Inget lyse på instrumentpanel - Nissan Almera 98

JennieF
18 november 2013 · 87 Inlägg

Såg på nyinköpta bilen att det finns inget lyse på instrumentpanelen, dvs till de mätare som visar hastighet, varvantal, bensin och motorvärmen.

Övriga lampor, så som varnings/kontrollampor för handbroms, abs osv lyser utan problem.

Har kikat på säkringarna och de verkar se ok ut. Och här tog mina kunskaper slut.

Kollade i landets minst lästa bok och blev inget klokare där heller. Framgick inte ens om ska lysa där eller inte. Men det blir ju lite jobbigt i mörkerkörning när man inte ser hur fort man kör.

Någon som är klokare än mig och vet vart man ska börja kika?

antondaslayer
18 november 2013 · 12 Inlägg

kan vara en dum fråga, men har du ljusvredet på halvljus eller kör du bara med halvljusautomatiken?

JennieF
18 november 2013 · 87 Inlägg

antondaslayer skrev:
kan vara en dum fråga, men har du ljusvredet på halvljus eller kör du bara med halvljusautomatiken?

På förra bilen jag hade lyste det bara vid dessa mätare när man slog på för helljus. Har testat den varianten på Nissan också, men nada.

antondaslayer
18 november 2013 · 12 Inlägg

ok, för jag vet att det är rätt vanligt på Nissan att du bara får mätarlyse när du manuellt slagit på halvljuset och inte bara på halvljuset du får när du startar bilen, men kanske inte så tur i det här fallet då.

antondaslayer
18 november 2013 · 12 Inlägg

om du provar det som jag skrev, tänds lysen i andra knappar då? såsom vid värmereglage, eventuella sätesvärmare, fönsterhissknappar och så vidare?

om inte så är det mest troligt en säkring, och jag skulle tro att det är en 10amp säkring som sitter i någon utav säkringslådorna runt batteriet.... skulle även kunna vara ljusreglagen som krånglar, men i sådana fall borde nästan p-ljus inte fungera i endast p-ljusläget... förutsatt att jag läser av schemat rätt vilket jag absolut inte kan garantera smile

JennieF
19 november 2013 · 87 Inlägg

Jag hoppas du har rätt i att det är en säkring. Öht så är säkringarna dåligt utmärkta och jag finner egentligen ingen som verkar vara direkt kopplad till instrumentpanelen.

Som sagt, de lampor som visar att handbromsen är i, en dörr är öppen osv lyser fint. Det är bara de bakom mätarna som är stendöa. Såg även igår att det inte lyser i varningsblinkerslampan heller, och det ska det väl göra så man hittar den i en nödsituation?

Ska gå ut och kika igen strax, och kolla igenom alla säkringarna även fast de är benämnda med annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang