Mercedes 250d blir 300d superturbo

Ombygge av min 250d till 300d "superturbo"
  • 110 Följare
  • 85 953 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 oktober 2015
Triquetra
18 september 2013 · 322 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

WarMachineZ skrev:
Tjena, diggar ditt jobb verkligen! Får mig att bli inspirerad smile
Nu när jag är klar med det mesta utvändigt på min Merca så funderade jag på att turbo mata min smile
Såg några klipp på Youtube om en som hade en likadan fast var 2.3a istället, och han fick ut 340 hästar på 1bar smile.

Vet du något om man måste få intyg från Mercedes för få genom det på besiktningen ? Menar med hjulupphängningen, bromsar osv ? smile
Tack smile

Tjena, tackar! kul att man kan inspirera någon! smile
Denna kommer jag själv endast att behöva skaffa bänkningspapper på med den nya motorn och försöka få hållit den på en vettig effekt på pappret så är det bara att ändringsbesikta och rulla igenom, borde inte vara några problem alls smile

Aha okej :o Jag hörde massor av min lärare på fordon att man måste skaffa intyg och sånt :S, kanske bara gäller när man ökar till mycket högre värden än orginal hästar ? smile

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star
BMW E46 (2004)
lillisaa Bitch!
19 september 2013 · 87 Inlägg

WarMachineZ skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

WarMachineZ skrev:
Tjena, diggar ditt jobb verkligen! Får mig att bli inspirerad smile
Nu när jag är klar med det mesta utvändigt på min Merca så funderade jag på att turbo mata min smile
Såg några klipp på Youtube om en som hade en likadan fast var 2.3a istället, och han fick ut 340 hästar på 1bar smile.

Vet du något om man måste få intyg från Mercedes för få genom det på besiktningen ? Menar med hjulupphängningen, bromsar osv ? smile
Tack smile

Tjena, tackar! kul att man kan inspirera någon! smile
Denna kommer jag själv endast att behöva skaffa bänkningspapper på med den nya motorn och försöka få hållit den på en vettig effekt på pappret så är det bara att ändringsbesikta och rulla igenom, borde inte vara några problem alls smile

Aha okej :o Jag hörde massor av min lärare på fordon att man måste skaffa intyg och sånt :S, kanske bara gäller när man ökar till mycket högre värden än orginal hästar ? smile

det gäller om du ökar med än 20% hk och 10% mer i vrid

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
_ZaNDeR_
19 september 2013 · 195 Inlägg

lillisaa skrev:

WarMachineZ skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

Tjena, tackar! kul att man kan inspirera någon! smile
Denna kommer jag själv endast att behöva skaffa bänkningspapper på med den nya motorn och försöka få hållit den på en vettig effekt på pappret så är det bara att ändringsbesikta och rulla igenom, borde inte vara några problem alls smile

Aha okej :o Jag hörde massor av min lärare på fordon att man måste skaffa intyg och sånt :S, kanske bara gäller när man ökar till mycket högre värden än orginal hästar ? smile

det gäller om du ökar med än 20% hk och 10% mer i vrid

japp precis! smile

Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
_ZaNDeR_
20 september 2013 · 195 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164840/164840-da7b732145e9b0fb30bea950baa09f47.jpg
Motorn börjar vara näst intill färdig endast spridarrenovering samt ny koppling som ska på, sedan börjar det bära av hemåt med motorn för att bygga grenrör och så småningom montera den i bilen! big_smile

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
_ZaNDeR_
20 september 2013 · 195 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164840/164840-fa1b1a1fb813a6b33653033455c780ab.jpg

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
SchnyggHasche
22 september 2013 · 20 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

SchnyggHasche skrev:
angående växellådan så är det troligtvis en 717.430 låda. Mercedes lite vassare låda heter 717.450 och har ettan neråt så kallad dogleg-låda smile. Provat 2 såna lådor, 3ans växel är väldigt skör.

Btw Kul trådsmile

Mvh

Ahaa okej tackar! smile är det ens värt att försöka köra med denna en stund eller borde man byta låda direkt? smile

aa det går å köra om du hoppar över trean vid fullt pådrag:). håller rätt länge om man kör utan elektrisk förpump till motorn också. för det gav en ganska stor skillnad i effekt:).
Men jag rekomenderar att du ordnar en omsvetsad bmw-låda, kört flera månader på min nu utan problem smile.

Mercedes 300 dt "Superturbo" (1991)
Volvo 242 dl "turbon" (1975)
_ZaNDeR_
22 september 2013 · 195 Inlägg

SchnyggHasche skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

SchnyggHasche skrev:
angående växellådan så är det troligtvis en 717.430 låda. Mercedes lite vassare låda heter 717.450 och har ettan neråt så kallad dogleg-låda smile. Provat 2 såna lådor, 3ans växel är väldigt skör.

Btw Kul trådsmile

Mvh

Ahaa okej tackar! smile är det ens värt att försöka köra med denna en stund eller borde man byta låda direkt? smile

aa det går å köra om du hoppar över trean vid fullt pådrag:). håller rätt länge om man kör utan elektrisk förpump till motorn också. för det gav en ganska stor skillnad i effekt:).
Men jag rekomenderar att du ordnar en omsvetsad bmw-låda, kört flera månader på min nu utan problem smile.

Okej tackar! smile jasså vad använder du för förpump? och är det något skillt tryck till pumpen man borde köra på då?
Jo kommer nog att skaffa bmw låda så fort ekonomin tillåter tongue

Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Vurtne DEVIL
22 september 2013 · 1 171 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

SchnyggHasche skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

Ahaa okej tackar! smile är det ens värt att försöka köra med denna en stund eller borde man byta låda direkt? smile

aa det går å köra om du hoppar över trean vid fullt pådrag:). håller rätt länge om man kör utan elektrisk förpump till motorn också. för det gav en ganska stor skillnad i effekt:).
Men jag rekomenderar att du ordnar en omsvetsad bmw-låda, kört flera månader på min nu utan problem smile.

Okej tackar! smile jasså vad använder du för förpump? och är det något skillt tryck till pumpen man borde köra på då?
Jo kommer nog att skaffa bmw låda så fort ekonomin tillåter tongue

hur mycket effekt tror du att du kommer få ut? smile

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
_ZaNDeR_
22 september 2013 · 195 Inlägg

Legosoldaten skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

SchnyggHasche skrev:

aa det går å köra om du hoppar över trean vid fullt pådrag:). håller rätt länge om man kör utan elektrisk förpump till motorn också. för det gav en ganska stor skillnad i effekt:).
Men jag rekomenderar att du ordnar en omsvetsad bmw-låda, kört flera månader på min nu utan problem smile.

Okej tackar! smile jasså vad använder du för förpump? och är det något skillt tryck till pumpen man borde köra på då?
Jo kommer nog att skaffa bmw låda så fort ekonomin tillåter tongue

hur mycket effekt tror du att du kommer få ut? smile

Mitt mål är 300 på hjulen smile då är jag nöjd till en början smile

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Vurtne DEVIL
22 september 2013 · 1 171 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

Legosoldaten skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

Okej tackar! smile jasså vad använder du för förpump? och är det något skillt tryck till pumpen man borde köra på då?
Jo kommer nog att skaffa bmw låda så fort ekonomin tillåter tongue

hur mycket effekt tror du att du kommer få ut? smile

Mitt mål är 300 på hjulen smile då är jag nöjd till en början smile

Är ju inte allt för mycket att göra dåsmile

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
_ZaNDeR_
9 oktober 2013 · 195 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164840/164840-0ef07dcb0800981d1e27b52093bf1f48.jpg
Samt införskaffat en lite bättre snurra, Holset H1 55mm in 65mm ut #16 avgashus smile

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
_ZaNDeR_
10 oktober 2013 · 195 Inlägg

ingen som vet något om tryckplattan? smile

Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
_ZaNDeR_
14 oktober 2013 · 195 Inlägg

Kom igen då! kom med tips/åsikter i alla fall inge roligt att ha en projekttråd för sig själv ju! lol

Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
aDedorsson Maskinförare
14 oktober 2013 · 681 Inlägg

Jag väntar på bilder... big_smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
_ZaNDeR_
14 oktober 2013 · 195 Inlägg

aDedorsson skrev:
Jag väntar på bilder... big_smile

Haha joo kommer så fort jag får löst detta med kopplingen, är ingen specialist på sånt så vill gärna ha tips på tryckplatta (svarvning av svänghjul?) m.m big_smile

Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
aDedorsson Maskinförare
14 oktober 2013 · 681 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

aDedorsson skrev:
Jag väntar på bilder... big_smile

Haha joo kommer så fort jag får löst detta med kopplingen, är ingen specialist på sånt så vill gärna ha tips på tryckplatta (svarvning av svänghjul?) m.m big_smile

jo de e klart, men det får du inte av mig wink

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
_ZaNDeR_
14 oktober 2013 · 195 Inlägg

aDedorsson skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

aDedorsson skrev:
Jag väntar på bilder... big_smile

Haha joo kommer så fort jag får löst detta med kopplingen, är ingen specialist på sånt så vill gärna ha tips på tryckplatta (svarvning av svänghjul?) m.m big_smile

jo de e klart, men det får du inte av mig wink

Hah, nej det kräver jag inte heller wink vill bara höra åsikter så att man inte sitter och skriver för sig själv bara big_smile

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
aDedorsson Maskinförare
14 oktober 2013 · 681 Inlägg

_ZaNDeR_ skrev:

aDedorsson skrev:

_ZaNDeR_ skrev:

Haha joo kommer så fort jag får löst detta med kopplingen, är ingen specialist på sånt så vill gärna ha tips på tryckplatta (svarvning av svänghjul?) m.m big_smile

jo de e klart, men det får du inte av mig wink

Hah, nej det kräver jag inte heller wink vill bara höra åsikter så att man inte sitter och skriver för sig själv bara big_smile

hehe jo jag vet precis vad du menar smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
mbadriver
15 oktober 2013 · 244 Inlägg

Sachs 765 säger jag! 240mm så man får svarva  göra nya bulthål i svänghjulet wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
_ZaNDeR_
15 oktober 2013 · 195 Inlägg

mbadriver skrev:
Sachs 765 säger jag! 240mm så man får svarva  göra nya bulthål i svänghjulet wink

Lutar nog mot det! big_smile

BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang