Vad finns de att göra åt en svajig v70n -05?

goteborg81
24 oktober 2013 · 4 Inlägg

Har en volvo v70n -05 som gått 15000mil som inte känns säker alls vid omkörning eller om man svänger höger väster osv osv Går ju ganska bra på lågprofils däck men blir ännu värre på vinter däcken....Har haft inne bilen å dom har kollat fram,bakvagnen å inte hittat något....Vore tacksamt om någon kunde hjälpa mig lr iaf vet vart man ska leta innan vinter däcken kommer på Mvh //bella


ps:trodde först de va fjädrarna/dämparen men hur kollar man de isf???har tryckt ner fronten men den stum

FLindgren
24 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

Kollat hjulinställningen?
Och lufttrycket i däcken är uppenbart att dte är rätt?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
baltis
24 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

dags att byta dämpare?

goteborg81
24 oktober 2013 · 4 Inlägg

har haft bilen inne för ett tag sen å då bytte dom länkarmarna som volvo  amulans har som skulle vara något kraftigare då de förra glappa något efter 2 år...då gjorde dom även hjulinställning i sommras.....blir antingen ett swaybarkit lr nya fjädrar/stötdämapare nu direkt....men vad isf okej?


Bella

finns de isf något märke på som man inte bör använda? typ g&m sport dämpare m.m

Senast redigerat av goteborg81 (24 oktober 2013)

Markus1987
24 oktober 2013 · 498 Inlägg

Be verkstan isåfall montera 55/40mm sänkningssats på bilen, då blir den säkert lite mer stadigare också! smile Får du också snyggare look på bilen! big_smile Fast kanske inte bra med sänkning om du nu bor i urskogen men men! tongue

xXSammy
26 oktober 2013 · 6 586 Inlägg

goteborg81 skrev:
ps:trodde först de va fjädrarna/dämparen men hur kollar man de isf???har tryckt ner fronten men den stum

Gunga bilen genom att trycka ner bakpartiet respektive frampartiet. Om bilen gungar mer än 2 gånger och inte stabiliserar sig direkt är troligen dämparna slut.

Märks även om du kör över gupp och bilen gungar sig framåt efteråt.

De/Dem
viccoA
26 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

De flesta V70 med standard chassiet är gunghästar. Särskilt de mellan 03-05 med 140 hk motorn. Kört ett antal, tex. min pappas gamla, den köpte han när den hade gått 2000 mil och som jag ser det var den på gränsen till trafikfarlig även ny.

Christian S
26 oktober 2013 · 4 816 Inlägg

viccoA skrev:
De flesta V70 med standard chassiet är gunghästar. Särskilt de mellan 03-05 med 140 hk motorn. Kört ett antal, tex. min pappas gamla, den köpte han när den hade gått 2000 mil och som jag ser det var den på gränsen till trafikfarlig även ny.

är det en 140hk som är snikutrustad så sitter det ingen krängningshämmare bak.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr94092
26 oktober 2013 · 4 411 Inlägg

sitter bara k-hämmare på turbona och dieselbilarna

viccoA
28 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

Galet!
Men för TS del innebär det alltså att det enklaste är att plocka krängare och upphängning från en annan bil om han nu inte redan har en diesel eller turbo, då är det dämparna som är slut.

Christian S
28 oktober 2013 · 4 816 Inlägg

zzr94092 skrev:
sitter bara k-hämmare på turbona och dieselbilarna

så är det ju inte alls utan det sitter även på dom med sugmotor, förutom som sagt på snikutrustade 140hästare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Digital_Kicker
28 oktober 2013 · 3 721 Inlägg

Jag kan ju rekommendera sänkningsfjädrar. Min V70N vart också lite svajig i början. Monterade dom nya fjädrarna och den låg som fastklistrad på vägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang