Köpråd: Förstabil runt 20000-25000 kr

jonteaandersson
17 november 2013 · 4 Inlägg

Tjenare, börja närma sig mitt första bilköp och har en budget på runt 20000-25000 kr, är sugen på bmw men är dom så billiga att äga? Försäkringen ska stå på min far.
Kom gärna med förslag, bilen ska vara snygg!

Mvh Jonte

Nordic_Drivers
17 november 2013 · 349 Inlägg

Klart du ska ha bmw.

Du kan säkerligen få en fin e36 323/325 med en fin 6a.

Eller en långmilare e46 318/320

Är du beredd att mecka lite?

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Navkapsel
17 november 2013 · 4 637 Inlägg

Köp det du vill ha, blir roligast så. Sedan kan man ju alltid välja modell/motor efter ekonomi. Ska den stå på din far är dock den saftigaste utgiften löst.

Senast redigerat av Navkapsel (17 november 2013)

Edd0z Junior.
17 november 2013 · 292 Inlägg

Som skrivet köp det du vill ha men om bilen står på dig och försäkringen på din far så kan det bli problem med försäkringsbolaget om du eventuellt skulle krocka bilen de har blivit hårdare och hårdare på det där och är ju inte speciellt kul om man krockar t.ex. och inte får ut något alls för bilen, inte säkert att det blir problem men det kan hända.

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.
john_petrucci
17 november 2013 · 171 Inlägg

Har du kanske några mer krav än ett den ska vara snygg?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 november 2013 · 7 239 Inlägg

ja hur ser en snygg bil ut ? smile jag tycker tex att en audi a4 kan bli väldigt snygg men de kanske inte du tycker ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2013 · 17 559 Inlägg

Edd0z skrev:
Som skrivet köp det du vill ha men om bilen står på dig och försäkringen på din far så kan det bli problem med försäkringsbolaget om du eventuellt skulle krocka bilen de har blivit hårdare och hårdare på det där och är ju inte speciellt kul om man krockar t.ex. och inte får ut något alls för bilen, inte säkert att det blir problem men det kan hända.

Jag tror att de flesta bolag inte inte accepterar att bilen står på dig och förs. på far. Bilen får nog stå på honom. Men det kan bli problem ändå. En tokstylad BMW med wonderbaums i backspegeln som krockas/kör av vägen en lördag natt så lär de inte betala ut en spänn. En risk du får räkna med.

Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2013 · 7 239 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Bmw e32 750 i samma mening som ruggigt snabb ? nu får du ge dig wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
john_petrucci
18 november 2013 · 171 Inlägg

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Bmw e32 750 i samma mening som ruggigt snabb ? nu får du ge dig wink

300 hästar får väl räknas som ruggigt snabbt om man jämför med en Prius smile

IceEyes Varningar: För många..
18 november 2013 · 2 552 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Edd0z skrev:
Som skrivet köp det du vill ha men om bilen står på dig och försäkringen på din far så kan det bli problem med försäkringsbolaget om du eventuellt skulle krocka bilen de har blivit hårdare och hårdare på det där och är ju inte speciellt kul om man krockar t.ex. och inte får ut något alls för bilen, inte säkert att det blir problem men det kan hända.

Jag tror att de flesta bolag inte inte accepterar att bilen står på dig och förs. på far. Bilen får nog stå på honom. Men det kan bli problem ändå. En tokstylad BMW med wonderbaums i backspegeln som krockas/kör av vägen en lördag natt så lär de inte betala ut en spänn. En risk du får räkna med.

Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

.. Dessutom oerhört törstig och dyr ur flera perspektiv, klumpig att köra och den är ju inte direkt "Volvo 240-enkel" att reparera.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
18 november 2013 · 7 239 Inlägg

john_petrucci skrev:

CHEEVA skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Bmw e32 750 i samma mening som ruggigt snabb ? nu får du ge dig wink

300 hästar får väl räknas som ruggigt snabbt om man jämför med en Prius smile

jo men då är ju nästan allt ruggigt snabbt tongue bmw väger 2 ton så någon raket är det inte ... dock en grym landsvägskryssare ! kanske lite väl törstig bara

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Edd0z Junior.
18 november 2013 · 292 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Edd0z skrev:
Som skrivet köp det du vill ha men om bilen står på dig och försäkringen på din far så kan det bli problem med försäkringsbolaget om du eventuellt skulle krocka bilen de har blivit hårdare och hårdare på det där och är ju inte speciellt kul om man krockar t.ex. och inte får ut något alls för bilen, inte säkert att det blir problem men det kan hända.

Jag tror att de flesta bolag inte inte accepterar att bilen står på dig och förs. på far. Bilen får nog stå på honom. Men det kan bli problem ändå. En tokstylad BMW med wonderbaums i backspegeln som krockas/kör av vägen en lördag natt så lär de inte betala ut en spänn. En risk du får räkna med.

Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Jajo så är det ju!

Never underestimate another car, You don't know what's under the hood.
Glesmark
18 november 2013 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Edd0z skrev:
Som skrivet köp det du vill ha men om bilen står på dig och försäkringen på din far så kan det bli problem med försäkringsbolaget om du eventuellt skulle krocka bilen de har blivit hårdare och hårdare på det där och är ju inte speciellt kul om man krockar t.ex. och inte får ut något alls för bilen, inte säkert att det blir problem men det kan hända.

Jag tror att de flesta bolag inte inte accepterar att bilen står på dig och förs. på far. Bilen får nog stå på honom. Men det kan bli problem ändå. En tokstylad BMW med wonderbaums i backspegeln som krockas/kör av vägen en lördag natt så lär de inte betala ut en spänn. En risk du får räkna med.

Snygg bil? Jag tycker min Prius är snygg. De flesta hatar den... Men BMW E32 750? Snygg och ruggigt snabb...

Enligt lagen skall ägaren själv stå för trafikförsäkringen på sitt fordon för att den skall vara giltlig, vad jag kan minnas.

Nordic_Drivers
18 november 2013 · 349 Inlägg

Glesmark skrev:
Enligt lagen skall ägaren själv stå för trafikförsäkringen på sitt fordon för att den skall vara giltlig, vad jag kan minnas.

Men bor man hemma så spelar det ju ingen roll. Är ju inte olagligt att låna pappas bil.

Bor man inte hemma så kan det bli lite komplikationer vid eventuella problem.

Senast redigerat av Tanso (18 november 2013)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Glesmark
18 november 2013 · 1 938 Inlägg

Tanso skrev:

Glesmark skrev:
Enligt lagen skall ägaren själv stå för trafikförsäkringen på sitt fordon för att den skall vara giltlig, vad jag kan minnas.

Men bor man hemma så spelar det ju ingen roll. Är ju inte olagligt att låna pappas bil.

Bor man inte hemma så kan det bli lite komplikationer vid eventuella problem.

Vad jag ville poängtera är att ägaren på pappret har skyldighet att inneha en trafikförsäkring skriven på sig själv, dvs, person A kan inte inneha en försäkring på ett fordon som står skrivet på person B.
Självklart KAN person A försäkra någon annans fordon, men person B kommer fortfarande få brev från trafikförsäkringsföreningen pga utebliven försäkring då det enligt lag är ägaren som skall stå för föräskringen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2013 · 17 559 Inlägg

Tanso skrev:

Glesmark skrev:
Enligt lagen skall ägaren själv stå för trafikförsäkringen på sitt fordon för att den skall vara giltlig, vad jag kan minnas.

Men bor man hemma så spelar det ju ingen roll. Är ju inte olagligt att låna pappas bil.

Bor man inte hemma så kan det bli lite komplikationer vid eventuella problem.

Det hjälper inte att bo hemma.

750? Ja, inte direkt snål eller billig att äga. Bara ett förslag. Haft flera. Går friskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nordic_Drivers
18 november 2013 · 349 Inlägg

Glesmark skrev:
Vad jag ville poängtera är att ägaren på pappret har skyldighet att inneha en trafikförsäkring skriven på sig själv, dvs, person A kan inte inneha en försäkring på ett fordon som står skrivet på person B.
Självklart KAN person A försäkra någon annans fordon, men person B kommer fortfarande få brev från trafikförsäkringsföreningen pga utebliven försäkring då det enligt lag är ägaren som skall stå för föräskringen.

Ja så är det, endast ägaren kan teckna försäkringen.

Senast redigerat av Tanso (18 november 2013)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
dAlllas E39
18 november 2013 · 1 Inlägg

Själv har jag precis köp en BMW 528I E39 1998! Är väldig nöjd med den!

Ska det vara en automat eller manuell!
Ska den ha stor motor eller liten motor!
Ska det vara en sedan eller kombi!

Bara att börja bestämma sig! smile

Skicka gärna ett PM om du vill fråga något!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang