv att meka i.

Sen kommer jag bara att tvärt rasta bmw:n lite, tvätta av den, sedan ställa tillbaka den i garaget och köra volvon tills dess att den får körförbud (sista mars). Onödigt att ha ute bmw:n för mycket i saltet.

Sen beställa hem olja och filter för att göra en egen liten service på bmw:n innan 1:a april.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
27 januari 2015 · 353 Inlägg

Blir lite billigare

Kan stryka startmotor från verkstadsbesöket den funkar, och den fick jobba som bara den när jag försökte få bilen att mata soppa tillbaka till motorn.

Hade inte tagit mig för att göra det, men igår hade jag faktiskt någon med mig som kunde titta vad som hände på riktigt i motorutrymmet när jag vred på nyckeln (här i Norrland bor vi väldigt långt ifrån varandra så vi träffas inte så ofta).

Och motorn gick runt. Hade för mig att det skulle finnas lite bensin i motorn när jag hade den där på parkeringen när kopplingen dog, men någon måste ju ha varit och slangat ur det när bilen stod där över natten.

10 liter ny soppa och ca 10-15 minuter av startförsök så hade den äntligen fått lite soppa till motorn.

Och satan vad arg den var. Så jag fick en liten åtgärdslista av den när jag nu väckte liv på den.

1. Check coolant level, kan ha varit för att den helt enkelt var jättekall, stått i vinterkylan i 2 månader. Ska köra motorvärmare halva dagen idag och se om den blir gladare.

2. Licenseplate light failure, har bråkat i skuffen men kan inte ha kommit åt nå kablar, så lampan måste ha dött.

Hursomhelst, den är inte helt död ännu. Gnistan har tändts igen. Och ikväll ska jag spendera mycket tid med den.

Så det verkstaden får är

Byte koppling, inklusive reservedelar: 7800 kr
Byte av styrleder hö/vä + hjulinställning, endast arbete då jag har reservdelar: 1200 kr

Senast redigerat av DoAe (27 januari 2015)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang