Hjälp! Hur ska dessa extralysen kopplas?

RaceMau5
14 september 2013 · 6 Inlägg

Hejsan! Fick för ett tag sedan en uppsättning extralysen (3*55W) till bilen utav farsan. De har suttit på en bil som kört ut tidningar och suttit monterade på ett takräcke tillsammans med ytterliggare en lampa i annat utförande som var riktad åt sidan.

Såhär ser kittet ut: http://i.imgur.com/gLGCAMx.jpg

Har jag förstått allting rätt så blir det att köpa kablar, kabelskor, ett 40A Relä och en strömbrytare att stänga av lamporna helt. Kan denna strömbrytare vara för låga A? Sen hade jag tänkt ha det kopplat så att det går på/av med extralyset men ändå kunna stänga av i tex dimma?

Hittade detta kopplingsschema (http://i.imgur.com/2XJ1aPl.jpg) och flera liknande på nätet men förstår ändå inte riktigt då de inte liknar mina lampor med flera sladdar mellan varje lampa osv.. De två tjockare sladdarna i mitten av nederkanten av bilden har två poler(?). Den högra av dessa sladdar, kan jag ta bort den helt? kan tänka mig att en av dessa iaf har varit till den 4e lampan av annan modell. Hade varit evigt tacksam om någon hade kunnat rita på mitt foto vart alla sladdar ska gå, till relä, batteri, jord osv? Tack på förhand! smile

Senast redigerat av RaceMau5 (14 september 2013)

Drönirettab
14 september 2013 · 21 761 Inlägg

Jag föreslår att du plockar bort alla kablar från lamphusen och drar nya, det ser inte riktigt pålitligt ut eftersom exempelvis den gula kabelskon på bilden verkar bränd. Se till att jordkabel också dras ut från varje lamphus så att inte jorden går via lamphusets fästbult, risken för dålig kontakt är stor när man har på det sättet. smile

ottorb
14 september 2013 · 320 Inlägg

När  du har ett räle som är 4-5 poligt ska du koppla 85 - jord(batteri, eller kaross), 83 - från batteriet(säkring imellan 25A), 87-87a -till lampan, vill du stänga av de får du ha brytarkabeln kopplad på 87. 87a,86 kopplar du till helljuskabeln vid strålkatare, så jordar du lampornas jord till karossen, närmaste lämpligt ställe
svårare är det inte

JFfoto
14 september 2013 ·

ottorb skrev:
När  du har ett räle som är 4-5 poligt ska du koppla 85 - jord(batteri, eller kaross), 83 - från batteriet(säkring imellan 25A), 87-87a -till lampan, vill du stänga av de får du ha brytarkabeln kopplad på 87. 87a,86 kopplar du till helljuskabeln vid strålkatare, så jordar du lampornas jord till karossen, närmaste lämpligt ställe
svårare är det inte

30 brukar det väl vara? Inte 83? Och jag satte mina strömbrytare på kabeln från styrströmmen, stift 86 alltså.

ottorb
14 september 2013 · 320 Inlägg

ja du hade rätt 30 är plus från batteriet, att du satte strömbrytaren på 86 gör inget samma resultat

JFfoto
14 september 2013 ·

ottorb skrev:
ja du hade rätt 30 är plus från batteriet, att du satte strömbrytaren på 86 gör inget samma resultat

Ja, blir samma resultat, menade bara att det fanns fler alternativ till ts smile det väljer man själv.

RaceMau5
15 september 2013 · 6 Inlägg

Tusen tack för mina snabbt besvarade frågor! Ska åka iväg nu så småningom och inhandla vad jag behöver. Återkommer, smile

ErsdaHL
15 september 2013 · 600 Inlägg

tänkte låna tråden lite. På vintern har jag 2 stycken gamla bosh big knickers. Får möjligen tre likadana av en kompis och sålänge tänkte jag köra antingen 2 eller 3. I bilen finns redan pluss och jord fram till 2 lyktor så kan man på något sett seriekoppla dem?

blink_pj
16 september 2013 · 477 Inlägg

ErsdaHL skrev:
tänkte låna tråden lite. På vintern har jag 2 stycken gamla bosh big knickers. Får möjligen tre likadana av en kompis och sålänge tänkte jag köra antingen 2 eller 3. I bilen finns redan pluss och jord fram till 2 lyktor så kan man på något sett seriekoppla dem?

förstår inte riktigt din fråga om seriekoppla, menar du att om du vill ha 3 ljus om det går att lägga ihop dom alla på samma? i så fall, Ja de går väll om reläet som sitter där nu är tillräckligt stort, men skulle inte rekommendera det i alla fall. jag skulle ha valt ett relä för 2 ljus eller 2 reläer för 3 ljus... risken med för mycket strömförbrukning på ett relä är att det kan "hänga" sig i draget läge. dvs att du inte kan stänga av ljuset igen!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
simlar
16 september 2013 · 5 526 Inlägg

blink_pj skrev:

ErsdaHL skrev:
tänkte låna tråden lite. På vintern har jag 2 stycken gamla bosh big knickers. Får möjligen tre likadana av en kompis och sålänge tänkte jag köra antingen 2 eller 3. I bilen finns redan pluss och jord fram till 2 lyktor så kan man på något sett seriekoppla dem?

förstår inte riktigt din fråga om seriekoppla, menar du att om du vill ha 3 ljus om det går att lägga ihop dom alla på samma? i så fall, Ja de går väll om reläet som sitter där nu är tillräckligt stort, men skulle inte rekommendera det i alla fall. jag skulle ha valt ett relä för 2 ljus eller 2 reläer för 3 ljus... risken med för mycket strömförbrukning på ett relä är att det kan "hänga" sig i draget läge. dvs att du inte kan stänga av ljuset igen!

Antar att ErsdaHL vill parallellkoppla, för seriekoppla belysning vet jag inte varför man skulle vilja göra.

Om reläet är tillräckligt kraftigt så är det ju bara att dra en till kabel från reläets pol nr 87 till plussen på det nya lyset och sedan en jord från lyset till karossen.

Det har ju inte med antalet ljus att göra utan har ju med strömförbrukningen att göra.
T.ex 3st 100W ljus = 300W = 25A vid 12V. Ett vanligt slutande relä brukar ligga på 30A och det är lite klent, antingen skaffa ett större relä och grövre kablar eller koppla in två relän.
3st 55W däremot blir endast 165W = 13,75A vid 12V och då räcker det med ett 30A relä för 3st lampor utan risk att det bränner fast i slutet läge.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang