Nu får vi fan ta o skärpa till oss...

jonesono Personal- och beteendevetare
16 november 2006 · 1 082 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Founder skrev:

Just militära fordon släpper ut hemska mängder, hangarfartygen har iof noll i utsläpp eftersom dom är kärnkrafts-drivna men pansarvagnarna drar ju hutlösa summor bränsle...

Har fått för mig att det är JAS du flyger eller har jag helt fel ?
Jas har ett jävla utsläpp iaf och flygplan överlag för den delen.
Specielt Turbopropp/Jetmotorer.

OCH?

Ser du inget problem i det, eller?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
16 november 2006 · 1 082 Inlägg

Slovenian skrev:
Vi skadar jorden, mjo.. men tro inte allt media säger just nu, de har börjat överdriva rejält senaste tiden.
Fick mig därimot ett gott skratt då jag går in på aftonbladet och ser "300 000 har skrivit under vårt miljöavtal" eller något liknande, 2 dagar senare går jag in där igen och ser "Miljön skadas av kött! Bli vegitarian". Det var ett gott skratt kan jag säga big_smile

Förstår du inte varför det blir större påverkan och utsläpp i miljön när så stor andel av befolkningen äter kött?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
E30Tompa Rörpulare
16 november 2006 · 1 453 Inlägg

Founder skrev:

Freddeponken skrev:

__JoCCe__ skrev:
USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Ja fyfan vad jänkarna konsumerar....av allt! riktiga grisar om man tänker efter.

Verkligen... helt sjuka mängder, 3 av 4 amerikaner har minst en bil och medel åldern på bilarna i usa va ca 18 år, så dom flesta är rejäla miljöbovar...

Men USA är också en av världens största etanol-tillverkare. Nästan alla lantbruksfordon går på etanol jämfört med diesel här i Sverige. Brasilien är dock bäst i världen, där går alla lastbilar och större transporter på etanol...

Mm dom e säkert en av de största e85 tillverkarna men me tanke på deras befolkning e de nog ganska patetiskt....

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
jonesono Personal- och beteendevetare
16 november 2006 · 1 082 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Turbo_Erik skrev:
Missa inte avsnitt 2 nu ikväll kl 21:00

Det missar vi wink

OLJAN TAR INTE SLUT, FATTA!!!!!

GLACIÄREN SMÄLTER FÖR ATT VI ÄR PÅ VÄG UT UR ISTIDEN!!!!!!!

Snälla nån. Lär er.

Så du har glömt att utsläppen ökar ozonhålet? Solens strålar kommer in, men inte ut = ytan värms upp. Ganska enkelt! Det är dels naturliga förändringar, men det är ÄVEN människan och dess j-la utsläpp som har resulterat i varför klimatet och naturen reagerar så som det gör.. hur svårt skall det vara att koppla samman trådarna?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Slovenian
16 november 2006 · 482 Inlägg

jonesono skrev:

Slovenian skrev:
Vi skadar jorden, mjo.. men tro inte allt media säger just nu, de har börjat överdriva rejält senaste tiden.
Fick mig därimot ett gott skratt då jag går in på aftonbladet och ser "300 000 har skrivit under vårt miljöavtal" eller något liknande, 2 dagar senare går jag in där igen och ser "Miljön skadas av kött! Bli vegitarian". Det var ett gott skratt kan jag säga big_smile

Förstår du inte varför det blir större påverkan och utsläpp i miljön när så stor andel av befolkningen äter kött?

Ifall jag var otydlig så fann jag det så oerhört roligt pga att aftonbladet hela tiden försöker få folk att skriva på saker som hela tiden bidrar med större och större förändringar i ens vardag.
Och nej, jag ser inget större problem då djuren - vilka vi avlar fram i ett syfte, och endast ett syfte blir uppätna utav oss. (låter lite rått men så det är)
Visst transportkostnad osv, men som jag tidigare sa: En timme lustgas under operation = samma koldioxidutsläpp som en bil som reser från malmö till stockholm.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
jonesono Personal- och beteendevetare
16 november 2006 · 1 082 Inlägg

Slovenian skrev:

jonesono skrev:

Slovenian skrev:
Vi skadar jorden, mjo.. men tro inte allt media säger just nu, de har börjat överdriva rejält senaste tiden.
Fick mig därimot ett gott skratt då jag går in på aftonbladet och ser "300 000 har skrivit under vårt miljöavtal" eller något liknande, 2 dagar senare går jag in där igen och ser "Miljön skadas av kött! Bli vegitarian". Det var ett gott skratt kan jag säga big_smile

Förstår du inte varför det blir större påverkan och utsläpp i miljön när så stor andel av befolkningen äter kött?

Ifall jag var otydlig så fann jag det så oerhört roligt pga att aftonbladet hela tiden försöker få folk att skriva på saker som hela tiden bidrar med större och större förändringar i ens vardag.
Och nej, jag ser inget större problem då djuren - vilka vi avlar fram i ett syfte, och endast ett syfte blir uppätna utav oss. (låter lite rått men så det är)
Visst transportkostnad osv, men som jag tidigare sa: En timme lustgas under operation = samma koldioxidutsläpp som en bil som reser från malmö till stockholm.

Som du säkert vet är det inte bara transportkostnader, det är fabriker, drift av dessa, transporter till varuhusen, driften där etc etc som släpper ut en hel del. Och jämför inte det med operationer tack, eftersom syftet där är att vi skall överleva ingreppet relativt smärtfritt. Överleva utan kött, det kan vi göra.. om vi måste. Jag vill bara få dig att inse att det visst finns en klar miljöpåverkan om man käkar kött. Jag menar inte att alla skall gå och bli vegetarianer, utan kanske dra ner en aning på konsumtionen.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ckosworth Mr
17 november 2006 · 607 Inlägg

Founder skrev:

Freddeponken skrev:

__JoCCe__ skrev:
USA e ju en stor bov i dramat också..Om bara den envisa bocken Bush kunde skriva på Kyoto-avtalet så hade de vart en bra början..

Ja fyfan vad jänkarna konsumerar....av allt! riktiga grisar om man tänker efter.

Verkligen... helt sjuka mängder, 3 av 4 amerikaner har minst en bil och medel åldern på bilarna i usa va ca 18 år, så dom flesta är rejäla miljöbovar...

Men USA är också en av världens största etanol-tillverkare. Nästan alla lantbruksfordon går på etanol jämfört med diesel här i Sverige. Brasilien är dock bäst i världen, där går alla lastbilar och större transporter på etanol...

Men istället så skövlar dom bort jordens största "syretillverkare" regnskogen.

Tror att vi kommer förstöra jorden på ett eller annat sätt men tror inte att livet tar slut där, snarare så att det förändras och vi får anpassa oss efter det...

Tror nog också att de finns bra mycket mer olja än vad som den "vanliga människan" får reda på, pga att då kan man ju hålla priserna uppe... Men oljan kommer ta slut och vi får anpassa oss efter det och de kommer vi göra först när vi måste och inte om det är nödvändigt, för människan tänker alltför ofta på sin egen vinnings skull.

Sen är jag starkt emot nerläggningen an kärnkraft, är de mindre farligt bara för att man stänger av skiten, de är väl aktivt i bra många tusen år ändå så då kan man väl lika gärna utvinna energi av det...

Använd kärnkraft tills något bättre har uppfunnits, hur mycket skada har kärnkraften gjort jämfört mot alla olja och kolverk???

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
lundwall
17 november 2006 ·

Ckosworth skrev:
Men istället så skövlar dom bort jordens största "syretillverkare" regnskogen.

Det är helt korrekt att den är det. Men det är helt fel att vi ur en syresynpunkt behöver bry oss om det. Om de gick ut och sa att regnskogen stod för 8-10% av planetens syretillverkning, så skulle vi inte bry oss nämnvärt när en tiotusendel av detta jämnas med marken varje dag. För det är de reella siffrorna. Skogarna på norra halvklotet tillverkar ungefär hälften så mycket syre per kvadratmeter, så vi är rätt safe på den biten.

Ckosworth skrev:
Tror nog också att de finns bra mycket mer olja än vad som den "vanliga människan" får reda på, pga att då kan man ju hålla priserna uppe... Men oljan kommer ta slut och vi får anpassa oss efter det och de kommer vi göra först när vi måste och inte om det är nödvändigt, för människan tänker alltför ofta på sin egen vinnings skull.

Ja. Det finns ingen som helst oljekris. USA fick problem när Irak invaderade Kuwait, pga det fanns en najs deal där. USA kunde lika gärna köpa sin olja från något annat ställe, men inte riktigt till samma bra pris som hos Kuwaitarna. Vi (människan) är inte ens på toppen av utvinningen, det finns alltså mycket mer kvar än det vi utvunnit hittills.

Om man tittar på Preemraff i Lysekil, som tillverkar 75-80% av drivmedlet (bensin och diesel) som används i Sverige, så ligger de på enorma lager olja. Likaså på enorma lager bensin och diesel. Att priserna på råoljan rör sig har inget med det att göra, det är bara en prisgardering, så att man garanterat får ut maximal vinst. Bensinen du köper är inte färsk, och oljan den är gjord på är flera år gammal.

Ckosworth skrev:
Sen är jag starkt emot nerläggningen an kärnkraft, är de mindre farligt bara för att man stänger av skiten, de är väl aktivt i bra många tusen år ändå så då kan man väl lika gärna utvinna energi av det... Använd kärnkraft tills något bättre har uppfunnits, hur mycket skada har kärnkraften gjort jämfört mot alla olja och kolverk???

Hear, hear! Helt korrekt. Har vi väl startat en reaktor inom några hundra mil från Sverige kan vi lika gärna bygga ut kärnkraften till det tiodubbla. Det blir inte farligare ju mer vi har.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
17 november 2006 · 1 852 Inlägg

håller med, dom korkade miljöpartisterna vill stänga ner kärnkraftverken, tack vare det måste vi köpa energi från utlandet (danmark, polen, baltikum) och där tillverkas elen i smutsiga kolverk som skitar ner över sverige och alla andra länder runt omkring.

de syretillverkande skogarna står för en bråkdel av all syreproduktion. istället är det haven som står för den största tillverkningen (alger). att skövla skog innebär inte alls att vi kommer få "brist" på syre eller ett stort koldioxid överskott. men det är fortfarande fel att skövla skog så att många arter blir utrotningshotade.

man lever bara en gång så lev väl!
Aerodynamik ...
17 november 2006 · 7 120 Inlägg

Just det, Algerna står för 2/3 av syre tillverkningen tongue

Epitaph
17 november 2006 · 835 Inlägg

växt+trä+järnoxid+vatten; lägg i tryckkokare, lufttätt i 180c, 12h.... = kol = förnybar biomassa........ = bilbränsle

Goli
17 november 2006 · 793 Inlägg

Bullo skrev:
håller med, dom korkade miljöpartisterna vill stänga ner kärnkraftverken, tack vare det måste vi köpa energi från utlandet (danmark, polen, baltikum) och där tillverkas elen i smutsiga kolverk som skitar ner över sverige och alla andra länder runt omkring.

de syretillverkande skogarna står för en bråkdel av all syreproduktion. istället är det haven som står för den största tillverkningen (alger). att skövla skog innebär inte alls att vi kommer få "brist" på syre eller ett stort koldioxid överskott. men det är fortfarande fel att skövla skog så att många arter blir utrotningshotade.

Du glömde alla växter smile

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
lundwall
17 november 2006 ·

Jag vill fan skövla havet. Vem tar en hink och hänger med?

Aerodynamik ...
17 november 2006 · 7 120 Inlägg

lundwall skrev:
Jag vill fan skövla havet. Vem tar en hink och hänger med?

Jag är på!
Datum?

smile

pUs Ûbersturmstekare
17 november 2006 · 534 Inlägg

lundwall skrev:
Jag vill fan skövla havet. Vem tar en hink och hänger med?

Betänk den nordnorska torskindustrin.

Turbo_Erik
18 november 2006 · 526 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Turbo_Erik skrev:
Missa inte avsnitt 2 nu ikväll kl 21:00

Det missar vi wink

OLJAN TAR INTE SLUT, FATTA!!!!!

GLACIÄREN SMÄLTER FÖR ATT VI ÄR PÅ VÄG UT UR ISTIDEN!!!!!!!

Snälla nån. Lär er.

Jaha på väg ut ur en istid smile

Därför det är den 17nov och 10 grader varmt..??

När försvinner inlandsisen då?

lundwall
18 november 2006 ·

pUs skrev:

lundwall skrev:
Jag vill fan skövla havet. Vem tar en hink och hänger med?

Betänk den nordnorska torskindustrin.

Som du redan sett i den andra tråden, klart jag gör. Men torsken tillverkar inte syre. Torsken tillverkar mat och små små torskar.

Det är havet jag vill skövla. Vattnet. Hälla upp det på land och låta det torka i solen.

lundwall
18 november 2006 ·

Turbo_Erik skrev:
Jaha på väg ut ur en istid smile
Därför det är den 17nov och 10 grader varmt..??
När försvinner inlandsisen då?

Ja, precis. När man går ut en istid så blir det varmare. När man går in i en istid blir det kallare. Rätt så logiskt (zoologiskt? smile.

Inlandsisen försvinner när den har smält klart.

hyperion
18 november 2006 · 305 Inlägg

Detta är så löjligt, kom folk på för nån månad sen att jorden skulle räddas? Har sett den där reklamen på aftonbladet ett tag, vilka töntar... detta problemet har funnits jävligt länge. Jag har då hört om det så länge jag minns.
Finns ingen chans i världen att det går att stoppa bara sådär.
Den globala temperaturen kommer öka, strömmarna däribland golfströmmen kommer ändra sig i riktning och storlek osv osv, det kommer bli sablarns varmt runt ekvatorn och här uppe får vi det kallare och kallare pga att strömmarna försvinner. Kanske blir det en ny istid? Mycket möjligt att vi om några hundra år har ett helt vinterlandskap här i norden året runt.
Oljan kommer ta slut, den populationen som är kvar blir mindre och kan inte längre använda sig av bilar eller liknande som drivs av fossila ämnen eftersom det inte finns några längre. Så nu börjar jorden återhämta sig, Växthusgaserna går åt av växter och växter dör och hamnar i jorden, på sikt så blir de nytt fossilt bränsle och cirkeln börjar om på nytt.

För grejjen är den att de som vi kallar "fossila" ämnen har en gång varit växter och och sånt. Alltså har allt detta funnit på jorden. Så själva ekosystemet förändras inte. Om vi dock plockar in gaser från mars och pumpar in dom här då händer det grejjer smile
Kanske får vi mer tropisk regnskog, mer stormar precis som i tropikerna. Men jag tror inte att vi här uppe får det problemet eftersom min uppfattning är att golfströmmen går åt skogen och då får vi istället kallt här.

Senast redigerat av HyPeRiOn (18 november 2006)

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Shorty666
18 november 2006 · 362 Inlägg

Människan Är i grunden en en djurart som är självförstörande....
Finns inte en chans att alla människor hinner få upp ögonen för
miljöhotet innan Jorden e död...

inget å göra åt... De bara e så...

Så "-Bend over and take it up the Tailpipe!"

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang