Är större turbo bättre än liten ( om båda levererar samma laddtryck )

mb_pucken
16 november 2013 · 5 087 Inlägg

Efterssom ja ska bygga grenrör till min 5cylindriga diesel motor så undrar jag hur jag lämpligast bygger för att det ska funka så bra som möjligt smile självklart så blir alla rör lika långa och med samma diameter och volym, det jag undrar över är mot turbon. Ska man bygga en gemensam kolektor eller vad man ska kalla det. Typ ett gemensamt utrymme innan turbon där alla rör går ihop smile
Visa gärna bild på ett "optimalt" grenrör för en 5 cylinders maskin smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
16 november 2013 · 5 526 Inlägg

Big Al skrev:

simlar skrev:
Jo puls-splitt är ju alltid att föredra på motorer med jämnt antal cylindrar, för vad jag förstått funkar inte pulsplitt/funkar dåligt på 5or?

Fördelen med pulssplit är att man kan ha högre mottryck utan att få att dålig tömning (läs VE).
Med högre mottryck så vaknar turbon tidigare. Så heltenkelt så breddar du registret.
Eftersom en 5cyl har de ventilöppningstider som de har så kommer alltid någon cyl att få blowdown från en annan cyl och tömningen blir då lidande.
Rent teoretiskt så är en 5cyl bland det sämsta att sätta turbo på just pga detta.

Ok.
Ja ett så brett register som möjligt är alltid att föredra för att få en körbar bil smile

Hade för mig jag läst att något sådant var orsaken till puls-splitt inte fungerar bra på en 5cyl.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Big Al Dr. Turbo
16 november 2013 · 459 Inlägg

Som tidigare sagt, skit i längden.
Kort och rakt ska grenröret vara.

http://swedenexhaust.se/205-thickbox_default/grenror-audi-5-cyl-rostfritt.jpg
Här har du bild på ett bra grenrör till 5cyl, kort & rakt samt mergecollector (dendär "piggen" som sticker upp i mitten av kollektorn)

Senast redigerat av Big Al (16 november 2013)

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2013 · 7 232 Inlägg

hur kommer det sig att många erkänt duktiga tuners bygger sina grenrör så här då ?

https://www1.garaget.org/archive/107/106308/343300/343300-3257219.jpg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Big Al Dr. Turbo
16 november 2013 · 459 Inlägg

Platsbrist? eller så vet de heltenkelt att man kan byta avgashus wink

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang