Köpte hoj nyss

Azith
12 september 2013 · 72 Inlägg

Köpte en motorcykel nyligen eller jag bytte den snarare den mot min bil (saab 9-3). BYtet gick fint och vi skrev på ägarbytes papprena, skickade in dom tillsammans. Nu några timmar senare så blev jag lite misstänksam så jag slog upp hojen på transportstyrelsens hemsida igen och ser att det står ("upplysningar: kredit"). Menas det att det är lån på motorcykeln? Vad händer då, ska jag betala av resterande? Han sa att det inte var några lån vid tidigare samtal därav att jag lät det vara och glömde det.

Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2013 · 26 172 Inlägg

Bra topic..

Och står det kredit så torde ju förra ägaren ha köpt den på just kredit, ja?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Azith
12 september 2013 · 72 Inlägg

Mack skrev:
Bra topic..

Och står det kredit så torde ju förra ägaren ha köpt den på just kredit, ja?

Den var kanske inte så lysande...
Jaha, men hamnar den skulden på mig då eller?

Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Hamilton
12 september 2013 · 8 865 Inlägg

Med tanke på att säljaren sagt att det inte var några lån så får trådskaparen betala 2gånger.

Fotograf på tierpidag.se
Azith
12 september 2013 · 72 Inlägg

Men shit... Vad är det jag kan göra nu, jag har ju inte haft någon aning om det här.. HUr mycket lån kan vara kvar?

Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
Vurtne DEVIL
12 september 2013 · 1 171 Inlägg

Kan säga att ägarbytet går troligen inte igenom när hojen är på kredit, det borde du sett på ägarbytspappret att det stog att den var på kredit, för det brukar det göra smile

Senast redigerat av Legosoldaten (12 september 2013)

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Hamilton
12 september 2013 · 8 865 Inlägg

Azith skrev:
Men shit... Vad är det jag kan göra nu, jag har ju inte haft någon aning om det här.. HUr mycket lån kan vara kvar?

Om inte säljaren löser lånet vilket låter tveksamt med tanke på ditt tidigare inlägg så måste du betala om du vill behålla hojen, hur mycket det är kvar vet bara säljaren och kreditgivaren.

Senast redigerat av Hamilton (12 september 2013)

Fotograf på tierpidag.se
Louksor
12 september 2013 · 1 915 Inlägg

Man får väl inte ens sälja ett fordon som är köpt på kredit före skulden är betald.
Fordonet är ju säkerhet för lånet, så betalas inte lånet så kan kreditgivaren ta hojen.
Är ju deras tills skulden är betald!
Har för mig det brukar stå så i avtalen iaf...

Tror inte ens ägarbytet kommer bli godkänt om det är kredit på den.

Senast redigerat av Louksor (12 september 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Vurtne DEVIL
12 september 2013 · 1 171 Inlägg

Louksor skrev:
Man får väl inte ens sälja ett fordon som är köpt på kredit före skulden är betald.
Fordonet är ju säkerhet för lånet, så betalas inte lånet så kan kreditgivaren ta bilen.
Är ju deras tills skulden är betald!
Har för mig det brukar stå så i avtalen iaf...

Tror inte ens ägarbytet kommer bli godkänt om det är kredit på den.

Det stämmer bra, kreditbolaget äger fordonet tills att skulden är löst, så nu är han billös, och förmodligen snart hojlös.

Senast redigerat av Legosoldaten (12 september 2013)

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
VLN denkz
12 september 2013 · 323 Inlägg

Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
C-Magnusson
12 september 2013 · 125 Inlägg

Ring & prata med transportstyrelsen & be dom att kolla vem kreditgivaren är, ring sedan till kreditgivaren & fråga hur stor skulden är! Troligtvis går inte ägarbytet igenom då det är en kreditspärr på fordonet! Ring & prata med säljaren om han nu svarar!

Lycka till

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
12 september 2013 · 839 Inlägg

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Vägrar tro att det är så hårt.

Gå till polisen och hör vad du kan göra. Dom har garanterat varit med om det förut.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
VLN denkz
12 september 2013 · 323 Inlägg

UhrJr skrev:

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Vägrar tro att det är så hårt.

Gå till polisen och hör vad du kan göra. Dom har garanterat varit med om det förut.

Det vägrade jag också. Men har fått se det med egna ögon. Min svärmor köpte en bil utav min farsa som hade kredit på bilen. Ägarbytet gick igenom och farsan hade gjort en inbetalning på resterande skuld och stack sedan till thailand. Innan inbetalningen hann göras så fick min svärmor ett brev från kreditbolaget där de hotade med att ta bilen om inte skulden reglerades inom 10 dagar. Hon fick ju såklart panik och kreditbolaget går nog ut väldigt hårt direkt för att skrämmas , men de har laglig rätt att göra så....

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Tommty
12 september 2013 · 218 Inlägg

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Skulle knappast tro det är sant då jag är nästan säker på att ett skrivet avtal måste ske av kreditfirman och nya köparen.

Annars kommer dåvarande ägare fortsätta betala .

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Lillkanto Inbiten Volvonörd
12 september 2013 · 799 Inlägg

UhrJr skrev:

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Vägrar tro att det är så hårt.

Gå till polisen och hör vad du kan göra. Dom har garanterat varit med om det förut.

+1!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
VLN denkz
12 september 2013 · 323 Inlägg

Tommty skrev:

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Skulle knappast tro det är sant då jag är nästan säker på att ett skrivet avtal måste ske av kreditfirman och nya köparen.

Annars kommer dåvarande ägare fortsätta betala .

Om inte dåvarande ägare betalar då? Som folk tidigare skrivit , ta reda på vilket kreditbolag och ring sedan och fråga dem vad som gäller. Bilen jag köpte nu hade kredit och jag ringde kreditbolaget och frågade hur jag skulle gå tillväga för att köpa bilen. Jag blev ombedd att gå tillsammans med säljaren till ett bankkontor där banken drog pengarna från mitt konto direkt till kreditbolaget och resterande belopp gav de till säljaren. Då är man iaf hyffsat säker på att skulden blir löst. Jag frågade även kreditbolaget vad som kunde hända om skulden inte blir löst och de sa att om förra ägaren inte löser skulden så kommer de kräva mig på pengar eller bilen.

Då en bilkredit är bunden till bilen så ska skulden lösas direkt då bilen/mc bytt ägare. Man kan alltså inte fortsätta betala månadsvis då man inte längre har kvar kreditbolagets säkerhet till lånet, alltså bilen/mc.

Jag blev mörkrädd när jag fick höra detta och kommer garanterat titta noga nästa gång om det är kredit och isf lösa affären på samma sätt som jag gjorde.

Sen om det någonsin går så långt vet jag inte, men på något sätt ska de ha sina pengar...

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
12 september 2013 · 839 Inlägg

VLN skrev:

Tommty skrev:

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Skulle knappast tro det är sant då jag är nästan säker på att ett skrivet avtal måste ske av kreditfirman och nya köparen.

Annars kommer dåvarande ägare fortsätta betala .

Om inte dåvarande ägare betalar då? Som folk tidigare skrivit , ta reda på vilket kreditbolag och ring sedan och fråga dem vad som gäller. Bilen jag köpte nu hade kredit och jag ringde kreditbolaget och frågade hur jag skulle gå tillväga för att köpa bilen. Jag blev ombedd att gå tillsammans med säljaren till ett bankkontor där banken drog pengarna från mitt konto direkt till kreditbolaget och resterande belopp gav de till säljaren. Då är man iaf hyffsat säker på att skulden blir löst. Jag frågade även kreditbolaget vad som kunde hända om skulden inte blir löst och de sa att om förra ägaren inte löser skulden så kommer de kräva mig på pengar eller bilen.

Då en bilkredit är bunden till bilen så ska skulden lösas direkt då bilen/mc bytt ägare. Man kan alltså inte fortsätta betala månadsvis då man inte längre har kvar kreditbolagets säkerhet till lånet, alltså bilen/mc.

Jag blev mörkrädd när jag fick höra detta och kommer garanterat titta noga nästa gång om det är kredit och isf lösa affären på samma sätt som jag gjorde.

Sen om det någonsin går så långt vet jag inte, men på något sätt ska de ha sina pengar...

Men det är ju inte maffian vi talar om.
Bör inte kreditbolaget få mer vatten på kvarnen när säljaren helt plötsligt har en massa pengar? Den som nu köpt motorcykeln har ju mindre pengar än tidigare och således mindre chans att betala dom. Bov nr1 däremot (kredittagaren och säljaren) har ju nu helt plötsligt pengar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
RGH
12 september 2013 · 134 Inlägg

UhrJr skrev:

VLN skrev:
Ägarbytet går igenom. Om skulden inte betalas av förra ägaren så kommer nya ägaren till slut krävas på skulden alternativt bli av med fordonet.

Vägrar tro att det är så hårt.

Gå till polisen och hör vad du kan göra. Dom har garanterat varit med om det förut.

Känns inte det vettigare att först höra med tidigare ägaren hur han tänkt lösa detta? Han kanske inte heller är fullt medveten om hur såna här affärer går till, han kanske betalar lånet imorgon?

Då jag köpte hoj så åkte vi till banken och jag betalade av lånet direkt och fick då kvitto på detta smile

Lycka till

BMW 318iS "T" (1990)
Muttley
12 september 2013 ·

UhrJr skrev:

VLN skrev:

Tommty skrev:

Skulle knappast tro det är sant då jag är nästan säker på att ett skrivet avtal måste ske av kreditfirman och nya köparen.

Annars kommer dåvarande ägare fortsätta betala .

Om inte dåvarande ägare betalar då? Som folk tidigare skrivit , ta reda på vilket kreditbolag och ring sedan och fråga dem vad som gäller. Bilen jag köpte nu hade kredit och jag ringde kreditbolaget och frågade hur jag skulle gå tillväga för att köpa bilen. Jag blev ombedd att gå tillsammans med säljaren till ett bankkontor där banken drog pengarna från mitt konto direkt till kreditbolaget och resterande belopp gav de till säljaren. Då är man iaf hyffsat säker på att skulden blir löst. Jag frågade även kreditbolaget vad som kunde hända om skulden inte blir löst och de sa att om förra ägaren inte löser skulden så kommer de kräva mig på pengar eller bilen.

Då en bilkredit är bunden till bilen så ska skulden lösas direkt då bilen/mc bytt ägare. Man kan alltså inte fortsätta betala månadsvis då man inte längre har kvar kreditbolagets säkerhet till lånet, alltså bilen/mc.

Jag blev mörkrädd när jag fick höra detta och kommer garanterat titta noga nästa gång om det är kredit och isf lösa affären på samma sätt som jag gjorde.

Sen om det någonsin går så långt vet jag inte, men på något sätt ska de ha sina pengar...

Men det är ju inte maffian vi talar om.
Bör inte kreditbolaget få mer vatten på kvarnen när säljaren helt plötsligt har en massa pengar? Den som nu köpt motorcykeln har ju mindre pengar än tidigare och således mindre chans att betala dom. Bov nr1 däremot (kredittagaren och säljaren) har ju nu helt plötsligt pengar.

De skiter kreditbolaget fullständigt i. 
Om nu ägarbytet mot alla odds nu går igenom och gamla ägaren bara låter bli att betala så blir ju nya ägaren drabbad.
Betalas inte krediten så hämtar de fordonet, just för att den är säkerheten.

Men jag är mycket osäker på att de ens ska gå igenom.  De har kanske olika krav ?  Volvo finans gick inte att göra några ägarbyten om inte krediten löstes innan iallafall.

Kollan
12 september 2013 · 618 Inlägg

Ägarbytet Ska gå genom, krediten kommer att läggas på nya ägaren (trådskaparen).

Det kan ju faktiskt vara så att killen med hojen betalat av sista räkningen denna månad också och han lägger ut den för försäljning pga det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang