Audi A4 1.9 TDi -97 Vill inte bli varm!!!

jonboll
12 november 2013 · 7 Inlägg

Har en Audi A4 1.9 110hk TDi -97 och jag får inte upp värmen hur länge jag än kör, blir max 65-70 grader och får knappt nån värme ur värmepaketet. Jag har bytt termostat och temperatur givare på den men inget resultat.
Den har 2 kylfläktar och den ena går hela tiden direkt man startar bilen oavsett om den är kall eller varm, ska den göra så?

Har funderat på att hoppa till nästa moment och de är kolla fläktens relä ( 373 ) och kylarens temp givare, ska jag kolla upp dom? Och vart finns då relät (373) nånstans? eller om de är nått helt annat som behövs åtgärda? Någon som kan hjälpa mig? Har varit på Audi och dom verkar inte vara till nån hjälp alls. sad

Tacksam för svar
// Väldigt frysen bilförare

it_mutt Avstängd
12 november 2013 · 10 388 Inlägg

jonboll skrev:
Har en Audi A4 1.9 110hk TDi -97 och jag får inte upp värmen hur länge jag än kör, blir max 65-70 grader och får knappt nån värme ur värmepaketet. Jag har bytt termostat och temperatur givare på den men inget resultat.
Den har 2 kylfläktar och den ena går hela tiden direkt man startar bilen oavsett om den är kall eller varm, ska den göra så?

Har funderat på att hoppa till nästa moment och de är kolla fläktens relä ( 373 ) och kylarens temp givare, ska jag kolla upp dom? Och vart finns då relät (373) nånstans? eller om de är nått helt annat som behövs åtgärda? Någon som kan hjälpa mig? Har varit på Audi och dom verkar inte vara till nån hjälp alls. sad

Tacksam för svar
// Väldigt frysen bilförare

Antar att du har ac? Isf går ena fläkten när den är på o ja, det kan ju, speciellt på en diesel, ställa till det lite nu när det börjar bli kallt/kallare

Får du upp den till 70c borde det börja komma värme ur spjällen, åtminstone lite smått

Senast redigerat av it_mutt (12 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jonboll
12 november 2013 · 7 Inlägg

Den har AC men jag den inte på nu när de är kallt ju, jo lite värme kommer de ju men inte så att man trivs o köra

it_mutt Avstängd
12 november 2013 · 10 388 Inlägg

jonboll skrev:
Den har AC men jag den inte på nu när de är kallt ju, jo lite värme kommer de ju men inte så att man trivs o köra

Mnja, det kan som sagt vara lite vad som. Är inte ac:n på (dvs kompressorn av; ingen snöflinga nere i vänstra (har jag för mig) ) så ska mig veterligt inte fläkten gå. Och gör den då det iaf, så ja, det hjälper ju inte bilen att få upp värmen iaf.

Sen har jag stött på "ytterst få gamla dieseAudis" som mitt i vintern kommer upp till några 90c, men, det är ju inte "mitt i vintern" i etuna just nu iaf.

Kan se om jag har något som avslöjar var relät sitter. Men, spontant borde det ju sitta bland alla andra relä (kolla fotbrunnen på förarsidan; ta bort kåpan där och titta snett upp/fram mot motorrummet)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jonboll
12 november 2013 · 7 Inlägg

Okay ska kolla relät. Jag tog också bort kontakten från kylar givaren men den går ändå, måste väl då vara relät som glappar eller är sönder.

it_mutt Avstängd
12 november 2013 · 10 388 Inlägg

jonboll skrev:
Okay ska kolla relät. Jag tog också bort kontakten från kylar givaren men den går ändå, måste väl då vara relät som glappar eller är sönder.

Ja. Det är väl (antaget) bara den ena som går på termobrytaren (gissningsvis den som redan står stilla). Men ja, jag skulle spontant gissa på ett bråkigt relä. Huruvida den gissningen är rätt o riktig, ja det låter jag vara osagt däremot smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jonboll
13 november 2013 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

jonboll skrev:
Okay ska kolla relät. Jag tog också bort kontakten från kylar givaren men den går ändå, måste väl då vara relät som glappar eller är sönder.

Ja. Det är väl (antaget) bara den ena som går på termobrytaren (gissningsvis den som redan står stilla). Men ja, jag skulle spontant gissa på ett bråkigt relä. Huruvida den gissningen är rätt o riktig, ja det låter jag vara osagt däremot smile

Idag så kolla jag upp relät men den fanns inte där sen kolla jag i motorrummet svarta lådan längst upp åt höger men där fanns de inte heller men det var nära, dom hade 370 på sig, på audi sa dom att den har 373 men dom vet inte vart den finns hmm finns de andra ställen till där det kan finnas relä ?

it_mutt Avstängd
13 november 2013 · 10 388 Inlägg

jonboll skrev:

it_mutt skrev:

jonboll skrev:
Okay ska kolla relät. Jag tog också bort kontakten från kylar givaren men den går ändå, måste väl då vara relät som glappar eller är sönder.

Ja. Det är väl (antaget) bara den ena som går på termobrytaren (gissningsvis den som redan står stilla). Men ja, jag skulle spontant gissa på ett bråkigt relä. Huruvida den gissningen är rätt o riktig, ja det låter jag vara osagt däremot smile

Idag så kolla jag upp relät men den fanns inte där sen kolla jag i motorrummet svarta lådan längst upp åt höger men där fanns de inte heller men det var nära, dom hade 370 på sig, på audi sa dom att den har 373 men dom vet inte vart den finns hmm finns de andra ställen till där det kan finnas relä ?

Bör sitta där jag sa;

http://img.tapatalk.com/d8bcf47e-9933-e3cb.jpg



- - - Edit - - -

I Videon visas dock inte 370 eller 373, men det är ju samma ställe

Senast redigerat av it_mutt (13 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jonboll
15 november 2013 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

jonboll skrev:

it_mutt skrev:
Ja. Det är väl (antaget) bara den ena som går på termobrytaren (gissningsvis den som redan står stilla). Men ja, jag skulle spontant gissa på ett bråkigt relä. Huruvida den gissningen är rätt o riktig, ja det låter jag vara osagt däremot smile

Idag så kolla jag upp relät men den fanns inte där sen kolla jag i motorrummet svarta lådan längst upp åt höger men där fanns de inte heller men det var nära, dom hade 370 på sig, på audi sa dom att den har 373 men dom vet inte vart den finns hmm finns de andra ställen till där det kan finnas relä ?

Bör sitta där jag sa;

http://img.tapatalk.com/d8bcf47e-9933-e3cb.jpg



- - - Edit - - -

I Videon visas dock inte 370 eller 373, men det är ju samma ställe

Jag öppnade igen o kollade men den fanns inte där jag tror den har aldrig gjort de för att det fanns inget där man kunde fästa den i, fanns bara tomma hål.

Senast redigerat av jonboll (15 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang