Bilkamera för vindrutan (dash cam)

team_larsson
4 januari 2016 · 239 Inlägg

Xoff skrev:
(för om du med bobriken råkar vara den första som susar förbi det tillfälliga kamera släpet som monterades i natt så har du böter på posten snart, jag blir varnad minst 500 meter innan)

Och även om jag nu skulle bli av med den i en kontroll så är ändå både varnare och böteslappen sedan länge betalda...

Ja där ligger du i framkant vid fartkameror på släp. Aldrig använt eller hört någon i min bekantskapskrets som använt en laser/radar varnar så de där har jag absolut inte en susning om.

Men det bästa som du skriver är "sedan länge betalda". High five fick på den big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
sogat
9 januari 2016 · 153 Inlägg

Mr_B skrev:

sogat skrev:
Vad gäller lasern så måste väl polisen skjuta på en ett visst antal meter eller under ett visst antal sekunder för att resultatet skall godkännas, det betyder i sin tur att om dom skjuter på dig i 120 och du pallnitar ned till 100-110 så är inte deras resultat inte godkänt eller tillförlitligt. Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det.

Det beteendet borde ju inte vara svårt för snuten att känna igen, och börja vinka in bilar för, och sen bötfälla för laservarnaren. Jag hade inte vågat köra runt med en grunka i fönstret i alla fall, det hade varit alldeles för uppenbart.
Finns det delade enheter, där man monterar sensorn typ i grillen, och ljudvarningen inne i bilen? Kombinerat med en diskret strömbytare som stänger av innerdelen och smart montering borde det bli mer... osynligt.
Laser-poliser är ju inte speciellt vanliga längre, det är fartkameror som gäller i huvudsak. Poliserna ägnar sig hellre åt andningskontroller...
B!

Det handlar väl om att säkra bevis snarare än att veta vem som är skyldig och inte. De bötfäller inte bara en för laservarnaren, de beslagtar den också. Japp det finns det du beskriver, såg en film för något år sen där en chaffis i staterna blev stannad eftersom polisens radar blev störd när de skulle mäta han. De letade i säkert 20 minuter innan de gav upp, själv skrev uppladdaren att laserstöraren varit rakt framför näsorna på dom hela tiden, monterad i grillen. Jag är mer för andningskontroller när det väl kommer till kritan, hellre fortkörare i trafiken än folk som inte fattar att man inte ska köra påverkad.

Köpte föresten en bobrik, den verkar trevlig såhär långt bortsett från två små saker: - Strömkabeln är för kort och kardborrebandet för att fästa den på instrumentbrädan fäster inte på brädan, simple as that.

frav
9 januari 2016 · 23 Inlägg

Att kabeln är för kort & kardborren inte fäster har ju med bilen & göra. Felplacerat eluttag & för fet plast. Du får helt enkelt byta kärra. wink smile  Skämt å sido. Kul med en ny Bobrik ägare.

De mobila ATK fartkamerorna finns såklart inte med i Bobrik, av förklariga skäl. Där har man såklart nytta av en varnare.

Gällande varnare så den jag har tillgång till är en Cobra ESD-9560. Inte helt ny, ca 10-12år gammal skulle jag tippa på. Kanske finns det mer eller mindre känsliga modeller. Cobra är ju inte det bästa fabrikatet när det gäller varnare. Men denna varnar på K-band ca 3-4 vita plastvägstolpar framför kameran. Det är väl ca 50m mellan stolparna. Min uppskattning tidigare var således för kort. Så ca 200m innan. Men vad jag inte vet, är om det finns olika uteffekt på ATK-radarn beroende på om de är aktiva eller passiva? Det skulle ju isf kunna påverka hur tidigt det varnar.

Någon som vet var man kan finna specifikationer på dessa ATK-skåp? De kan ju inte vara hemliga?

Vad gäller Laser så är varnarna programmerade för att bara varna på de speciella Laser-pulståg som de olika laser-pistolerna har. Vilket såklart betyder att om Laserpistol-tillverkaren ändrar på pulståget eller det kommer en ny modell med annan laserpuls/våglängd, så detekteras inte denna automatiskt. Så de varnar inte på vilken laserstråle som helst, så som laserpekare m.m. (Finns kanske lågbudget prylar som gör även det?)

Vad gäller antal mätningar vid lasermätning så stämmer de att laserpistolen skall göra ett antal mätningar för att på så sätt ge ett säkert resultat. Men frågan är om laserpickan eller varnare + förare är snabbast?

Pro Laser 3 har väl den svenska Polisen?
http://kustomsignals.com/products/produ … gory/laser

Aktiva laser störare är kanske lite vanskligt att använda, med tanke på vilka följder det kan få. Men det beror såklart på hur vågad man är.
I USA så används ju på vissa ställen även radar-varnar detektering (RDD "Radar Detector Detector"). VG-2 Interceptor, Spectre III, Spectre IV & Stalcar är teknik som används för detta.  http://www.spectre-rdd.com/

Wabbzen
20 februari 2016 · 174 Inlägg

Hej! Funderar om det är någon som känner till om det finns bilkameror som har inbyggt batteri? Dvs att man slipper kabeln till cigguttaget, och man laddar den som en telefon typ.

Mvh

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
Extrazz En 5a är Livet.
20 februari 2016 · 2 005 Inlägg

Wabbzen skrev:
Hej! Funderar om det är någon som känner till om det finns bilkameror som har inbyggt batteri? Dvs att man slipper kabeln till cigguttaget, och man laddar den som en telefon typ.

Mvh

De flesta har men räcker inte några längre stunder. En timme max?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Wabbzen
20 februari 2016 · 174 Inlägg

Extrazz skrev:

Wabbzen skrev:
Hej! Funderar om det är någon som känner till om det finns bilkameror som har inbyggt batteri? Dvs att man slipper kabeln till cigguttaget, och man laddar den som en telefon typ.

Mvh

De flesta har men räcker inte några längre stunder. En timme max?

jäkla synd det tycker jag, säkert fler än jag som vill slippa dra kablar

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
Extrazz En 5a är Livet.
20 februari 2016 · 2 005 Inlägg

Wabbzen skrev:

Extrazz skrev:

Wabbzen skrev:
Hej! Funderar om det är någon som känner till om det finns bilkameror som har inbyggt batteri? Dvs att man slipper kabeln till cigguttaget, och man laddar den som en telefon typ.

Mvh

De flesta har men räcker inte några längre stunder. En timme max?

jäkla synd det tycker jag, säkert fler än jag som vill slippa dra kablar

jag kommer inte ihåg vilken modell jag har nu. Har inte nyttjat den på någon månad då jag slarvat bort fästet men iaf så klarade jag att trycka in kabel mellan innertak och A stolpen ner förbi handsfacket och till cigg uttaget. Tyckte att det funkade rätt bra då det oftast är väldigt bra med kabel till de flesta kameror.

Det var inte mycket kabel som syntes för min del iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
trubbelturbo
20 februari 2016 · 1 460 Inlägg

Extrazz skrev:

Wabbzen skrev:

Extrazz skrev:

De flesta har men räcker inte några längre stunder. En timme max?

jäkla synd det tycker jag, säkert fler än jag som vill slippa dra kablar

jag kommer inte ihåg vilken modell jag har nu. Har inte nyttjat den på någon månad då jag slarvat bort fästet men iaf så klarade jag att trycka in kabel mellan innertak och A stolpen ner förbi handsfacket och till cigg uttaget. Tyckte att det funkade rätt bra då det oftast är väldigt bra med kabel till de flesta kameror.

Det var inte mycket kabel som syntes för min del iaf.

Så har jag gjort på två bilar som jag haft kamera i, kabeln sitter bra och syns knappt alls.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Wabbzen
20 februari 2016 · 174 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Extrazz skrev:

Wabbzen skrev:
jäkla synd det tycker jag, säkert fler än jag som vill slippa dra kablar

jag kommer inte ihåg vilken modell jag har nu. Har inte nyttjat den på någon månad då jag slarvat bort fästet men iaf så klarade jag att trycka in kabel mellan innertak och A stolpen ner förbi handsfacket och till cigg uttaget. Tyckte att det funkade rätt bra då det oftast är väldigt bra med kabel till de flesta kameror.

Det var inte mycket kabel som syntes för min del iaf.

Så har jag gjort på två bilar som jag haft kamera i, kabeln sitter bra och syns knappt alls.

Så gjorde jag i saaben jag hade också, blev bra. Men problemet jag bara har bara cigguttag i bak i bmwn, och att tjuva ström från stereon är inte och tänka på då allt är inbyggt. Så lite därför jag tänkte på om det fanns så att man slapp sladdar.

Senast redigerat av Wabbzen (20 februari 2016)

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
spillolja
20 februari 2016 · 4 025 Inlägg

Golf VI -08:

kameran har 3 ledare   jord  15-pol och ständig +

dragit ned till säkringsboxen och använt lediga säkringshållare vid nyinstallation
den dagen jag byter bilkamera är det bara att klippa ledningen vid backspegeln/innerbelysningen intill kamerans kontakthus och där finns 3st ledare att välja på   vid installation av annan kamera
dvs. ovan nämda ledare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sogat
22 februari 2016 · 153 Inlägg

Wabbzen skrev:
Hej! Funderar om det är någon som känner till om det finns bilkameror som har inbyggt batteri? Dvs att man slipper kabeln till cigguttaget, och man laddar den som en telefon typ.

Mvh

Nästan alla kamerorna har egna batterier, dessa är dessvärre mer eller mindre värdelösa. De kameror jag haft har klarat av att filma max 10 minuter på bara batteriet..batterierna verkar bli dåliga efter en tids användande med ständig ström.

trubbelturbo
22 februari 2016 · 1 460 Inlägg

Funkar inte med en vanlig GoPro kamera då? GoPro Hero 4 är ju väldigt kompakt, spelar över gammal film när minneskortet är fullt och klarar av att filma i ~2 timmar, iaf. enligt hemsidan.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
sogat
22 februari 2016 · 153 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Funkar inte med en vanlig GoPro kamera då? GoPro Hero 4 är ju väldigt kompakt, spelar över gammal film när minneskortet är fullt och klarar av att filma i ~2 timmar, iaf. enligt hemsidan.

Fungerar säkert, men hela idén med bilkameror är att dessa ska sköta sig själv och inte kräva en massa skötsel som start och stopp och dylikt. Personligen så känner jag mig väldigt naken och kan knappt köra bil utan kamera längre.

Sillastryparen
12 mars 2016 · 4 Inlägg

Har en gammal dash-cam från Bilkamera.se, men den börjar bli lite lurig I kopplingarna. Alltså när jag ska ladda ner något I datorn glappar sladden till bilkameran, och kopplar då I eller ur om jag andas in eller ut... - Tror jag för något år sedan gav 7-800 kronor för denna. Fiinns det någon som har ett bra tips på alternativ? Och då inte ifrån någon firma som tycks tro att det är olagligt att använda en sådan kamera...! ;-)

Sillastryparen
13 mars 2016 · 4 Inlägg

daem0n skrev:
Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Fråga: VAR har Du köpt den här kameran? Verkar ju helt ok! tongue Min galma kamera har sett sina bästa dagar. Men upphängningsanordningen verkar lite vek på denna. Och ska man släpa in kameran för att koppla den till datorn är det här med klistrad grej på vindrutan inte så där hållfast... Eller? Sugproppar ramlar ibland av, men man kan få dem på plats igen...cool

PLindblom
14 mars 2016 · 1 200 Inlägg

Sillastryparen skrev:

daem0n skrev:
Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Fråga: VAR har Du köpt den här kameran? Verkar ju helt ok! tongue Min galma kamera har sett sina bästa dagar. Men upphängningsanordningen verkar lite vek på denna. Och ska man släpa in kameran för att koppla den till datorn är det här med klistrad grej på vindrutan inte så där hållfast... Eller? Sugproppar ramlar ibland av, men man kan få dem på plats igen...cool

Jag har en likadan, men med kondensator i stället för batteri. Rengör du bara rutan innan du monterar fästet med den medföljande, dubbehäftande 3M-tejpen sitter det stenhårt. Kameran väger dessutom nästan ingenting, så det bler aldrig någon vidare belastning på fästet.

När jag vill spara filmklipp från kameran tar jag helt enkelt ur minneskortet ur den och stoppar in detta i datorn.

Senast redigerat av PLindblom (14 mars 2016)

Sillastryparen
15 mars 2016 · 4 Inlägg

Fick besked fråb återförsäljaren: Antingen Japan eller USA. Något annat visste de inte. Finns det någon nämre oss som säljer dessa små ting...?

FordRSC Los geht's, Schumacher
15 mars 2016 · 1 510 Inlägg

Denna köpte jag:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- … fps-p50961

Är nöjd hittils. Dock trist att den tappar minnet och vill att man knappar in datum efter några dagar.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Sillastryparen
15 mars 2016 · 4 Inlägg

30 FPS - är det ung detsamma som A118/B40 Ford RSC...? Mina gamla har tappat minnet för länge sedan, så det är inget problem! :-) Men är den smidig att ta I och ur bilen, ger bra och skarpa videos...? Vad kör du med? VLC som video-hanterare eller...? Ps: Tack för bra hjälp till Er! ;-)

FordRSC Los geht's, Schumacher
15 mars 2016 · 1 510 Inlägg

Sillastryparen skrev:
30 FPS - är det ung detsamma som A118/B40 Ford RSC...? Mina gamla har tappat minnet för länge sedan, så det är inget problem! :-) Men är den smidig att ta I och ur bilen, ger bra och skarpa videos...? Vad kör du med? VLC som video-hanterare eller...? Ps: Tack för bra hjälp till Er! ;-)

Vet ej om det är samma som A118/B40. Sugproppen var hyfsat usel, glömde nämna det i förra inlägget. Men har klistart på med självhäftande, som kom med. Sitter med magnet så tar cirka 3 sekunder att ta bort.
Minns inte vilket prog som öppnades, men inte var det VLC. Redigerade dock i iMovie.

Inte det bästa ljuset ute, men ser bättre ut original än via youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=uyF-ijroglM

Senast redigerat av FordRSC (15 mars 2016)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang