Dieselbox eller mappning till Mercedes C320 CDI 2008

Hannu_ en armad bandit
15 oktober 2013 · 63 Inlägg

Hallå!

Har en Mercedes C320 CDI 4-matic 2008 med automatlåda och har lite funderingar om dieselboxar typ kcr, dieselkraft, bestchip, vtech osv..

Vad tycker ni att man ska satsa på för box och finns det några nackdelar med att montera en dieselbox?
Vill även veta om det finns någon som har erfarenhet som har provat olika märken och kan säga om det skiljer mycket och vad dom varit mest nöjd med?

Eller ska man skita i att montera en box och mappa bilen istället?

Tacksam för svar smile

Mvh / Jonas

Krist
15 oktober 2013 · 716 Inlägg

Hade Box på min bmw först, tyckte de va rätt okej. Utlovades 35hk/80nm. Gick fint tills man läste att den ökar soppamängden en bra bit tex så partikelfiltret sotar igen rätt snabbt. Tog inga risker och ordnade så bilen mappades om. Stor skillnad om man jämför med boxen, bilen gick bättre, svarade snabbare vid pådrag och framför allt anpassat för MIN bil/ECU.

Nu vet jag inte hur bra boxarna har utvecklats men för mig, jag hade valt å mappa alla dar i veckan.

Senast redigerat av Krist (15 oktober 2013)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Hannu_ en armad bandit
15 oktober 2013 · 63 Inlägg

Okej, jag har inte nå partikelfilter i min så det gör inget för mig smile
Vad hade du för box i din?
Hur mycket ökade effekten när du fick den mappad och vars har du mappat den? smile

Mvh / Jonas

sandzoo
15 oktober 2013 · 2 071 Inlägg

740_Hannu skrev:
Okej, jag har inte nå partikelfilter i min så det gör inget för mig smile
Vad hade du för box i din?
Hur mycket ökade effekten när du fick den mappad och vars har du mappat den? smile

Mvh / Jonas

kom inte PF till mercedes med den nya motorns (224hk) ?
jag mapade min gamla bmw i HBG för 2,500;-
o vilken skillnad.. både i förbrukning o hk

Sandzoo i da house
Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 oktober 2013 · 1 201 Inlägg

boxning rekomenderas alldrig på commonrail dieslar.. det är för att systemtrycket höjs. Och i dina spridare finns det tätningar som inte tycker om att arbeta över tänkt tryck

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Maxw
15 oktober 2013 · 88 Inlägg

Åk in på t.ex Bsr och chippa den ist! wink

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Krist
16 oktober 2013 · 716 Inlägg

740_Hannu skrev:
Okej, jag har inte nå partikelfilter i min så det gör inget för mig smile
Vad hade du för box i din?
Hur mycket ökade effekten när du fick den mappad och vars har du mappat den? smile

Mvh / Jonas

Jag köpte den på ebay för länge sen minns inte nu märke på den.

Mappningen gav mig möjlighet att skifta mellan 3 olika mappar - orginal 197hk/400nm , steg1 250hk/500 , steg2 ca 300hk/650nm.

Vilken firma som helst kan mappa, googla å se vad som finns nära dig.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Hannu_ en armad bandit
16 oktober 2013 · 63 Inlägg

sandzoo : Nä verkar inte som det för jag har den motorn och finns inte partikelfilter i min.
Okej, då kanske man skulle satsa på att mappa bilen istället.. smile

Mercedesturbodiesel : Okej, tack då vet jag det smile

Krist : Okej, det var inte dåligt de. smile
Hur är det med bränsleförbrukningen efter att du mappade bilen? Går den nå snålare eller tar den mer nu? smile
Okej, men jag skulle ju helst vela att någon som mappat en likadan bil förut mappar min.. Vill vara säker på att dom vet vad dom gör, så dom inte tar ut för mycket effekt så nå inte håller osv smile Men nu lutar ju åt det hållet att få den mappad smile

Krist
19 oktober 2013 · 716 Inlägg

Hannu_ skrev:
sandzoo : Nä verkar inte som det för jag har den motorn och finns inte partikelfilter i min.
Okej, då kanske man skulle satsa på att mappa bilen istället.. smile

Mercedesturbodiesel : Okej, tack då vet jag det smile

Krist : Okej, det var inte dåligt de. smile
Hur är det med bränsleförbrukningen efter att du mappade bilen? Går den nå snålare eller tar den mer nu? smile
Okej, men jag skulle ju helst vela att någon som mappat en likadan bil förut mappar min.. Vill vara säker på att dom vet vad dom gör, så dom inte tar ut för mycket effekt så nå inte håller osv smile Men nu lutar ju åt det hållet att få den mappad smile

På steg 2 så dricker den mer än orginal/steg 1. På steg 1 är den lite snålare än orginal, jag kommer ca 92mil på en fulltank. Med orginal ca 90mil. Med steg 2 kommer jag ca 83-85, men då går den nått helt otroligt, och att försöka köra lugnt går typ inte.. Jag har den för det mesta på steg 1. Så med steg 1 är den snålast. Då räknar jag blandad körning och lugn högerfot.

Bilmappare vet var gränsen går, du kan be dom "maxa" den på steg 2, sen steg 1 lite mer än orginal fast optimerad för att gå liite snålare.

Skulle rekomendera Tekniktema, TMChiptuning eller Vtech. Hör med dom 3 vad dom kan göra åt din bil, vad dom har för alternativ. Sen välj big_smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Hannu_ en armad bandit
19 oktober 2013 · 63 Inlägg

Okej, såg att du hade rätt bra med effekt på steg 2 så förstår om den är törstigare då smile
Ja man behöver ju int ha på steg 2 om man ska köra lugnt smile

Okej, då måste jag tacka för all hjälp, det uppskattas riktigt mycket smile
Nu så ska jag kontakta lite olika Bilmappare och förhoppningsvis så blir det att få den mappad inom en snar framtid smile

Mvh / Jonas

Krist
19 oktober 2013 · 716 Inlägg

Lycka till! Du kommer inte bli besviken wink

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Transporter89
19 oktober 2013 · 957 Inlägg

Bestchip är det sämsta jag har hört. där var en som fixade sin bil där  hans motorlampa tändes efter 100mil hmm

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2013 · 13 744 Inlägg

vad jag vet så finns det ingen box som ens är i närheten av vad en riktig programvara gör..

polarn driver chipp firma så man har fått märkt skillnaden mer än 1gång. 
den som påstår att en box är lika bra som en riktigt programvara  snackar bs.rakt igenom.

finns inget märke som påverkar alla faktorer som en riktigt programvara fixar.
en box jobbar genom att höja bränsletrycket och ibland även laddtrycket men inget annat.. inte insprutningstider osv.

boxar brukar göra att motorerna går hårdare rakt genom registret. med puckofilter så kortar man livslängden rejält med en box.

förvisso förkortas även livslängden med ett bra program men det förutsätter att du använder höger pedalen.
eftersom den skickar ut mer avgas pga den ökade effekten. men med box sotar det oftast även rejält vid normal körning oxå.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2013 · 13 744 Inlägg

Transporter89 skrev:
Bestchip är det sämsta jag har hört. där var en som fixade sin bil där  hans motorlampa tändes efter 100mil hmm

namnet på firman lät så där smile

det som avgör om firman är seriös eller ej är hurvida dom löste problemet om det var relaterat till chippningen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang