Säker 1:a bil till 18-årig tjej, 5000 kr.

Mickeus
6 november 2013 · 185 Inlägg

jag hade nog valt en saab 9000, ( är 18 och redan kört sönder en bil hehe.. tog lite över 3 mån ^^)

tycker saaben är skön att åka i och går väldigt bra. och enligt min svåger som har 2 st själv så är dom ganska problem fria och billiga att laga och i drift! Har sett att dom finns för en vettig peng!

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Dupond och Dupont
6 november 2013 · 581 Inlägg

Hur är damen i kroppsbyggnad då ? lång, kort, bred, smal ? Inge illa ment men en vän som är väldigt kort av sig, kan inte köra 945, när helt enkelt inte fram till pedalerna, om man ska sitta någolunda bekvämt, hur man än vrider och vänder på stolen. Och jag som har långa ben tycker inte om vissa bilar för att mina ben får inte plats, visst går det att köra men efter ett tag är benen helt slut för de måste va i en väldigt obekväm ställning.

Nu kanske det inte är så farligt med det, mycket går ju att ställa in. Men är man väldigt kort/lång av sig så är ju vissa bilar bättre lämpade för det.

Fan, det ä mycket att tänka på med bil tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Hamilton
6 november 2013 · 8 865 Inlägg

Jag vill nog hävda att man inte får någon säker bil för 5000:- oavsett märke, modell.
Kostar bilen 5000:- så är nog det mesta vad gäller säkerhet slut på bilen antingen sönderrostat eller utslitet.

Senast redigerat av Hamilton (6 november 2013)

Fotograf på tierpidag.se
SportPilot Ubåtsingenjör
6 november 2013 · 7 234 Inlägg

att bara nämna golf mk4 a4 och många andra bilar när budgeten är 5000kr är ju absurt... kan ju glömma att ni får en golf mk4 för 5000... då ska den ha motorras och vara ram sne.

Jag hade kollat på audi 100 eller saab 9000

men som hamilton sa, du får inte en säker bil för 5000kr... det mesta är i dåligt skick på en så billig bil, verkar som om det finns de som tror att man kan få en bil från 2001 i fint skick för 5000kt

http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … _8&w=3 pruta

Senast redigerat av CHEEVA (6 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nordic_Drivers
6 november 2013 · 349 Inlägg

Saab 900 eller 9000 är det mest realistiska.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
trubbelturbo
6 november 2013 · 1 462 Inlägg

Saab 900/9000 utan tvekan, alt volvo 850

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Digital_Kicker
6 november 2013 · 3 721 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag vill nog hävda att man inte får någon säker bil för 5000:- oavsett märke, modell.
Kostar bilen 5000:- så är nog det mesta vad gäller säkerhet slut på bilen antingen sönderrostat eller utslitet.

Precis det jag menade lite med mitt inlägg. 5000kr bil är så gott som färdig för skroten

ibsse
6 november 2013 · 27 Inlägg

Gammal Mercedes W115/123 Diesel kanonbil om man ej har bråttom sen är de flesta snart skattebefriad så men svårt o få tag i ett fräscht exemplar till bra pris men de är en evigshetsmaskin. glömde skriva dom modellerna förut

Senast redigerat av ibsse (6 november 2013)

Evildan
6 november 2013 ·

Säker bil till ett nytaget körkort lagom till den halkiga perioden för 5000kr.

En murbräcka eller normalsäker?
Bränsleekonomi?
Stor bil, liten bil?
Behöver hon kombi?

Eller bara vad som helst att frakta röven i utan att frysa densamma av sig i vinter eller avlida vid ev kollission?

Senast redigerat av Evildan (6 november 2013)

FjonkeeN93 Volkswagen <3
6 november 2013 · 1 132 Inlägg

på Saab 9000 kröker man bara ventiler... Köpa någon?! 4000 med 18'' B-)

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
JossanB
6 november 2013 · 497 Inlägg

Digital_Kicker skrev:

Hamilton skrev:
Jag vill nog hävda att man inte får någon säker bil för 5000:- oavsett märke, modell.
Kostar bilen 5000:- så är nog det mesta vad gäller säkerhet slut på bilen antingen sönderrostat eller utslitet.

Precis det jag menade lite med mitt inlägg. 5000kr bil är så gott som färdig för skroten

Jag vill hålla med er här och så är min erfarenhet att om man köper en bil för 5000:- så får man räkna med att det kommer tillkomma en del kostnader för att byta ut delar som är så slitet att det är trafikfarligt/inte kommer klara nästa besiktning. Dessutom är de flesta bilar som jag har sett för 5000:- varken skattade eller besiktade = kostnader som man måste räkna med.

Däremot för 10-15000 så börjar det kunna vara hyfsade bilar av dom ni har föreslagit. Jag vill gärna se en annons på en V70/A4/A6 som är skattad, besiktad och som motorn inte är trasig på.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
vwcaddy04a
6 november 2013 · 11 Inlägg

ju mer du betalar i inskaffning kostar de mindre i ägande med delar och tid för allt som ska fixas jag skulle nog säga 15k och upp en diesel tjänar du mäst på att äga

Mickeus
6 november 2013 · 185 Inlägg
Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
it_mutt Avstängd
6 november 2013 · 10 388 Inlägg

vwcaddy04a skrev:
ju mer du betalar i inskaffning kostar de mindre i ägande med delar och tid för allt som ska fixas jag skulle nog säga 15k och upp en diesel tjänar du mäst på att äga

Diesel? Hur tänkte du nu då?

Tänkte mest på att det förutsätter att man plöjer en "hel del mil" för att det ska löna sig

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
saab_sonett Handledare
6 november 2013 · 1 481 Inlägg

CHEEVA skrev:
att bara nämna golf mk4 a4 och många andra bilar när budgeten är 5000kr är ju absurt... kan ju glömma att ni får en golf mk4 för 5000... då ska den ha motorras och vara ram sne.

Jag hade kollat på audi 100 eller saab 9000

men som hamilton sa, du får inte en säker bil för 5000kr... det mesta är i dåligt skick på en så billig bil, verkar som om det finns de som tror att man kan få en bil från 2001 i fint skick för 5000kt

http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … _8&w=3 pruta

Saab 9000 från -92 och framåt. Saaben var säkraste bilen i Folksams undersökningar i ett antal år på 90-talet. Fortfarande så ligger den över medelbilen, ganska bra för en 30 år gammal konstruktion.
Bilen som finns i länken är ett mycket bra val. Går säkert många mil till.

jenniiferh
6 november 2013 · 22 Inlägg

saab_sonett skrev:

CHEEVA skrev:
att bara nämna golf mk4 a4 och många andra bilar när budgeten är 5000kr är ju absurt... kan ju glömma att ni får en golf mk4 för 5000... då ska den ha motorras och vara ram sne.

Jag hade kollat på audi 100 eller saab 9000

men som hamilton sa, du får inte en säker bil för 5000kr... det mesta är i dåligt skick på en så billig bil, verkar som om det finns de som tror att man kan få en bil från 2001 i fint skick för 5000kt

http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … _8&w=3 pruta

Saab 9000 från -92 och framåt. Saaben var säkraste bilen i Folksams undersökningar i ett antal år på 90-talet. Fortfarande så ligger den över medelbilen, ganska bra för en 30 år gammal konstruktion.
Bilen som finns i länken är ett mycket bra val. Går säkert många mil till.

mercedes benz w123 300d, perfekt förstabil, är den skattebefriad så är den billig att äga, tar inte allt för mycke diesel, dack oftast rostiga, billiga delar lätt att skruva i osv, går inte hitta bättre bil, har själv 2 st 300d -77 och 240d -82 big_smileD

Mercedes w201 190e 2.0 "päärlan" (1989)
vwcaddy04a
6 november 2013 · 11 Inlägg

it_mutt skrev:

vwcaddy04a skrev:
ju mer du betalar i inskaffning kostar de mindre i ägande med delar och tid för allt som ska fixas jag skulle nog säga 15k och upp en diesel tjänar du mäst på att äga

Diesel? Hur tänkte du nu då?

Tänkte mest på att det förutsätter att man plöjer en "hel del mil" för att det ska löna sig

mindre problem med dieselbilar
servicekostnaden mindre
bränsleförbrukningen

jenniiferh
6 november 2013 · 22 Inlägg

vwcaddy04a skrev:

it_mutt skrev:

vwcaddy04a skrev:
ju mer du betalar i inskaffning kostar de mindre i ägande med delar och tid för allt som ska fixas jag skulle nog säga 15k och upp en diesel tjänar du mäst på att äga

Diesel? Hur tänkte du nu då?

Tänkte mest på att det förutsätter att man plöjer en "hel del mil" för att det ska löna sig

mindre problem med dieselbilar
servicekostnaden mindre
bränsleförbrukningen

finns många fördelar med diesel...
ena 123an har gått 89k utan några somhelst problem
och den andra 30k, byter olja typ 1-3 gånger/år
bara tanka, tuta och köra!
300d ligger på 0.6-0.9
240d ligger på 0.6-0.7 blandad körning!

Mercedes w201 190e 2.0 "päärlan" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 november 2013 · 7 234 Inlägg

vwcaddy04a skrev:

it_mutt skrev:

vwcaddy04a skrev:
ju mer du betalar i inskaffning kostar de mindre i ägande med delar och tid för allt som ska fixas jag skulle nog säga 15k och upp en diesel tjänar du mäst på att äga

Diesel? Hur tänkte du nu då?

Tänkte mest på att det förutsätter att man plöjer en "hel del mil" för att det ska löna sig

mindre problem med dieselbilar
servicekostnaden mindre
bränsleförbrukningen

mindre problem ? tycker rasade dieselpumpar är ett vanligt och ofta ett kostsamt problem sen är de ofta dyra spridare, commonrail systemen är också dyra att ha och göra med när det går sönder

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
6 november 2013 · 10 388 Inlägg

jenniiferh skrev:

vwcaddy04a skrev:

it_mutt skrev:

Diesel? Hur tänkte du nu då?

Tänkte mest på att det förutsätter att man plöjer en "hel del mil" för att det ska löna sig

mindre problem med dieselbilar
servicekostnaden mindre
bränsleförbrukningen

finns många fördelar med diesel...
ena 123an har gått 89k utan några somhelst problem
och den andra 30k, byter olja typ 1-3 gånger/år
bara tanka, tuta och köra!
300d ligger på 0.6-0.9
240d ligger på 0.6-0.7 blandad körning!

Min mors Clio har gått 36000mil, min gamla (en av dessa) Audi 100:or har passerat 35000mil. Inga problem att tala om när det gäller dessa bilar heller.

Bränsleförbrukningen köper jag, men som sagt, att ha det som argument och samtidigt inte ta med den höga skatten, fallerar lite i min värld iaf.

(nej, jag har ingen diesel, men, om jag hade kört "tillräckligt" hade jag gladeligen haft en)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang