Snälla hjälp!! Märkliga Vibrationer Volvo S70

mackan95
9 november 2013 · 19 Inlägg

Hej! Äger en S70 99 som började med konstiga vibrationer i somras. Trodde först att det var obalans i något däck då de inte var de nyaste. men så var det inte. Har nu kört tills nu och prövat att byta tillbaks till vinterdäcken igen då vibrationerna inte fanns innan med vinterdäcken på. Men vibrationerna kvarstod. Då är det inte däcken det är fel på...
Vibrationerna kan komma medans jag ligger på landsväg, börjar vibrera lite, och lite till och sedan kraftigt och sedan avtar vibrationerna och avtar helt. även med farthållaren i med samma hastighet. utan gaspådrag jämn hastighet hela tiden. vibrationerna kan komma i alla hastigheter. känns som att hela bilen hoppar.
Hittade en sak igår och det var att övre motorfästet var sprucket.

http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussning-P19276.aspx

tänker byta det då såklart men tror inte att det är det som är felet......
eftersom att vibrationerna kvarstår även när jag släpper gasen och rullar frihjul.
Nu kan min aning vara att det är någon drivaxel som är kass..
Snälla hjälp mig, tror jag blir tokig...
Någon som har råkat ut för detta...??

Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
mackan95
9 november 2013 · 19 Inlägg

Skulle säga hela *** bilen, ratt säte, skakar i hela kupen. som jag sa känns som om bilen hoppar..

Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
mackan95
9 november 2013 · 19 Inlägg

Skulle kalla det kraftigt.
Skickar en Youtube länk nedan lite dryg men spola fram till 5 min



http://www.youtube.com/watch?v=UgHI4Myn62k

Låter ju aldrig som i verkligheten men men..  på filmen låter det som ett gnisslande ljud detta ljud är mobilhållaren kan annars låta som något annat....

Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
xXSammy
10 november 2013 · 6 582 Inlägg

Hela 156an hoppade framåt innan jag böt bägge övre länkarmar (Finns visserligen inte på Volvo)

Kolla hur bussningarna ser ut på dina nedre, främre länkarmar.

De/Dem
dawwe ...has left the building...
10 november 2013 · 4 474 Inlägg

Vad är det för orange lampa som blinkar till vid acceleration vid ca 5 min?
Har du kollat motor/växellåds fästen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
10 november 2013 · 5 089 Inlägg

Jag förmodar att du har balanserat däcken, kollat efter glapp i leder och har rätt centreringsringar om det behövs?
För har du inte gjort det så åk in till däcverkstaden så hittar dom felet åt dig.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
mackan95
10 november 2013 · 19 Inlägg

Lampan som lyser vid acceleration är lampan för spolarvätskan som är låg...

Och nu la jag om igen till vinterdäck(andra vinterdäck) precis samma fenomen.
samtidigt som jag bytte alla hjulen letade jag efter glapp och liknade.

Under resan med de nya däcken så när vibrationerna avtog bromsade jag , sedan gasade, bromsade gasade och det började att vibrera igen .....

Och fästena till motor växellåda han jag inte kolla idag innan mörkret föll. så får bli en annan dag.

ska beställa en ny övre motorbussning imorgon och hoppas att felet löser sig vilket jag inte tror påverkar dessa vibrationer....

Fler förslag???

Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
MikkoHansen
10 november 2013 · 265 Inlägg

Drivaxlar/knutar kan orsaka stora vibrationer.
Dåliga motorfästen  skapar också vibrationer
( kolla fästet på växellådan )
dåliga bussningar i länkarmar bidrar till vibrationer
Kolla att spindellederna inte glappar.

tänk på att tex vibrationer bak från bilen kan fortplantas och kännas som dem kommer fram i från, kolla bussningar vid bakvagnen

Har du gjort rent anläggningsytan mellan skivaoch hjullager samt mellan skivaoch fälg?

Jag hade också små vibrationer i framvagnen så bytte bussningar. spindlar, och alla motorfästen.
då försvann de mesta. Rengjorde yttre drivknutar o på med nytt fett och vibrationerna var nästan borta.
Bytte till nya däck och balanserade men det fanns små vibrationer kvar, men sen gjorde jag en hjulinställning och allt var borta.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
PMPerformance
10 november 2013 · 2 266 Inlägg

Inre drivknutarna kan vara slut och då hoppar bilen kraftigt. Kolla dom genom att dra i drivaxel åt alla håll.

svetsdiff !!!
mackan95
10 november 2013 · 19 Inlägg

Ska kolla motorfästerna nu i veckan

övre motorbussning är beställt nu wink

Om det skulle ha med skivor och bromsar så borde vibrationerna finnas hela tiden och inte ibland eller? de är smorda bromsarna, däremot så har skivorna fram rostat fast en del....

Drivaxeln går inte att känna något glapp i sidled och uppåt och neråt. Inte med fritt hängande upphängning iallafall.
sen har jag för mig att drivaxeln ska kunna glappa lite innåt och utåt(Där finns ett litet glapp)

Rätta mig om jag har fel...

Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
SLG
10 november 2013 · 498 Inlägg

Om bussningarna ser hela ut och det inte är hjulen som ger obalans så skulle jag nog ta och plocka ner drivaxlarna och känna så att inte drivknutarna kärvar. Liksom lea på dom när du har nere grejorna. Det är ju inte speciellt lätt att känna när dom är monterade på bilen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
MikkoHansen
10 november 2013 · 265 Inlägg

mackan95 skrev:
Ska kolla motorfästerna nu i veckan

övre motorbussning är beställt nu wink

Om det skulle ha med skivor och bromsar så borde vibrationerna finnas hela tiden och inte ibland eller? de är smorda bromsarna, däremot så har skivorna fram rostat fast en del....

Drivaxeln går inte att känna något glapp i sidled och uppåt och neråt. Inte med fritt hängande upphängning iallafall.
sen har jag för mig att drivaxeln ska kunna glappa lite innåt och utåt(Där finns ett litet glapp)

Rätta mig om jag har fel...

Hade jag varit du hade jag köpt massa drivknutsfet och avfetning så gör du rent alla drivknutar såvida dem är i bra skick. De gjorde jag på högersida och man kände verkligen skillnad..  gör knutarna kniniskt rena med avfetningen sen sprutar du med breakclean o sedan smörjer in med fet!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
mackan95
11 november 2013 · 19 Inlägg

Hade bilen uppe idag och kunde faktiskt inte hitta något där under. glapp och dylikt. bussningen mellan växellåda och ram var problem fri.

Bromsoken är uppsmorda  och ligger inte på eller kärvar..

på bägge drivknutarna har jag bytt damasker och i samma veva som detta så gör man ju rent knuten och i med nytt fett så detta är gjort....



Märkte däremot att bulten som håller yttre drivknut inte var "hårt åtdragen.." (Troligen hänt ihop med damask bytet)
Drog åt den och körde en runda, igen.....
Inga vibrationer alls.. Trodde jag...tills jag var 100 meter innan infarten. det kom när jag bromsade, kände det lite i bromspedalen, inte som en abs ryckning i pedalen utan som att det var obalans i någon skiva kanske...
Sedan hängde vibrationerna kvar.....

Kan det vara skivorna, men borde det inte kännas i pedalen hela tiden om de är skeva...

Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
mackan95
11 november 2013 · 19 Inlägg

Kändes som en annan vibration faktiskt inte lika kraftig. körde ju i och försäg  inte så långt...
Kan vara samma fel men kändes inte som föregående vibration denna åkturen..

Tack för förslag smile !!
Kom gärna med fler och vad ni tror att felet kan vara...

Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
xXSammy
11 november 2013 · 6 582 Inlägg

mackan95 skrev:
Hade bilen uppe idag och kunde faktiskt inte hitta något där under. glapp och dylikt. bussningen mellan växellåda och ram var problem fri.

Bromsoken är uppsmorda  och ligger inte på eller kärvar..

på bägge drivknutarna har jag bytt damasker och i samma veva som detta så gör man ju rent knuten och i med nytt fett så detta är gjort....



Märkte däremot att bulten som håller yttre drivknut inte var "hårt åtdragen.." (Troligen hänt ihop med damask bytet)
Drog åt den och körde en runda, igen.....
Inga vibrationer alls.. Trodde jag...tills jag var 100 meter innan infarten. det kom när jag bromsade, kände det lite i bromspedalen, inte som en abs ryckning i pedalen utan som att det var obalans i någon skiva kanske...
Sedan hängde vibrationerna kvar.....

Kan det vara skivorna, men borde det inte kännas i pedalen hela tiden om de är skeva...

Muttern till drivaxeln BÖR sitta med minst 120 nm.

De/Dem
mackan95
11 november 2013 · 19 Inlägg

Ja det kan jag ju säga att den inte gjorde wink dässvärre finns det fortfarande vibrationer

Saab 9-5 Vector "Black Saab Pearl" (2009)
Saab 9-5 Aero "Aero second gen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang