4391
Sök

Vilken motorvärmare passar till Volvo 850 -92

Volvo850-92
1 682 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#1
Vilken motorvärmare passar till Volvo 850 -92
Jag ska köpa en med har hört att det finns två modeller.

Är det denna:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/98/bil/lgnr/30855(2).jpg

eller är det denna:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/113/bil/lgnr/582499_1.jpg

Eller passar dessa årsmodell -92?
http://www.blocket.se/dalarna/Motorvarm … 820252.htm


4 824 Inlägg
19 oktober 2013
#2
båda går väll att använda.
den övre är ju en slang värmare som du sätter på någon av kylarslangarna.
den undre är en block värmare och den kunde man köpa som orginal tillbehör, är jävligt smidig att montera då man bara lägger den i mot motorn uppe under grenröret och sen skruvar fast den med hjälp av konsolen som även syns på bilden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
båda går väll att använda.
den övre är ju en slang värmare som du sätter på någon av kylarslangarna.
den undre är en block värmare och den kunde man köpa som orginal tillbehör, är jävligt smidig att montera då man bara lägger den i mot motorn uppe under grenröret och sen skruvar fast den med hjälp av konsolen som även syns på bilden.

Hej!
Har hört att blockvärmaren är inte så bra ändå.


Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2013
#4
Inte för att vara sådan, men den nedre är väl ändå en "kontaktvärmare"?

En blockvärmare sitter i hålet för en frostplugg, en slangvärmare "i" slangen (doh!) och en kontaktvärmare sitter "utanpå".

Kontaktvärmare är enligt mig skräp o skit, vilket som är bäst av de andra två...ptja, det låter jag vara osagt (båda fungerar och gör sitt jobb enligt mig).

Så, i detta fall, förutsatt att det passar, skulle jag utan tvekan valt slangvärmaren.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Inte för att vara sådan, men den nedre är väl ändå en "kontaktvärmare"?

En blockvärmare sitter i hålet för en frostplugg, en slangvärmare "i" slangen (doh!) och en kontaktvärmare sitter "utanpå".

Kontaktvärmare är enligt mig skräp o skit, vilket som är bäst av de andra två...ptja, det låter jag vara osagt (båda fungerar och gör sitt jobb enligt mig).

Så, i detta fall, förutsatt att det passar, skulle jag utan tvekan valt slangvärmaren.

Okej. Tackar.!

smile


4 824 Inlägg
20 oktober 2013
#6
it_mutt skrev:
Inte för att vara sådan, men den nedre är väl ändå en "kontaktvärmare"?

nej det är det inte.
it_mutt skrev:
En blockvärmare sitter i hålet för en frostplugg,

nej det är en doppvärmare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 oktober 2013
#7
Christian S skrev:
it_mutt skrev:
Inte för att vara sådan, men den nedre är väl ändå en "kontaktvärmare"?

nej det är det inte.
it_mutt skrev:
En blockvärmare sitter i hålet för en frostplugg,

nej det är en doppvärmare.

Inte det nej....

Blockvärmare
Denna typ av motorvärmare fungerar genom att värmarkroppen sticks in i motorblocket via en anvisad lucka eller frostbricka.. Då värmer värmaren direkt inifrån motorn.

Kontaktvärmare
Denna typ av motorvärmare monteras mot motorblocket eller oljetråget så att den värmer ifrån utsidan.

Slangvärmare
Denna typ av motorvärmare monteras i en kylarslang och värmer kylarvattnet den vägen.

Calix eftersträvar alltid att finna bästa lösningen på motorvärmare till varje bilmotor, vilket gör det väldigt viktigt att den värmare som rekommenderas för motorn används. Då finns förutsättningar för en bra och riktig funktion.


http://www.autoexperten.se/radochtips/b … orvarmare/

Kan sträcka mig till att blockvärmare emellanåt kallas "insticksvärmare". Doppvärmare är alla värmare som man trycker ner i någon form av vätska för att värma upp den samma. så det skulle innefatta, krasst, både slang och blockvärmare. Så nej, du har fel.
Senast redigerat av it_mutt (20 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 761 Inlägg
20 oktober 2013
#8
Det är nog möjligt att "kärt barn har många namn" när det gäller den typ av värmare som sticks in i hålet där en frostplugg har suttit. Den benämning jag "alltid" har hört och även använder själv är just blockvärmare, håller med it_mutt. smile

1 324 Inlägg
20 oktober 2013
#9
Jag har blockvärmare på min GLT (den undre) Och den fungerar jätte bra för mig.. Tar ingen tid att montera heller..


Avstängd
10 388 Inlägg
20 oktober 2013
#10
VD-Design skrev:
Jag har blockvärmare på min GLT (den undre) Och den fungerar jätte bra för mig.. Tar ingen tid att montera heller..

Monteringen, där har du den absoluta fördelen med en kontaktvärmare.

Du har också den stora nackdelen; den värmer inte upp vattnet primärt, utan först blocket (eller var den nu må vara fäst) och sen oljan/vattnet, vilket är ohyggligt ineffektivt (i sammanhanget)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök