Sätta för grillen- kyla

Loffe123
10 november 2006 · 527 Inlägg

Jag hade tänkt att sätta för grillen på bilen.
Jag bor i norrland och här är det mycket minusgrader, jag tycker också att motorn går lite svalt samt tar lång tid på sig att värmas upp. Vid landsvägskörning så är nålen för kylarvattnet lite lägre än vad den är på sommaren.
Jag hade därför tänkt att täcka för grillen så det inte blåser kall-luft rakt in på motorn, min fråga är då.

Finns det några risker med att täcka för grillen så här!?

Någon annan som gör samma sak?
Fungerar det bra?

Senast redigerat av Loffe123 (10 november 2006)

Decibel
10 november 2006 · 2 911 Inlägg

Först och främst, vad är det för bil ?

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
10 november 2006 · 1 660 Inlägg

Är en gammal beprövad princip.. Tror inte det ska vara nån risk.. Täck inte för hela grillen / kylar´n bara.. åsså var uppmärksam på tempmätarn så den inte går för varm..

brillmongo
10 november 2006 · 874 Inlägg

Jag , känner en kille som gör det på sin ford Ecort 82a han täcker för hela grillen med en bit trä. och har borrat ett gäng hål i den, det funkar skitbra enligt han.
Men det höll på att gå åt skogen i början då han hade för få hål i träbiten så motorn blev alldeles för varm, men då borra han lite fler så blev det bra.

Men detta är min polares erfareheter inte mina, MEN jag vet att det KAN funka i alla fall i hans fall.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Loffe123
10 november 2006 · 527 Inlägg

Om den blir varm så borde man ju märka det på tempmätaren.
Det är en Daewoo matiz som ska korkas för :-)

ghost_boy83 CREW
10 november 2006 · 2 594 Inlägg

he he det va läge sen man såg nån som hade det det hade dom vell förri tiden på gammla amazoner och v4or men moderna bilar behöver knappast det.det går ju så fort ändå
och jag är van vid 35-40minus men det beror ju på vad du har för bil du kange har en 70talare inte vet jag?

Psykdoktorn
10 november 2006 · 194 Inlägg

Vi har en Ginza-kartong framför kylaren på vår Suzuki Swift (88:a). Funkar kalasbra på vintern. Eftersom den är etanolkonverterad också så blir det ju extra bra *flinar*
Bara håll lite koll på temperaturen innan ni är 100 på att allt funkar.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
Turbo_Erik
10 november 2006 · 526 Inlägg

Byt termostat.. Ska inte behövas någon kartong eller liknande om man inte har överdrivet stor kylare..

Pontus_mpower Cotech
10 november 2006 · 21 Inlägg

Håller med turbo_erik  byt termostat, bilarna e byggda för kallt klimat, så tempen ska vara lika sommar som vinter, termostaten innehållande bimetall reglerar efter temp förhållandet!!

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
Loffe123
11 november 2006 · 527 Inlägg

Jag vet inte var termostaten sitter på denna bil. Daewoo Matiz...
...och det finns tydlingen ingen annan heller som vet  :-S

THEBADGUY Gorgilus addictus
11 november 2006 · 4 737 Inlägg

Loffe123 skrev:
Jag vet inte var termostaten sitter på denna bil. Daewoo Matiz...
...och det finns tydlingen ingen annan heller som vet  :-S

Antagligen sitter den i en slang imellan kylaren och motorn. Vet inte var dock....

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang