Saab 9-5 2.0T rasad eller något? låter sjuhelvetes konstigt

Presidento Of World
20 september 2013 · 3 332 Inlägg

Hej, var och köpte en saab 9-5  2.0T -98 27k mil

på hemvägen efter ca 10mil så tvärdog den.. startade den med startkablar osv  åkte för efter  knappt 2km att dö igen och  vägra starta.. åkte tbx med en annan bil nytt  batteri den startar men går på tomgång utan måste gasa... ptjaa kör iväg går fint i ca 2mil sen lyser oljetryckslampan (FAN tänkte jag..) kör av in till Kristinehamn letar upp mack..

försent..tror jag  för bilfan låter som en skördetröska.. oljestickan hade fan smällt! fyller på 2liter olja.. hjälper inte så parkerar den längre bort så ser jag att det va sjukt  mycket olja på backen där den stod.. NY olja.. !?

Totalt rasad? motorn funkade kanon innan detta.. gick bättre än den svarta jag har..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mr_green
20 september 2013 · 847 Inlägg

Har du pratat med den du köpte den av?? Låter ju som motorn har rasat totalt för dig :-(

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Presidento Of World
20 september 2013 · 3 332 Inlägg

mr_green skrev:
Har du pratat med den du köpte den av?? Låter ju som motorn har rasat totalt för dig :-(

japp kontaktade henne men hon påstår att hon inte vet nåt men..sen sa  hon hör  inte av dig mer!? JAHA? kul. .aja inte mycket pengar men surt sad

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mr_green
20 september 2013 · 847 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

mr_green skrev:
Har du pratat med den du köpte den av?? Låter ju som motorn har rasat totalt för dig :-(

japp kontaktade henne men hon påstår att hon inte vet nåt men..sen sa  hon hör  inte av dig mer!? JAHA? kul. .aja inte mycket pengar men surt sad

Säger man så så vet man att nåt var på gång. Förbannat trist. Har själv vart med om det.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Presidento Of World
21 september 2013 · 3 332 Inlägg

mr_green skrev:

opel_vectra_gts skrev:

mr_green skrev:
Har du pratat med den du köpte den av?? Låter ju som motorn har rasat totalt för dig :-(

japp kontaktade henne men hon påstår att hon inte vet nåt men..sen sa  hon hör  inte av dig mer!? JAHA? kul. .aja inte mycket pengar men surt sad

Säger man så så vet man att nåt var på gång. Förbannat trist. Har själv vart med om det.

javisst.. hon verkade trevlig och ärlig menmen, man kan visst inte utgå från det heller!tongue

blir väl och ge bort bilen till nån..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
olof102
21 september 2013 · 342 Inlägg

Jag gissar på kolvhaveri. Ganska vanligt på dessa motorerna, brukar oftast vara 1 kolv som smält.

Fråga: har olja trycks upp ur påfyllningsröret?
Hur långt körde du med lysande oljetryckslampa?

Presidento Of World
21 september 2013 · 3 332 Inlägg

olof102 skrev:
Jag gissar på kolvhaveri. Ganska vanligt på dessa motorerna, brukar oftast vara 1 kolv som smält.

Fråga: har olja trycks upp ur påfyllningsröret?
Hur långt körde du med lysande oljetryckslampa?

fanns ingen olja där, ca 1km (uppenbarligen räckte det..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
olof102
21 september 2013 · 342 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

olof102 skrev:
Jag gissar på kolvhaveri. Ganska vanligt på dessa motorerna, brukar oftast vara 1 kolv som smält.

Fråga: har olja trycks upp ur påfyllningsröret?
Hur långt körde du med lysande oljetryckslampa?

fanns ingen olja där, ca 1km (uppenbarligen räckte det..)

Har du kört 1km med oljetryckslampan är din motor uppenbarligen skrot, utan oljetryck är det sekunder det handlar om innan motorn tar skada.

Ge bort eller sälja den väldigt billigt låter som en bra idé smile Vill du behålla den är nog det billigaste alternativet att hinka ner en ny komplett motor, att renovera brukar oftast bli dyrare.

Presidento Of World
21 september 2013 · 3 332 Inlägg

olof102 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

olof102 skrev:
Jag gissar på kolvhaveri. Ganska vanligt på dessa motorerna, brukar oftast vara 1 kolv som smält.

Fråga: har olja trycks upp ur påfyllningsröret?
Hur långt körde du med lysande oljetryckslampa?

fanns ingen olja där, ca 1km (uppenbarligen räckte det..)

Har du kört 1km med oljetryckslampan är din motor uppenbarligen skrot, utan oljetryck är det sekunder det handlar om innan motorn tar skada.

Ge bort eller sälja den väldigt billigt låter som en bra idé smile Vill du behålla den är nog det billigaste alternativet att hinka ner en ny komplett motor, att renovera brukar oftast bli dyrare.

försöker bli av me han 2500kr.. xd har ingen ork till att fixa hem dom 5milen

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
21 september 2013 · 3 332 Inlägg

update:var idag och kollade..en en droppe olja läckt och den är helt plötsligt överfull? vafaaaan? kusligt..

bör tilläggas att jag antog att motorn sagt sitt och provade att starta...icke sa nicke den vägrade starta men den tuggar på iallafall! Det är ingen olja i kylarvattnet heller..

Edit: den startade med oljudet innan alltså igår

Senast redigerat av opel_vectra_gts (21 september 2013)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
gamlingen
21 september 2013 · 5 198 Inlägg

vad för oljud ?

Presidento Of World
21 september 2013 · 3 332 Inlägg

gamlingen skrev:
vad för oljud ?

en typ av "motorknack" fast lite  värre inte kedjerassell

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang