Audi 90 Quattro 1990. Med 800hp som mål.

Audi 90 Quattro -90. 800hp+
  • 163 Följare
  • 171 214 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 mars 2018
Rndersson
31 januari 2014 · 244 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-75644ad22b5ba26185c099cfdbc66e6e.jpg

Idag ramlade först min S4låda in till garaget, levererat av Schenker.

Sedan under eftermiddagen ringde UPS och lämnade av ett paket med grejer från Kina, jag och polaren gjorde en beställning. Jag köpte en hel hög med svetsnipplar, alukylet, oljekyl, stålomspunnen slang osvosv. Hade man köpt detta i sverige hade man blivit ruinerad.. Men helvete vad billigt vi kom undan och vi är sjukt nöjda! Riktigt gött!!

CarpeDiem German Engineering
31 januari 2014 · 9 081 Inlägg

Kul att få hem grejer till ett bra pris smile

Annars, bra jobbat smile

Senast redigerat av CarpeDiem (31 januari 2014)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rndersson
31 januari 2014 · 244 Inlägg

Ja, det är aldrig tråkigt! Får bli fler köp därifrån.

CarpeDiem German Engineering
1 februari 2014 · 9 081 Inlägg

Låter bra det smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
JimmyLarss0n
1 februari 2014 · 37 Inlägg

Snyggt, kommer förbi och kikar lite nån dag smile

Rndersson
2 februari 2014 · 244 Inlägg

JimmyLarss0n skrev:
Snyggt, kommer förbi och kikar lite nån dag smile

Finns inte mycket att se, haha. Vänta tills garaget är färdigt och jag har börjat riva ner underredet wink

Rndersson
14 februari 2014 · 244 Inlägg

Wastegate och BTR beställt från USA. Kommer in i garaget imorgon, nu kommer det dyka upp roligare uppdateringar framöver.

En bra tid vankas!

hörs!

CarpeDiem German Engineering
16 februari 2014 · 9 081 Inlägg

All right big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rndersson
20 februari 2014 · 244 Inlägg

Blivit lite insugsmeck de 2 senaste dagarna. Var inte nöjd med mitt insug så som det var så byggde om det lite.

Kapade ner och satte på raka rör i början av insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-29c2237142ea41d85de3b3b8c7660e68.jpg

Blev stora öppningar vid rören, tänkte att jag svetsar igen dem. Får vara försiktigt med strömmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-e898dd574a6289fba8e8c7287d3978a1.jpg

Klart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-babb5a48c4842d039f23030c3cf20738.jpg

I bilen, blir trångt vid sidan av insuget, men originalkylet får plats, därför utgår jag ifrån att mitt nya aluminiumkyl, som är mindre får plats även det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-aa75ea7e843d0a2d93d156cd6fc49058.jpg

Det var alles för idag!

/

CarpeDiem German Engineering
20 februari 2014 · 9 081 Inlägg

Blir bra detta smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Juvakka
22 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Hur kommer det sig att du valde att köra skarp övergång där istället för en fin radie? Känns som detta borde försämra flödet markant.

Saab 900 "T16" (1992)
Rndersson
26 februari 2014 · 244 Inlägg

Juvakka skrev:
Hur kommer det sig att du valde att köra skarp övergång där istället för en fin radie? Känns som detta borde försämra flödet markant.

Ja, du har ju helt rätt.. Men byggde detta för stunden då jag inte hade tillgång till rör med radie. Får se om jag kan göra en lösning som det är nu eller om jag gör om det med rör med radie till slut. Problemet är att vattengrenröret går in under insuget så det är lite tight om plats. Men jag är inte nöjd, men ska höra mig för lite hur illa det är! smile

Rndersson
5 mars 2014 · 244 Inlägg

Var iväg på skroten och fixade mig ett par bromsok från den gamla Audi V8an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-57aaa00bd34c4bc715cc0fa137fb29ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-0ab56df1222ba38a8bfbf615d1223045.jpg

Fan bättre än riktigt bläster, sanden letar sig in överallt.

Bromsoken var sjuukt rostiga och fula när jag demonterade dem, så jag är sjukt imponerad över mitt kok med elektrolysbadet big_smile Har "kokat" förut men såhär bra har det då aldrig blivit. Kör med ett gammalt nätagg från dator, kör med 21 amp så det grillar på hyfsat, mycket kaustiksoda i givetvis!

Tar man Girling 43 bromsoken+ adapter från Audi V8 och bromskivor från Audi 200 20v så får man något större skivor och ventilerat. Så nu är snart hela bromssystemet komplett, förutom huvudbromscylinder och absenhet då. Men det är snabbt ordnat, tar från en A6 eller något liknande. Tänker bygga om drivlinan, bromssystemet för att ligga hyfsat i fas med SFRO för att besiktiga till slut. Lika bra att bygga rejäält!

Förresten så är inre och yttre knutar, nav och nya hjullager på väg hem. Beställde igår. Så i nästa vecka blir det och ställa sig i svarven och svarva till s4naven för grova knutar i bak!

Ha det fint!

Senast redigerat av Rndersson (5 mars 2014)

CarpeDiem German Engineering
6 mars 2014 · 9 081 Inlägg

Kommer bli bra detta smile

Är tanken att regga bilen som ombyggt fordon?

Har tillgång till SFRO-boken så har du frågor, skicka gärna ett PM smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rndersson
6 mars 2014 · 244 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kommer bli bra detta smile

Är tanken att regga bilen som ombyggt fordon?

Har tillgång till SFRO-boken så har du frågor, skicka gärna ett PM smile

Ja, till slut så ska den reggas som ombyggt fordon. Men inför reggningen lär jag köpa en AAN eller liknande och regga med. Lite jobb men bara den reggas med E85 och annat styrsystem borde det gå vägen med min motor sen smile Har dock för mig att jag har läst någonstans att det är fritt fram och regga som ombyggt med turbokonverterad motor med.

Kanon! Lär höra av mig om någon fråga dyker upp smile

CarpeDiem German Engineering
6 mars 2014 · 9 081 Inlägg

Rndersson skrev:

CarpeDiem skrev:
Kommer bli bra detta smile

Är tanken att regga bilen som ombyggt fordon?

Har tillgång till SFRO-boken så har du frågor, skicka gärna ett PM smile

Ja, till slut så ska den reggas som ombyggt fordon. Men inför reggningen lär jag köpa en AAN eller liknande och regga med. Lite jobb men bara den reggas med E85 och annat styrsystem borde det gå vägen med min motor sen smile Har dock för mig att jag har läst någonstans att det är fritt fram och regga som ombyggt med turbokonverterad motor med.

Kanon! Lär höra av mig om någon fråga dyker upp smile

Ok, då är jag med smile

Ja, delvis. Finns säkert en massa trådar om det smile

Kanon wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rndersson
12 mars 2014 · 244 Inlägg

Fick paket från UPS idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-87e505d49ff93d5e98c944906197aa79.jpg

Knutar runtom och 2 st framnav med framlager. I helgen ska det förhoppningsvis svarvas nav, om det behövs vill säga. Har läst lite och det är samma bredd på baklagren som framlagren. Så vet inte vad som egentligen behövs svarvas om, jag antar att det är djupet på navet, men det får forskas vidare på i helgen! smile Jag tänkte testa en rövare och se om man slipper svarva, genom att bara köra framnaven i bak. Den som lever får se!

Imorgon innan jobbet ska jag börja bygga rör till WG på grenröret, så nu rullar det på!

Väntar på v-band till downpipe och tryckrör. Men jag har och göra, var inte oroliga wink

Ha det!

Senast redigerat av Rndersson (12 mars 2014)

Rndersson
12 mars 2014 · 244 Inlägg

Halloj!

Har fortsatt med grenröret idag innan jobbet.

Först borra upp hål med pelarborren hos far, sen i med frässtiftet och köra ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-41bd439bc7289764fc25220e2c5de3a1.jpg

Ser väl ok ut, bara punkta ihop. Får fräsa ur det jag inte är nöjd med efteråt. Men tror de flesta vassa kanterna är borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-fe9920d122509a5ce77a6e46087a693c.jpg

Sådär, punktat och klart. Jag har försökt få en liten fin böj på så det inte går rakt upp från rören, för flödets skull. De 2 rören kommer gå ihop upp till flänsen till Wastegate.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185787/185787-bf486050aa1db697a9201a59b84d44fb.jpg

Längtar till jag har fått klart alla runtom så jag kan slita ner fram och bakvagn och skicka på blästring och lack!

hej så länge!

quattro
12 mars 2014 · 86 Inlägg

Framlagren är väl 82mm i Diameter medan de bakre är 75..

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
Rndersson
13 mars 2014 · 244 Inlägg

quattro skrev:
Framlagren är väl 82mm i Diameter medan de bakre är 75..

Tänkte väl nästan det, då lurade sidan jag beställde ifrån mig. Menmen, hjullager kostar inte mycket så inga problem!

Tack för svaret! Då blir det svarvning med andra ord smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang