Trimning av B230F

VolvogasarN
17 december 2013 · 3 Inlägg

Tjena, jag håller på med en volvo Projekt. Men skulle vilja ha lite mer hästar i henne, något tips på trim där man inte behöver lägga ner så mycket pengar?smile
Har tänkt lite på om man ska skaffa sig en 531topp med vx3? Och kanske plana den?
Är inte så jätte duktig på trimning å sådant. Men är alltså ute efter tips hur man billigt kan klämma i lite mer hästar i en B230F? smilesmile Tack på förhand!

Tobzter
17 december 2013 · 3 145 Inlägg

Sök finns 32000 trådar om de googla  trim b230f så har du å läsa 10år framåt....suck

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Toddemannen
17 december 2013 · 664 Inlägg

531 VX3 extractor och 2,5/ 3 tums avgas så har du ju kanske 140-150 hk

Jocke_1995
18 december 2013 · 109 Inlägg

turbokonvertera? inte så jätte dyrt men om du gör de bra så har du ju direkt stor effektökning smile

Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Volvo 740 "Börje" (1988)
CCRobin
18 december 2013 · 737 Inlägg

Toddemannen skrev:
531 VX3 extractor och 2,5/ 3 tums avgas så har du ju kanske 140-150 hk

eller typ fått tillbaka dom bortsprungna hästarna + någon extra wink

tvedberg
18 december 2013 · 773 Inlägg

om du ska sug trimma så skulle jag ha gjort detta.

531 topp plana 2-2,5mm
k-kam/h-kam
öka bränsle tryck och köra på e85
extraktor
chippa boxarna så varvstoppet hamnar på 7k.

där kommer du ha en rolig maskin. på runt 150hk som kommer hålla länge.

VolvogasarN
19 december 2013 · 3 Inlägg

Tack för tipsen. Katten då, stryper den några hästar? Har läst någonstans att den ströp runt 10 hästar?
Äre något att tro på?

tvedberg
20 december 2013 · 773 Inlägg

VolvogasarN skrev:
Tack för tipsen. Katten då, stryper den några hästar? Har läst någonstans att den ströp runt 10 hästar?
Äre något att tro på?

ja stryper gör den men 10hk är det nog inte men om du kör på extraktor 2,5 rästen 1-2 dämpare så blir det nog bra smile

lewwan Överladdad gröngöling
22 december 2013 · 1 302 Inlägg

Jag sitter och funderar på om man kan byta till en 16ventilstopp? Eller är jag ute och cyklar nu hmm

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Volvo740glturbo
22 december 2013 · 59 Inlägg

lewwan skrev:
Jag sitter och funderar på om man kan byta till en 16ventilstopp? Eller är jag ute och cyklar nu hmm

Man KAN göra det men det blir mycket pill med kamrem, kamdrev och remspännaren och diverse saker.

Whiskey lullaby!
Toddemannen
22 december 2013 · 664 Inlägg

tvedberg skrev:
om du ska sug trimma så skulle jag ha gjort detta.

531 topp plana 2-2,5mm
k-kam/h-kam
öka bränsle tryck och köra på e85
extraktor
chippa boxarna så varvstoppet hamnar på 7k.

där kommer du ha en rolig maskin. på runt 150hk som kommer hålla länge.

Varför skulle du haft bottenvrids kam och sedan köpa ett onödigt chip till att höja varvstoppet?

tvedberg
22 december 2013 · 773 Inlägg

Toddemannen skrev:

tvedberg skrev:
om du ska sug trimma så skulle jag ha gjort detta.

531 topp plana 2-2,5mm
k-kam/h-kam
öka bränsle tryck och köra på e85
extraktor
chippa boxarna så varvstoppet hamnar på 7k.

där kommer du ha en rolig maskin. på runt 150hk som kommer hålla länge.

Varför skulle du haft bottenvrids kam och sedan köpa ett onödigt chip till att höja varvstoppet?

För h kammen drar från ca 3,5k upp till 7k och varvstoppet är på 6k?

Andersson_673
22 december 2013 · 70 Inlägg

Dubbla weber förgasare och modifierad topp så brukar det röra på sig rätt så skapligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang