Varför låter det såhär?.. Dumpventil s70T5

903w
8 december 2013 · 36 Inlägg

Tjena!
Min dumpventil låter väldigt konstigt under acceleration. Någon som kanske vet varför eller vad som är fel?

Filklipp med ljudet.

https://vimeo.com/79461168

Forge dumpventil, autotech steg 1 (290hk)

/903

Fredde_Vette JaG
8 december 2013 · 785 Inlägg

Felmonterad dump? Så du får trycket från fel håll? Kan då pressa ner kolven i dumpen och läcka lite.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
903w
8 december 2013 · 36 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Felmonterad dump? Så du får trycket från fel håll? Kan då pressa ner kolven i dumpen och läcka lite.

Det var en volvo tekniker som monterade den åt mig ... jävla röv.. bökigt som fan o skruva på och av den ju! ><

Att det ens va möjligt att montera dom fel visste jag inte!

Ska forska vidare ang ditt svar men Fler svar uppskattas alltid!

FLindgren
8 december 2013 · 5 089 Inlägg

Kom ljudet i samband med att dumpen moterades? Den kanske behöver spännas åt bara.

Och jag förmodar att ni har pluggat orginaldumpen?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
903w
8 december 2013 · 36 Inlägg

FLindgren skrev:
Kom ljudet i samband med att dumpen moterades? Den kanske behöver spännas åt bara.

Och jag förmodar att ni har pluggat orginaldumpen?

Det är en ersättare för originaldumpen då jag trodde den var trasig (felet va dock sprucken slang).
Och ljudet kom i samband med att den nya monterades.

Fredde_Vette JaG
8 december 2013 · 785 Inlägg

Du ska montera den så att övertrycket inte kan pressa ner kolven i dumpen..

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
MikkoHansen
8 december 2013 · 265 Inlägg

men forgedumpen ersätter den originala interna dumpen.
Dvs att han plockar ut originaldumpen och sätter in en forge istället smile o den kan så vitt jag vet monteras på ett sätt?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Fredde_Vette JaG
8 december 2013 · 785 Inlägg

Beror helt på om den är öppen eller återcirkulerande.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
MikkoHansen
8 december 2013 · 265 Inlägg

Forgedumpen  sitter på samma plats i kompressorhuset som original...

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
8 december 2013 · 265 Inlägg

låter som den kvittrar i slutet?
kör du med tjock eller tunn slang? för isåfall kan slangen sugas ihop och inte öppnar dumpen!

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Fredde_Vette JaG
9 december 2013 · 785 Inlägg

För klen fjäder? Hur mycket laddar du?

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Xoff Volvo tönt... =)
9 december 2013 · 2 344 Inlägg

hur sitter slangen till dumpen? via massa tkors hit i dit eller raka vägen från vakuumträdet? bäst är raka vägen från trädet (som du hittar under kåpan till spjället) det skall inte sitta massa tkors och skit på den, för varje "förbrukare" av luft får dumpen dels att inte ha ett riktigt mottryck (en vanlig missuppfattning är att dumpen inte behöver mottryck) dels så får den ett klent vakum vid spjällsläpp...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
903w
9 december 2013 · 36 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Forgedumpen  sitter på samma plats i kompressorhuset som original...

Precis , skruvade bort original och dit med Forge dumpen.

MikkoHansen skrev:
låter som den kvittrar i slutet?
kör du med tjock eller tunn slang? för isåfall kan slangen sugas ihop och inte öppnar dumpen!

Det är mer ett "pys" som förstärks genom att jag har insatssportfilter (har jag fått förklarat för mig)
Om slangen är tjock eller smal har jag inte den blekaste om , allt jag vet är att den var sprucken längs "ner" vilket orsakade ett tydligt kvitter på väldigt låga varv. Knippsade bort den spruckna biten och tryckte tbx slangen.

Hur menar du tjock, du menar "tjockleken" på gummit typ..? Hur vet man vad som är tunt och tjockt ^^?

Fredde_Vette skrev:
För klen fjäder? Hur mycket laddar du?

Vet inte för stunden hur mycket jag laddar, men då slangen var sprucken med originaldump så laddade den bara 0,5. Nu är sprickan borta och forgedumpen på plats istället.

Xoff skrev:
hur sitter slangen till dumpen? via massa tkors hit i dit eller raka vägen från vakuumträdet? bäst är raka vägen från trädet (som du hittar under kåpan till spjället) det skall inte sitta massa tkors och skit på den, för varje "förbrukare" av luft får dumpen dels att inte ha ett riktigt mottryck (en vanlig missuppfattning är att dumpen inte behöver mottryck) dels så får den ett klent vakum vid spjällsläpp...

Tack för svaret! Det vet jag faktiskt inte , jobbar till 24 så kollar då jag kommer hem. Har ingen laddtrycksmätare i bilen så borde vara ett T-kors till den iaf. Ska kolla upp det!

Tack för alla svar , fler tankar mottages gärna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang