Volvo 760 GLE -88 med OM603 motor!

Jag införskaffade denna bil för att bygga om den till något som ingen annan hade, en Volvo 760 med en Om603. Visste jag vad jag gav mig in på? Näe, men nu är motorbiten snart klar och därefter blir det lite småpyssel om jag anser att den förtjänar det. Våga vägra D24...
  • 106 Följare
  • 131 323 Visningar
  • Projektet avslutat 4 augusti 2016
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
13 november 2014 · 411 Inlägg

Hej alla smile
För er som tror att tråden dött lite så stämmer inte det utan jag har hållit på med elen till motorn och ska fixa mer i helgen men det gör sig inte bra å kort så jag kommer att lägga ut när det är något mer intressant som händer wink

Det Går!!!
240Dizzel
13 november 2014 · 225 Inlägg

gör så wink

lada2104
13 november 2014 · 144 Inlägg

albin96 här på garaget har en 242 me turbokonverterad om603 reggad me turbo, vet inte om de är för de är annan årsmodell men han behövde bara bänkningspapper för att de skulle bli godkänt smile

Hoonas Dieselpower!
14 november 2014 · 534 Inlägg

Såg att du hade funderingar kring elen till Merca motorn.
Har skruvat en hel del i mestadels Mercedes men även Volvo.
På OM603 är det inte mycket el direkt.
Allt för att få igång den är tillslag på startmotorn och glödning.

Gissar på att du fick med ett glödrelä? Du vill helst ha med kontaktstyckena till det också.
http://dieselgiant.com/glowplug09.JPG

Det ska iallafall kopplas såhära :
Röda stora kabeln på bilden till + på batteriet
brun - jord
svart - 12v signal till glödnings lampan, dra in den i kupen till valfri lampa för att se när du glödit klart.
lila - till tillslagskabeln på startmotorn så den inte glödar då man gnuggar.
rosa/röd - tändström (så glödningen går igång när man vrider på nyckeln, jag har snott strömmen till den från + på tändspolen)

Sen för att få tempmätaren att fungera är det allra lättaste att ta tempgivaren från motorn som suttit i bilen och försöka få fast den på merca motorn smile

Mercedes använder ju Vacuum till i princip hela bilen, för att få motorn att stanna måste du fixa vacuumavstängningen.
Det gör du lättast genom att använda en EGR Vacuum solenoid som man kopplar en vacuumslang till, ifrån motorns vacuumpump.
som sedan går vidare till stoppen på Dieselpumpen. Den behöver ström från tändningen, så när du slår av tändningen stänger den av motorn.
en sån ser ut såhära http://vip2.kyozou.com/pictures/_1201/1 … 107505.jpg
Men finns i många olika modeller bara att googla på EGR Vacuum solenoid.

Kickdownen är den vit/orangea vajern på bilden du lagt upp tidigare : http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Den ska sitta ihop med ett gas stag som går över toppen, från anslutning till gaswire.
Lätt att justera.

Mvh smile

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
14 november 2014 · 411 Inlägg

Hoonas skrev:
Såg att du hade funderingar kring elen till Merca motorn.
Har skruvat en hel del i mestadels Mercedes men även Volvo.
På OM603 är det inte mycket el direkt.
Allt för att få igång den är tillslag på startmotorn och glödning.

Gissar på att du fick med ett glödrelä? Du vill helst ha med kontaktstyckena till det också.
http://dieselgiant.com/glowplug09.JPG

Det ska iallafall kopplas såhära :
Röda stora kabeln på bilden till + på batteriet
brun - jord
svart - 12v signal till glödnings lampan, dra in den i kupen till valfri lampa för att se när du glödit klart.
lila - till tillslagskabeln på startmotorn så den inte glödar då man gnuggar.
rosa/röd - tändström (så glödningen går igång när man vrider på nyckeln, jag har snott strömmen till den från + på tändspolen)

Sen för att få tempmätaren att fungera är det allra lättaste att ta tempgivaren från motorn som suttit i bilen och försöka få fast den på merca motorn smile

Mercedes använder ju Vacuum till i princip hela bilen, för att få motorn att stanna måste du fixa vacuumavstängningen.
Det gör du lättast genom att använda en EGR Vacuum solenoid som man kopplar en vacuumslang till, ifrån motorns vacuumpump.
som sedan går vidare till stoppen på Dieselpumpen. Den behöver ström från tändningen, så när du slår av tändningen stänger den av motorn.
en sån ser ut såhära http://vip2.kyozou.com/pictures/_1201/1 … 107505.jpg
Men finns i många olika modeller bara att googla på EGR Vacuum solenoid.

Kickdownen är den vit/orangea vajern på bilden du lagt upp tidigare : http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Den ska sitta ihop med ett gas stag som går över toppen, från anslutning till gaswire.
Lätt att justera.

Mvh smile

Väldigt trevligt med ett så informerande svar smile
Allt som du skriver är sånt jag håller på med och funderar ut hur jag ska skarva ihop med den gamla härvan wink Vart kaplarna ska sitta är jag medveten om och jag håller på med det. Lampan har jag kopplat in med plussignalen sedan jordat i karossen (I hopp om att det skulle var helt okej) Sen så har jag dragit signalkabeln till startmotorn in till kupén och ska bara koppla in den wink Att den rosa-röda skulle ha ström från tändningen hade jag helt glömt bort men jag kanske gör som du sa där att jag kopplar den till strömmen till tändspolen smile
Den där EGR Vakkumsoleniodmojängen du har länkat har jag ju än så länge inte kopplat in men har den liggandes vid grenröret så den är beredd wink och det var uppskattade tips smile
Jag trodde inte det var kickdownvajer helt ärligt, det finns ju en knapp som utlöser solenoiden under gaspedalen på mercan men aktiveras bara den ifall vajern står på ett visst sätt då för att förhindra att den går igång fel eller hur har de tänkt där?roll
Jag har ju hela härvan från mercedesen i princip som gör att jag har med alla relän i samma härva som styrenheten till glödningen och det har varit väldigt förvirrande för mig men det klarnar upp mer och mer hela tiden wink
Tackar för detta inlägg smile

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
14 november 2014 · 411 Inlägg

lada2104 skrev:
albin96 här på garaget har en 242 me turbokonverterad om603 reggad me turbo, vet inte om de är för de är annan årsmodell men han behövde bara bänkningspapper för att de skulle bli godkänt smile

Möjligt att han har bänkat den och fått den godkänd så det är mycket möjligt att jag kan göra likadant men jag avvaktar lite än sålänge smile

Det Går!!!
Danne_1977
14 november 2014 · 3 292 Inlägg

Har nämligen för mig att kickdown inte har med staget över ventilkåpan att göra, tror nämligen det staget är farthållaren (om man har sån), men jag vet inte, kan vara helt fel ute åxå. Har nämligen för mig att jag haft flera sånna där bilar med Automat som inte haft nån varthållare och heller inget stag över ventilkåpan.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
15 november 2014 · 411 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Har nämligen för mig att kickdown inte har med staget över ventilkåpan att göra, tror nämligen det staget är farthållaren (om man har sån), men jag vet inte, kan vara helt fel ute åxå. Har nämligen för mig att jag haft flera sånna där bilar med Automat som inte haft nån varthållare och heller inget stag över ventilkåpan.

Intressant smile Jag har ingen aning om vilket som stämmer faktiskt men jag ska kolla närmare på det wink

Senast redigerat av Tinx2 (15 november 2014)

Det Går!!!
haweri
23 november 2014 · 335 Inlägg

gött projekt! följer smile

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
23 november 2014 · 411 Inlägg

Gör så wink

Det Går!!!
TobiasEkstranD
23 november 2014 · 796 Inlägg

fyfan smile nu får ja några ider då ja tänkt bygga ordning ett komplett kit så man kan hinka i typ en 603 i ngn 740 o ha till nästa vinter ! lycka till me bygget ska följas !

tur de är ngn mera som vågar vägra d24 smile merca håller iaf

Senast redigerat av TobiasEkstranD (23 november 2014)

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
TobiasEkstranD
23 november 2014 · 796 Inlägg

sen en liten fråga angående turbo konverteringen har du tänkt bara mosa på en turbo eller göra en serigös konvertering med o byta ut sugis pumpen till en turbo pump smile ?

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
23 november 2014 · 411 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
sen en liten fråga angående turbo konverteringen har du tänkt bara mosa på en turbo eller göra en serigös konvertering med o byta ut sugis pumpen till en turbo pump smile ?

OM jag tubokonverterar den så kommer det inte bli ett monsterbygge eftersom jag inte har råd på långa vägar så det är lite det som styr wink Jag försöker vara seriös i det jag bygger men en turbopump finns det inga pengar till wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
23 november 2014 · 411 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
fyfan smile nu får ja några ider då ja tänkt bygga ordning ett komplett kit så man kan hinka i typ en 603 i ngn 740 o ha till nästa vinter ! lycka till me bygget ska följas !

tur de är ngn mera som vågar vägra d24 smile merca håller iaf

Vad bra smile Tackar smile
Ja det är allt för vanligt med D24 nu för tiden enligt min mening så det är roligare med i alla fall lite omväxling wink

Det Går!!!
TobiasEkstranD
23 november 2014 · 796 Inlägg

Tinx2 skrev:

TobiasEkstranD skrev:
sen en liten fråga angående turbo konverteringen har du tänkt bara mosa på en turbo eller göra en serigös konvertering med o byta ut sugis pumpen till en turbo pump smile ?

OM jag tubokonverterar den så kommer det inte bli ett monsterbygge eftersom jag inte har råd på långa vägar så det är lite det som styr wink Jag försöker vara seriös i det jag bygger men en turbopump finns det inga pengar till wink

turbo pumpar är inge dyra 500-1000kr kanske för en standard pump syffta mera på att en sugis pump utan alda då kommer de knappt vara ngn skillnad me turbon eftersom han ska ha mera diesel under laddtryck ja körde 300D sugis i min 123a me turbo gick som en påse skit tills ja tog tummen ur arslet o tog pumpen ifrån min riktiga 300 turbo o monterade över

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
23 november 2014 · 411 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

Tinx2 skrev:

TobiasEkstranD skrev:
sen en liten fråga angående turbo konverteringen har du tänkt bara mosa på en turbo eller göra en serigös konvertering med o byta ut sugis pumpen till en turbo pump smile ?

OM jag tubokonverterar den så kommer det inte bli ett monsterbygge eftersom jag inte har råd på långa vägar så det är lite det som styr wink Jag försöker vara seriös i det jag bygger men en turbopump finns det inga pengar till wink

turbo pumpar är inge dyra 500-1000kr kanske för en standard pump syffta mera på att en sugis pump utan alda då kommer de knappt vara ngn skillnad me turbon eftersom han ska ha mera diesel under laddtryck ja körde 300D sugis i min 123a me turbo gick som en påse skit tills ja tog tummen ur arslet o tog pumpen ifrån min riktiga 300 turbo o monterade över

Jaså wink Jag trodde du menade någon pump från dieselmeken typ hehe wink  Vi får se, jag tänker ha bilen tills jag blir sugen på något annat, så om jag bygger på den mer efter den blir "klar" återstår att se men det är inte omöjligt smile

Det Går!!!
TobiasEkstranD
23 november 2014 · 796 Inlägg

Tinx2 skrev:

TobiasEkstranD skrev:

Tinx2 skrev:

OM jag tubokonverterar den så kommer det inte bli ett monsterbygge eftersom jag inte har råd på långa vägar så det är lite det som styr wink Jag försöker vara seriös i det jag bygger men en turbopump finns det inga pengar till wink

turbo pumpar är inge dyra 500-1000kr kanske för en standard pump syffta mera på att en sugis pump utan alda då kommer de knappt vara ngn skillnad me turbon eftersom han ska ha mera diesel under laddtryck ja körde 300D sugis i min 123a me turbo gick som en påse skit tills ja tog tummen ur arslet o tog pumpen ifrån min riktiga 300 turbo o monterade över

Jaså wink Jag trodde du menade någon pump från dieselmeken typ hehe wink  Vi får se, jag tänker ha bilen tills jag blir sugen på något annat, så om jag bygger på den mer efter den blir "klar" återstår att se men det är inte omöjligt smile

tycker du ska ha kvar eftersom är inte många som åker merca diesel i volvo kul och va lite udda smile jaha nej vafan dm pump får man punga 9000 för ska själv skicka iväg en pump för ombyggnationer till göran här inom kort då ja vill ha lite mera ork o sot i min wink

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
23 november 2014 · 411 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

Tinx2 skrev:

TobiasEkstranD skrev:

turbo pumpar är inge dyra 500-1000kr kanske för en standard pump syffta mera på att en sugis pump utan alda då kommer de knappt vara ngn skillnad me turbon eftersom han ska ha mera diesel under laddtryck ja körde 300D sugis i min 123a me turbo gick som en påse skit tills ja tog tummen ur arslet o tog pumpen ifrån min riktiga 300 turbo o monterade över

Jaså wink Jag trodde du menade någon pump från dieselmeken typ hehe wink  Vi får se, jag tänker ha bilen tills jag blir sugen på något annat, så om jag bygger på den mer efter den blir "klar" återstår att se men det är inte omöjligt smile

tycker du ska ha kvar eftersom är inte många som åker merca diesel i volvo kul och va lite udda smile jaha nej vafan dm pump får man punga 9000 för ska själv skicka iväg en pump för ombyggnationer till göran här inom kort då ja vill ha lite mera ork o sot i min wink

Jo självklart är det roligt att vara lite udda wink Okej men det blir bra det wink

Det Går!!!
240Dizzel
24 november 2014 · 225 Inlägg

Det är ju bara att ställa på pumpen ? smile

TobiasEkstranD
24 november 2014 · 796 Inlägg

240Dizzel skrev:
Det är ju bara att ställa på pumpen ? smile

jo visst kan man ställa på pumpen 3,5varv ( som är max ) men du får ju fortfarande inte extra mkt sås när laddtrycket kommer är lite annorlunda på diesel om man jämnför med bensinare som sagt körde me sugis pump på min i början som va max upp skruvad men när ja montera ditt en standard turbo pump så gick den fortfarande 100 gånger bättre under laddtryck me sugis pumpen så såg ja att laddet kom o laddade men kände ingen ting till axx eftersom ska ha mera bränsle under ladd

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang