V40 2.0t slö och taskig tomgång

ToXtreme
14 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Tja!

Som rubriken lyder så har jag en v40 2.0t som rent ut sagt går som en potta skit. Även tomgången pendlar en del.

Har bytt magnetventilen då jag läst att det kunnat vara den och även gjort rent tomgångsmotorn för att kunna utesluta att de är sammankopplat fel men det verkar dessvärre inte bättre.

Har kollat på wg'n och stången sitter inte fast men är väldigt trög (går dock att dra ut med handen). Dock när jag varvar den på gasspjället så trycker den bara ut 1-2mm.ska det verkligen vara så lite?

Vad ska jag kolla? Har Kikat slangarna men inte sett något uppenbart där heller.

Mvh Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
SLG
14 januari 2014 · 498 Inlägg

Låter som ett läckage på en intercooler slang eller något. Kolla den nedre slangen om slangklämman har släppt eller något. Spruta startgas runt slangarna m.m för att se om motorn reagerar.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
14 januari 2014 · 779 Inlägg

Lmm?


.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
ToXtreme
14 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Testade rycka ur lmm:en men upplevde bilen som lite slöare än dess vanliga slöhet tongue

Så den kan jag nog utesluta smile

Teori/frågeställning :

Wastegatens pinne som knappt glider ut känns logiskt sätt som 2 faktorer. Antingen byggs det inte upp tillräckligt med vakuum alternativt så håller inte membranet i den tätt?

Vad finns det för orsaker till dåligt laddtryck?

Senast redigerat av ToXtreme (14 januari 2014)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Blaxxor 740 T5
15 januari 2014 · 53 Inlägg

Du bygger inget laddtryckt på tomgång så kan vara därför du inte ser pinnen röra på sig så mycket tongue

Audi A4 "B8" (2009)
torpis Forummoderator
15 januari 2014 · 10 572 Inlägg

ToXtreme skrev:
Wastegatens pinne som knappt glider ut känns logiskt sätt som 2 faktorer. Antingen byggs det inte upp tillräckligt med vakuum alternativt så håller inte membranet i den tätt?

Vad finns det för orsaker till dåligt laddtryck?

Klura lite på om Wastegaten är vakum eller tryckstyrd innan du gissar fel...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ToXtreme
15 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Blaxxor skrev:
Du bygger inget laddtryckt på tomgång så kan vara därför du inte ser pinnen röra på sig så mycket tongue

Nej det vet jag la wink Men jag kollade när jag vred på gasrullen och varvade motorn men det hände då inte mycket alls sad

torpis skrev:

ToXtreme skrev:
Wastegatens pinne som knappt glider ut känns logiskt sätt som 2 faktorer. Antingen byggs det inte upp tillräckligt med vakuum alternativt så håller inte membranet i den tätt?

Vad finns det för orsaker till dåligt laddtryck?

Klura lite på om Wastegaten är vakum eller tryckstyrd innan du gissar fel...

Okej? Visste inte ens att det fanns olika sorter roll Är sambons bil, har själv aldrig ägt en turbobil och kan absolut ingenting om turbos. Vet bara att den går mycket sämre än min BMW och tycker iaf att den borde gå snarlikt. Min gamla 323a med 89hk känns piggare än vad V40in gör tongue

Men vad kan göra så att den inte bygger upp laddtryck?
Taskiga tändstift?
Dålig olja?
Spricka i slang?
Kass WG?
LMM?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang