igår kväll fick jag in brandväggen och tätat med brandmassa också så nu är den färdig och buren har jag ett stag kvar att fixa i sedan är den klar också men de får bli imorgon.
än så länge det ut så här
staget mellan H-bågens infästningar fattas men ska hämta de sista röret imorgon om de har kommit hem.
blev även lite brottning med elkablar detta är kablarna till abs motorn från torpedväggen till enheten i motorutrymmet, de andra abs kablarna är sedan innan borttagna
förövrigt är bilen vänd, tvättad, kardan är förlängd och slår 0.04mm så de känns som en balansering behövs. något vi tyckte var lite roligt var att i subaru kardanen låg det en ihoprullad pappskiva, frågan är vad den gör där ? suger upp fukt ?
idag ska jag försöka bestämma plats för turbon så jag vet vad för downpipe rör jag behöver, kommer bli 3,5 tum ner till 3 tum och så förflyttar jag troligtvis catten längre bak för mindre motstånd, men först ska turbon få sin bestämda plats
inte hänt så mycket idag i bilbyggandet men sista lagret färg i buren är lagt så imorgon kan jag börja maskera så jag kan lacka resterande inredning blå, då kan jag fortsätta med att montera in instrumentpanel mm och bromsrör efter det.
sedan har jag beställt de förhoppningsvis sista delarna till bilen vad detta är kommer ni få se om några dagar
turbon sitter även på sin plats och är lyckligt lottad att även WG klockan får plats bredvid så den blir lika enkel att komma åt
buren är nästan färdig maskerad och spakställ samt elhärvan fram är utdragen för att lättare måla.
sen börja jag med Downpipet idag efter att ha fått en leverans från rakarör, 3,5 tum blev de ca 130cm sedan 3 tum igen är tanken. bygger lite större downpipe dels för att i framtiden hänga på en större turbo och förhoppningsvis bättre spool
WG klockan är snart på sin plats också ska bara våga sätta kapen i downpiperöret, detta år har de skrivits till i driftingreglerna att man måste leda in Wg röret i avgasrör/downpipe
här kommer lite bilder
fick göra en kona från 3,5 till 2,5 tum då dom inte hade några hemma men de blir nog bra de här ?
fick även hem lite delar från Kl Racing vilket är mycket trevliga att ha att göra med !
imorgon åker kardan på balansering väntar redan med spänning på hur fel vi kan ha svetsat det
hämta motorn igår med allt balanserat och klart från tryckplatta till remhjulet fram på veven, Blocket är fräst så 2,5 liters veven passar så ska bara mäta lagerspel innan vi kan sätta ihop motorn.
MEN ska försöka hinna lacka invändigt och motorutrymmet innan jag börjar med motorn så detta får torka ordentligt innan jag hänger i motorn.
sedan är även tyrckrören klara för svetsning, tråkigt att man inte har en ac/dc tig hemma men men.
här kommer lite bilder igen då vem har inte drömt om o ha luftfiltret i den friska luften utanför ? detta är då inte de filtret jag ska ha sedan
Bredbandslambda med 2 analoga utgångar så man kan koppla ihop det med sprutet.
bilen är slipad o tvättad med tinner där de ska lackas blått även maskerad så snart dags att lacka
börja även lite lugnt med ena toppen ikväll, dom ska portas, 2 ventiler ska slipas, nya fjädrar ska i och ventilspelet med de nya kammarna ska mätas och givetvis tvättas en gång till. här är enda bilden jag han ta idag innan mobilen dog.
igår var det finmeck i garaget. axialspelet, ram lagerspelet check ! Vevlager check kolvringar chek spelet mellan ventil och steg3 kammar check
men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt
med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna
kleinis skrev: igår var det finmeck i garaget. axialspelet, ram lagerspelet check ! Vevlager check kolvringar chek spelet mellan ventil och steg3 kammar check
men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt
med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna
kleinis skrev: igår var det finmeck i garaget. axialspelet, ram lagerspelet check ! Vevlager check kolvringar chek spelet mellan ventil och steg3 kammar check
men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt
med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna
kan dra de lite snabbt alla lager behöver vara rätt dinentioner så inte motorn rasar på direkten på grund av att glidytor ligger för nära eller för mycket glapp, tex så är spelet mellan veven o stakens lager ska vara 0.010 till 0.030. ska man varva mycket ska man ligga runt 0.030 o går o köra ända upp till 0.05 men då börjar de slita på lager o vev då de kan börja vibrera imellan dessa ytor och oljan håller inte isär de två ytorna
lika så kolvringarna måste kunna vidga sig när dom blir varma.
kommer lite motor bygges bilder nu o äntligen fick jag med kameran ut så bilderna är lite bättre
när motorn var på väg ihop märkte jag att kolvarna skulle gå i toppen även fast jag köpt 1 mm tjockare packning så nya kolvar med kolvbulten längre upp är beställda med nya 0,67mm packningar från Real Street preformans i usa dom ska nog vara hemma i slutet av nästa vecka men innan de kan jag fortsätta med inredning och bromssystem.
så kanske de "bara" är att hänga i motorn sedan
öppnar "lite" mer nu
innan blocken slås ihop med Arp bult, 79mm vev och BC stakar
svänghul och bmw tyckplatta balanserat, 10mm behövs kopplingsgaffeln förlängas mot motorn lätt fixat med en svets
blir ju skapligt bromsrören i kupen är klara, elkabel till hyvudströmen ligger på samma sida då den inte räcker o dra på andra sidan tyvärr.
reduseringsventil ställbar till strypning på 57% innan fördelningsventil. handbromscylinder 0.62 mm och dessa kommer från wilwood