Xenon halvljus grundinställning på en Octavia RS 1U5

inFocus
20 november 2013 · 11 Inlägg

Har bytt höger Xenon halvljus på min Octavia RS 03 (1U5).
Det är ett grundmonterat system på bilen och inget konverterat. Original lampor, D2S 35W 4300K.
Lysena justerar sig som man förväntar sig vid start, men bägge bländade lite på besiktningen så nu måste jag justera grundinställningen på dem.
Vet ungefär hur grundinställningen ska gå till (mot vägg) men undrar om någon vet vilka skruvar man ska justera på Octavia RS 1U strålkastarna för att höja och sänka ljuset.
Eventuella fel koder kan jag släcka själv med VCDS Lite.

Tror förresten inte det är trasig ballast eller liknande fel då vänstra halvljuset byttes en månad innan förra årets besiktning vilket inte vart problem då men står likadant som nyligen bytta högra ljuset.

Vet någon förresten om däcktrycket kan ställa till det så att ljusriktningen pekar lite för högt, exv om man har lågt däcktryck bak på bilen?

Senast redigerat av inFocus (20 november 2013)

mb_pucken
20 november 2013 · 5 087 Inlägg

Ska du justera halvljuset så lär du in med dator och grundinställa höjdjusteringen så bilen vet vad "rätt" höjd är smile
Att justera lyset utan riktig apparat är svårt.
Vart i Sverige håller du till?
Ja lite kan däcktrycket påverka men bör vara marginellt om du inte har punka.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
inFocus
20 november 2013 · 11 Inlägg

Jaha, jag hade för mig att man kunde justera ljuset upp/ner/sidled med ställ skruvar på strålkastarna på Xenon lysena men att man ska kolla efter någon felkod (har för mig 55 något) i VCDS/VAGCOM för att kolla så att det inte visar att det är något fel med lysena/ballast/drivdon etc.
Har sett någon instruktionsfilm för länge sen på att man kunde köra bilen nära en vägg med plant golv typ ett garage, markera centrum på ljusena på väggen med maskerings tejp eller liknande sedan backar man bilen rakt bak ca 5m och kollar diffen på ljusranden på väggen och sedan ställer man in så att det stämmer med maskeringen man gjorde på väggen, genom några ställ skruvar på lysena.
Som sagt var det ett tag sen jag såg filmen men det borde väl gälla på de flesta bilar, eller?
Måste väl finnas någon som gjort detta själv?
I VCDS sk det ju även gå att ställa värden för detta har jag för mig men då måste man väl veta vad det ska vara för den bilen man har. Hittade denna länk nu när jag kollade snabb http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/x … nment.html . Här hänvisar de också till inställningsskruvarna jag nämnde.

Miniblock
20 november 2013 · 196 Inlägg

Du måste koppla in en VAS dator, sen kör du en guidad funktion, hitta "grundinställning Xenon", sen ställer han in sig i justerläget, därefter kan du börja skruva på justerskruvarna.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
it_mutt Avstängd
21 november 2013 · 10 388 Inlägg

Miniblock skrev:
Du måste koppla in en VAS dator, sen kör du en guidad funktion, hitta "grundinställning Xenon", sen ställer han in sig i justerläget, därefter kan du börja skruva på justerskruvarna.

Måste och måste...

- - - - - - - - -

Det går att ställa in själv, du måste dock tala om för bilen att du ska göra det, sen justera ljuset på strålkastaren (där det är möjligt) via ställskruvarna på det vis du beskriver, och sen tala om för bilen vad det nya "nolläget" är.

Själva inställningen går att göra som du säger, men om du inte talar om för bilen att det är det du gör, kommer du få felkoder och ljuset beter sig...ptja, inte som det ska.

Så jodå, det går att göra med "bra resultat" utan apparat (även om det givetvis är att föredra) och absolut utan VAS, men då ist med ex.vis vcds/vagcom

Ta en titt på rosstechs hemsida, möjligt det finns med för din bil där (exakt om vilka kanaler osv).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang