Nu får vi fan ta o skärpa till oss...

Founder
9 november 2006 · 1 414 Inlägg

Jag såg precis programmet Planeten på SVT som handlar om hur mycket vi förstör den här planeten vi bor på och jag måste erkänna att det är mycket värre än jag någonsin trodde.

Jag har själv dragit ner på mitt bilkörande ganska rejält senaste halvåret, mest på grund av ekonomiska skäl men nu tänker jag göra det även för miljöns skull. Behöver jag inte köra så tänker jag inte göra det och jag tycker att fler ska följa mitt exempel...

50 miljoner människor är idag miljö flyktingar... dom flyr eftersom jorden är förorenad eller så ut-torkad på grund av att temperaturen höjts år efter år så att inget längre växer där... om ca 10 år kommer vi märka av det rejält i Sverige sa dom...

Det vi kommer märka av här att vi knappt kommer få nån snö, att somrarna kommer bli nästan farligt varma, förra sommarens rekord va ju 38°C på min mätare som står i skuggan...

Vi kommer få kraftiga stormar både på våren o hösten med krafig nederbörd och översvämningar...

Enligt nästan alla forskare i programmet och även andra man hört så har vi fram till ca år 2010 att ändra våra vanor och efter det är det för sent...

Va tror ni, vad kan vi göra åt det här o kommer vi att lyckas rädda den här lilla bollen i rymden?

Senast redigerat av Founder (9 november 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Fimpha
9 november 2006 · 557 Inlägg

Jag tror inte det kommer finnas liv på våran "Lilla boll" länge till. Människan är för ego, vi skiter i det tills den dagen då det drabbar oss människor. (Vilket det iof redan gjort) men när det är försent så kommer nog människan att tänka efter.

Tror tyvärr inte att nån bryr sig, jag har tänkt så här. "Vad spelar det för roll om jag slutar köra bil så mycket? jag kan inte ändra på nånting." Jag tror faktist dom flästa tänker så därför skiter man i det helt och hållet. sad

//Jerry
Granholm Dude
9 november 2006 · 197 Inlägg

jag tror att allt det där är galet överdrivet...

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Founder
9 november 2006 · 1 414 Inlägg

Granholm skrev:
jag tror att allt det där är galet överdrivet...

På 30 år har glaciärerna mer eller mindre försvunnit helt ifrån Alperna... det såg inte så överdrivet ut kan jag lova smile Nu snackar vi glaciärer som funnits där i nästan 1000 år, och dom har smält bort på 30 år...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
FreddeK
9 november 2006 ·

Founder skrev:
Jag såg precis programmet Planeten på SVT som handlar om hur mycket vi förstör den här planeten vi bor på och jag måste erkänna att det är mycket värre än jag någonsin trodde.

Jag har själv dragit ner på mitt bilkörande ganska rejält senaste halvåret, mest på grund av ekonomiska skäl men nu tänker jag göra det även för miljöns skull. Behöver jag inte köra så tänker jag inte göra det och jag tycker att fler ska följa mitt exempel...

Enligt nästan alla forskare i programmet och även andra man hört så har vi fram till ca år 2010 att ändra våra vanor och efter det är det för sent...

Va tror ni, vad kan vi göra åt det här o kommer vi att lyckas rädda den här lilla bollen i rymden?

Oj ett enormt stort och ämne du tar upp här men nog så viktigt.

Har ju sett på aftonbladet att dom kämpar med att samla in namn osv och kallar det Klimathotet.

Visst tror jag att alla kan göra en förändring men vi får inte glömma att det är ju regeringarna och alla som styr alla länder som bär det mesta ansvaret.
Ta Bush tex. hur mycket släpper irakkriget och alla hangarfartyg, flygplan, pansarvagnar osv ut hela tiden. uj uj uj rakt ut i naturen.

Men visst får man sig en tankeställare och jag själv har dragit ner mycket med bilåkandet mest för min egen ekonomi men samtidigt är det ju bra om man kan göra något för miljön också helt klart!

men tänk på detta när du/ni bokar en resa till utlandet...oj vad det flyget spydde ut vill man inte veta!

Senast redigerat av Freddeponken (9 november 2006)

Founder
9 november 2006 · 1 414 Inlägg

Freddeponken skrev:

Founder skrev:
Jag såg precis programmet Planeten på SVT som handlar om hur mycket vi förstör den här planeten vi bor på och jag måste erkänna att det är mycket värre än jag någonsin trodde.

Jag har själv dragit ner på mitt bilkörande ganska rejält senaste halvåret, mest på grund av ekonomiska skäl men nu tänker jag göra det även för miljöns skull. Behöver jag inte köra så tänker jag inte göra det och jag tycker att fler ska följa mitt exempel...

Enligt nästan alla forskare i programmet och även andra man hört så har vi fram till ca år 2010 att ändra våra vanor och efter det är det för sent...

Va tror ni, vad kan vi göra åt det här o kommer vi att lyckas rädda den här lilla bollen i rymden?

Oj ett enormt stort och ämne du tar upp här men nog så viktigt.

Har ju sett på aftonbladet att dom kämpar med att samla in namn osv och kallar det Klimathotet.

Visst tror jag att alla kan göra en förändring men vi får inte glömma att det är ju regeringarna och alla som styr alla länder som bär det mesta ansvaret.
Ta Bush tex. hur mycket släpper irakkriget och alla hangarfartyg, flygplan, pansarvagnar osv ut hela tiden. uj uj uj rakt ut i naturen.

Men visst får man sig en tankeställare och jag själv har dragit ner mycket med bilåkandet mest för min egen ekonomi men samtidigt är det ju bra om man kan göra något för miljön också helt klart!

men tänk på detta när du/ni bokar en resa till utlandet...oj vad det flyget spydde ut vill man inte veta!

Just militära fordon släpper ut hemska mängder, hangarfartygen har iof noll i utsläpp eftersom dom är kärnkrafts-drivna men pansarvagnarna drar ju hutlösa summor bränsle...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonesono Personal- och beteendevetare
9 november 2006 · 1 082 Inlägg

Fimpha skrev:
Jag tror inte det kommer finnas liv på våran "Lilla boll" länge till. Människan är för ego, vi skiter i det tills den dagen då det drabbar oss människor. (Vilket det iof redan gjort) men när det är försent så kommer nog människan att tänka efter.

Tror tyvärr inte att nån bryr sig, jag har tänkt så här. "Vad spelar det för roll om jag slutar köra bil så mycket? jag kan inte ändra på nånting." Jag tror faktist dom flästa tänker så därför skiter man i det helt och hållet. sad

Just därför som det måste uppmärksammas och få folk att verkligen tänka om! Det krävs att folk går samman och påminner varann, det är nog vårat enda hopp. Sen KAN politiken också spela roll. Om politikerna la ner mer energi på detta ämne, tror jag att det kan hända något.

Jag är ledsen founder.. men fram till att flygplan inte drivs på saltvatten (eller något som iaf inte släpper ut i närheten av vad flygplanen gör idag) så är nog flyget kört! In med mer miljömärkt el till tågtrafiken.. det kommer inte att finnas möjlighet att flyga inrikes i framtiden eftersom det kommer bli för kostsamt för miljön.

Vi måste tänka om för moder jord skiter blanka fan i om börsen går bra eller dåligt, den gör precis vad som den finner lämpligt. Det tråkiga är bara att vi påverkar henne så enormt som vi gör, dag ut och dag in.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
9 november 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Fimpha skrev:
Jag tror inte det kommer finnas liv på våran "Lilla boll" länge till. Människan är för ego, vi skiter i det tills den dagen då det drabbar oss människor. (Vilket det iof redan gjort) men när det är försent så kommer nog människan att tänka efter.

Tror tyvärr inte att nån bryr sig, jag har tänkt så här. "Vad spelar det för roll om jag slutar köra bil så mycket? jag kan inte ändra på nånting." Jag tror faktist dom flästa tänker så därför skiter man i det helt och hållet. sad

Just därför som det måste uppmärksammas och få folk att verkligen tänka om! Det krävs att folk går samman och påminner varann, det är nog vårat enda hopp. Sen KAN politiken också spela roll. Om politikerna la ner mer energi på detta ämne, tror jag att det kan hända något.

Jag är ledsen founder.. men fram till att flygplan inte drivs på saltvatten (eller något som iaf inte släpper ut i närheten av vad flygplanen gör idag) så är nog flyget kört! In med mer miljömärkt el till tågtrafiken.. det kommer inte att finnas möjlighet att flyga inrikes i framtiden eftersom det kommer bli för kostsamt för miljön.

Vi måste tänka om för moder jord skiter blanka fan i om börsen går bra eller dåligt, den gör precis vad som den finner lämpligt. Det tråkiga är bara att vi påverkar henne så enormt som vi gör, dag ut och dag in.

Jämför du flyget med övrig transport kan jag ge dig lite snabba siffror som faktiskt Greenpeace tagit fram och det är att ett
medelstort transport plan drar ca 0.13 liter per passagareare och mil
bil som drar ca 0.25 liter per passagarare och mil eller en
buss drar 0,15 liter / passagerare och mil

Sen måste man ju jämföra hastigheten (den tid som man faktiskt släpper ut avgaserna)
Bil: ca 80 km/h
Buss: ca 60 km/h (med tanke på alla stopp)
Flyg: ca 800 km/h

Så det vill mycket till att man ska slå flyget vad gäller att frakta saker mer miljövänligt. Visst tåg är en sak men ca 40 % av den el som Sverige använder kommer ifrån danska och tyska kol-kraftverk eller ifrån Svenska olje-eldade kraftverk så det är inte direkt miljövänligt... Men det händer faktiskt mycket på flygmarknaden, man har satsat extrema pengar på att få fram miljöbränslen och Virgin är ett bolag som utvecklar en liknande etanolblandning för flyget som ska finnas på marknade inom några år...

Senast redigerat av Founder (9 november 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
__JoCCe__
9 november 2006 · 357 Inlägg

USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Heter de Lövena eller Löven??
FreddeK
9 november 2006 ·

__JoCCe__ skrev:
USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Ja fyfan vad jänkarna konsumerar....av allt! riktiga grisar om man tänker efter.

__JoCCe__
9 november 2006 · 357 Inlägg

mhm..kolla bara deras bilar! (eller deras fordon överhuvudtaget) De ska va så tjock o mycke plåt som de bara går osså ska dom helst dra 3l/milen också...

Freddeponken skrev:

__JoCCe__ skrev:
USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Ja fyfan vad jänkarna konsumerar....av allt! riktiga grisar om man tänker efter.

Heter de Lövena eller Löven??
Founder
9 november 2006 · 1 414 Inlägg

Freddeponken skrev:

__JoCCe__ skrev:
USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Ja fyfan vad jänkarna konsumerar....av allt! riktiga grisar om man tänker efter.

Verkligen... helt sjuka mängder, 3 av 4 amerikaner har minst en bil och medel åldern på bilarna i usa va ca 18 år, så dom flesta är rejäla miljöbovar...

Men USA är också en av världens största etanol-tillverkare. Nästan alla lantbruksfordon går på etanol jämfört med diesel här i Sverige. Brasilien är dock bäst i världen, där går alla lastbilar och större transporter på etanol...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
__JoCCe__
9 november 2006 · 357 Inlägg

Founder skrev:
Men USA är också en av världens största etanol-tillverkare. Nästan alla lantbruksfordon går på etanol jämfört med diesel här i Sverige. Brasilien är dock bäst i världen, där går alla lastbilar och större transporter på etanol...

aa de e ju bra! synd bara att den e lika dyr som bensinen här i Sverige sad

Heter de Lövena eller Löven??
FL3JM Inga konstigheter
9 november 2006 · 2 064 Inlägg

Det roligaste är folk som både värnar om miljön och vill stänga ner alla kärnkraftverk. Det är just detta som gör att jorden håller på att gå under, dvs idiot-människor.

Det man borde göra är att skattebefria etanolkonverteringar (just själva kostnaden för konverteringen dåra), så det blir billigt att konvertera, och självklart göra det LAGLIGT att köra på annat bränsle än det den är reggad för dåra.
Jag skulle etanolkonvertera DIREKT!
Det är billigare och dessutom får jag massa extrahästar! smile

Martin 9-3 Fisketokig
9 november 2006 · 2 997 Inlägg

Skrämmande.

Men med Luftkonditionering i hus och bil på sommaren och
Fotogenvärmare och 2 extra elverk (1 litet tillfälligt och 1 Dieselverk för att långvarit köra hela huset på) till vintern så kan det storma på och torka lite utan större bekymmer.

Jag skiter i mina utsläpp. Kan låta hårt men ser på dem som flyger på semester 1 gång om året och flygplanet förbrukar bara i starten mångdubbelt med bränsle som jag gör av med i bilen under året...

DET är inget som man tjafsar om. DET är heligt för att svensson ska kunna åka och bli brun 2 veckor och kunna skryta för alla i sin närhet att de har vart hit och dit.

Då kan jag hålla mig hemma och sakta men säkert smutsa ner tongue wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
FL3JM Inga konstigheter
10 november 2006 · 2 064 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Skrämmande.

Men med Luftkonditionering i hus och bil på sommaren och
Fotogenvärmare och 2 extra elverk (1 litet tillfälligt och 1 Dieselverk för att långvarit köra hela huset på) till vintern så kan det storma på och torka lite utan större bekymmer.

Jag skiter i mina utsläpp. Kan låta hårt men ser på dem som flyger på semester 1 gång om året och flygplanet förbrukar bara i starten mångdubbelt med bränsle som jag gör av med i bilen under året...

DET är inget som man tjafsar om. DET är heligt för att svensson ska kunna åka och bli brun 2 veckor och kunna skryta för alla i sin närhet att de har vart hit och dit.

Då kan jag hålla mig hemma och sakta men säkert smutsa ner tongue wink

Ja men om alla struntade i att åka bil, då skulle det behövas rätt många flyg för att ersätta bilarnas utsläpp.

Sushikocken Sleeper
10 november 2006 · 3 084 Inlägg

istiderna kommer regelbundet och vi skulle egentligen haft istid nu enligt en graf jag sett vore ju ändå skönt om man får slippa den smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Torstensson
10 november 2006 · 115 Inlägg

Håller med dig Sushikocken om istiden så har det alltid varit och kommer för bli så

vi kan nog inte görs så mycke åt det tyvärr

FreddeK
10 november 2006 ·

Sushikocken skrev:
istiderna kommer regelbundet och vi skulle egentligen haft istid nu enligt en graf jag sett vore ju ändå skönt om man får slippa den smile

Jo hellre svettas lite än att frysa arlet av sig=)

brillmongo
10 november 2006 · 874 Inlägg

människan är en självförintande ras, ibland tvekar man till att sätta barn till värden. Vem vet vad våra sen kommande barnbarn kommer råka ut för? Jag tror att det som tillslut får allt att krackelera blir ett tredje större krig. Som det är tveksamt om människan återhämtar sig från, frågan är inte om det kommer utan när.

tyvärr

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang