Bmw m5 s38b36 turbo

M5 turbo! kommer byggas som en gat/trackday bil.
  • 191 Följare
  • 87 127 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 september 2017
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Det är VR-givaren mot svängningsdämparen va? Jag har kopplat min på stift 1 och 2, var ut och dubbelkollade nyss. Törs inte svara på vilket stift som är vad men signalen går att vända på i M tune sedan.

EDIT: Jag tror stift 1 är +12V och stift 2 är signal ut medan stift 3 används till jord för kabeln.

Senast redigerat av PHrnfeldt (25 oktober 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
25 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Det är VR-givaren mot svängningsdämparen va? Jag har kopplat min på stift 1 och 2, var ut och dubbelkollade nyss. Törs inte svara på vilket stift som är vad men signalen går att vända på i M tune sedan.

EDIT: Jag tror stift 1 är +12V och stift 2 är signal ut medan stift 3 används till jord för kabeln.

Ja precis.
Okej kanon! men då ska jag bara skita i tredje stiftet då?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Det är VR-givaren mot svängningsdämparen va? Jag har kopplat min på stift 1 och 2, var ut och dubbelkollade nyss. Törs inte svara på vilket stift som är vad men signalen går att vända på i M tune sedan.

EDIT: Jag tror stift 1 är +12V och stift 2 är signal ut medan stift 3 används till jord för kabeln.

Ja precis.
Okej kanon! men då ska jag bara skita i tredje stiftet då?

Jag kör då utan det inkopplat och jag har för mej att Pimplaren här på forumet gjorde det också på sin turbo. Det var honom jag hörde med när det begav sej att koppla in mitt sprut så. Det som är mest benäget att störa är tändsystemet men det ska vara lugnt bara spolarna når hela vägen ned smile Det är där man kan lägga ned lite extra krut på jordningen, där och mellan motor och chassi. Jag kompletterade original jorden på blocket med en 16 kvmm jord mellan topplock och chassi, och sedan har jag jordat spolarna i både topplock och chassi.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
25 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:
Det är VR-givaren mot svängningsdämparen va? Jag har kopplat min på stift 1 och 2, var ut och dubbelkollade nyss. Törs inte svara på vilket stift som är vad men signalen går att vända på i M tune sedan.

EDIT: Jag tror stift 1 är +12V och stift 2 är signal ut medan stift 3 används till jord för kabeln.

Ja precis.
Okej kanon! men då ska jag bara skita i tredje stiftet då?

Jag kör då utan det inkopplat och jag har för mej att Pimplaren här på forumet gjorde det också på sin turbo. Det var honom jag hörde med när det begav sej att koppla in mitt sprut så. Det som är mest benäget att störa är tändsystemet men det ska vara lugnt bara spolarna når hela vägen ned smile Det är där man kan lägga ned lite extra krut på jordningen, där och mellan motor och chassi. Jag kompletterade original jorden på blocket med en 16 kvmm jord mellan topplock och chassi, och sedan har jag jordat spolarna i både topplock och chassi.

Okej! ja det kanske är bäst att sätta en extra jord i toppen från chassit.. jaha okej! då kan jag passa på att fråga dig också om tändspolarna.. Det är Vag spolar som det är jord på ett stift och signaljord på ett annat, hur är det bäst att dra dom tycker du?
Mvh

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

Ja precis.
Okej kanon! men då ska jag bara skita i tredje stiftet då?

Jag kör då utan det inkopplat och jag har för mej att Pimplaren här på forumet gjorde det också på sin turbo. Det var honom jag hörde med när det begav sej att koppla in mitt sprut så. Det som är mest benäget att störa är tändsystemet men det ska vara lugnt bara spolarna når hela vägen ned smile Det är där man kan lägga ned lite extra krut på jordningen, där och mellan motor och chassi. Jag kompletterade original jorden på blocket med en 16 kvmm jord mellan topplock och chassi, och sedan har jag jordat spolarna i både topplock och chassi.

Okej! ja det kanske är bäst att sätta en extra jord i toppen från chassit.. jaha okej! då kan jag passa på att fråga dig också om tändspolarna.. Det är Vag spolar som det är jord på ett stift och signaljord på ett annat, hur är det bäst att dra dom tycker du?
Mvh

Kopplade mina så här:

1 12v
2 jord till ventilkåpa (och chassi)
3 signal
4 jord till ventilkåpa (och chassi)

Så på stift 3 så ska de blå trådarna märkt ignition in på respektive cylinder. Jag gjorde som så att jag drog en 6 kvmm jordtråd som stomme där jag sedan lödde in jordtrådarna från varje enskild tändspole. Sedan drog jag denna till jordpunkten för original tändspolen samt till bakersta muttern för ventilkåpan.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
26 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Jag kör då utan det inkopplat och jag har för mej att Pimplaren här på forumet gjorde det också på sin turbo. Det var honom jag hörde med när det begav sej att koppla in mitt sprut så. Det som är mest benäget att störa är tändsystemet men det ska vara lugnt bara spolarna når hela vägen ned smile Det är där man kan lägga ned lite extra krut på jordningen, där och mellan motor och chassi. Jag kompletterade original jorden på blocket med en 16 kvmm jord mellan topplock och chassi, och sedan har jag jordat spolarna i både topplock och chassi.

Okej! ja det kanske är bäst att sätta en extra jord i toppen från chassit.. jaha okej! då kan jag passa på att fråga dig också om tändspolarna.. Det är Vag spolar som det är jord på ett stift och signaljord på ett annat, hur är det bäst att dra dom tycker du?
Mvh

Kopplade mina så här:

1 12v
2 jord till ventilkåpa (och chassi)
3 signal
4 jord till ventilkåpa (och chassi)

Så på stift 3 så ska de blå trådarna märkt ignition in på respektive cylinder. Jag gjorde som så att jag drog en 6 kvmm jordtråd som stomme där jag sedan lödde in jordtrådarna från varje enskild tändspole. Sedan drog jag denna till jordpunkten för original tändspolen samt till bakersta muttern för ventilkåpan.

Okej tack för alla svaren! det uppskattas. Men då jordar du både jorden och signaljorden på samma ställe? har hört att det inte ska vara bra men det kanske inte stämmer.

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
27 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

Okej! ja det kanske är bäst att sätta en extra jord i toppen från chassit.. jaha okej! då kan jag passa på att fråga dig också om tändspolarna.. Det är Vag spolar som det är jord på ett stift och signaljord på ett annat, hur är det bäst att dra dom tycker du?
Mvh

Kopplade mina så här:

1 12v
2 jord till ventilkåpa (och chassi)
3 signal
4 jord till ventilkåpa (och chassi)

Så på stift 3 så ska de blå trådarna märkt ignition in på respektive cylinder. Jag gjorde som så att jag drog en 6 kvmm jordtråd som stomme där jag sedan lödde in jordtrådarna från varje enskild tändspole. Sedan drog jag denna till jordpunkten för original tändspolen samt till bakersta muttern för ventilkåpan.

Okej tack för alla svaren! det uppskattas. Men då jordar du både jorden och signaljorden på samma ställe? har hört att det inte ska vara bra men det kanske inte stämmer.

Fick det där utav Ärtan på PPF så jag tror nog det funkar smile Jag har själv lagt till att jorda ned dem i chassi men tror inte det har någon större betydelse, det är mera bara för att garantera att man slipper någon potentialskillnad.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
31 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Kopplade mina så här:

1 12v
2 jord till ventilkåpa (och chassi)
3 signal
4 jord till ventilkåpa (och chassi)

Så på stift 3 så ska de blå trådarna märkt ignition in på respektive cylinder. Jag gjorde som så att jag drog en 6 kvmm jordtråd som stomme där jag sedan lödde in jordtrådarna från varje enskild tändspole. Sedan drog jag denna till jordpunkten för original tändspolen samt till bakersta muttern för ventilkåpan.

Okej tack för alla svaren! det uppskattas. Men då jordar du både jorden och signaljorden på samma ställe? har hört att det inte ska vara bra men det kanske inte stämmer.

Fick det där utav Ärtan på PPF så jag tror nog det funkar smile Jag har själv lagt till att jorda ned dem i chassi men tror inte det har någon större betydelse, det är mera bara för att garantera att man slipper någon potentialskillnad.

Okej då lär det nog funka smile För 12v går det en ganska tjock kabel från sprutet.. Gjorde du samma sak där som med jorden och använde den som stomme och skarva sig in till alla spolarna?

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
31 oktober 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

Okej tack för alla svaren! det uppskattas. Men då jordar du både jorden och signaljorden på samma ställe? har hört att det inte ska vara bra men det kanske inte stämmer.

Fick det där utav Ärtan på PPF så jag tror nog det funkar smile Jag har själv lagt till att jorda ned dem i chassi men tror inte det har någon större betydelse, det är mera bara för att garantera att man slipper någon potentialskillnad.

Okej då lär det nog funka smile För 12v går det en ganska tjock kabel från sprutet.. Gjorde du samma sak där som med jorden och använde den som stomme och skarva sig in till alla spolarna?

Yes! Kan ordna bilder om du vill smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Fredzze
31 oktober 2015 · 243 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fick det där utav Ärtan på PPF så jag tror nog det funkar smile Jag har själv lagt till att jorda ned dem i chassi men tror inte det har någon större betydelse, det är mera bara för att garantera att man slipper någon potentialskillnad.

Okej då lär det nog funka smile För 12v går det en ganska tjock kabel från sprutet.. Gjorde du samma sak där som med jorden och använde den som stomme och skarva sig in till alla spolarna?

Yes! Kan ordna bilder om du vill smile

Okej! jo det hade varit kanon om du hade kunnat ordna de big_smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
M5
31 oktober 2015 · 24 Inlägg

Smygläser denna tråd då och då smile Fint bygge!

Fredzze
31 oktober 2015 · 243 Inlägg

M5 skrev:
Smygläser denna tråd då och då smile Fint bygge!

tack tack smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
7 november 2015 · 1 899 Inlägg

Fredzze skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredzze skrev:
Okej då lär det nog funka smile För 12v går det en ganska tjock kabel från sprutet.. Gjorde du samma sak där som med jorden och använde den som stomme och skarva sig in till alla spolarna?

Yes! Kan ordna bilder om du vill smile

Okej! jo det hade varit kanon om du hade kunnat ordna de big_smile

Tog tid att få fram några bilder, och jag vet inte hur hjälpt du är av dem heller. Hade för mej att jag hade sparat bilder på när jag kopplade ihop grejerna men hittar bara på det färdiga resultatet.

I alla fall så kanske du kan få en uppfattning om hur jag gjort. Jag mätte ut en kabel som räckte hela vägen till första cylinderns spole, sedan vid varje avstick så har jag skalat bort manteln ungefär 3 cm och lött fast nästa kabel och därefter har jag trätt krympslang över som isolering. När jag hade dragit ut alla trådar så trädde jag över kabelstrumpan. Den får man ju i sin tur också klippa för varje avstick och där har jag, som man ser på bilderna, värmt på krympslang för att slippa spretande ändar. Kabelstrumpan tvinnar annars upp sej till skräp. Då det gäller den får man vara försiktig med värmepistolen för den vill gärna smälta samman annars.

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45573/45573-7490f8fb9dc10abb0bb55b1efe86dca3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45573/45573-90ccf248f5c31966579ed3143fb2544d.jpg

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
rille_ Koenigsegg Automotive
20 december 2015 · 481 Inlägg

När är du klar smile?

Fredzze
26 december 2015 · 243 Inlägg

rille_ skrev:
När är du klar smile?

Hahah förmodligen lite innan dig wink

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Fredzze
26 december 2015 · 243 Inlägg

Hallå!
Är det någon här som vet om det funkar bra med att köra med relä och säkringar från Biltema eller man borde köpa något annat?

Mvh Fredde

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
LubbaFellman
26 december 2015 · 122 Inlägg

Fredzze skrev:
Hallå!
Är det någon här som vet om det funkar bra med att köra med relä och säkringar från Biltema eller man borde köpa något annat?

Mvh Fredde

Ska inte vara några problem att köra med biltemas, varken relän eller säkringar

Fredzze
3 januari 2016 · 243 Inlägg

LubbaFellman skrev:

Fredzze skrev:
Hallå!
Är det någon här som vet om det funkar bra med att köra med relä och säkringar från Biltema eller man borde köpa något annat?

Mvh Fredde

Ska inte vara några problem att köra med biltemas, varken relän eller säkringar

Jag testar och ser smile

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
Fredzze
3 januari 2016 · 243 Inlägg

Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??

http://i63.tinypic.com/24guepu.jpg

http://i63.tinypic.com/j7gbiw.jpg

Mvh Fredde

BMW M5 e34 "Turbo" (1994)
TheMan89 MR Andersson
3 januari 2016 · 1 229 Inlägg

Köp ett stort relä som sätt innan som du sen tar styrström från tändningen?

Köpte ett 180A relä på mekonomen och säkringshållare som jag satt innan ecu.

BMW 320i "Finbilen" (1988)
Volkswagen Amarok "3.0 v6 Aventura" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang