Läckande oljeretur 940 ltt

fille_142
24 november 2013 · 269 Inlägg

ja har ett litet problem med oljereturen på min Volvo 940 ltt

den läckte olja så ja bytte packning men den läcker ändå så ja tänkte kika om man skulle prova att fylla i med silicon eller om man ska ta bort org returen o banka i en slanganslutning som passar precis i blocket? o sen köra med slang istället smile

Tacksam över svar mvh

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
snoddas
24 november 2013 · 1 142 Inlägg

har samma problem big_smile så ett bra svar uppskattas även här!

GasGlad1337
24 november 2013 · 460 Inlägg

Har du testat dubbla oringar?
kör själv med det på min b230fk som är tät smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
jocke_gronberg
24 november 2013 · 4 586 Inlägg

Det kan även vara så att vevhusventilationen gör så att returen läcker. Har bytt packning och oring på 2st turbo bilar som var helt blöta av olja. På båda var även vevhusventiltationen tät

Alex-s Bakhjulskrafs
24 november 2013 · 1 479 Inlägg

sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
jocke_gronberg
24 november 2013 · 4 586 Inlägg

Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

fille_142
24 november 2013 · 269 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Alex-s Bakhjulskrafs
24 november 2013 · 1 479 Inlägg

fille_142 skrev:

jocke_gronberg skrev:

Alex-s skrev:
sätter du packningen i blocket rätt? det är lätt att få den snett

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile

dubbla o-ringar är egentligen onödigt då originalpackningen är lika bred som två o-ringar. det som kan göra att det läcker är om packningen är gammal, sitter fel eller om returröretröret är lite böjt så det blir spänning när man monterar det

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
fille_142
24 november 2013 · 269 Inlägg

Alex-s skrev:

fille_142 skrev:

jocke_gronberg skrev:

den sitter väl först på röret och sen i blocket ? ska vara inoljad för att lättare komma på plats

när ja tog bort den gamla så var den helt inoljad o ja satte dit den nya på röret först o sen i blocket men ja oljade inte in den men de var lite oljigt i hålet till returen, men ja har inte kollat vevhusvetilationen o sen kanske man ska prova dubbla o ringar smile

dubbla o-ringar är egentligen onödigt då originalpackningen är lika bred som två o-ringar. det som kan göra att det läcker är om packningen är gammal, sitter fel eller om returröretröret är lite böjt så det blir spänning när man monterar det

ja tänkte mest på att dubbla kommer ner längre i hålet. de sitter ny packning där o den sitter rätt, de sitter lite böjt men de tvunget att sitta så annars kunde man inte skruva fast andra änden i turbon

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
fille_142
28 november 2013 · 269 Inlägg

idag bytte ja vevhusventilationen men den läcker fortfarande så de måste va o ringen som är kass igen sad

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang