Dags för en liten projekt tråd då jag hoppas detta kommer intressera några av er här på garaget uppdatering. 2014
2013. fick för mig att bygga en smidd maskin. de blev original motorn ett odb (GT block)255WHP och inte tänkte jag på att de skulle spåra ur så här så efter halva sommaren började jag samla pengar igen.
Motorn blir uppdaterad till ett Cdb block smidd botten samt en 2,5 liters vev, arp bult rakt igenom. ombyggt grenrör, omgjorda tryckrör för kortare väg samt mindre böjar. downpipet blir 3,5 tum. men där emellan sitter en precision turbo 5858, topparna får nya kammar, fjädrar, slipade ventilsäten och något portade insugs kanaler.
många kanske tycker imprezorna ska gå rakt fram men efter jag testa Rwd diffen som gjordes blev suget att börja köra drifting. drivlinan ja subarus bakaxel o drivaxlar var för små. de fick bli bmw drivlina från en 525 diesel turbo (ZF). sedan kom reglerna för drifting, (originalupphängningspunkterna var tvungna att använda) men detta löstes efter mycket funderingar.
velar ännu fram o tillbaka vad som ska köras i år. gatebil mantorp park och rudskogen kommer ni se bilen i de kan jag nästan lova om inget extremt händer.
NIzmO skrev: Har du lite mer info om hur RWD konverteringen är gjord? Såg dig igår på Mantorp och kompisen frågade hur du löst bakhjulsdriften och jag gissade på bortplockade drivaxlar fram med nån mer modd men är nog grundligare än så ser jag nu .
jag kan köra med både drivaxlar i och borttagna eftersom jag kör svetsad centrum diff också nu när jag kör original låda men denna håller inte till 450WHP så därför ska det i en bmw ZF låda istället. alltså kommer jag få svetsa om svepet för att då detta att passa kommer då även att köra bmw kardan och bmw bakaxel
just nu ser diffen ut så här, den övre "plattan/drevet" är borttaget då den överför kraften till pinjongen till framdiffen.
sedan är diffen ihop satt igen och svetsad och även balanserad (då lagret som håller diffen lätt kan rasa annars)
Ett problem som uppstått är att bmw kör tryckande koppling och subaru kör dragande men efter sökningar så ska det finnas tryckande steg 2 kopplingar med tillhörande svänghjul som ska passa min motor så hoppas detta ska fungera med bmw lamell http://www.ebay.com/itm/ACS-Stage-2-Clu … 1266302615
Trevligt att några kommer att följa detta ! som sagt inget som jag kommer att ha brott om med då bilen ska vara klar till nästa år
MEN idag satte jag vinkelslipen i svepen efter många mätningar hit och dit.
resultatet blev bra tycker jag men, startmotorn får just nu inte plats så det får kapas ur där och svetsas i en ny bit. sedan ska jag nog åka och fräsa subaru svepet helt rakt innan svetsning så att en sida blir helt rak iallafall, annars passar det ihop bra tycker jag
känndes som det var dags att riva blocket så det kan lämnas in hos göran i veckan, ja sagt o gjort har nu gjort det ikväll och hittat felet varför denna motor plockades ur. tyvärr är det en liten repa i blocket ska se vad motor firman säger om den kanske det är bara att hona ur cylindrarna annars får det bli en ÖD och nya kolvar (jag som tänkte använda mina smidda 92mm kolvar från mitt nuvarande block)
växellådan är inte inlämnad på svetsning än men det är så gott som klart
innan jag lyfter ur gamla motorn är tanken att jag ska komma på hur allt ska byggas ihop så jag har lång tanke tid,
Bmw kardan och bakaxeln är nere så det finns jobb med den innan motorblocket och växellådan är klara.
turbon har jag fått för mig att placera precis bakom hel/halv ljus eftersom det blir kortast väg med grenrör och tryckrör samt att down pipet inte får några skarpa böjar som stryper effekten turbon kan leverera.
här kommer lite bilder Precision 5858 vs Vf36
Placering
lördag kväll ovh denna orsaka denna kanske dumma tanke
igår blev det att hämta dom näst sista delarna till bränslesystemet catch tank, stålomspunna ledningar, fuel rails, 1200cc spridare och ett bränslefilter. nu är det nog bara ett eller 2 y block och en brt som klarar E85
igår hämta jag ytterligare lite saker som tryckplatta lamell Regulator bränslefilter
detta får man tacka Kl Racing för snabba leveranser och bra priser !
hämta även ett aluminium insug som kommer att få moddas om för att passa på mitt insug, fick det av en god vän som inte behövde det till hans bygge, underbart med vänner !
ikväll tänkte jag börja riva motor och växellåda, mycket är redan löst så det ska inte ta allt för många minuter
ikväll börjades rivningen ordentligt. lite tråkigt uppdateringar nu innan det ska byggas ihop igen men ni får stå ut
så här såg bilen ut kl halv 6 i eftermiddags
sedan åkte kylare, motor och växellåda ur
här är ZF lådan bredvid originallådan ca 30cm kortare och nästan 20 kg lättare !
fortsatte sedan med alla yttre delar på motorn så nu ser det ut så här insug
och motorblock
kom även lite delar från Importcarparts (England) idag så nu är packningar och saker hemma till blocket blev 1,67 mm topplockspackningar ny kamrem, spännare, Grupp N motor kuddar, distanser till insuget och acl vevlager
ny dag imorgon då är tanken att blocket ska vara isär och topparna rengjorda
för det första är blocket delat kolvar och stakar är ute. topparna är på god väg att bli rena från olja.
invändigt i bilen är all inredning bakom instrumentpanelen ute och sedan
är svänghjulet svarvat och borrat för att sachs tryckplattan ska kunna bultas på, ska bara inhandla 3 st styr stift för att denna ska kunna lämnas in på balansering med veven
idag fick jag iallafall ihop svepet och växellådan. även provmonterat men stötte på lite problem och tror jag behöver bygga om växellådstunneln lite då lådan är mycket högre än en vanlig subaru låda, hum får kolla mer på detta imorgon kanske går att sänka motorn lite så detta problem försvinner.
BMW ZF från en 525td (omsvetsat till subaru svep)den är ca 30 cm kortare eftersom de inte finns någon centrumdiff i dessa men så är den lite för hög men det går alltid att lösa
fått lite gjort idag också men för de mästa har jag suttit o funderat ut vad för el jag ska ha kvar, ibörjan är det bara en stor klump med kablar som till slut hitta ut och 2 av 4 kabelskor till elen från dörranrna till bagaget är bara kvar med få tal kablar kvar i
har även varit hos göran och lämnat svänghjul och fruckplatta för balansering så det blir nollat med veven
kanske lite opassande inlägg nu men behöver ju en biltransport som jag kan förflytta bilen med till nästa år.
så i helgen fick det bli LT31 meck flak skulle förstärkas och alu durkplåt skulle kapas och passas in vi är inte riktigt färdiga en men vi kom en bra bit på vägen
men en fråga, vad ska hutten vara för färg ? flaksidorna blir svarta även skyddet fram som inte är med på bilderna men hytten behöver lite ny färg kom med förslag !
och ja den släpper på 2an på gräs/grus (utan bil på)