Ny Kenwood stereo samt högtalare. Mer än uselt ljud. Hjälp!

mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Låt mig nu få hjälp av nån kunnig filur!
Tala gärna till mig som du prata med ett barn, för så kunnig är jag gällande högtalare/teknik osv! =P

Jag köpte en Kenwood DPX-405BT och till den 4st GAS Silver GS520P.
Innan var allt original från -98 i min Volvo S40.

Bytte allting rakt av...
Nu är ljudet mer än uselt.. Har testat att skifta kontakter osv, men ingen skillnad.
Jag skulle vilja jämnföra ljudet i bilen med en köksradio.. tamt, burkigt, klent.. Ja åt dom hållen! Det finns inget tryck i basen eller "skönt ljud".

Vad kan felet vara? För även om det inte är värsting högtalare, borde det väl iaf ljuda bra mycket bättre än uttorkade originalare från -98 ? Så är icke fallet nu.. inte ens nära...

Alla tips tas gladeligen emot!
Frågor med för den delen!

Hit me!

Jockk3
11 november 2013 · 1 426 Inlägg

mange0 skrev:
Låt mig nu få hjälp av nån kunnig filur!
Tala gärna till mig som du prata med ett barn, för så kunnig är jag gällande högtalare/teknik osv! =P

Jag köpte en Kenwood DPX-405BT och till den 4st GAS Silver GS520P.
Innan var allt original från -98 i min Volvo S40.

Bytte allting rakt av...
Nu är ljudet mer än uselt.. Har testat att skifta kontakter osv, men ingen skillnad.
Jag skulle vilja jämnföra ljudet i bilen med en köksradio.. tamt, burkigt, klent.. Ja åt dom hållen! Det finns inget tryck i basen eller "skönt ljud".

Vad kan felet vara? För även om det inte är värsting högtalare, borde det väl iaf ljuda bra mycket bättre än uttorkade originalare från -98 ? Så är icke fallet nu.. inte ens nära...

Alla tips tas gladeligen emot!
Frågor med för den delen!

Hit me!

gått in på stereon och kollat inställningarna?

mb_pucken
11 november 2013 · 5 090 Inlägg

Spelar det bättre om du kopplar ur alla utom tex vänster framhögtalare?
Skulle kunna vara så att du fått "fasfel"  dvs att högtalarna spelar mot varandra och då brukar basen försvinna smile
Det är viktigt att alla högtalare har plus på plus och minus på minus.

Hur har du monterat dom?
Det är viktigt att högtalarna sitter stadigt i hålet och att det är ordentligt tätt mot underlaget den sitter i smile ingen luft ska kunna ta sig från fram till baksida på högtalaren. Detta kan även det göra att basen försvinner smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Inställningarna är kollade och testade om å om igen!
Med Max Bas, Bass Power på max å Loudness på, då kan ja få fram nåt som nästan skulle kunna jämnföras med bas, men inte värdigt att lyssna på, får huvudvärk av bara tanken!

Alla ska vara plus på plus osv, även testat att vända kontakterna utan framgång.
Men ska testa att koppla ur alla utom en å se om det kan ge nånting... Jag är öppen för allt nämligen! För såhär dåligt kan inte nya högtalare av nåt märke någonsin låta.. -buhu-

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Sedan får man också ha i åtanke att högtalarna behöver spelas in innan de levererar som de ska. Har nämligen likadana i min volvo och tyckte i början att det lät skräp..nu kör jag dock med ett slutsteg till dem och de låter bra. Har ju för mig att känsligheten är rätt låg på dem så ett steg är ju att rekommendera trots allt.

Senast redigerat av Eddie666 (11 november 2013)

mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Jo har funderat på steg.. men vet inte vad som krävs..
Just nu står jag rätt tom på pengar, då massa andra tråkiga utgifter dykt upp.
Men ett 4-kanals är att föredra väl?
Är det svårt att installera sånt? jag är totalt okunnig! big_smile
Vad kostar ett som är dugligt för dessa högtalare?

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Själv kör jag med ett MDS X-ite X4 som kostar kring tusenlappen och duger åt mig smile
Finns en uppsjö av prisvärda fyrkanals steg,så det är bara att kolla runt lite.

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Vill du sedan komplettera med en bas så skulle jag rekommendera ett femkanalssteg eller att du kör de bakre högtalarna på huvudenheten,och då räcker det med ett fyrkanals alt trekanalssteg  smile

Senast redigerat av Eddie666 (11 november 2013)

mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Bas är inte aktuellt för mig.
Ville egentligen från början bara väldigt enkelt och snabbt uppgradera mitt original ljud till lite trevligare och mer välljudande, fick då tips på detta system av BRL, men ja.. det blev ju pannkaka deluxe av det!
Så försöker/vill nu bara få till ett "ok" ljud så snabbt och smidigt som möjligt...
Och är tacksam för tipsen du/ni ger! smile

SportPilot Ubåtsingenjör
11 november 2013 · 7 243 Inlägg

ring brl smile de borde ge dig den support du behöver när du har handlat där

sitter allting stabilt monterat så de inte bara hänger där lite löst

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Har försökt ha kontakt med BRL, men är långt ifrån nöjd med svar och service ifrån dom! Tyvärr.

Jockk3
11 november 2013 · 1 426 Inlägg

mange0 skrev:
Har försökt ha kontakt med BRL, men är långt ifrån nöjd med svar och service ifrån dom! Tyvärr.

köpte du i en affär elr beställde du på internet?
åk till närmaste affär och fråga dom isf tongue

gäller ju att "kunna" ställa rätt frågor för att få rätta hjälpen
slutsgteg behöver du inte köpa

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Inte alls svårt att installera ett slutsteg,fixar du på en eftermiddag och du har säkert någon kunnig vän som kan hjälpa dig:)

Beträffande ditt nuvarande ljud..det kan även vara så att huvudenheten är inställd på rear rear och då kan man uppleva det dova burkiga ljudet du beskriver kolla i manualen!

Hur som helst ett bra slutsteg skulle vara detta : http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-xm40-4x80w.html    samt ett kabelkitt till det :http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleds-pc460cca.html


Och som jag sa tidigare - ha lite tålamod nya högtalare ska spelas in smile

Jockk3
11 november 2013 · 1 426 Inlägg

Eddie666 skrev:
Inte alls svårt att installera ett slutsteg,fixar du på en eftermiddag och du har säkert någon kunnig vän som kan hjälpa dig:)

Beträffande ditt nuvarande ljud..det kan även vara så att huvudenheten är inställd på rear rear och då kan man uppleva det dova burkiga ljudet du beskriver kolla i manualen!

Hur som helst ett bra slutsteg skulle vara detta : http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-xm40-4x80w.html    samt ett kabelkitt till det :http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleds-pc460cca.html


Och som jag sa tidigare - ha lite tålamod nya högtalare ska spelas in smile

om han inte var nöjd med brl efter förra köpet så kommer han ju inte direkt köpa därifrån igen tongue
och han har tomt med pengar då rekommenderar man väl inte ett slutsteg och kablar för 2000 när han ska driva på huvudenheten.

till TS om du tänkt köra slutsteg leta begagnat tongue

mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

jockk3 är helt rätt ute.. inte jätteförtjust i dom just nu.
Handlade allt av dom via internet (tyvärr)

Just slutsteget dom du länkar till, har jag fått som erbjudande att köpa för 995:- av dom (som plåster på såren ungefär).. Men jag vet inte:

Kommer skillnaden verkligen bli så stor? Behövs det egentligen till dessa högtalare? osv osv.

Jag gråter lite varje gång jag åker bil, och när man kommer hem igen, för ljudet är så in i -piiiiip- uselt!
Slet t om bort dörrhögtalarna idag för jag blev så förbannad.....

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Jockk3 skrev:

Eddie666 skrev:
Inte alls svårt att installera ett slutsteg,fixar du på en eftermiddag och du har säkert någon kunnig vän som kan hjälpa dig:)

Beträffande ditt nuvarande ljud..det kan även vara så att huvudenheten är inställd på rear rear och då kan man uppleva det dova burkiga ljudet du beskriver kolla i manualen!

Hur som helst ett bra slutsteg skulle vara detta : http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-xm40-4x80w.html    samt ett kabelkitt till det :http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleds-pc460cca.html


Och som jag sa tidigare - ha lite tålamod nya högtalare ska spelas in smile

om han inte var nöjd med brl efter förra köpet så kommer han ju inte direkt köpa därifrån igen tongue
och han har tomt med pengar då rekommenderar man väl inte ett slutsteg och kablar för 2000 när han ska driva på huvudenheten.

till TS om du tänkt köra slutsteg leta begagnat tongue

Jaha och vad ger dig rätten att försöka tillrättavisa mig det är upp till TS att göra isf,försöker bara hjälpa till och allt är ju relativt,bara för att han skriver att han har dåligt med pengar nu så kan det hinna ändras till morgondagen inte sant smile

Senast redigerat av Eddie666 (11 november 2013)

Jockk3
11 november 2013 · 1 426 Inlägg

mange0 skrev:
jockk3 är helt rätt ute.. inte jätteförtjust i dom just nu.
Handlade allt av dom via internet (tyvärr)

Just slutsteget dom du länkar till, har jag fått som erbjudande att köpa för 995:- av dom (som plåster på såren ungefär).. Men jag vet inte:

Kommer skillnaden verkligen bli så stor? Behövs det egentligen till dessa högtalare? osv osv.

Jag gråter lite varje gång jag åker bil, och när man kommer hem igen, för ljudet är så in i -piiiiip- uselt!
Slet t om bort dörrhögtalarna idag för jag blev så förbannad.....

enligt mig så leta begagnat om du ska köra med slutsteg du kan säkert hitta ett slutsteg för 200-250.
driv högtalarna på huvudenheten tongue kommer det inte bas nu så kommer det inte komma nån bas med slutsteget heller cool

är det du själv som kopplat ISO kablaget? är det rätt utfört?
tänkte så den som kopplat det kanske blandat ihop +/-

möjlighet att prova högtalarna i en annan bil?
gå igenom stereons inställningar så du inte missat nåt som EQ, hpf-settings

Senast redigerat av Jockk3 (11 november 2013)

Drönirettab
11 november 2013 · 21 761 Inlägg

mange0 skrev:
Men ska testa att koppla ur alla utom en å se om det kan ge nånting...

Ja, gör man på det viset så får man ett hum om hur högtalarna låter utan risk för fasfel. smile

Eddie666
11 november 2013 · 19 Inlägg

Försöker bara hjälpa till,och BRL kan ha haft en dålig dag helt enkelt. De har trots allt en hel del kunder att tillmötesgå. Allt är ju som bekant relativt.

mange0
11 november 2013 · 13 Inlägg

Det där med en högtalare åt gången får jag försöka testa snarast, har ju inget garage att tillgå, och börjar bli bra kallt ute nu!

Isokablaget är ett klart från början. http://www.pmshopen.se/isokablage-1352-02/420-0 likt detta fast inköpt på annan plats.

Ja absolut kan dom ha å jag ha haft en dålig dag, men tar man inte bra hand om en kund, förlorar man den ofta, oavsett om det är en dålig dag eller inte...

OCH jag vill poängtera, att jag gillar allas hjälp och försök till hjälp!
Är verkligen tacksam!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang