Bubbla + modifikationer = jävligt bra idé

oscar600 Avstängd
28 november 2013 · 114 Inlägg

nu ska jag skapa en liten argument här.

jag satte mig framför datorn och kollade runt på olika forum över bubblor som skulle kunna funka bra på vinter.

det jag såg var då:

"det är ingen idé att köpa sig såna, köp en suzuki alteo istället eller en toyota"

"du kommer bara att frysa"

"det blir en massa rost i bilen"

"bubblor är SÅ attans slöa och inte alls nå krockdugliga, du kommer att dö redan om du krockar in i någon"

det gjorde mig förstås rätt så jävla arg, faktiskt kokande av ilska.

hur kan såna idioter säga så?

"har jag någon förslag då?"

JOMENVISST! kolla här nu:

har ni hört talas om modifikationer? trimma motorn! sätt dit bättre däck! faktiskt taget uppgradera ALLT och försök gör det så billigt som möjligt om det ÄR möjligt för dig förstås.

föreslå inte nå tråkiga bilar som suzuki och Toyota. visst... dem kanske är säkert roligare och mer krocksäkra, men dem har väl inte den där starka karaktären som bubblan har.

kolla på en Toyota Corolla och en VW Bubbla bredvid varandra, vilken av dem känner du att du har mest känslor för?

och härnäst: för att hålla sig varm i en bubbla kan du ju alltid bara slänga dit en Eberspächer bensinvärmare, kanske ersätta dem vanliga sätena till elvärmda säten, kanske installera dit A/C också! och om du vill vara lite snålare: ta på dig ORDENTLIGT med vinterkläder hörru.

och för krocksäkerheten: svetsa dit en tjusig liten störtbur som är så smidig så att du kan ändå få plats med baksätet därbak.

jag förstår ändå inte varför svenskar inte tänker "utanför lådan"...

vad tycker ni? håller ni med vad jag har rantat om?

bromsar? vem fan behöver dem?
csidus
28 november 2013 · 3 Inlägg

varför inte var småsugen på en bubla innan jag köpte min volvo

PlumCrazy
28 november 2013 · 881 Inlägg

Vill du lägga pengar på en Bubbla, så gör det. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2013 · 13 808 Inlägg

polarn hade en bagge en vinter skit skoj bil tills dess att lådan paja..åkte på 2:an i någon vecka sen värmenöp motorn men det dög att leka med iallfalll smile

men utan värmare så är det lönlöst att överleva vintern i en bagge tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hilmer
28 november 2013 · 1 790 Inlägg

En bubbla blir aldrig krocksäker, om du ska ha en rimlig chans att överleva en större kollision bör buren kompletteras med en ordentlig stol och 4/6 punktsbälte, DÅ har man en större chans att överleva.

Vi har haft bubblor både med och utan Ebersprecher, visst blir det varmare med, men det går ändå inte att jämföra med värmen i en "normal" bil.

Att köra bubbla i snö/slask eller när det bara är halt är dömt till att misslyckas, du har inget tryck på framhjulen bara för att nämna en nackdel.

Visst har bubblorna charm, men det är ingen krocksäker bil och definitivt ingen vinterbil... wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2013 · 13 808 Inlägg

Hilmer skrev:
En bubbla blir aldrig krocksäker, om du ska ha en rimlig chans att överleva en större kollision bör buren kompletteras med en ordentlig stol och 4/6 punktsbälte, DÅ har man en större chans att överleva.

Vi har haft bubblor både med och utan Ebersprecher, visst blir det varmare med, men det går ändå inte att jämföra med värmen i en "normal" bil.

Att köra bubbla i snö/slask eller när det bara är halt är dömt till att misslyckas, du har inget tryck på framhjulen bara för att nämna en nackdel.

Visst har bubblorna charm, men det är ingen krocksäker bil och definitivt ingen vinterbil... wink

dumnt att krocka så man får helt enkelt hoppa över det smile

vi hamnade långt ut på en åker när vi åkte från garaget när det låg 70cm snö över vägen och vi tog sats smile dom är aningen lätta fram men det gör det bara mer spännande smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FLindgren
28 november 2013 · 5 089 Inlägg

Vad är syftet med tråden?tongue

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
siiimooon Påstängd
28 november 2013 · 1 194 Inlägg

Gör samma saker med en 2/7/940 så blir det en ännu roligare vinterbil.

OpelP1
28 november 2013 · 1 412 Inlägg

Annars är ju Saab 96 V4 en bra vinterbil som i mitt tycke hör till samma bilkategori som bubblor.

Går bra i snö och har bra värme, ganska kul att köra också trots framhjulsdriften.

oscar600 Avstängd
28 november 2013 · 114 Inlägg

Hilmer skrev:
En bubbla blir aldrig krocksäker, om du ska ha en rimlig chans att överleva en större kollision bör buren kompletteras med en ordentlig stol och 4/6 punktsbälte, DÅ har man en större chans att överleva.

Vi har haft bubblor både med och utan Ebersprecher, visst blir det varmare med, men det går ändå inte att jämföra med värmen i en "normal" bil.

Att köra bubbla i snö/slask eller när det bara är halt är dömt till att misslyckas, du har inget tryck på framhjulen bara för att nämna en nackdel.

Visst har bubblorna charm, men det är ingen krocksäker bil och definitivt ingen vinterbil... wink

visst har jag fått tankar över att sätta dit en racerstol med kryssbälte eller 6 punkts.

man behöver inte jämföra, är man rysligt förälskad i just en sån modell som inte ger någon bra värme så borde det inte bli några seriösa problem för just den entusiasten.

om man lägger nå vikter framtill? ungefär som man gör på folkracebilar?

inte krocksäker eller någon vinterbil alls? trots det så kördes en massa bubblor av tyskar i dem äldre tiderna, särskild omkring 50-60 talet.

kan man förstärka chassit, karossen och allt annat fix och samtidigt få den igenom besikntingen så kan jag säga att just den baggen kommer att kunna bli en aning krocksäker.

"man kan fixa allt bättre med pengar" brukar man säga, tror jag.

bromsar? vem fan behöver dem?
Wicca
28 november 2013 · 886 Inlägg

Absolut, har du massor av pengar( ja, för särskilt billigt blir det inte även om du försöker) och tid att meka ihop allt så kanske du kan få till en hyfsad vinterbil av en bubbla.

Mitt tips är dock ändå, kör bubblan på sommaren istället och skaffa något annat till vinterliret.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
schnauz
28 november 2013 · 1 758 Inlägg

Förstår inte heller syftet med tråden. Ganska självklart att man kan göra en dålig bil bättre genom att bygga om den. Den stora frågan är väl om det kostar mer än det smakar...
Annars kan man köpa den "nya" bubblan. Då får man rostskydd, krocksäkerhet, fungerande värme, komfort och en del annat smått och gott.
Försök få tag i en 3,2 RSi! 220 hästar, fyrhjulsdrift och sitta-still-stolar från Recaro kan nog bli en kul vinterbil.

Muttley
29 november 2013 ·

Du verkar ju helt snurrig. 
  Hittar man en någorlunda bubbla i fint skick så förstör man inte den genom att köra vintertid med den.
För att få den med vettig värme och vettig säkerhet så får du nog lägga ut mer pengar än du kan få 2-3 st bubblor för.
Köp en och gör den fin till sommaren istället tycker jag.

Krocktest = Inga ben kvar troligen väldigt död efter en frontalkrock i låga hastigheter med.
http://www.youtube.com/watch?v=itK90V9Jem8

granadadr
29 november 2013 · 7 316 Inlägg

oscar600 skrev:

Hilmer skrev:
En bubbla blir aldrig krocksäker, om du ska ha en rimlig chans att överleva en större kollision bör buren kompletteras med en ordentlig stol och 4/6 punktsbälte, DÅ har man en större chans att överleva.

Vi har haft bubblor både med och utan Ebersprecher, visst blir det varmare med, men det går ändå inte att jämföra med värmen i en "normal" bil.

Att köra bubbla i snö/slask eller när det bara är halt är dömt till att misslyckas, du har inget tryck på framhjulen bara för att nämna en nackdel.

Visst har bubblorna charm, men det är ingen krocksäker bil och definitivt ingen vinterbil... wink

visst har jag fått tankar över att sätta dit en racerstol med kryssbälte eller 6 punkts.

man behöver inte jämföra, är man rysligt förälskad i just en sån modell som inte ger någon bra värme så borde det inte bli några seriösa problem för just den entusiasten.

om man lägger nå vikter framtill? ungefär som man gör på folkracebilar?

inte krocksäker eller någon vinterbil alls? trots det så kördes en massa bubblor av tyskar i dem äldre tiderna, särskild omkring 50-60 talet.

kan man förstärka chassit, karossen och allt annat fix och samtidigt få den igenom besikntingen så kan jag säga att just den baggen kommer att kunna bli en aning krocksäker.

"man kan fixa allt bättre med pengar" brukar man säga, tror jag.

7
varför då inte köpa en bubbla,, ha den som sommarbil,, å en sunkig volvo som vinterbil?? just för att den är en bättre vinterbil wink

Hilmer
29 november 2013 · 1 790 Inlägg

oscar600 skrev:
trots det så kördes en massa bubblor av tyskar i dem äldre tiderna, särskild omkring 50-60 talet.

Urvalet då va ju inte lika stort som idag, det kanske förklarar det hela.

Du blir tvingad att bygga om en hel del och lägga massor av slantar ifall du vill åstadkomma en säker vinterbil av en bubbla... wink

Knugcab
29 november 2013 · 5 111 Inlägg

Visst går det köra bubbla på vintern och visst gjorde man det förr.
Men då får man tänka på att bubblan som ny var en billig folkbil som var ungefär vad de flesta hade råd med. Idag är bubblan en klassiker som kostar, medans fullt moderna bilar som är mycket trevligare när det blivit kallt kan fås för kaffepengar i jämförelse.
Att man inte ser många bubblor vintertid kan förklaras med att det finns bilar som klarar uppgiften bättre och att de flesta ser rent praktiskt på sitt bilval.
De flesta föredrar också att kunna köpa en bil som fungerar som de vill på en gång i stället för att försöka få en snart 80 år gammal konstruktion att bli modern.
Så vill du ha en bubbla, så köp den. Vill du försöka få den modern, så gör ett försök. Men var beredd på att det inte är så "bara".
Två säkerhetsmässiga nackdelar är att rattstången är ett stumt spett (OK, 1968 har jag för mig, så blir den deformerbar och därmed säkrare) som börjar framför framaxeln, samt att bensintanken sitter i knät på dig. Mot det hjälper ingen störtbur eller bälten. Om det nu är det du bryr dig om. Sen förlorar alltid en liten lätt bil som en bubbla om man möter något större. Om du nu bryr dig om säkerhet? Du verkar ju göra det med tanke på frågeställningen så det är ju något att tänka på.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
oscar600 Avstängd
3 december 2013 · 114 Inlägg

schnauz skrev:
Förstår inte heller syftet med tråden. Ganska självklart att man kan göra en dålig bil bättre genom att bygga om den. Den stora frågan är väl om det kostar mer än det smakar...
Annars kan man köpa den "nya" bubblan. Då får man rostskydd, krocksäkerhet, fungerande värme, komfort och en del annat smått och gott.
Försök få tag i en 3,2 RSi! 220 hästar, fyrhjulsdrift och sitta-still-stolar från Recaro kan nog bli en kul vinterbil.

en New Beetle? åh fyfan vad äcklig insida den har! avståndet från ratten till bottnet av vindrutan är lika lång som en jädra fotbollsplan typ!

och det finns knappt nå RSI modeller häruppe i norrland, eller i hela sverige överhuvudtaget, men om någon hittar en sån RSI, hojta till smile

jag vet inte om jag har nå ork att konventera en New Beetle till en bakhjulsdriven eller AWD, det ÄR möjligt men det blir då tyvärr en Projektbil då jag måste forma om hela chassit för att bilen ska klara av drivningen, kanske förstärka det också, hur länge kan det ta ungefär?

bromsar? vem fan behöver dem?
oscar600 Avstängd
3 december 2013 · 114 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Visst går det köra bubbla på vintern och visst gjorde man det förr.
Men då får man tänka på att bubblan som ny var en billig folkbil som var ungefär vad de flesta hade råd med. Idag är bubblan en klassiker som kostar, medans fullt moderna bilar som är mycket trevligare när det blivit kallt kan fås för kaffepengar i jämförelse.
Att man inte ser många bubblor vintertid kan förklaras med att det finns bilar som klarar uppgiften bättre och att de flesta ser rent praktiskt på sitt bilval.
De flesta föredrar också att kunna köpa en bil som fungerar som de vill på en gång i stället för att försöka få en snart 80 år gammal konstruktion att bli modern.
Så vill du ha en bubbla, så köp den. Vill du försöka få den modern, så gör ett försök. Men var beredd på att det inte är så "bara".
Två säkerhetsmässiga nackdelar är att rattstången är ett stumt spett (OK, 1968 har jag för mig, så blir den deformerbar och därmed säkrare) som börjar framför framaxeln, samt att bensintanken sitter i knät på dig. Mot det hjälper ingen störtbur eller bälten. Om det nu är det du bryr dig om. Sen förlorar alltid en liten lätt bil som en bubbla om man möter något större. Om du nu bryr dig om säkerhet? Du verkar ju göra det med tanke på frågeställningen så det är ju något att tänka på.

äntligen någon som förstår att man kan göra detta, och att man får göra detta om man vill verkligen det.

det är det jag vill syfta med hela tråden här. folk som säger att "det är omöjligt" "det går inte" såna personer gillar INTE jag förstår du smile

så det du berättade om nu var några nyttiga grejer att kolla på, till exempel säkerhetsmässigt, allt annat folk skulle bara gnälla om att jag inte ska köpa en sån, att det blir bara problem för mig.

förresten... hjälper det om jag dricker kärnavfall från en kärnkraftverk och blir immun mot explosioner? eller om jag har på mig en hjälm? hehehehehehehe!

men ändå, den här beskrivningen gillar jag jättemycket, tack. smile

bromsar? vem fan behöver dem?
oscar600 Avstängd
3 december 2013 · 114 Inlägg

tkd_rille skrev:
Du verkar ju helt snurrig. 
  Hittar man en någorlunda bubbla i fint skick så förstör man inte den genom att köra vintertid med den.
För att få den med vettig värme och vettig säkerhet så får du nog lägga ut mer pengar än du kan få 2-3 st bubblor för.
Köp en och gör den fin till sommaren istället tycker jag.

Krocktest = Inga ben kvar troligen väldigt död efter en frontalkrock i låga hastigheter med.
http://www.youtube.com/watch?v=itK90V9Jem8

snurrig om man... asså... vars bor du nånstans?

allvarligt.

inte kommer man alls att förstöra en bubbla på vintern HÄR UPPE i norrland, för att där har vi ingen tösalt som ligger överallt och rostar långsamt sönder bilarna till skillnad från svealand och götaland.

1 poäng där. big_smile

visst... men störtbur går ju att svetsa dit om man är rädd om benen, samma sak kan man förstås inte säga om bensintanken.

bromsar? vem fan behöver dem?
Knugcab
3 december 2013 · 5 111 Inlägg

Mitt råd, utan att vara någon bubblaexpert...

Du verkar ju inte vara ute efter något speciellt utförande, utan det viktiga verkar ju bara vara att det är en VW Bubbla av den gamla modellen. Du vill också ha den som vardagsbil.

Jag hade satsat på en så sen bil som möjligt (nu pratar jag av de svensksålda, jag menar inte mexicobyggda bubblor från 80-90-00, de baseras på en äldre platta, och finns knappt att få tag på här heller) , en s.k. "Super Beetle", 1302 eller 1303. Dessa är ungefär så långt som bubblan kom i utvecklingen, de har säkerhetsmässiga förbättringar som t.ex. bälten, nackstöd, kollapsbar rattstång, fyrledad bakvagn som gör halkegenskaperna mindre lynniga osv. Dessutom har de ju även fått andra förbättringar som gör dem mer användbara till vardags, motorerna blev starkare med åren t.ex. och det kan behövas för att hänga med i dagens trafik.

Dessutom anses de inte lika intressanta hos de riktiga bubblafanatikerna som de äldre modellerna gör, och kostar därför mindre pengar som regel.

En sådan vore nog mest "bang for the buck" för vad du söker.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang