King Cab elfel??

offroader
7 januari 2014 · 5 Inlägg

Hej har då köpt min första bil, blev då en king cab 1990 2D/4WD och har då fått ett problem..

glömde halv ljus vrid "knappen" på lys spaken på vänster sida av ratten, och dörren stod öppen så de antar blev slut på ström under natten.. Men laddade upp batteriet och de är fullt, antar att de är en säkring som gått ?


felet är nu hel/halv ljus funkar ej, tuta, och fläkt funkar ej, inte inne belysningen vid mätarna och allt där.

har tittat under ratten där alla säkringar sitter och alla är hela ingen trasig.

ringde då till Volvo i mora och frågade dom, De sa att de ska sitta en "box" under huven med nå "klipps lås" där de sitter en säkring, men jag kan ej hitta någon sådan..

så vad kan felet vara?


Tack på förhand!

Walleandersson En såndär Multitasker
8 januari 2014 · 152 Inlägg

startar bilen ?
vad laddar bilen ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
offroader
10 januari 2014 · 5 Inlägg

Ja den startar och går bra, startmotorn går bra och vindrutetorkarna samt, spolarvätskans motor.. vad menar du med laddar ?

offroader
7 mars 2014 · 5 Inlägg

ingen som vet/har några frågor?

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2014 · 26 149 Inlägg

offroader skrev:
Ja den startar och går bra, startmotorn går bra och vindrutetorkarna samt, spolarvätskans motor.. vad menar du med laddar ?

Hur många volt ger generatorn vid tomgångskörning/gaspådrag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Walleandersson En såndär Multitasker
10 mars 2014 · 152 Inlägg

om du mäter spänningen över batteriet vad visar den

du kanske skulle ta en titt på 4x4sweden.se där har man fullkoll på dessa maskiner

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
offroader
11 mars 2014 · 5 Inlägg

tja har provat och mätt nu med multimeter.. på tomgång ger generatorn 12,26v och då antar jag att den är fel på eftersom den skall ge 14v ?

Mvh David

Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Har du kollat vad den ger vid lite gas? Kan även vara batteriet som är dåligt men lyset borde ska funka oavsett.
Har du provat "ljustutan" med tändningen av?
Kan ju även vara någon av huvudsäkringarna som sitter under huven, står antagligen i instruktionsboken vart dessa sitter.

offroader
11 mars 2014 · 5 Inlägg

på tomgång ger generatorn 12,25 och lite mer gas ger den 12,26v, batteriet är full laddat och nytt, finns en någon säkringsbox under huvet bara nedanför ratten vin vänster sida och som sagt alla är utbytta till nya men de fungerar ej ändå..

Alex_x
11 mars 2014 · 13 Inlägg

Då får du börja mäta vart du har ström, kolla om du har ström fram till säkringsdosa osv men antagligen har du inte det, någon som är mer kunnig på dessa bilar kanske kan svara på om det finns någon typ av data Box som kan ha farit?

Platinum
21 augusti 2020 · 3 Inlägg

Walleandersson skrev:
du kanske skulle ta en titt på 4x4sweden.se där har man fullkoll på dessa maskiner

Har frågat i denna gruppen angående pappas fordon men tänkte jag kan ju fråga där också men
Jag kan inte registrera mig, när jag ska verifiera och svara på en fråga så får jag till svar att jag svarat fel på frågan. Kan du ge en ledtråd på "vad är det vi är ute och kör i med våra bilar".

husseman
21 augusti 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm. Eftersom det e´en 4WD klubb, så gissar jag på terräng, lera, jord, sand, skog,sten...annars vore ju trafiken ett vettigt svar. Va e´de för jäkla sida? haha

mvh/husse

Wictor1
19 juli 2023 · 1 Inlägg

Har samma fel på min d21 -87 fick du nån klar het i vad det var för fel?

Mossan1
19 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Wictor1 skrev:
Har samma fel på min d21 -87 fick du nån klar het i vad det var för fel?

Starta en egen tråd och beskriv i detalj
ditt problem och vad du har för bil.

För mycket info i startinlägget är ett lyxproblem väldigt få trådar har.
Vanligare med "min bil startar inte. Vad är felet?" och flera inlägg går åt för att dra ut relevant information.

zzr94092
19 juli 2023 · 4 391 Inlägg

Ts bil laddar ju inte,12,6 är ju vad det är i batteriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang