Visslande/tjutande ljud ifrån högtalare

powerhouse Mr.
9 november 2006 · 120 Inlägg

En polare köpte en V70n 2.4t och är inte direkt nöjd med dunket i bilen.
Han gick och köpte en aktiv bas som han lät koppla in på orginalstereo, och nu är dilemmat följande:
Oavsett om VOLYMEN är dragen i botten eller med lite effekt får han ett vinande ljud ur bakhögtalarna. Är stereon avstängd är det tyst.
Även om man kopplar ur strömförsörjningen och signalkabeln till den aktiva subben kvarstår ljudet. Min första tanke var att generatorljudet går igenom den klena jordkabeln men om man kopplar bort allt borde det inte kvarstå eller?
Frågan är vad tusan det kan vara?
Vad jag vet så är det en adapter ifrån högtalarkabel --> Lågnivå inkopplad mot de bakre högtalarna, kan det vara denna som är dålig?
Strömmen är sedan kopplad direkt ifrån batteriet, kan detta vara en bidragande faktor.

NÅgra enkla tester man kan göra för att prova sig fram, tips är välkommet!

Snälla, hjälp mig den som kan...

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
bumpe Lastbilsmekaniker
12 november 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, sedär ja, ännu en som troligen brännt signaljorden... Var det möjligen så att du eller din kompis kopplade in signalkablarna innan ni kopplade jorden till steget? Har ni gjort det så är det troligen bara att byta till en ny HU... Det kan (med en del tur) hjälpa att jorda chasit på HU:n separat men det är med tur... Annars är det bara att köpa ny som gäller...

powerhouse Mr.
13 november 2006 · 120 Inlägg

Om det vore så lätt ändå, Nej...Det är killarna på DLS som kopplat in det hela.
Jag försökte bara att röna efter själva problemet.
Jordflätan är det inget fel på heller.

HU, är det Head Unit du tänker på då eller?

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
mellowd Drop Shop
13 november 2006 · 926 Inlägg

vinande ljud i högtalarna beror nästan alltid på för klen jordkabel. sätt dit en lika kraftig jord som du har plus. Och se till att de inte är någon lack kvar där du sätter den

Blixnabb
13 november 2006 · 247 Inlägg

Gå tillbaka till DLS killarna och reklamera.
Det kan vara så att den enhet som ni får ut lågnivån ur inte gillar Volvo bilar eller just denna bilen.
Jag har haft ett liknande prob i en 945á och provade alla möjliga varianter, en jordpunkt för allt, ta bort antannen, andra "dyra" signal kablar, ta bort delningsfilter mm mm.
Till slut fick jag bort det genom att just koppla ur bak högtalarna som satt i dörrarna, varför det fungerade har jag fortfarande ingen aning om, men det blev mycket tystare, men inte helt ok.
Tilläggas skall att hela anläggningen spelade utan minsta problem i en Merca.
Samt att det satt ett annat system i den tidigare som inte heller "lät".

bumpe Lastbilsmekaniker
15 november 2006 · 3 878 Inlägg

Det skulle även kunna vara en av dioderna i diodbryggan inne i generatorn...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang