Problem med inkoppling av extraljus

tobbx
7 oktober 2013 · 45 Inlägg

Halloj

Tänkte prova skriva här och fråga er innan extraljus med kablage åker i soporna.

Det är så att jag tänkte prova montera extraljus på pendlarbilen (Audi 80 TDi 1993) då jag hade 3 st liggande och det såg ut att vara fördraget alla kablar samt relät, så tänkte att det ska väl gå fort.
  Kopplar in ljusen och väntar mig ett mirakel.. Men icket. Inget händer, förutom att en säkring till mina vanliga ljus ryker. Ljusomkopplaren (?) blir knäpp - slår jag på helljuset får jag helljus på ena och parkeringsljus på andra, halvljus funkar bra. Byter säkringen och provar igen, men då märker jag att min stereo är stendöd.

Jahapp, kikar runt på vad som kan vara fel tills jag tar bort ljusen igen och byter säkringen, allt är frid o fröjd igen.

Idag köpte jag en ny kabelsats med relä, tänkte att det kanske är nån skojig koppling nånstans som orsakar det. Kopplar även i en annan stereo, vilken också är stendöd först, tills jag ruckar i säkringar och säkringen till slutsteget, då behagar den vakna.

När jag kopplat i alla nya kablar provar jag igen - Alla ljus funkar, det slår inte ut nåt av de vanliga lamporna den här gången, men extraljusen funkar inte OCH stereon tvärdör igen, hittar ingen säkring som är paj, men får inte igång varken extraljus eller stereo nu. Den enda kabeln jag inte bytte är den som någon dragit från vänster strålkastare till kupen där jag kopplade i den på strömbrytaren. Förpackingen sa att den kabeln i fråga skulle ta ström från parkeringsljuset av nån anledning, men provade låta den vara då jag mätte upp ström där den är påskarvad.

Så... lång historia, vem kan säga vad som är fel / vad jag gör för fel? Kör minst 10 mil om dagen nu, vill helst ha igång stereon igen, och jättegärna extraljusen också.


//T

MikkoHansen
7 oktober 2013 · 265 Inlägg

du har 4:a stift på varje relä..
Skarva helljusets plus. (styrsignalen ) till ett stift.
jorda sedan motsvarande stift till karossen.
2 stift kvar nu...
dra en kabel från batteriet till stiftet, från motsvarande stift till plus på extraljusen och jorda sedan i kaross.

helt meningslöst att koppla extraljus om man inte vet hur ett relä fungerar.

eller så gör du så att du kopplar direkt från batteriet till lamporna och har en knapp som är on/off för ljuset.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Micke181
8 oktober 2013 · 300 Inlägg

Saxat från http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153375


30 är matarkabeln för plus. ska gå direkt från batteriet och ha en hängsäkring.
86 är stiftet som ska vara kopplat till strömmen som kommer från helljus tex när det slås på.
85 är jord.
87 ska till extraljusen

tobbx
8 oktober 2013 · 45 Inlägg

MikkoHansen, jag vet hur ett relä fungerar smile Nu lyser extraljusen kanon. Micke181 tack för ett lättläst svar! Extraljusen fungerar som sagt nu, bytte bara jordpunkt för jorden till relät så funkade allt finemang.

Stereon är dock fortfarande död, väldigt mycket sockerbitar och diverse bonnkopplingar där bakom har jag märkt, letar kablar och mäter för fullt, den gula som går in i stereon, tändingen tror jag det ska vara, verkar död, får väl undersöka det.
Ärligt talat vet jag inte vad tidigare ägare gjort av originalkablaget, allt verkar vara något improviserat. Jorden går till fästmuttern för handskfacket i en kabel som kläms när man öppnar och stänger facket, bara för att ta ett exempel.. suck. smile

Annars - har ni några tips på ställen jag kan koppla på den på? Tänding / memory för huvudenheten..


edit - konstantströmmen till stereon mätte jag upp till 12v, borde inte stereon funka då även fast kabeln för tändning inte verkar okej.. Trodde att den kabeln bara styrde så den slår av och på iom att man vrider nyckeln, för att inte glömma stereon på t.ex.

Senast redigerat av tobbx (8 oktober 2013)

henke_99 Offroad Racing
8 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

tobbx skrev:
edit - konstantströmmen till stereon mätte jag upp till 12v, borde inte stereon funka då även fast kabeln för tändning inte verkar okej.. Trodde att den kabeln bara styrde så den slår av och på iom att man vrider nyckeln, för att inte glömma stereon på t.ex.

Om du kopplar om så båda kablarna får konstantström så ska stereon starta ja. Den kommer inte starta med bara "minnesström". Däremot startar den om minnesströmmen saknas, men tappar då naturligtvis minnet när man bryter strömmen igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
tobbx
8 oktober 2013 · 45 Inlägg

Jajemen, så långt hänger jag med!

Problemet är nu löst, både extraljus och stereo. Det var mitt fel - var dum nog att tro att förra ägarens märkningar av kablarna skulle stämma, det gjorde de inte riktigt. "Tändning" var tydligen strömmatningen och tvärtom antar jag, kopplade ihop dem och nu funkar det fint. Även fast jag får klicka av och på stereon, jobbigt värre.

Jaja, problemet löst - tack alla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang