Tig-svetsning för och med hemma-fixare

Det är kul att svetsa och hoppas att andra tycker detsamma. Är själv en glad amatör som nyss börjat...
  • 174 Följare
  • 146 622 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april 2017
Micke181
4 augusti 2016 · 300 Inlägg

Man blir sugen på att köpa en svets... smile

Stackarn
4 augusti 2016 · 1 200 Inlägg

Blir lika glad varje gång som denna tråd uppdateras! smile

Volvo214
13 augusti 2016 · 116 Inlägg

Måste ju bara att tillägga att jag inte fiskar uppmärksamhet som en liten fjortis med dåligt självförtroende.
Mest för att om det inte fanns intresse så behöver jag ju inte sitta och uppdatera denna tråd i onödan.

Men det verkar det ju finnas så då kör vi på i vanlig ordning!!
Det brukar gå ett tag emellan bara  :-D

Mvh Peter

HG_
13 augusti 2016 · 2 485 Inlägg

big_smile Intresse finnes. Hitta något roligt att sätta svetsen i bara så tittar jag in. tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Andyah
14 augusti 2016 · 242 Inlägg

tycker det är trevligt o se såna här arbeten och utveckligen på dig hur det går frammåt.

Volvo214
17 augusti 2016 · 116 Inlägg

Då får jag se till att fortsätta uppdatera tråden :-D

Dr_No
6 september 2016 · 549 Inlägg

Den här tråden måste jag följa. Riktigt bra jobbat med allting du gör.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Volvo214
8 september 2016 · 116 Inlägg

Hallå hallå!
Jag tackar för intresset och slänger in ytterligare ett udda projekt.

Denna gång i form av en lindragare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3890f891e4cdec79fdaf189be5a9957d.jpg

Denna mer eller mindre ligger i saltvatten så det ärjar väldigt mycke vilket resulterar i att man va tvungen att kapa ett snitt för att få isär den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d4963e3ebf3b348d2e9f432d21042d26.jpg

Här kan man även se att det är tjockt gods
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c9642750ff2a57bb7d3103d8b2ef083c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-db9fe80634c331b86a178e9fcb3a435b.jpg

Börjar med att kapa ur ett litet dike
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-bdcd83d062019880fec204ab8af2295c.jpg

Förvärmning
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-6d964e6df8d477e87280847fc254a945.jpg

En del klar, här kan man se hur det nya och gamla inte gifter sig riktigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-67a63b9de03c4cb52efe5744294d530f.jpg

Jag provade att göra rent ännu mer men det funkade inte.
Testade 2 gånger att göra dike mellan tillsatsmatrialet och det gamla gjutgodset utan framgång.
Är det någon som har ett hett tips?

Jag fick inte full genombränning heller men det var väldigt nära.
Jag lyckades att överhetta min lille svets 2 gånger däremot så jag lät det va
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-17cc5730b0804f4e9cec910ea25af4df.jpg

Del.2
Förberett och klart för svets
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c379dc9437b020e31d62c80083a1dd5e.jpg

Såhär gjorde jag även med den förra delen.
Jag näste några punkter i botten så man behåller formen så gott som sen va de bara att börja mata med tråd
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d2d606e85ee2e1d09bc726cb46cfeea1.jpg

Till sist kommer vi till den biten jag inte riktigt förstår.
Här har jag då fått smält ihop det gamla och det nya fint vilket i sig är ju bra
men varför blev det inte så med den andra delen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ef0ca14f58136c48c5da46c4b944f070.jpg


Dem båda är ju gjutet alu och varit på samma ställe.
Min gissning är att det är 2 olika gjutningar.

Någon annan som har en teori?

Tills nästa gång!
//Peter

challle
8 september 2016 · 359 Inlägg

ser fint ut!
ska börja tig svetsa för första gången imorgon tänkte jag, trots att jag köpte en helt ny svets för ett par månader sen.
var köper du tillsats? något tips för en helt nybörjare? hållt i mig, gas & pinne tidigare.

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
Volvo214
9 september 2016 · 116 Inlägg

Har du kört gas innan så har du mycket med dig från start just med att mata tråd och hur smältan ska se ut innan man börjar att tillföra tillsats.
Sen är bara att testa dig fram då de flesta svetsarna ställs in lite olika.
Med de menar jag i första hand AC balansen.

Kolla mina tidigare inlägg och även youtuba weldingtipsandtricks han har mycket bra och enkla knep.
Jag köper mina hos gelins kgk i första hand för att jag kan köpa det genom jobbet.
Annars har du verktygsboden, grenrör.se, osv....

På alu så kör jag ALSI5 som ska funka bra på både konstruktions alu samt gjut alu.
På rostfritt så kör jag 316L för det svetsar jag med på nästan allt från svartstål till syrafast.

Sen började jag med att köra pedal direkt vilket jag inte ångrar så det är ett "hett" tips.
//Peter

Volvo214
9 september 2016 · 116 Inlägg

Denna gången blir det lite rostfritt som ska smältas ihop med svartstål.
Inget direkt storjobb...

Detta kommer bli förhöjningar åt en intercooler förövrigt

Då så, lite material
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-1aeda1b25965c45675c0b6986a4a26a7.jpg

Nästa bulten
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-89b9a42fe5bdcfae13ca587a7f535c22.jpg

Och sen i röret, muttern lät jag sitta för jag har råkat ut för att wolframet varit skadat
så bågen hoppat bort på gängorna och skadat dom och det är INTE kul
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-36ebb323e3d4ca22ae1e4356046e803d.jpg

Muttern behöver också sitta fast i andra änden av röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-fc9c9b37eea67ca04f0317a01df3f788.jpg

helsvetsning efter det
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-53e959b26743797336161999c9d46986.jpg

Kört av den ena med lite stålborste vilken gjorde gott
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c197b04dd6a4c66baf2d98082a49a37a.jpg

Men där syntes det att svetsen va lite hög så de får rättas till
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f868c707702753e740d1bad9f6f5574c.jpg

Det gick ju fint
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4ee89c2aaa299cb44a4a2ec91e6b6218.jpg

Och en liten provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c48b5c0faf6d9cee630b124598ec6dd6.jpg

Ytterligare ett litet jobb som man kan bocka av.

Tills nästa gång....
//Peter

M123
10 september 2016 · 962 Inlägg

Volvo214 skrev:
Hallå hallå!
Jag tackar för intresset och slänger in ytterligare ett udda projekt.

Denna gång i form av en lindragare
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a9957d.jpg

Denna mer eller mindre ligger i saltvatten så det ärjar väldigt mycke vilket resulterar i att man va tvungen att kapa ett snitt för att få isär den.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 042d26.jpg

Här kan man även se att det är tjockt gods
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ef083c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3a435b.jpg

Börjar med att kapa ur ett litet dike
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f2295c.jpg

Förvärmning
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 54a945.jpg

En del klar, här kan man se hur det nya och gamla inte gifter sig riktigt
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4d530f.jpg

Jag provade att göra rent ännu mer men det funkade inte.
Testade 2 gånger att göra dike mellan tillsatsmatrialet och det gamla gjutgodset utan framgång.
Är det någon som har ett hett tips?

Jag fick inte full genombränning heller men det var väldigt nära.
Jag lyckades att överhetta min lille svets 2 gånger däremot så jag lät det va
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5af4df.jpg

Del.2
Förberett och klart för svets
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a1dd5e.jpg

Såhär gjorde jag även med den förra delen.
Jag näste några punkter i botten så man behåller formen så gott som sen va de bara att börja mata med tråd
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … cfeea1.jpg

Till sist kommer vi till den biten jag inte riktigt förstår.
Här har jag då fått smält ihop det gamla och det nya fint vilket i sig är ju bra
men varför blev det inte så med den andra delen?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 44f070.jpg


Dem båda är ju gjutet alu och varit på samma ställe.
Min gissning är att det är 2 olika gjutningar.

Någon annan som har en teori?

Tills nästa gång!
//Peter

Skräp i gjutningen eller att det har varit i kontakt med fett. Poröst aluminium vill tendera till att släppa in fett eller annan kontaminering. Vill nog säga att ibland är det omöjliga omöjligt när det gäller aluminium, helst med höga halter zink i. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Volvo214
10 september 2016 · 116 Inlägg

M123:  Låter fullt möjligt.
Jag tackar än en gång för nyttig info.

Jag har svetsat i gamla briggs motorer där jag har lyckats att koka ur en del av föroreningarna.
Har även svetsat i ett svänghjul till en puch dakota där jag inte hade ett enda bekymmer.

Har egentligen bara misslyckats en gång med en motorhalva till en AM6.
Där utsidan va pulverlackad och insidan va anodiserad.
Gjorde rent i vanlig ordning men fick det inte tätt.

Det är svårt att förklara men de e nästan som att det ligger ett lager med olja inkapslat i gladpack.
Och allt samlas som en liten kula som man får jaga runt utan att de lilla fa*skapet smälter in i objektet man svetsar i.

Nån gång ska försöka att filma dessa fenomen....
//Peter

Volvo214
17 september 2016 · 116 Inlägg

Jag va ute och körde för ett tag sen när jag hör ett *DONK* i varje kurva.
Lättar på bakluckan och hittar min brandsläckare som har lossnat.

Perfekt!
Ett ypperligt tillfälle att smälla igång TIG:en.

Så lite metall
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-13675cb487c293ff4fca4223d25b5e29.jpg

Riggar upp
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3c14b9761290b243444cd36a0436871a.jpg

Förbannat också!
Nu kryper nybörjaren fram igen.
Som ni ser så blir det förorenat lite här och där.
Framför allt i slutet där det ser ut som jag fått hjärnblödning
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a3b037d7fc901f57059ec2e4d4874fc7.jpg

Och det blev inte bättre på andra sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-1f8e2ec73df8e4a883b9e9b148257a93.jpg

Det liksom kokar ut på sidorna och blir en bredd på svetsen som inte ser riktigt frisk ut.
Just denna ser inte så tokig ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c643f0fa596f202258583b41d5d816da.jpg

Som tur e så ska den gömmas i skuffen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-dd9be80dbda69447cd48fbd254e74b3d.jpg


Problemet löst!
Så vad va boven i dramat?

Några dagar innan hade jag bytt lamellrondell som tydligen inte gillar livet utan är ute för att förstöra för mig sad
Men jag slängde på en roterande stålborste på en borrmaskinoch sen va problemet borta.

Här kommer erfarenheten fram, förr hade jag kollat inställningarna på svetsen och lagt massa tid på det men eftersom bitar av svetsen såg rena och fina ut för det mesta så riktade jag in mig på mina rengöringsmetoder.

Sen har jag även skaffat tygtrasor istället för papper när jag torkar av delarna innan svetsning,
vilket också har hjälpt till att hålla smältan ren.

Tills nästa gång.
//Peter

fbg_consul Heltids matare
20 september 2016 · 3 Inlägg

ser fint ut. läst igenom hela tråden smile

jag köpte mig också en tigsvets nyligen och har tänkt börja lära mig, kanske postar lite grejer jag pysslar med här också!

Mch Jocke

Allt som inte laddar, det suger!
BMW 524TD "GEENY" (1985)
BMW E28 Turbo "BOOSTED" (1985)
Volvo214
21 september 2016 · 116 Inlägg

Jocke: Gött att höra, det är bara att sätta sig och börja nöta.
Absolut, det är bara att lägga upp bilder på svetsningarna du håller på med.
Det var hela tanken bakom denna tråd att få tips och tricks inom svetsvärlden.


Så jag kör på som vanligt.......
Denna gången med det nedre kylarröret.

Va lite dålig med att ta kort men såhär blev det i alla fall

Uppkapat och delvis näst
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d7a28ab8e5165d1a3926b28f4e4f26d8.jpg

Ju tajtare passform desto bättre, ligger inte helt framför varann men det är åtgärdat
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0cefe96a062d650da4cc3f107b051e3f.jpg

Provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7dbc530a189359c2d8ae5497a926b61e.jpg

Såhär kan de se ut när man inte e uppmärksam, näste dåligt och började helsvetsa på andra sidan vilket gör att
om man inte punktat bra runtom så drar det sig.
Och RF drar sig mycket, på bilden har jag lagt en punkt för att det inte skulle bli värre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7d4d1aff9d5345df7759319f4977dd33.jpg

Detta är taget på det övre kylarröret.
För mycket genombränning vilket får putsas av senare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8e90a88f25d5cf4f43dfdc1db406f980.jpg

Och detta på det nedre där jag lärt min läxa.
Och i mitt fall är det mindre tillsats och mindre värme
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-42224de8f89c6143ca3a93194405d464.jpg

Vilket blir lite slarviga svetsar med för tjock tillsats så jag får skaffa tunnare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e73b4aeaaec08a0a4472fb002e3a3e5c.jpg

Men det blev klart i alla fall
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-fa33532d6c05c6fb55f4df679c9b6ed3.jpg


Min uppfattning är om man får bra passform på skarvarna så kör man så tunn tillsats man kan.
I mitt fall så hade det varit 1,0mm istället för 1,6mm.

Sen har jag fått för mig att om man lägger i lite för tjock tillsats i smältan så kyls den lite
och svetsen växer på höjden istället för att flyta ut.

Någon som har någon annan tanke?

//Peter

Volvo214
21 september 2016 · 116 Inlägg

Hittade ett till litet svetsjobb på burken så jag kör det också......

Istället för att köpa en färdig silikonslang så svetsar jag en liten anslutning....

Här kan man se att gavlarna har bra med gods
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3e83061b185c0406baa2a648b8ea568a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e4f24f9734f4a1bd68bbcc2344fede65.jpg

Sådär, det ser lite trevligare ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-939697f4e98d9dbf645692ee253e863b.jpg

På med en liten distans och hänga på plats för att dubbelkolla placeringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8f706cedff89fc6eb611d9f4b76adfdc.jpg

På med en 90 graders böj och lite svets
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-bb7e76fdf39287016924db69a8edd60f.jpg

Klappat och klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b31f86be0e4367a0b32003ef4f9fbd20.jpg

Tills nästa gång.
//Peter

Dr_No
22 september 2016 · 549 Inlägg

Volvo214 skrev:
Hittade ett till litet svetsjobb på burken så jag kör det också......

Istället för att köpa en färdig silikonslang så svetsar jag en liten anslutning....

Här kan man se att gavlarna har bra med gods
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ea568a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fede65.jpg

Sådär, det ser lite trevligare ut
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3e863b.jpg

På med en liten distans och hänga på plats för att dubbelkolla placeringen
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6adfdc.jpg

På med en 90 graders böj och lite svets
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … edd60f.jpg

Klappat och klart
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9fbd20.jpg

Tills nästa gång.
//Peter

Ser bra ut, mycket bättre med fast AL-böj än silicon slang smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
M123
22 september 2016 · 962 Inlägg

Du när du kör rör eller bakrot, dvs oskyddad smälta måste du ha rotskyddsgas!
Duger med vanlig Argon om du ska hålla på hemma, det tråkiga är att om du inte kör med rotskyddsgas blir det korrosion även på rostfritt, kan även slå ut på den sida du svetsat ifrån och bli rött och med tiden hål.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Volvo214
23 september 2016 · 116 Inlägg

Dr_No: ja det ser lite snyggare...


M123: Det låter inte bra...
Då tycker du att jag ska svetsa nya?
Jag visste faktiskt redan att oskyddad smälta kan rosta MEN med det sagt
så trodde jag i min enfald att glykolen skulle hålla det i schack.

Men då funkar det inte på det viset menar du?

Sen att köra rotgas har jag ingen utrustning till.
Men skulle man inte bara kunna köra ett T-kors och en kran för att grovjustera flödet?
Eller ska man rigga upp med riktiga mätare?

Jag tackar än en gång för din input!
Mvh Peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang