Köpråd Audi A4 (B8)

J_Borjesson
1 september 2013 · 4 Inlägg

Går i tankarna om at köpa en Audi A4 från årsm -08 och uppåt. Är dock inte så insatt i Audi och söker därför lite tips och råd från framförallt ägare eller enbart folk som är kunniga på området.

Funderingarna jag har är:
Diesel eller Bensin?, vilken motor är bäst?
Bränsleförbrukning på respektive motor?
Är det kedja eller kamrem?
Vad finns det för vanliga fel som man bör hålla utkik efter?
Ägandekostnader?, Dyra att äga?

Spinn gärna vidare eller delge annan info som är matnyttig.

Tacksam för svar

/Johan

Senast redigerat av J_Borjesson (1 september 2013)

Audi A4 Cab (2003)
bjoele
1 september 2013 · 24 Inlägg

Jag har inte haft nån B8, min var en B6 men det var en väl ihopskruvad bil. Glöm inte titta in på Nordicaudi.com och kolla runt lite - där finns det mycket kunskap.

De flesta VAG-motorer har kamrem som byts tillsammans med vattenpumpen efter ett antal år (5 oftast) och ett antal mil (12000-18000 beroende på vem man lyssnar på).  Dyr operation.

Service på märkesverkstad brukar vara dyr och inkluderar "mobilitetsgaranti".

Eftersom jag sålt Audin läser jag inte NA längre, men det enda som liknade typfel på B8 som jag minns var "lacksläpp" - vilket ju är trist på en bil man hoppas ska vara rostfri.  VAG har ju också haft problem med DSG-växellådorna. 

Audifolket på NA verkade vara 100% inställda på att en Audi har fyrhjulsdrift och drivs med diesel.  Själv körde jag bensin och tvåhjulsdrivet samt den underbara Multitronic-lådan.  Min bil var bekväm men inte sportig. smile

DasAuto
2 september 2013 · 2 751 Inlägg

Har inte haft B8, men min far har haft B5,B6,B7 som jag provat från och till.
B8 har jag också provat, kör själv C6.

Håller du dig till kamrem drivna alternativ så är det ganska lungt vad det gäller motorskador osv, kör på 1500 mil service så kommer den hålla länge. Long Life över 2000mil mellan servicetillfällen är inte så bra för Audimotorer, speciellt inte de som är kedjedrivna.

B8 och C6 har varit ganska hyllade för att ha få fel enligt Tyska försäkringsbolag, enligt Svenska är det tvärt om, vilka skall man lita på? smile

Min har gått ca 8200 mil och enbart haft ett defekt batteri.

De DSG låder som det har varit problem med är majoriteten dem i kombination med små motorer. Enbart för att det heter DSG i alla modeller så betyder det inte att det är samma lådor.

Många kör sina VAG bilar upp till 3000mil mellan servicetillfällen och blir sedan förvånade när något pajjar.

Senast redigerat av DasAuto (2 september 2013)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
bjoele
2 september 2013 · 24 Inlägg

DasAuto skrev:
De DSG låder som det har varit problem med är majoriteten dem i kombination med små motorer. Enbart för att det heter DSG i alla modeller så betyder det inte att det är samma lådor.

Finns det nån bra sammanställning över vilka lådor / kombinationer som strular?  Eftersom VAG själva verkar lite tystlåtna kring det drar de ju ned ryktet för hela modellprogrammet för oss som vill ha automat.

DasAuto skrev:
Många kör sina VAG bilar upp till 3000mil mellan servicetillfällen och blir sedan förvånade när något pajjar.

Absolut medhåll, serva ofta och förbli glad.  Longlife-service är ett jävla påhitt.

DasAuto
2 september 2013 · 2 751 Inlägg

bjoele skrev:

DasAuto skrev:
De DSG låder som det har varit problem med är majoriteten dem i kombination med små motorer. Enbart för att det heter DSG i alla modeller så betyder det inte att det är samma lådor.

Finns det nån bra sammanställning över vilka lådor / kombinationer som strular?  Eftersom VAG själva verkar lite tystlåtna kring det drar de ju ned ryktet för hela modellprogrammet för oss som vill ha automat.

DasAuto skrev:
Många kör sina VAG bilar upp till 3000mil mellan servicetillfällen och blir sedan förvånade när något pajjar.

Absolut medhåll, serva ofta och förbli glad.  Longlife-service är ett jävla påhitt.

Jag själv känner inte till någon sammanställning, av det jag har läst på olika forum så är det mest DSG lådan till de mindre motorerna som strulat, samt till någon Passat som är GAS driven.(Någon på NordicAudi borde kunna svara på det)

Känner inte till att DSG i t.ex GOLF GTI har strulat eller i någon större modell.
Men visst, Manuell låda håller alltid bättre än de automatare som erbjuds..

I familjen så har det körts en massa VAG bilar och inga av dem har haft några större fel.
Dock är tändspolar något som nästan alltid går sönder på vag bilar, det är dock gratis åtgärdat av de flesta VAG verkstäder genom goodwill.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
J_Borjesson
2 september 2013 · 4 Inlägg

bjoele skrev:

DasAuto skrev:
De DSG låder som det har varit problem med är majoriteten dem i kombination med små motorer. Enbart för att det heter DSG i alla modeller så betyder det inte att det är samma lådor.

Finns det nån bra sammanställning över vilka lådor / kombinationer som strular?  Eftersom VAG själva verkar lite tystlåtna kring det drar de ju ned ryktet för hela modellprogrammet för oss som vill ha automat.

DasAuto skrev:
Många kör sina VAG bilar upp till 3000mil mellan servicetillfällen och blir sedan förvånade när något pajjar.

Absolut medhåll, serva ofta och förbli glad.  Longlife-service är ett jävla påhitt.

Jag håller helt med dig om att Longlife-service är ett påhitt. I dagsläget kör jag mellan 1000-1500 mil mellan varje service vilket innebär service en gång om året.

Audi A4 Cab (2003)
J_Borjesson
2 september 2013 · 4 Inlägg

bjoele skrev:
Jag har inte haft nån B8, min var en B6 men det var en väl ihopskruvad bil. Glöm inte titta in på Nordicaudi.com och kolla runt lite - där finns det mycket kunskap.

De flesta VAG-motorer har kamrem som byts tillsammans med vattenpumpen efter ett antal år (5 oftast) och ett antal mil (12000-18000 beroende på vem man lyssnar på).  Dyr operation.

Service på märkesverkstad brukar vara dyr och inkluderar "mobilitetsgaranti".

Eftersom jag sålt Audin läser jag inte NA längre, men det enda som liknade typfel på B8 som jag minns var "lacksläpp" - vilket ju är trist på en bil man hoppas ska vara rostfri.  VAG har ju också haft problem med DSG-växellådorna. 

Audifolket på NA verkade vara 100% inställda på att en Audi har fyrhjulsdrift och drivs med diesel.  Själv körde jag bensin och tvåhjulsdrivet samt den underbara Multitronic-lådan.  Min bil var bekväm men inte sportig. smile

Tack för tipset ang NA. DSG är ändå inte ett alternativ för mig så där ser jag inget problem wink.
Vad exakt innebär "mobilitetsgaranti"? Har en far som är fordonslärare och som även driver egen firma vid sidan av så reperationer eller kamremsbyte är inga större bekymmer. wink.

Provade en 2 liters diesel för några veckor och tyckte den var riktigt pigg (kör till vardags 9-3 aero -01) så blev sugen på att skaffa en då de är ganska bränslesnåla vad jag förstår.

Audi A4 Cab (2003)
TS_quattro fyrkrafsare
2 september 2013 · 1 443 Inlägg

J_Borjesson skrev:

bjoele skrev:
Jag har inte haft nån B8, min var en B6 men det var en väl ihopskruvad bil. Glöm inte titta in på Nordicaudi.com och kolla runt lite - där finns det mycket kunskap.

De flesta VAG-motorer har kamrem som byts tillsammans med vattenpumpen efter ett antal år (5 oftast) och ett antal mil (12000-18000 beroende på vem man lyssnar på).  Dyr operation.

Service på märkesverkstad brukar vara dyr och inkluderar "mobilitetsgaranti".

Eftersom jag sålt Audin läser jag inte NA längre, men det enda som liknade typfel på B8 som jag minns var "lacksläpp" - vilket ju är trist på en bil man hoppas ska vara rostfri.  VAG har ju också haft problem med DSG-växellådorna. 

Audifolket på NA verkade vara 100% inställda på att en Audi har fyrhjulsdrift och drivs med diesel.  Själv körde jag bensin och tvåhjulsdrivet samt den underbara Multitronic-lådan.  Min bil var bekväm men inte sportig. smile

Tack för tipset ang NA. DSG är ändå inte ett alternativ för mig så där ser jag inget problem wink.
Vad exakt innebär "mobilitetsgaranti"? Har en far som är fordonslärare och som även driver egen firma vid sidan av så reperationer eller kamremsbyte är inga större bekymmer. wink.

Provade en 2 liters diesel för några veckor och tyckte den var riktigt pigg (kör till vardags 9-3 aero -01) så blev sugen på att skaffa en då de är ganska bränslesnåla vad jag förstår.

mobilitetsgaranti ingår när du gör grundservice hos VAG och gäller ett år från servicetillfället, vad det innebär är fri bärgning till verkstad vid haveri samt fri hyrbil alt hotellrum under tiden det tar att reparera bilen (eller om det är fyra fria dygn med hyrbil/boende) har inte siffrorna riktigt klart för mig då de kan ha ändrats sedan jag hade en audi senast, men som andra redan påpekat, longlife-service är skit, trams och bedrövligt, serva var 1500:e mil och bespara dig själv en hel del möjliga problem...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
DasAuto
2 september 2013 · 2 751 Inlägg

Gör som jag annars, har bilen inställd på LongLife samt byter olja själv emellan servicetillfällena.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
koka
2 september 2013 · 629 Inlägg

Kör själv en A4 Avant 1.8TFSI B8 -09
Man. Låda
Bensin 160hk
Kamkedja
1400kr skatt
Går billigt för att vara så stor bil. 0,63 blandad körning och då hade jag ägg undet pedalen tongue
Har inte haft några problem, bara serva och bytt slitage delar som bromsar runt om.

För övrigt till salu. http://www.garaget.org/?car=282028

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
J_Borjesson
3 september 2013 · 4 Inlägg

koka skrev:
Kör själv en A4 Avant 1.8TFSI B8 -09
Man. Låda
Bensin 160hk
Kamkedja
1400kr skatt
Går billigt för att vara så stor bil. 0,63 blandad körning och då hade jag ägg undet pedalen tongue
Har inte haft några problem, bara serva och bytt slitage delar som bromsar runt om.

För övrigt till salu. http://www.garaget.org/?car=282028

Hej!

Tack för informationen smile. Det går alltså att få ner bensinaren i 0.63 på blandad körning? Då borde den gå ganska snålt på landsväg också kan jag tänka mig? Vad jag förstår verkar de vara rätt bekymmersfria om man sköter om dem och de inte gått allt för långa mil. En fördel med Bensinaren är ju också att det är kamkedja. För det är det inte på dieslarna va?

Audi A4 Cab (2003)
Vikingson avdankad vietnam veteran
27 november 2014 · 325 Inlägg

snor tråden lite istället för att göra en ny. hoppas detta är ok för TS

jag är ute efter en audi a4 b8 diesel inte äldre än 2009.
dem flesta annonser jag sett så har bilarna gått mellan 15-20k mil. vid vilka mil är det service på dessa bilar och är dem så dyra? känns ju tråkigt att köpa en bil och behöva serva den direkt för "flera miljoner"

DasAuto
27 november 2014 · 2 751 Inlägg

Vikingson skrev:
snor tråden lite istället för att göra en ny. hoppas detta är ok för TS

jag är ute efter en audi a4 b8 diesel inte äldre än 2009.
dem flesta annonser jag sett så har bilarna gått mellan 15-20k mil. vid vilka mil är det service på dessa bilar och är dem så dyra? känns ju tråkigt att köpa en bil och behöva serva den direkt för "flera miljoner"

Antingen är det fasta 1500mil
Eller Long Life "Upp till 3000 mil" men det är sällan bilarna går mer än 2000-2200mil innan den varnar.
Jag rekomenderar dig att leta efter en som kört på fasta alternativ någon som haft korta serviceintervall.

Min far hade sina serviceintervall på ca 1800mil och han hade den inställd på long life. Den räknar efter hur du kör, kallstarter osv.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Vikingson avdankad vietnam veteran
27 november 2014 · 325 Inlägg

åfasen!  grejen är ju den att jag hade tänkt ha bilen att pendla med. jag kör nämligen nästan 20mil om dagen till jobbet. så att uppnå 1800mil är ju inga svårigheter för mig yikes

annars tänkte jag mer på att iom att dem flesta bilarna till salu har gått ca 16k så börjar man ju undra om det är någon dyr service som börjar närma sig som exp vid 18-20k?
exp byte av rem/kedja osv.

DasAuto
27 november 2014 · 2 751 Inlägg

Det behöver inte vara så dyrt om du lämnar in till någon du känner, alternativt en oberoende verkstad som Mekonomen, Meca, Autoexperten osv, kostar egentligen inte mer än volvo och saab.

Bytte bromsbelägg fram och bak till min och det gick på ca 1800kr med jobb.
Byta kamrem på en 2.0 TFSI kostar ca 6500kr på Mekonomen, man får samma garantier som hos en audi/vw verkstad. Jag ser ingen anledning att lämna bilar som gått långt över garantitiden/milen till VAG verkstad.

De tog 2400kr betalt sist jag smörjde upp gångjärnen i dörren och en enkel MMI uppdatering(Infotaimentsystemet). Inte deras fel, det ser ut så överallt. Men man har ju valet o välja annat.

Är du händig o köper delar själv från Ebay, MisterAuto etc så kommer du riktigt billigt undan.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang