Öppen dumpventil och besiktning Volvo 940 LTT/Turbo

Landersson
12 december 2013 · 12 Inlägg

Hej

Hur gör ni som äger en 940 turbo/ltt med öppen dumpventil med besiktningen ?
Kör ni bara igenom den eller monterar ni bort dumpen ?

Tänker på att man lurar motorn med soppa/luft blandningen och därmed kanske får knasiga avgasvärden ?

Mvh
Linus

Volvo 940 T "MGM - Mean Green Machine" (1996)
Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 26 155 Inlägg

Vill man chansa så har man den kvar.
Vill man känna sig lite mer säker så tar man tillfälligt bort den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Landersson
12 december 2013 · 12 Inlägg

Okej.

Jag lär väl knappast vara den enda som åker med öppen dump i volvo 940 ?
Tomgången ligger på 1100 rpm med ryckt tomgångsmotor.
Någon måste ju köra med öppen dump och har lite koll på detta ?
Har 3" avgas från turbo med 100 cells racekat om det nu har någon betydelse.

Volvo 940 T "MGM - Mean Green Machine" (1996)
KHRacing
12 december 2013 ·

Varför inte bara ta bort den helt till bes.

Borniee
12 december 2013 · 18 Inlägg

Vad säger dom om öppet filter då?

Vissa faller för Grupptryck andra faller för Laddtryck!
Mack Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 26 155 Inlägg

Borniee skrev:
Vad säger dom om öppet filter då?

Beror på vilken besiktningsman du får.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Landersson
12 december 2013 · 12 Inlägg

Har besiktat bilen med öppet filter flera ggr och det är det inga som helst problem med.

Men återigen! Är det ingen som VET om det går att besikta med öppen dump, eller om den förstör avgasvärdena ?
Spekulationer kan vi strunta i, vill som sagt ha svart på vitt.

Mvh

Volvo 940 T "MGM - Mean Green Machine" (1996)
simlar
12 december 2013 · 5 526 Inlägg

Öppen dump ska inte gå igenom iaf då det räknas som öppen vevhusventilation. Öppen vevhusvent är ej tillåtet på bilar från och med 1976.

Går säkert att chansa, men känns ju mycket lättare att bara ta bort dumpen och plugga hålet och köra helt utan dump just vid bes eller montera en återcirkulerande- eller original-dump.

Det är heller inte bra för motorn med öppen dump ifall man har insprutning med LMM då man dumpar ut luft som redan är mätt vilket orsakar att bilen går fett ett ögonblick just vid dumpning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Landersson
12 december 2013 · 12 Inlägg

Jo vet att den går fett med öppen dump.
Då införskaffar jag en plugg och sätter dit inför bes.
Har inga problem med att köra öppen dump på bilen iaf. Inga avgasknallar och ingen dålig tomgång efter man dumpat. Har dock kopplat bort tomgångsmotorn så tomgången är aningen hög istället, men den dör iaf inte, vilket är otrevligt.

Volvo 940 T "MGM - Mean Green Machine" (1996)
nameless
13 december 2013 · 181 Inlägg

jag besiktar alltid med öppen dump, men jag har lmm direkt innan spjället så den dumpar omätt luft och stadig tomgång på 8-900rpm, med tomgångsmotor

Volvo 945 "Busisen" (1998)
KHRacing
13 december 2013 ·

nameless skrev:
jag besiktar alltid med öppen dump, men jag har lmm direkt innan spjället så den dumpar omätt luft och stadig tomgång på 8-900rpm, med tomgångsmotor

Din bil är inte laglig för det tyvärr roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang