Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

granadadr
10 januari 2014 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:

Nej nej den går för rent! En gammal merca diesel med någon pump alla finlandsfärga som sotar satan och toppa det med dåliga kolvringar och öppen vevhusventilation smile då syns det att man inte bryr sig wink avgaser ska synas ju wink justfan! Glömde att de inte är en Volvo dock.. wink

går det bra med en blårykande gammal Ford då??

Sen när har åldern på en Ford att göra med huruvida den blåryker eller ej wink
Tanka olja och kontrollera bensinen?

I am the equalizer

sen pinton försvann så finns inga blårykande fårrdar,, wink wink
och att de blårök hade till 90% med dåliga veniltätningar att göra,, smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Evildan
10 januari 2014 ·

OSkar000 skrev:
Ser inget som helst hinder med att man kombinerar ett intresse för teknik och bilar och att saker och ting kan bli miljövänligare.

Det kommer att finnas kul bilar även i framtiden, troligen även roligare bilar än vad vi har idag. Elmotorer går att bygga förhållandevis små och lätta i förhållande till sin effekt och med mindre mekanik i bilarna så blir det bra mycket lättare att fixa en vettig viktfördelning och på så vis bidra till roligare köregenskaper. Sätter man en elmotor vid varje hjul så kan man skrota ganska många kilo växellådor, kardaner och drivaxlar på en helt eldriven eller "förbränningselektrisk" bil.

Vägen dit är dock ganska lång och kommer säkert innehålla ännu fler bottennapp än vad vi redan har sett. Mycket av tekniken är dock ganska mogen redan, det är främst att lagra energi som är problemet. Vettiga elmotorer har man kunnat bygga i över 100 år, kraftelektronik för laddning/styrning av motorer är inte nån jätteavancerad sak idag. Största haken lär vara att få det tillräckligt attraktivt för gemene man och att det inte bara är översta toppen av premiumsegmentet där det går att få både prestanda och hyggligt miljötänk.

Själv skulle jag inte ha något mot en helt eldriven bil, förutsatt att den har tillräcklig räckvidd och att det är just en "vanlig bil" som går att använda som vanligt, med enda skillnaden att man pluggar i den i eluttaget när man kommer hem eller parkerar en längre stund.
Alternativt en smart konstruerad plugin-hybrid med kombination av en hyggligt stark och effektiv förbränningsmotor (gas, etanol, bensin, diesel) och batterikapacitet så det räcker för stadskörning, dvs där eldriften gör som mest nytta.

Som något dylikt kanske?

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 12&w=1

http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konver … elbil.html

Senast redigerat av Evildan (10 januari 2014)

Evildan
10 januari 2014 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

går det bra med en blårykande gammal Ford då??

Sen när har åldern på en Ford att göra med huruvida den blåryker eller ej wink
Tanka olja och kontrollera bensinen?

I am the equalizer

sen pinton försvann så finns inga blårykande fårrdar,, wink wink
och att de blårök hade till 90% med dåliga veniltätningar att göra,, smile

Förtränger du Zetecfamiljen helt?
Blårykande Escrot med kraftigt knack från kamaxeln wink

OSkar000
10 januari 2014 · 198 Inlägg

Evildan skrev:

OSkar000 skrev:
Ser inget som helst hinder med att man kombinerar ett intresse för teknik och bilar och att saker och ting kan bli miljövänligare.

Det kommer att finnas kul bilar även i framtiden, troligen även roligare bilar än vad vi har idag. Elmotorer går att bygga förhållandevis små och lätta i förhållande till sin effekt och med mindre mekanik i bilarna så blir det bra mycket lättare att fixa en vettig viktfördelning och på så vis bidra till roligare köregenskaper. Sätter man en elmotor vid varje hjul så kan man skrota ganska många kilo växellådor, kardaner och drivaxlar på en helt eldriven eller "förbränningselektrisk" bil.

Vägen dit är dock ganska lång och kommer säkert innehålla ännu fler bottennapp än vad vi redan har sett. Mycket av tekniken är dock ganska mogen redan, det är främst att lagra energi som är problemet. Vettiga elmotorer har man kunnat bygga i över 100 år, kraftelektronik för laddning/styrning av motorer är inte nån jätteavancerad sak idag. Största haken lär vara att få det tillräckligt attraktivt för gemene man och att det inte bara är översta toppen av premiumsegmentet där det går att få både prestanda och hyggligt miljötänk.

Själv skulle jag inte ha något mot en helt eldriven bil, förutsatt att den har tillräcklig räckvidd och att det är just en "vanlig bil" som går att använda som vanligt, med enda skillnaden att man pluggar i den i eluttaget när man kommer hem eller parkerar en längre stund.
Alternativt en smart konstruerad plugin-hybrid med kombination av en hyggligt stark och effektiv förbränningsmotor (gas, etanol, bensin, diesel) och batterikapacitet så det räcker för stadskörning, dvs där eldriften gör som mest nytta.

Som något dylikt kanske?

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 12&w=1

http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konver … elbil.html

Problemet med en Prius är att den ser ut som den gör och att den inte är tysk.  wink

Nästa bilbyte för mig är förmodligen ganska många år bort så förhoppningsvis så har det dykt upp en hel del intressanta modeller till dess. Har en del förhoppningar om att de fåtal hybridmodeller som Audi har lyckats plocka fram nu, A8 bland annat, har blivit fler och även hittat in i S och RS-modellerna med bra resultat. Kombinationen miljövänlig och tyst i stadstrafik och stabilt autobahn-lok och helst något som går att svänga med är något som tilltalar mig.

granadadr
10 januari 2014 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:

Sen när har åldern på en Ford att göra med huruvida den blåryker eller ej wink
Tanka olja och kontrollera bensinen?

I am the equalizer

sen pinton försvann så finns inga blårykande fårrdar,, wink wink
och att de blårök hade till 90% med dåliga veniltätningar att göra,, smile

Förtränger du Zetecfamiljen helt?
Blårykande Escrot med kraftigt knack från kamaxeln wink

har jag aldrig sett,, har 2 st dessutom,, smile Tickande LYFTARE ja,, men ingen blårök smile
men jag har ju inte sett allt smile

Evildan
10 januari 2014 ·

OSkar000 skrev:

Evildan skrev:

OSkar000 skrev:
Ser inget som helst hinder med att man kombinerar ett intresse för teknik och bilar och att saker och ting kan bli miljövänligare.

Det kommer att finnas kul bilar även i framtiden, troligen även roligare bilar än vad vi har idag. Elmotorer går att bygga förhållandevis små och lätta i förhållande till sin effekt och med mindre mekanik i bilarna så blir det bra mycket lättare att fixa en vettig viktfördelning och på så vis bidra till roligare köregenskaper. Sätter man en elmotor vid varje hjul så kan man skrota ganska många kilo växellådor, kardaner och drivaxlar på en helt eldriven eller "förbränningselektrisk" bil.

Vägen dit är dock ganska lång och kommer säkert innehålla ännu fler bottennapp än vad vi redan har sett. Mycket av tekniken är dock ganska mogen redan, det är främst att lagra energi som är problemet. Vettiga elmotorer har man kunnat bygga i över 100 år, kraftelektronik för laddning/styrning av motorer är inte nån jätteavancerad sak idag. Största haken lär vara att få det tillräckligt attraktivt för gemene man och att det inte bara är översta toppen av premiumsegmentet där det går att få både prestanda och hyggligt miljötänk.

Själv skulle jag inte ha något mot en helt eldriven bil, förutsatt att den har tillräcklig räckvidd och att det är just en "vanlig bil" som går att använda som vanligt, med enda skillnaden att man pluggar i den i eluttaget när man kommer hem eller parkerar en längre stund.
Alternativt en smart konstruerad plugin-hybrid med kombination av en hyggligt stark och effektiv förbränningsmotor (gas, etanol, bensin, diesel) och batterikapacitet så det räcker för stadskörning, dvs där eldriften gör som mest nytta.

Som något dylikt kanske?

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 12&w=1

http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konver … elbil.html

Problemet med en Prius är att den ser ut som den gör och att den inte är tysk.  wink

Nästa bilbyte för mig är förmodligen ganska många år bort så förhoppningsvis så har det dykt upp en hel del intressanta modeller till dess. Har en del förhoppningar om att de fåtal hybridmodeller som Audi har lyckats plocka fram nu, A8 bland annat, har blivit fler och även hittat in i S och RS-modellerna med bra resultat. Kombinationen miljövänlig och tyst i stadstrafik och stabilt autobahn-lok och helst något som går att svänga med är något som tilltalar mig.

Då faller förmodligen VAG produkterna bort, du skulle ju ha något som är smart konstruerat och Jettan dom släppte för något år sedan är betydligt törstigare än Auris HSD.
Men, när/om VAG kommer ikapp någorlunda så kanske det kommer produceras något vettigt därifrån också wink

A8 är alltid fina, lite utveckling på den så kan den vara ett alternativ även för mig framöver.
Att det blir utveckling av Hybrider/Elbilar är i mina ögon tveklöst då det är vad fler och fler konsumenter efterfrågar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2014 · 17 483 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Förlåt förlåt förlåt att jag inte passar in i denna värld, jag skall genast göra mig av med Priusen och skaffa mig något som är frääänt och häftigt utanför McD.


Att nu jag skulle vara någon trädkramare är långt ifrån verkligheten, jag åker vad jag gör för att den här typen av bil passar mig, den drar lite bränsle,
(vilket då istället en ägare av en -riktig och härftig- bil borde uppskatta för då blir åtgången mindre och bränslet räcker längre ur ett globalt perspektiv vilket i sin tur gör att det inte kommer öka i pris lika lavinartat som om samtliga bilister åkte runt med fordon som drar 1.3liter milen.)
är ruskigt smidig att glida igenom city med med den steglösa automatlådan och partiellt enbart eldrift, samt tilllräckligt motoriserad för att åka körkortsfientlig hastighet på svensk motorväg utan att få en virvel i tanken.

Att den sen som en ren bonus bidrar till vårat minskade utsläpp är väl något som vi alla borde intressera oss för, vi kan inte välja bort miljön, den är vi påtvingade.
Titta exempelvis hur det ser ut i Asiatiska storstäder, eller L-As smogproblem, men men, det är förmodligen smartare att skita i miljön.

Det gör du rätt i. wink

Nej, men visst är det bra att du funnit en bil du gillar och det är ju bra men är det inte lite tråkigt att sitta och tänka på förbrukningen och hur lite din bil drar hela tiden? Erkänn nu. wink

Janken skrev:

_Blue_Speed_

Jag vet vad el(bilar) kan prestera men det är fortfarande miljöpartistiskt med 1:1 el-bilar och man ska inte köra 1:1 bilar på el. (OBS MIN ÅSIKT!)

Men du, kliv av pottan, kamma dig o träna bort blöjbehovet. Hela din "rebell-attityd" är så förlegad att det finns svartvita dokumentärfilmer om den...

Du ska köra tuff bensinslukande bil för att miljöpartiet vill att du ska köra snål "vettig" bil?.

Om du för 5 sec glömmer att miljöpartiet finns, och bara tänker logisk.
Hmm.. snabb bil som har fullt vrid från start osv..
eller ...
hmm bil som måste varvas för kung o fosterland, drar sjukt mycket bensin och förstör (drar sitt strå till stacken iaf) miljön.

Vilket förefaller mest kul samt logiskt för dig?.
Dum fråga, för miljöpartiet finns ju, eller hur?.
(Jag gillar inte heller "taktiken" med svindyr soppa osv men inte det vi diskuterar i denna tråd.)

Nej, nu tänker jag sluta mata detta troll.

Ha en fin kväll.

Mvh Janken

Jag kör en jävligt tuff Volvo som drar lagomt med soppa och jag blir glad när jag tänker på att det finns extrema miljönissar som blir alldeles galna när jag drar fram på gator och torg med min gammel-Volvo. lol wink

Elbilar kan ha extremt med vrid och prestanda det är jag väl medveten om, visst är det kul men att ta bort förbränningsmotorer från bilar tycker jag är tråkigt så halva nöjet försvinner ju med bilen.

Roligt att du kallar mig troll också, har varit registrerad sen -07 och bara skrivit knappt över 300 inlägg. Troll var det ja... roll

Snälla. En gammal pippigul 850... Denna tråd börjar spåra ur helt. Varför har du inte bilen online för övrigt? Äger du en bil eller? Sådana här påhopp gör bara folk irriterade. inklusive undertecknad. Min bubbla har inget som katalysator eller insprutning. Mycket macho. 300C väger som en Finlandsfärja. Mycket macho. Sebringen har en sexa med massa powah och dessutom cab. Mycket macho.

Jag gillar min jävla Prius av samma anledning som Evildan. Man bryr sig inte och den går billigt ändå. Och ofta väldigt tyst. Inte macho men svinbra bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 januari 2014 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

sen pinton försvann så finns inga blårykande fårrdar,, wink wink
och att de blårök hade till 90% med dåliga veniltätningar att göra,, smile

Förtränger du Zetecfamiljen helt?
Blårykande Escrot med kraftigt knack från kamaxeln wink

har jag aldrig sett,, har 2 st dessutom,, smile Tickande LYFTARE ja,, men ingen blårök smile
men jag har ju inte sett allt smile

Finns säkerligen mer än ett motorfel med gamla Escorter, har haft några och dessa älskade alla olja, men skötseln var med stor säkerhet eftersatt.
En rätt trevlig underskattad bil annars att köra, långt roligare än jämngammal Golf som så ofta hälls högt av en för mg oförståelig anledning då dom i mitt tycke är träigare än en vedklabb att köra.

OSkar000
10 januari 2014 · 198 Inlägg

Evildan skrev:

OSkar000 skrev:

Evildan skrev:

Som något dylikt kanske?

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 12&w=1

http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konver … elbil.html

Problemet med en Prius är att den ser ut som den gör och att den inte är tysk.  wink

Nästa bilbyte för mig är förmodligen ganska många år bort så förhoppningsvis så har det dykt upp en hel del intressanta modeller till dess. Har en del förhoppningar om att de fåtal hybridmodeller som Audi har lyckats plocka fram nu, A8 bland annat, har blivit fler och även hittat in i S och RS-modellerna med bra resultat. Kombinationen miljövänlig och tyst i stadstrafik och stabilt autobahn-lok och helst något som går att svänga med är något som tilltalar mig.

Då faller förmodligen VAG produkterna bort, du skulle ju ha något som är smart konstruerat och Jettan dom släppte för något år sedan är betydligt törstigare än Auris HSD.
Men, när/om VAG kommer ikapp någorlunda så kanske det kommer produceras något vettigt därifrån också wink

A8 är alltid fina, lite utveckling på den så kan den vara ett alternativ även för mig framöver.
Att det blir utveckling av Hybrider/Elbilar är i mina ögon tveklöst då det är vad fler och fler konsumenter efterfrågar.

Smart konstruerat kan definieras på olika sätt men poängen framgick i alla fall smile

Nu lär inte A8 hybriden vara den modellen som de slår igenom med, det som behövs är något i stil med "tjänstebil i nästan-premiumklassen som går att köra utan att skämmas på jobbet". Dvs en Passat eller A4 med kombinationen snål-diesel (som tyskarna är bra på) och tillräckligt bra hybridsystem för att vara i närheten av japanerna. Sen behövs säkert lite mer motivationsförhöjare från regerings håll också så det är ekonomiskt sett ännu vettigare att välja en hybrid eller el-bil som tjänstebil.



Bilar som används enbart för A->B transporter ska i mina ögon vara så snåla och miljövänliga som möjligt. Det ger mig bättre möjligheter att köra något miljöovänligt på fritiden när jag åker från A till A via X,K,L och tre varv runt Q på ett så underhållande sätt som möjligt smile

Evildan
10 januari 2014 ·

OSkar000 skrev:

Evildan skrev:

OSkar000 skrev:

Problemet med en Prius är att den ser ut som den gör och att den inte är tysk.  wink

Nästa bilbyte för mig är förmodligen ganska många år bort så förhoppningsvis så har det dykt upp en hel del intressanta modeller till dess. Har en del förhoppningar om att de fåtal hybridmodeller som Audi har lyckats plocka fram nu, A8 bland annat, har blivit fler och även hittat in i S och RS-modellerna med bra resultat. Kombinationen miljövänlig och tyst i stadstrafik och stabilt autobahn-lok och helst något som går att svänga med är något som tilltalar mig.

Då faller förmodligen VAG produkterna bort, du skulle ju ha något som är smart konstruerat och Jettan dom släppte för något år sedan är betydligt törstigare än Auris HSD.
Men, när/om VAG kommer ikapp någorlunda så kanske det kommer produceras något vettigt därifrån också wink

A8 är alltid fina, lite utveckling på den så kan den vara ett alternativ även för mig framöver.
Att det blir utveckling av Hybrider/Elbilar är i mina ögon tveklöst då det är vad fler och fler konsumenter efterfrågar.

Smart konstruerat kan definieras på olika sätt men poängen framgick i alla fall smile

Nu lär inte A8 hybriden vara den modellen som de slår igenom med, det som behövs är något i stil med "tjänstebil i nästan-premiumklassen som går att köra utan att skämmas på jobbet". Dvs en Passat eller A4 med kombinationen snål-diesel (som tyskarna är bra på) och tillräckligt bra hybridsystem för att vara i närheten av japanerna. Sen behövs säkert lite mer motivationsförhöjare från regerings håll också så det är ekonomiskt sett ännu vettigare att välja en hybrid eller el-bil som tjänstebil.



Bilar som används enbart för A->B transporter ska i mina ögon vara så snåla och miljövänliga som möjligt. Det ger mig bättre möjligheter att köra något miljöovänligt på fritiden när jag åker från A till A via X,K,L och tre varv runt Q på ett så underhållande sätt som möjligt smile

Absolut, det framgick tydligt, må bara få vara lite märkeskrig wink

Nä, A8 blir ingen volymbil, utan som du skrev.

får dom finslipa lite och kombinerar Diesel med hybrid på så vis som MB gör så kommer nog flertalet bli intresserade i kombinationen med statliga hjälpmedel.

Liknande tänkande här, om man snålar med bränslet A-B så finns det utrymme senare att slösa lite på vilket vis man nu önskar göra det.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 januari 2014 · 1 128 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Har du en Volvo 850? Dessa har katalysator. Varför kör du inte en Volvo 140 helt utan avgasrening? Är du inte bilintresserad på riktigt? wink

Detta är en helt annan diskussion än den jag från början menade, folk verkar ha missförstått det hela rätt rejält.

Evildan skrev:
Det är ytterligare något du fått om bakfoten, en del av själva grejen med att köra en så snål bil,
(0.43 i snitt på de ca900mil jag kört den)
är att man inte bekymrar sig över vad bilen drar, man bara tar den och åker, utan någon tanke över bränslekostnaden, så på så vis är jag så långt ifrån en trädkramare man kan komma då över hälften av resorna inom centrum skulle kunnat gjorts med apostlahästarna eller velocipeden.

Då du inte har någon släde upplagd så är det svårt att göra en jämförelse, men en förbränningsmotor som har både bränslebesparande turbo (i förhållande till maximalt effektuttag såklart) samt dito insprutning och elektroniskt tändsystem med mera med mera som inte var vanligt på -50talet, är då den bilen en -riktig- bil?

Som jag skrev ovan, det är en helt annan diskussion och inte det som jag från början menade...

Hybridsmurfen skrev:
Snälla. En gammal pippigul 850... Denna tråd börjar spåra ur helt. Varför har du inte bilen online för övrigt? Äger du en bil eller? Sådana här påhopp gör bara folk irriterade. inklusive undertecknad. Min bubbla har inget som katalysator eller insprutning. Mycket macho. 300C väger som en Finlandsfärja. Mycket macho. Sebringen har en sexa med massa powah och dessutom cab. Mycket macho.

Haha, "jävligt tuff Volvo" var skrivet med glimten i ögat, du förstod tydligen inte det? Jag äger en bil och dessa bilar ser man direkt om du tar och slutar glo på skärmen och tittar ut genom fönstret, alltså en gammal Volvo och den är inte vidare speciell så jag tycker inte att jag behöver ha den uppe här. Räcker det?

Nöjeskör närproducerat
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2014 · 17 483 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Volvo544special65 skrev:
Har du en Volvo 850? Dessa har katalysator. Varför kör du inte en Volvo 140 helt utan avgasrening? Är du inte bilintresserad på riktigt? wink

Detta är en helt annan diskussion än den jag från början menade, folk verkar ha missförstått det hela rätt rejält.

Evildan skrev:
Det är ytterligare något du fått om bakfoten, en del av själva grejen med att köra en så snål bil,
(0.43 i snitt på de ca900mil jag kört den)
är att man inte bekymrar sig över vad bilen drar, man bara tar den och åker, utan någon tanke över bränslekostnaden, så på så vis är jag så långt ifrån en trädkramare man kan komma då över hälften av resorna inom centrum skulle kunnat gjorts med apostlahästarna eller velocipeden.

Då du inte har någon släde upplagd så är det svårt att göra en jämförelse, men en förbränningsmotor som har både bränslebesparande turbo (i förhållande till maximalt effektuttag såklart) samt dito insprutning och elektroniskt tändsystem med mera med mera som inte var vanligt på -50talet, är då den bilen en -riktig- bil?

Som jag skrev ovan, det är en helt annan diskussion och inte det som jag från början menade...

Hybridsmurfen skrev:
Snälla. En gammal pippigul 850... Denna tråd börjar spåra ur helt. Varför har du inte bilen online för övrigt? Äger du en bil eller? Sådana här påhopp gör bara folk irriterade. inklusive undertecknad. Min bubbla har inget som katalysator eller insprutning. Mycket macho. 300C väger som en Finlandsfärja. Mycket macho. Sebringen har en sexa med massa powah och dessutom cab. Mycket macho.

Haha, "jävligt tuff Volvo" var skrivet med glimten i ögat, du förstod tydligen inte det? Jag äger en bil och dessa bilar ser man direkt om du tar och slutar glo på skärmen och tittar ut genom fönstret, alltså en gammal Volvo och den är inte vidare speciell så jag tycker inte att jag behöver ha den uppe här. Räcker det?

Sorry. Jag ser för mycket sidor på för kort tid. missade ironin där. My bad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janken Driver
11 januari 2014 · 2 111 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
[
Roligt att du kallar mig troll också, har varit registrerad sen -07 och bara skrivit knappt över 300 inlägg. Troll var det ja... roll

Tänkte mer på den typ av troll som bor i dylika inrättningar:
http://1.bp.blogspot.com/-WChitLmn_x4/UFTfw3hpVWI/AAAAAAAAAys/k5O_xD9_Wo8/s1600/_MG_0066k.jpg

Baserat på din attityd gentemot utveckling wink.

Nog med OT och sorry för "pajkastning" smile.

PÖSS!

/Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Evildan
11 januari 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Folk med bil/motorintresse som kör miljöbil (som inte kör en annan riktig bil annars) och gillar att diskutera miljöfrågor i bil/motorforum har jag lite svårt för. Om man är miljövän och älskar miljö och miljöfrågor så tycker jag det är fel att sitta och kladda ner sånt på ett bil/motorforum, det går inte hand i hand helt enkelt. tongue

Du menar alltså att någon med en mijlöbil som bryr sig om miljön och gärna skriver om detta inte har något på ett bilforum att göra?

Därav liknelserna med -förr i tiden- exempelvis då miljöknuttarna köpte Volvo 740 -88b för att få katalysatorversionen.
Då användes inte internet men det skrevs insändare i TV, dagspress osv av liknande typ att sådana ting är satans påfund och borde förbjudas då dessa inte är bilmässiga av utvecklingsfientliga individer.
Denna diskussion har funnits i decennier, miljöpåverkan kontra bilens existens, de går ständigt hand i hand av för mig helt uppenbara skäl och av dessa skäl ser jag absolut inget problem i att de tu diskuteras.

Nu ska jag ut och hångla upp grannens päronträd. big_smile

Schneeflocke
20 augusti 2014 · 239 Inlägg

Väcker liv i en gammal tråd, då jag om ett par veckor får min första (egentligen andra, då frugan kör en liten Toyota Aygo som är mijöbilsklassad) miljöbil levererad. Jag är kanske något så ovanligt som både lite bilintresserad och Toyotataliban. Det förstår jag på kommentarerna att man inte kan vara eftersom Toyota inte gör några "riktiga" bilar. wink Nåväl, för mig blir det en ny Auris hybrid av flera skäl, men inte något regelrätt miljöincitament. Tvärtom tänker jag mer på driftkostnader. Otroligt låg bensinförbrukning, ingen skatt och mycket mjukare körning kommer det att bli än med nuvarande 6vx manuella låda.

Samtidigt tycker jag att den är tillräckligt fräck ur ett estetiskt perspektiv, har duktigt med utrustning och 136 hk räcker ganska långt, både till omkörningar och annat. De jag däremot känner som är aktiva mijöpartister eller bara vanliga trädkramare, brukar köra gamla Saab eller Volvobilar från 80-talet, som luktar så mycket olja och bensin, att man måste sätta ACC:n på recirkulation om man skulle ligga bakom dem med sin egen bil. Väldigt många lever inte som de lär helt enkelt. Snart kan jag cruisa runt billigare men samtidigt även bidra till en bättre miljö, med lägre CO2-utsläpp. Win-win tycker jag. smile

Senast redigerat av Schneeflocke (20 augusti 2014)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
HereComesTrouble Livsnjutare
20 augusti 2014 · 1 707 Inlägg

Och hur mycket kostar det miljön att tillverka nya bilar?

Inte direkt en miljöbil om man räknar in den aspekten!

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Och hur mycket kostar det miljön att tillverka nya bilar?

Inte direkt en miljöbil om man räknar in den aspekten!

Exakt, egentligen är det mest miljövänligt att köra gammal Volvo än att köpa nyproducerade miljöbilar som max kommer gå 25 tusen mil. Och nej ni sparar inte in pengar på att köpa en ny mijlöbil eftersom jag kan köra 2000000 miljoner varv runt jorden med min gamla Volvo innan jag har kommit upp i samma bränslekostnader som eran nya miljöbil kostar.

Nöjeskör närproducerat
it_mutt Avstängd
20 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Möjligt det bara är jag, men det verkar som om en del fått det här lite om bakfoten.

Jag tror inte, helt spontant, att någon köper en NY miljöbil -enbart- för att spara pengar på soppan. Det handlar nog helt enkelt om att man vill köpa en ny bil, och då väljer en miljöbil för att det blir lägre ägandekostnad.

Så att man kan köra 2 biljoner varv runt jorden för samma pengar (bränslekostnad gammal bil vs. inköpspris miljöbil) är ju bara rent trams (på alla fronter). Det kan du nämligen göra även om det inte köps in en miljöbil, utan även en ny "vanlig bil".

2 biljoner varv runt jorden är f.ö., räknat på 1L/mil; 4 triljoner liter bensin (4 000 000 000 000 000 liter).

En Prius kostar strax under 300.000, men vi säger det för enkelhetens skull. 1L bensin kostar runt 15:-, så, 20.000L soppa räcker iaf 5 varv runt jorden, bara sett till bensinkostnad wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
20 augusti 2014 · 5 526 Inlägg

Får se här:
Gammal Volvo, t.ex 740.
Inköp: 8000kr
Försäkring: 2000kr
Värdeminskning: 0kr
Bränsle: 1,3L/mil (förmodligen vad snittförbrukningen ligger på om man kör som folk).
2000mil/år

Miljöbil, t.ex Toyota Auris Hybrid.
Inköp: 215000kr
Försäkring: 5000kr
Värdeminskning: 100000kr (antar att man behåller bilen i ca 5år).
Bränsle: 0,4L/mil
2000mil/år

Gammal Volvo
15*1,3*2000= 39000kr i bränsle/år.
2000kr i försäkring/år
Värdeminskning 0kr/år

Total årskostnad: 41000kr

Tillkommer då såklart service, kostnad beror på om man gör det själv eller lämnar till verkstad (alla kan inte/vill inte/orkar inte skruva själv).

Miljöbil
15*0,4*2000= 12000kr i bränsle/år.
5000kr i försäkring/år
Värdeminskning 20000kr/år

Total årskostnad: 37000kr

Tillkommer då såklart service, har själv ingen koll på kostnader men gissar på runt 5000kr/år.

Totala årskostnaden blir då 42000kr.



Så det går ju som plus minus noll vilket gör att det endast hänger enbart på ens egna preferenser.

Däremot ur miljöaspekten så beror det på hur ofta man köper en helt ny bil. Köper man en helt ny miljöbil och kör den i 30år så lär man ha betalat av "miljöskulden" från tillverkningen av bilen. Däremot om man som många skaffar helt ny bil efter bara några få år är det förmodligen mer miljövänligt att köra en äldre bil även om den drar mer soppa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
20 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
Får se här:
Gammal Volvo, t.ex 740.
Inköp: 8000kr
Försäkring: 2000kr
Värdeminskning: 0kr
Bränsle: 1,3L/mil (förmodligen vad snittförbrukningen ligger på om man kör som folk).
2000mil/år

Miljöbil, t.ex Toyota Auris Hybrid.
Inköp: 215000kr
Försäkring: 5000kr
Värdeminskning: 100000kr (antar att man behåller bilen i ca 5år).
Bränsle: 0,4L/mil
2000mil/år

Gammal Volvo
15*1,3*2000= 39000kr i bränsle/år.
2000kr i försäkring/år
Värdeminskning 0kr/år

Total årskostnad: 41000kr

Tillkommer då såklart service, kostnad beror på om man gör det själv eller lämnar till verkstad (alla kan inte/vill inte/orkar inte skruva själv).

Miljöbil
15*0,4*2000= 12000kr i bränsle/år.
5000kr i försäkring/år
Värdeminskning 20000kr/år

Total årskostnad: 37000kr

Tillkommer då såklart service, har själv ingen koll på kostnader men gissar på runt 5000kr/år.

Totala årskostnaden blir då 42000kr.



Så det går ju som plus minus noll vilket gör att det endast hänger enbart på ens egna preferenser.

Däremot ur miljöaspekten så beror det på hur ofta man köper en helt ny bil. Köper man en helt ny miljöbil och kör den i 30år så lär man ha betalat av "miljöskulden" från tillverkningen av bilen. Däremot om man som många skaffar helt ny bil efter bara några få år är det förmodligen mer miljövänligt att köra en äldre bil även om den drar mer soppa.

5000:- i försäkring på en ny miljöbil/år?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang