Koppla +12v OCH -12v som tillslag till relä?

Sami-B Ustkaka
17 augusti 2013 · 506 Inlägg

Har monterat 220w LE- extraljus med ett 30a "extraljusrelä". Så långt funkar allt,
men nu fick jag för mig att jag skulle strobba med extraljuset bara för skojs skull och prova att köra med det. (Givet vis bara på avskilda och avstängda vägar ;p )

Men den strobkontrollern jag har klarar bara 6w, och är gjord för att tåta i en LED rätt i den, har alltså +12 och -12v ut.
Så hur får ja den som tillslag till reläet?


Den här strob kontrollern har jag:

http://flashwork28.com/image/data/car%20accessories/strobe%20led/P1100430.jpg

Specifications:
    

Flash modes: 3   

Outputs: 4 
Output power: 4-6W

Input Voltage: 10.5V-13.5V Suitable for DC 12V power supply.

Box dimensions: 7.4 x 5 x 2.5cm (2.9 x 2 x 1")

Please note the box cannot control headlamps

Senast redigerat av Sami-B (17 augusti 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
offfroad Män med stil kör dieselbil
17 augusti 2013 · 595 Inlägg

det går att lösa..,

vet du vad en diod är?
(enkelt sagt en backventil men för el.)
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … -3a-p90034
http://www.kjell.com/images/Product_130400501085353069/full/1/diod-1n5404-400v-3a

du använder en gäng med dessa ( behövs så skriver/ritar jag en kopplingschema ikväll )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Sami-B Ustkaka
17 augusti 2013 · 506 Inlägg

offfroad skrev:
det går att lösa..,

vet du vad en diod är?
(enkelt sagt en backventil men för el.)
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … -3a-p90034
http://www.kjell.com/images/Product_130 … 04-400v-3a

du använder en gäng med dessa ( behövs så skriver/ritar jag en kopplingschema ikväll )

Hmm, låter intressant, du får jättegärna skissas lite på det smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
offfroad Män med stil kör dieselbil
17 augusti 2013 · 595 Inlägg

tror att de kan kopplas så..,

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141879/141879-0eff0c53ec8a8059f9619e31bc6e8fec.jpg

lägg märke till riktningen av dioderna .,
någon annan smartskalle bör kolla över denna..,

jag tar inget ansvar ifall de skiter dig.., du kopplar på eget risk..
friskt kopplat hälften brunnet ,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
17 augusti 2013 · 211 Inlägg

Men om du har 12 v +/-  ut så lägg detta på spolen till relät beroende på hur mycket spolen tar i effekt för att dra men 6 watt borde räcka. Koppla upp relät innan du dra en massa kabel och prova.

Crazy Ride säljer samma enhet som denna.

Senast redigerat av iron_angel (17 augusti 2013)

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
MammDiin
17 augusti 2013 · 2 019 Inlägg

Borde det inte också gå att fixa en knapp med 2 eller 3 lägen där du har ett läge så det funkar som extraljus, och ett där det blinkar (och eventuellt ett offläge om du endast vill köra med helljuset)
Och så styrströmmen från strobkontrollern som styr ena reläet till extraljusen.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
17 augusti 2013 · 835 Inlägg

Är det 12 V ut från styrenheten för det första så att du kan styra ett vanligt relä?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Sami-B Ustkaka
18 augusti 2013 · 506 Inlägg

iron_angel skrev:
Men om du har 12 v +/-  ut så lägg detta på spolen till relät beroende på hur mycket spolen tar i effekt för att dra men 6 watt borde räcka. Koppla upp relät innan du dra en massa kabel och prova.

Crazy Ride säljer samma enhet som denna.

Skall jag lägga både plus och minus på tillsag? :S

Swedenrockers skrev:
Är det 12 V ut från styrenheten för det första så att du kan styra ett vanligt relä?

Det är 12v ut.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Sami-B Ustkaka
18 augusti 2013 · 506 Inlägg

offfroad skrev:
tror att de kan kopplas så..,

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141879/141879-0eff0c53ec8a8059f9619e31bc6e8fec.jpg

lägg märke till riktningen av dioderna .,
någon annan smartskalle bör kolla över denna..,

jag tar inget ansvar ifall de skiter dig.., du kopplar på eget risk..
friskt kopplat hälften brunnet ,

Så då måste jag ha två relän?
Nästa fråga, det finns ingen strob kontroll, med bara en +12v ut att tillgå? tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
18 augusti 2013 · 211 Inlägg

Du har 12 v ut .Plus på den röda tråden och minus på den svarta. Röd och svart lägger du på stiften till spolen. Du kan ansluta två stycken ljus till ett relä. Kolla så att elektroniken klarar av att driva relät innan du drar en massa kabel. Lycka till

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Sami-B Ustkaka
18 augusti 2013 · 506 Inlägg

iron_angel skrev:
Du har 12 v ut .Plus på den röda tråden och minus på den svarta. Röd och svart lägger du på stiften till spolen. Du kan ansluta två stycken ljus till ett relä. Kolla så att elektroniken klarar av att driva relät innan du drar en massa kabel. Lycka till

Ja! det är klart! Hade lite otur med tänket. smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
19 augusti 2013 · 211 Inlägg

Sami-B skrev:

iron_angel skrev:
Du har 12 v ut .Plus på den röda tråden och minus på den svarta. Röd och svart lägger du på stiften till spolen. Du kan ansluta två stycken ljus till ett relä. Kolla så att elektroniken klarar av att driva relät innan du drar en massa kabel. Lycka till

Ja! det är klart! Hade lite otur med tänket. smile

smile Lycka till med ljusen nu. Lägg gärna upp ett klipp om du kan hur det blev.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang