Byta bromsok bak Golf 4 GTI 1999.

D4AWD
10 november 2013 · 177 Inlägg

Hej!

Ska ge mig på att byta bromsoken bak på min Golf 4 GTI 1999. Är det någon som gjort detta (och lyckats big_smile) som kan ge mig lite tips?

Jag kan ju ta bort det gamla och slänga på det nya det är inga problem. Men det här med handbromsen, luftning och skruva fram/bak kolvar osv har jag inte koll på. Jag vet att man ska skruva fram kolven så oket precis går på.

Stod på en lapp jag fick med oket att man ska skruva dit det och lufta osv. innan man bryter plomberingen till handbromshävarmen. Sen ska handbromsen funka som den ska eller?

Om någon sitter på en steg för steg guide eller liknande länka gärna!

MVH Linus

Emil_sb
11 november 2013 · 210 Inlägg

Skruva ut kolven manuellt behöver du inte göra.
Släng på oket och lufta INNAN du rör handbromsen.
Sen när du har luftat pumpar du tryck med pedalen och håller pedalen ner tryckt, sen drar du i handbromsen några gånger så justeras den in automatiskt.

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
ValP2k
11 november 2013 · 1 122 Inlägg

Tempz skrev:
Skruva ut kolven manuellt behöver du inte göra.
Släng på oket och lufta INNAN du rör handbromsen.
Sen när du har luftat pumpar du tryck med pedalen och håller pedalen ner tryckt, sen drar du i handbromsen några gånger så justeras den in automatiskt.

Vad jag vet så ska man justera ut kolven för att inte ha sönder självjusteringen.

Senast redigerat av ValP2k (11 november 2013)

gasa nu foer faen!
Emil_sb
12 november 2013 · 210 Inlägg

ValP2k skrev:

Tempz skrev:
Skruva ut kolven manuellt behöver du inte göra.
Släng på oket och lufta INNAN du rör handbromsen.
Sen när du har luftat pumpar du tryck med pedalen och håller pedalen ner tryckt, sen drar du i handbromsen några gånger så justeras den in automatiskt.

Vad jag vet så ska man justera ut kolven för att inte ha sönder självjusteringen.

Kanske stämmer, men jag har aldrig gjort det och jag har bytt sjukt många bromsok och belägg, å det har fungerat bra hittills så som jag skrev..

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang