Har jag pajat något relä eller ännu värre (dyrare) ? Starthjälp med batteri

450SL
12 oktober 2013 · 7 Inlägg

Hej !
Är en rookie vad gäller bilteknik, så jag är extra tacksam för hjälp.

Jag hjälper nyligen en kompis att starta hans gamla Mitsubishi Colt (1991), som stått helt orörd i ett hyrgarage i ca tre år utan någon tillsyn eller underhåll. Batteriet är såklart heldött. Vi åker dit i min gamla Volvo och kör ett startförsök - kopplar som man ska, plus-plus och minus till motorfäste nånstans nära generatorn en bra bit från batteriet.

Första försöket går bra. Bilen kräver lite gas och ca 8 startvrid - men spottar sen igång och går på tomgång ca 5 min medan jag bl.a fyller luft i hjulen med en medhavd minikompressor. Vi kommer dock inte iväg utan måste köra iväg och göra ett rätt brådskande ärende innan (stupid I know). Återvänder till bilen ca 2 timmar senare. Samma procedur och koppling, denna gång blir det dock ett rätt rejält gnistregn när jag sätter minusklämman på motorfästet och det känns nästan som att en svetsbåge uppstår under den korta sekund som gnistorna slår ut. Jag flyttar klämme
an några centimeter - och försöker nu starta. Bilen får ström men vill tamigtusan inte starta, startmotorn går runt - men den startar inte. Noterar nu också- och jag antar att detta är viktigt - huvudstrålkastarna lyser nu fastän alla ljusreglage är avslagna. Så betedde sig inte bilen vid första startförsöket.

Min fråga: vad tror ni orsakade gnistregnet vid det andra startförsöket ? Det kan väl inte bli kortslutning när man fäster plus och minus långt ifrån varann ?

Vad är det som jag pajat ? säkringarna tycks vara hela - är det något relä som gått åt helvete, eftersom strålkastarna nu helt plöstligt lyser. Hänger detta ihop med att bilen inte startar, eller beror det på något annat?

Mycket tacksam för svar och även gissningar.

Med vänlig hälsning Jörgen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang