Faktura för Ej avbokad tid på bilprovningen - förra ägaren har bokat!

MagneticNorth Aktad Medlem
27 november 2013 · 301 Inlägg

Jag fick just en faktura för ej avbokad tid på "bilprovningen"

Det skumma är att det är föregående ägare som bokat tiden, men tiden verkar ha följt med bilen.

Då jag nu för tiden besiktar på Opus och detta är bilprovningen på en helt annan ort 15mil här ifrån är det ganska klart att jag inte bokat tiden.

Min fråga är, är de så här? roll

Självklart har kundtjänst stängt precis, de har ju fakta, så jag vänder mig hit. Jag räknar kallt med att detta är en bugg och att fakturan är felaktig då det inte är jag som bokat tiden... Men man vet ju aldrig. Jag hade inte tänkt besikta den i år då den renoveras i vinter.

MagneticNorth Aktad Medlem
27 november 2013 · 301 Inlägg

Omformulering:

har någon råkat ut för detta och hur löste det sig?

Eric91
27 november 2013 · 337 Inlägg

Hade faktiskt exakt samma med min förra bil, Besiktningen var bokad 35 mil bort. Men ringde bara och sa att inte jag som bokat så dom skicka fakturan till förra ägaren.

MagneticNorth Aktad Medlem
1 december 2013 · 301 Inlägg

Precis som Eric91 skrev var detta inga bekymmer, tydligen "blev det så där" när man bytte ägare på ett fordon och hade tiden bokad.

Underligt system, men jag slapp betala.

Andromeda Rumpmas
1 december 2013 · 3 860 Inlägg

Du har inte ingått något avtal med firman, så du är inte bunden att betala.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Tricitum
2 december 2013 · 240 Inlägg

Bara ringa dom, så markulerar dom fakturan.
Hände mig, att någon 25mil bort bokade besiktning på fel reg nr.
Är exakt likadan bil, men skiljer 1 nr smile

Germax
2 december 2013 · 12 086 Inlägg

Innan regeringen sålde ut bilprovningen så makulerades automatisk ev bokningar vid ägarbyte.
Har de gått ifrån det nu alltså?

Evildan
2 december 2013 ·

Germax skrev:
Innan regeringen sålde ut bilprovningen så makulerades automatisk ev bokningar vid ägarbyte.
Har de gått ifrån det nu alltså?

Jopp, ännu ett under av privatiseringen, systemen samkörs inte emellan privatiserade besiktningsorgan och statliga transportstyrelsen.

hablam
19 december 2013 · 136 Inlägg

Evildan skrev:

Germax skrev:
Innan regeringen sålde ut bilprovningen så makulerades automatisk ev bokningar vid ägarbyte.
Har de gått ifrån det nu alltså?

Jopp, ännu ett under av privatiseringen, systemen samkörs inte emellan privatiserade besiktningsorgan och statliga transportstyrelsen.

nej det skulle ju aldrig gå. dom konkurrerar ju trots allt med varandra och att ha ett system med sin konkurrent känns nog sådär kul

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
MagneticNorth Aktad Medlem
20 december 2013 · 301 Inlägg

hablam skrev:

Evildan skrev:

Germax skrev:
Innan regeringen sålde ut bilprovningen så makulerades automatisk ev bokningar vid ägarbyte.
Har de gått ifrån det nu alltså?

Jopp, ännu ett under av privatiseringen, systemen samkörs inte emellan privatiserade besiktningsorgan och statliga transportstyrelsen.

nej det skulle ju aldrig gå. dom konkurrerar ju trots allt med varandra och att ha ett system med sin konkurrent känns nog sådär kul

Fast det hade räckt för mig att de stämde av ägarbyten mot sina egna bokningar innan de skickade fakturan. Alternativt att tider avbokades automatiskt när ett ägarbyte skett.

hablam
5 januari 2014 · 136 Inlägg

morganevelina skrev:

hablam skrev:

Evildan skrev:

Jopp, ännu ett under av privatiseringen, systemen samkörs inte emellan privatiserade besiktningsorgan och statliga transportstyrelsen.

nej det skulle ju aldrig gå. dom konkurrerar ju trots allt med varandra och att ha ett system med sin konkurrent känns nog sådär kul

Fast det hade räckt för mig att de stämde av ägarbyten mot sina egna bokningar innan de skickade fakturan. Alternativt att tider avbokades automatiskt när ett ägarbyte skett.

om du bara visste hur många uteblivna det blir varje dag:/

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Audi90coupe
5 januari 2014 · 41 Inlägg

Tycker de största problemet som blivit med besiktningen är att vem som helst kan boka tid för vilket fordon som helst vart som helst !!! Finns ju ingen säkerhet kvar !

KHRacing
5 januari 2014 ·

Audi90coupe skrev:
Tycker de största problemet som blivit med besiktningen är att vem som helst kan boka tid för vilket fordon som helst vart som helst !!! Finns ju ingen säkerhet kvar !

vad har detta med besiktningssäkerheten att göra förutom att föraren ev ej har behörigheten att framföra fordonet ?

Audi90coupe
5 januari 2014 · 41 Inlägg

Ingen säkerhet ( inloggning ) menar jag självklart ! Jag kan ju boka en bes på din nissan i gällivare utan att du märker det fram tills du får en faktura för utebliven bes ! Både med flit och av misstag. För gick inte det för man använde dom sista siffrorna i person nr för att logga in !

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2014 · 13 777 Inlägg

hela bokningssystemet är en ren jävla katastrof.

dels är det lätt att boka fel bil!
man får gå in på ett antal olika ställen för att hitta tider.

inte tala om hur dom blivit på vissa bilprovningar.. =/

min 740turbo ville dom ge reggbes på att det satt en B230Ft under huven..för inte kan en 165hk 91:ans volvo ha turbo motor?!     med andra ord en del idioter har dom tagit in som tror dom kan nått men inte har någon koll..

aldrig sätt någon bes man som börjat bryta som besatt i bakvagnen på någon volvo jag haft men denna höll på 30min med min 740 och det enda han lyckades hitta var ett mindre bränsleläckage.som jag är tacksam för

men det var lite utöver det vanliga bes jag varit med om.  motorn tittade han på i 10minuter lös runt över allt och sen slog lite i datorn pratade med en kolega som stoppade hans planer..fast jag flera gånger frågade vad han funderade över. istället för att fråga mig om det är en riktig turbo så hade jag kunnat upplyst honom om att bilen är en orginal turbo bil med 165hk  står t.o.m på avgasinställningslappen i motorutrymmet.

fast han var så noga fatta han inte att bilen har airbag orginal ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
5 januari 2014 ·

Audi90coupe skrev:
Ingen säkerhet ( inloggning ) menar jag självklart ! Jag kan ju boka en bes på din nissan i gällivare utan att du märker det fram tills du får en faktura för utebliven bes ! Både med flit och av misstag. För gick inte det för man använde dom sista siffrorna i person nr för att logga in !

Dåså smile

KHRacing
5 januari 2014 ·

Growe skrev:
hela bokningssystemet är en ren jävla katastrof.

dels är det lätt att boka fel bil!
man får gå in på ett antal olika ställen för att hitta tider.

inte tala om hur dom blivit på vissa bilprovningar.. =/

min 740turbo ville dom ge reggbes på att det satt en B230Ft under huven..för inte kan en 165hk 91:ans volvo ha turbo motor?!     med andra ord en del idioter har dom tagit in som tror dom kan nått men inte har någon koll..

aldrig sätt någon bes man som börjat bryta som besatt i bakvagnen på någon volvo jag haft men denna höll på 30min med min 740 och det enda han lyckades hitta var ett mindre bränsleläckage.som jag är tacksam för

men det var lite utöver det vanliga bes jag varit med om.  motorn tittade han på i 10minuter lös runt över allt och sen slog lite i datorn pratade med en kolega som stoppade hans planer..fast jag flera gånger frågade vad han funderade över. istället för att fråga mig om det är en riktig turbo så hade jag kunnat upplyst honom om att bilen är en orginal turbo bil med 165hk  står t.o.m på avgasinställningslappen i motorutrymmet.

fast han var så noga fatta han inte att bilen har airbag orginal ;-)

Finns dock många fordon där det ej står specefikt i besiktningsinfon att det har turboaggregat - ex. Subaru Leone -88 smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2014 · 13 777 Inlägg

KHRacing skrev:

Growe skrev:
hela bokningssystemet är en ren jävla katastrof.

dels är det lätt att boka fel bil!
man får gå in på ett antal olika ställen för att hitta tider.

inte tala om hur dom blivit på vissa bilprovningar.. =/

min 740turbo ville dom ge reggbes på att det satt en B230Ft under huven..för inte kan en 165hk 91:ans volvo ha turbo motor?!     med andra ord en del idioter har dom tagit in som tror dom kan nått men inte har någon koll..

aldrig sätt någon bes man som börjat bryta som besatt i bakvagnen på någon volvo jag haft men denna höll på 30min med min 740 och det enda han lyckades hitta var ett mindre bränsleläckage.som jag är tacksam för

men det var lite utöver det vanliga bes jag varit med om.  motorn tittade han på i 10minuter lös runt över allt och sen slog lite i datorn pratade med en kolega som stoppade hans planer..fast jag flera gånger frågade vad han funderade över. istället för att fråga mig om det är en riktig turbo så hade jag kunnat upplyst honom om att bilen är en orginal turbo bil med 165hk  står t.o.m på avgasinställningslappen i motorutrymmet.

fast han var så noga fatta han inte att bilen har airbag orginal ;-)

Finns dock många fordon där det ej står specefikt i besiktningsinfon att det har turboaggregat - ex. Subaru Leone -88 smile

jo det står inte att min har en turbo eller ej.. men är man så jävla dum att man tror att man får ut 165hk ur en b230F så kanske man har fel jobb..

lite känsla för det måste man ha när det dessutom står b230Ft på avgaslappen i motorutrymmet som alla volvosar har och det står på motornummret att det är en b230Ft.. för av någon märklig anledning monterade jag faktist en b230Ft när jag bytte maskin..dock satt det en fk på den när jag fick den.

inget man behöver stå och rota speciellt mycket för att inse.
han fastnade tydligen för att det var en 91:A och enligt honom finns det ingen 740turbo efter 90.. smile vet iallfall en till som har det.

på samma station blev det VÄRSTA livet när polarn bes sin 960Turbo 91:a som har orginal b204ft  för enligt dom så finns bara 960 med 6:A och aut inte manuell låda och 4:A   om man nu inte vet är det bättre att hålla käften och anta att det är rätt inte börja riva B-stolpe och tro att bilen är pappersbytt fast det står att den har manuell låda och b204ft under huven smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tyfors Svetsare
5 januari 2014 · 1 153 Inlägg

Growe skrev:
hela bokningssystemet är en ren jävla katastrof.

dels är det lätt att boka fel bil!
man får gå in på ett antal olika ställen för att hitta tider.

inte tala om hur dom blivit på vissa bilprovningar.. =/

min 740turbo ville dom ge reggbes på att det satt en B230Ft under huven..för inte kan en 165hk 91:ans volvo ha turbo motor?!     med andra ord en del idioter har dom tagit in som tror dom kan nått men inte har någon koll..

aldrig sätt någon bes man som börjat bryta som besatt i bakvagnen på någon volvo jag haft men denna höll på 30min med min 740 och det enda han lyckades hitta var ett mindre bränsleläckage.som jag är tacksam för

men det var lite utöver det vanliga bes jag varit med om.  motorn tittade han på i 10minuter lös runt över allt och sen slog lite i datorn pratade med en kolega som stoppade hans planer..fast jag flera gånger frågade vad han funderade över. istället för att fråga mig om det är en riktig turbo så hade jag kunnat upplyst honom om att bilen är en orginal turbo bil med 165hk  står t.o.m på avgasinställningslappen i motorutrymmet.

fast han var så noga fatta han inte att bilen har airbag orginal ;-)

bes du i fagersta?  hade en liknande grej när ja bes opeln,  han dunka å slog så möe han orka både i ramben å sparklådor å sa de e ju en Opel de måste finnas rost, ja fick dock frispel på han som han höll på så käfta bra länge om att han kunna gå å hämta nån annan för hans fasoner toleras inte, efter möe om å men så kom en annan grabb å börja precis likadant men knacka änn värre :-/ men han hitta int heller nån rost. så iställe gick han vidare te bakvagn å skulle kolla bussningarna å på en Opel om du hissar bak så är de bara å plocka ur fjädrarna ( riktigt smidigt gjort :-) men enligt bes gubben så ska de inte vva så utan på Volvo så e de ju koppar osv så nej 2:a på bakaxel å enligt han så måste de sitta Volvo axel eller nåt som är snarlikt. Tror ja aldrig har skrattat så möe i hela mitt liv när han börja tjåla om de big_smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang