Volvo 740 D24T. Generator laddar dåligt.

Drönirettab
26 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Genom att göra på det där sättet så kan du få reda på om generatorn fungerar, men skruvdragaren bör nog gissningsvis ha uppåt 1500-2000 varv för att generatorn ska "slå på laddningen". Här är jag dock osäker på vilket varvtal som är nödvändigt. smile

Visst menar du att du kopplar tillbaka generatorns ordinarie kablar?

Hogdahl
26 oktober 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Genom att göra på det där sättet så kan du få reda på om generatorn fungerar, men skruvdragaren bör nog gissningsvis ha uppåt 1500-2000 varv för att generatorn ska "slå på laddningen". Här är jag dock osäker på vilket varvtal som är nödvändigt. smile

Visst menar du att du kopplar tillbaka generatorns ordinarie kablar?

joo självfallet menar jag använda ordinarie kablar :p

Senast redigerat av Hogdahl (26 oktober 2013)

Hogdahl
21 november 2013 · 41 Inlägg

Okey har inte vare så aktiv på sista tiden, Men igår va jag och köpte en generator på skroten som satt på en d24, Och när jag kom hem monterade den och startade den så laddade de 14 volt. "Yess" tänkte jag, så jag la igen huven körde 1 mil hem till min mamma och öppnade där igen och mätte, Nää då stog han likt förbannat på 12 volt. precis som alla andra generatorer jag testat.

Men nu har jag iaf en teori så får se vad ni säger. Min teori är att eftersom jag har monterat dit extra utrustning som elfläkt (från en 940 turbo som har en 100amp generator) och lite annat så tror jag att 55 amp generatorer är för klena och pajjar när jag sätter igång allt, Kan det vara en orsak?

Drönirettab
21 november 2013 · 21 761 Inlägg

Vilken övrig extrautrustning har du satt dit, förutom kylfläkten?
Vilka saker hade du igång när du körde?

Kylfläkten gick väl knappast speciellt länge (eller någonting alls) under den där korta biten, jag tror inte att den har ställt till med krångel. En generator borde dessutom inte pajja om man under en kortare tid belastar med max eller "mer än max", men jag är ju inte absolut säker. hmm

Förresten, har du gjort mätningar nere på själva generatorn än?

Tidigare hade du bara mätt uppe på batteriet, vi vet ju fortfarande inte till 100% att det verkligen är bra kontakt mellan generator och batteri även fast det borde vara så med tanke på nytt kablage. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 november 2013 · 3 730 Inlägg

Tänkte lägga mig i diskussionen. Har du "ringt" jordningen? Pipfunktionen i multimeter. Iom att felet kommer och går tar jag nästan gift på att du har glapp i kablarna. Schysst jord mellan kaross motor och batteri?!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hogdahl
21 november 2013 · 41 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tänkte lägga mig i diskussionen. Har du "ringt" jordningen? Pipfunktionen i multimeter. Iom att felet kommer och går tar jag nästan gift på att du har glapp i kablarna. Schysst jord mellan kaross motor och batteri?!

Jag har dragit alla kablarna sjävla då jag bytte motorn vilket nu kanske var 2-3 månader sen med den grövsta kabeln jag hittade så kablarna är det ej fel på.

Men nu har jag kört hela kvällen med den nya generatorn och nu funkar allt klockrent, så det verkar ju vare det som har varit felet

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 november 2013 · 3 730 Inlägg

Hogdahl skrev:

DiwraZ skrev:
Tänkte lägga mig i diskussionen. Har du "ringt" jordningen? Pipfunktionen i multimeter. Iom att felet kommer och går tar jag nästan gift på att du har glapp i kablarna. Schysst jord mellan kaross motor och batteri?!

Jag har dragit alla kablarna sjävla då jag bytte motorn vilket nu kanske var 2-3 månader sen med den grövsta kabeln jag hittade så kablarna är det ej fel på.

Men nu har jag kört hela kvällen med den nya generatorn och nu funkar allt klockrent, så det verkar ju vare det som har varit felet

Jag säger inte att du gjort nåt slarv men det skadar inte att ringa alla förbindelser. Både plus och jord. Hoppas det löser sig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hogdahl
8 december 2013 · 41 Inlägg

Okey, Alltså nu är jag riktigt less, jag har inte sagt detta men det hände för ett tag sen, vart bara så himla less så har bara suttigt hemma och surat länge, Men jag sa att det fungerade förut med den nya 100amp generator, Den funkar, men inte riktigt, på tomgång (med elfläkt) så laddar ned endast 13,20 typ, och utan elfläkt  typ 13:80. Men om man gasar så går den upp över 14 utan elfläkt men endast typ 13,80-13,90 med elfläkt på?? så den laddar ju men fortfarande inte som den ska. mad !!!!

Jag börjar tro att batteriet inte tar emot laddning som den ska ? vad tror ni? Det var ett helt nytt batteri, men jag har ju råkat kört med det utan att generatorn laddat å nya batterin är vell ganska kinkig när dom inte får laddning i början va ? vad säger ni?

Drönirettab
8 december 2013 · 21 761 Inlägg

Att spänningen är låg när motorn går på tomgång är egentligen inte så anmärkningsvärt eftersom en dieselmotor brukar ha ganska låg tomgång och då kanske inte generatorn orkar ge rätt spänning vid hög belastning. Att spänningen stiger till 13,8-13,9 V vid lite högre varvtal är ett steg i rätt riktning, men här är frågan om du fortfarande mäter på batteriet eller nere vid generatorn. smile

Nya batterier ska inte vara extra kinkiga när det gäller laddning så vitt jag vet, däremot kan ju ett startbatteri ta ordentlig skada ifall det blir djupurladdat oavsett om det är nytt eller några år gammalt.

Hogdahl
8 december 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att spänningen är låg när motorn går på tomgång är egentligen inte så anmärkningsvärt eftersom en dieselmotor brukar ha ganska låg tomgång och då kanske inte generatorn orkar ge rätt spänning vid hög belastning. Att spänningen stiger till 13,8-13,9 V vid lite högre varvtal är ett steg i rätt riktning, men här är frågan om du fortfarande mäter på batteriet eller nere vid generatorn. smile

Nya batterier ska inte vara extra kinkiga när det gäller laddning så vitt jag vet, däremot kan ju ett startbatteri ta ordentlig skada ifall det blir djupurladdat oavsett om det är nytt eller några år gammalt.

Jag har mätt både på generator och Batteri. Det va lite skillnad då, Kommer inte ihåg det va länge sen, Men ungeför typ 13,50-60 på generatorn och 13,20 eller nått på batteriet, (kan ha vare större skillnad eller mindre skillnad kommer inte riktigt ihåg) Och detta va med elfläkt på, på tomgång

Drönirettab
8 december 2013 · 21 761 Inlägg

Om det skiljer 0,3-0,4 V så är spänningsfallet lite i överkant enligt mig, det bör inte vara mer än kanske 0,2 V (men naturligtvis helst ingenting alls).

Risken finns att det skiljer ännu mer när du har ännu fler saker igång. Mät gärna vilket spänningsfall det blir på både plussidan och minussidan genom att sätta mätpinnarna "i varsin ände" av pluskabeln och sedan på samma sätt med minus. smile

Hogdahl
8 december 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det skiljer 0,3-0,4 V så är spänningsfallet lite i överkant enligt mig, det bör inte vara mer än kanske 0,2 V (men naturligtvis helst ingenting alls).

Risken finns att det skiljer ännu mer när du har ännu fler saker igång. Mät gärna vilket spänningsfall det blir på både plussidan och minussidan genom att sätta mätpinnarna "i varsin ände" av pluskabeln och sedan på samma sätt med minus. smile

Ok får testa det, men den måste ju ladda 14 på tomgång annars så kommer jag ej kunna stå på tomgången. för när jag står på tomgången nu ett tag sen stänger av bilen så kan jag inte starta den igen

Drönirettab
8 december 2013 · 21 761 Inlägg

Att bilen inte går att starta för att du har stått ett tag på tomgång med elfläkten igång verkar skumt, mät direkt på batteripolerna (inte polskorna) vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge. Antingen är batteriet helt kasst eller så är det dålig kontakt i någon av batterikablarna, men en spänningsmätning kommer att visa snabbt var felet kan tänkas vara. smile

Hogdahl
17 december 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att bilen inte går att starta för att du har stått ett tag på tomgång med elfläkten igång verkar skumt, mät direkt på batteripolerna (inte polskorna) vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge. Antingen är batteriet helt kasst eller så är det dålig kontakt i någon av batterikablarna, men en spänningsmätning kommer att visa snabbt var felet kan tänkas vara. smile

Har lämnat in batteriet där jag köpte det idag, Dom skulle ladda upp det under natten och stress testa det sedan imorgon. Sen skulle jag få komma på torsdag och få diagnosen. Så får se om det har vare batteriet hela tiden som har spökat smile hör av mig efter wink

Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

Så nu har jag fått tillbaka batteriet och dom sa att det va helt okej, Så batteriet är schysst. Men jag har ändå problem med laddningen, Den står mellan 13.8 och 13.9 på tomgång (utan elfläkt) och med elfläkt så sjunker den Drastiskt. kommer inte ihåg vad det vart just nu. Men Inte acceptabelt.

Men jag har en annan fundering. Det kanske är normalt att det sjunker jätte mycket med Elfläkt? fast på normala bilar så är ju inte elfläkten på hela tiden medans jag har på min Hela tiden. Är det där problemt sitter ?

Någon som har en 940 turbo med elfläkt som kan säga mig hur mycket den laddar på tomgång utan elfläkt, Respektive med elfläkt ???

Senast redigerat av Hogdahl (19 december 2013)

cyberk2
19 december 2013 · 214 Inlägg

Dålig jord mellan generator och batteripol - Elfläkten suger nog i sig 40-50A och har du lite lampor som drar ström oxå så orkar inte generatorn ladda så många A på så lågt varv. Finns kurvor på hur mycket laddning du får vid olika varvtal. OBS generatorns varvtal, inte bilmotorns

Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

cyberk2 skrev:
Dålig jord mellan generator och batteripol - Elfläkten suger nog i sig 40-50A och har du lite lampor som drar ström oxå så orkar inte generatorn ladda så många A på så lågt varv. Finns kurvor på hur mycket laddning du får vid olika varvtal. OBS generatorns varvtal, inte bilmotorns

Joo vet att dom drar mycket, Men jag tog ju en 100A generator från en 940 turbo så den borde ju palla med det eftersom det satt elfläkt på den också??

EDIT: Och nej nu kan det absolut inte vare dålig jord mellan Generator och batteri eftersom jag tog en ny startkabel och klippte den och drog den från generatorn DIREKT till batteriet, så nu kan det inte vara dålig jord!

Senast redigerat av Hogdahl (19 december 2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2013 · 17 478 Inlägg

Hogdahl skrev:
Så nu har jag fått tillbaka batteriet och dom sa att det va helt okej, Så batteriet är schysst. Men jag har ändå problem med laddningen, Den står mellan 13.8 och 13.9 på tomgång (utan elfläkt) och med elfläkt så sjunker den Drastiskt. kommer inte ihåg vad det vart just nu. Men Inte acceptabelt.

Men jag har en annan fundering. Det kanske är normalt att det sjunker jätte mycket med Elfläkt? fast på normala bilar så är ju inte elfläkten på hela tiden medans jag har på min Hela tiden. Är det där problemt sitter ?

Någon som har en 940 turbo med elfläkt som kan säga mig hur mycket den laddar på tomgång utan elfläkt, Respektive med elfläkt ???

Va? Den kan ju inte gå hela tiden. Varför gör den det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Hogdahl skrev:
Så nu har jag fått tillbaka batteriet och dom sa att det va helt okej, Så batteriet är schysst. Men jag har ändå problem med laddningen, Den står mellan 13.8 och 13.9 på tomgång (utan elfläkt) och med elfläkt så sjunker den Drastiskt. kommer inte ihåg vad det vart just nu. Men Inte acceptabelt.

Men jag har en annan fundering. Det kanske är normalt att det sjunker jätte mycket med Elfläkt? fast på normala bilar så är ju inte elfläkten på hela tiden medans jag har på min Hela tiden. Är det där problemt sitter ?

Någon som har en 940 turbo med elfläkt som kan säga mig hur mycket den laddar på tomgång utan elfläkt, Respektive med elfläkt ???

Va? Den kan ju inte gå hela tiden. Varför gör den det?

Har inte den där kännaren i kylaren så jag har den på en switch i hytten bara  roll

cyberk2
19 december 2013 · 214 Inlägg

Montera en termobrytare över ett relä. Vill du vara riktig häftig kan du bygga en PWM-styrning av fläkten, då kommer den dra minimalt med ström, alternativt skaffa en mycket mindre fläkt som kan småfläkta lite... och när det börjar bli varmt så startar det stora aset och kyler ner allting på ett kick. Köra en fet kylfläkt hela tiden är bara onödigt och dumt... någondag kommer du glömma bort din strömbrytare och din motor kommer koka sönder

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang