Köpråd: Köpa ny bil, Volvo S60 R-Design eller Audi A5?!

Mackibubba
21 januari 2014 · 126 Inlägg

Tycker att man får så lite i Audi bilar om man jämför och därför hade jag valt Volvon.
Precis tycker att det är för mycket för en så pass liten diesel! Har man diesel så ska man iallafall köra in den högre skatten osv, personlig åsikt så klart wink

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
Ghibli
21 januari 2014 · 57 Inlägg

Axxar skrev:

Mackibubba skrev:
Hehe okej. Hade nog valt Volvon av de två, men jag hade en V70 d3 automat -13 som lånebil medan min tiguan var på lackering och den var väldigt törstig! Hade svårt att komma på rätt sida av 0,7 sad men som sagt trevlig motor!

Berätta gärna lite mer, varför hade du hellre tagit Volvon?

Jasså? yikes Har kört flera stycken D3or och är man lugn med foten så lyckas man hamna på cirka 0,7L/Manuell - 0,8L/Automat

mm.. det är ganska törstigt för att vara en modern diesel.

Axxar
21 januari 2014 · 24 Inlägg

Har aldrig ägt en Diesel, och bilen jag ägde innan var T3 och den drog fan 0,9 nästan o den hade 150hk BENSIN.. Tyckte att det var skit kassa resultater jämfört med D3an som både gick mycket bättre, lät mycket bättre OCH att den var snålare, SEN så får vi inte glömma att D3an är 5 cylindrig medans Audi 2,0 TDi är 4 cylindrig.. Erkänner att Volvo är nog lite efter teknikmässigt men de har justerat det nu på deras nya motorer, speciellt just på D3an!! De har bytt namn på den till D4 och nu har den istället för 163 hk 181, samt att den är snålare än någonsin.. Läste någonstans att den har fått toppbetyg osv.. Tråkigt att de inte kom på den tekniken lite tidigare! roll

Senast redigerat av Axxar (21 januari 2014)

Volvo S60 "R-Design" (2012)
JoacimW Ung&Dum
21 januari 2014 · 430 Inlägg

2013 kom digitala mätarna som är riktigt coola !

In hoc signo vinces
IceEyes Varningar: För många..
21 januari 2014 · 2 552 Inlägg

Axxar skrev:
Har aldrig ägt en Diesel, och bilen jag ägde innan var T3 och den drog fan 0,9 nästan o den hade 150hk BENSIN.. Tyckte att det var skit kassa resultater jämfört med D3an som både gick mycket bättre, lät mycket bättre OCH att den var bensinsnålare, SEN så får vi inte glömma att D3an är 5 cylindrig medans Audi 2,0 TDi är 4 cylindrig.. Erkänner att Volvo är nog lite efter teknikmässigt men de har justerat det nu på deras nya motorer, speciellt just på D3an!! De har bytt namn på den till D4 och nu har den istället för 163 hk 181, samt att den är bensinsnålare än någonsin.. Läste någonstans att den har fått toppbetyg osv.. Tråkigt att de inte kom på den tekniken lite tidigare! roll

En bensinsnål diesel? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Axxar
21 januari 2014 · 24 Inlägg

En bensinsnål diesel? wink

Hahah redigerat... lol

Volvo S60 "R-Design" (2012)
Axxar
21 januari 2014 · 24 Inlägg

CurvaN skrev:
2013 kom digitala mätarna som är riktigt coola !

Håller med!!!!!!

Volvo S60 "R-Design" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 januari 2014 · 7 243 Inlägg

hade inte tvekat en sekund och valt en audi ... en volvo är en tråkig svensk bil, svenskar bygger tyvärr tråkiga bilar. Bra men tråkiga + att de ser ganska tråkiga ut

Senast redigerat av CHEEVA (22 januari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Axxar
22 januari 2014 · 24 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade inte tvekat en sekund och valt en audi ... en volvo är en tråkig svensk bil, svenskar bygger tyvärr tråkiga bilar. Bra men tråkiga + att de ser ganska tråkiga ut

Har du kört nån av bilarna??

Volvo S60 "R-Design" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 januari 2014 · 7 243 Inlägg

Axxar skrev:

CHEEVA skrev:
hade inte tvekat en sekund och valt en audi ... en volvo är en tråkig svensk bil, svenskar bygger tyvärr tråkiga bilar. Bra men tråkiga + att de ser ganska tråkiga ut

Har du kört nån av bilarna??

a5 3,0tdi har jag kört smile nya s60 eller v60 har jag ej kört men v70 från -12 har jag kört, det var en diesel.. vilken diesel kommer jag ej ihåg

Senast redigerat av CHEEVA (22 januari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Axxar
22 januari 2014 · 24 Inlägg

CHEEVA skrev:

Axxar skrev:

CHEEVA skrev:
hade inte tvekat en sekund och valt en audi ... en volvo är en tråkig svensk bil, svenskar bygger tyvärr tråkiga bilar. Bra men tråkiga + att de ser ganska tråkiga ut

Har du kört nån av bilarna??

a5 3,0tdi har jag kört smile nya s60 eller v60 har jag ej kört men v70 från -12 har jag kört, det var en diesel.. vilken diesel kommer jag ej ihåg

Fan hade hoppats på att du skulle säga att du har kört båda big_smile

Men vad tycker du om 3,0TDi då? Går den bra? Bränsleförbrukning?

Volvo S60 "R-Design" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 januari 2014 · 7 243 Inlägg

Axxar skrev:

CHEEVA skrev:

Axxar skrev:

Har du kört nån av bilarna??

a5 3,0tdi har jag kört smile nya s60 eller v60 har jag ej kört men v70 från -12 har jag kört, det var en diesel.. vilken diesel kommer jag ej ihåg

Fan hade hoppats på att du skulle säga att du har kört båda big_smile

Men vad tycker du om 3,0TDi då? Går den bra? Bränsleförbrukning?

förbrukning vet jag absolut inget om då jag bara provkörde några mil så kollade inte på det.
Men jag tyckte den gick helt okej, inget monster men absolut mer än nog till bruksbilen smile dessutom låter den tydligen grymt med andra pipor, orginal va den ganska tyst

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ghibli
22 januari 2014 · 57 Inlägg

Om du inte ska ha 3.0 eller quattro så hade jag valt volvon.

master_lars
22 januari 2014 · 1 172 Inlägg

Förstår inte riktigt varför valet står mellan dessa två bilar? s60 och A5 är helt olika bilar. A5 är en coupe, medans s60 är en sedan. Ingen av dem är speciellet praktiskta. Men det hör givetvis inte saken till.

Jag hade nog valt Audin framför volvon. Tycker inte att någon av volvodieslarna är speciellt pigga, ännu värre med automat... Upp till 200 dieselhästar ger i min värd enbart normal personbilprestanda. Visst har alla olika karaktär, men jag upplever tex Hyundi i40 diesel med 137 hästar piggare än V70 D4. Härligare turboknuff, trevligare utväxling m.m. Men det hör inte till denna tråd.

Skall du rent ekonomiskt se på det hela så talar det mesta för Audin. Bättre andrahandsvärde, bättre väghållning (med s-line) och mer ett landsvägslok än s60. Båda bilarna är absolut inga dåliga bilar, men Audin håller bättre materialkvalitet. Det är tyvärr en hel del hårdplast i volvobilarna idag, och deras infotainment är katastrof. Att kalla deras värstningstereopaket för premiumsound visar bara att deras ljudteckniker inte förstår sig på bra ljud.
Hitta en välservad A5:a med B&O ljudsystem så får du höra på bra ljud.

Senast redigerat av master_lars (22 januari 2014)

Axxar
22 januari 2014 · 24 Inlägg

master_lars skrev:
Förstår inte riktigt varför valet står mellan dessa två bilar? s60 och A5 är helt olika bilar. A5 är en coupe, medans s60 är en sedan. Ingen av dem är speciellet praktiskta. Men det hör givetvis inte saken till.

Jag hade nog valt Audin framför volvon. Tycker inte att någon av volvodieslarna är speciellt pigga, ännu värre med automat... Upp till 200 dieselhästar ger i min värd enbart normal personbilprestanda. Visst har alla olika karaktär, men jag upplever tex Hyundi i40 diesel med 137 hästar piggare än V70 D4. Härligare turboknuff, trevligare utväxling m.m. Men det hör inte till denna tråd.

Skall du rent ekonomiskt se på det hela så talar det mesta för Audin. Bättre andrahandsvärde, bättre väghållning (med s-line) och mer ett landsvägslok än s60. Båda bilarna är absolut inga dåliga bilar, men Audin håller bättre materialkvalitet. Det är tyvärr en hel del hårdplast i volvobilarna idag, och deras infotainment är katastrof. Att kalla deras värstningstereopaket för premiumsound visar bara att deras ljudteckniker inte förstår sig på bra ljud.
Hitta en välservad A5:a med B&O ljudsystem så får du höra på bra ljud.

Vad syftade du på när du sa att A5 är coupe? Finns lite olika uppfattningar kring det.. roll

Definiera ditt svar gärna.. Bättre väghållning med S-Line?

Volvo S60 "R-Design" (2012)
Axxar
22 januari 2014 · 24 Inlägg

Ghibli skrev:
Om du inte ska ha 3.0 eller quattro så hade jag valt volvon.

Har du kört nåt utav bilarna? Berätta gärna mer !!

Volvo S60 "R-Design" (2012)
JoacimW Ung&Dum
22 januari 2014 · 430 Inlägg

Volvos värsta ljud kan du inte gnälla på nånstans då kan du gömma dig under en sten.

In hoc signo vinces
master_lars
22 januari 2014 · 1 172 Inlägg

S-line = sportchassi, sportigare stolar m.m. Sådana saker som Volvo inte riktigt förstår sig på. S60 må vara volvos körgladaste bil hittils, men rolig att köra är den inte.

Knacka på dörrsidan på S60in sedan gör samma sak på A5:an så känner och hör du skillnaden.

Och nej, Volvos värsta ljud imponerar ej på mig, låter burkigt, dålig balans och är allmänt platt, basen katastrof, och total avsaknad av klang. (förutsatt att det är originalkomponenter som sitter i). Byter du högtalare kan du säkert få 10 ggr bättre ljud än vad som sitter i som original.

Pendulum
22 januari 2014 · 1 298 Inlägg

Klarar man inte att köra en S60 D3/D4 under 0,7 vare sig med manuell eller automat så klarar man nog inte det med någon annan bil heller. En S60 D4 man -13 drar 4.3L/100km enligt vår kära EU-norm. Min åsikt efter att ha kört hundratals mil i dessa bilarna är att lägg på en liter per 100km så är du närmare sanningen. Men fortfarande långt ifrån det som talats om här ovan.

Min V60 D4 man -13 mäter jag vid varje tanktillfälle och inte ens i somras när den fick gå en runda (ca 20mil) på autobahn i bra tempo lyckades jag snitta över 0,6 vare sig i färddatorn eller vid pumpen. Det är fakta.

Det kommer alltid sitta i att Volvo tillverkat en del tråkiga bilar för vissa. V70 som vissa hänvisar till, är en fyrkantig bil med platta säten utan sportiga ambitioner. Diskussionen rör S60/V60 som på många sätt skiljer sig från storebror V70.

De svensksålda R-designbilarna har sportchassi som standard. Det innebär 20mm lägre, några procent hårdare bussningar och fjäderbensstag fram. Till standardbilen finns två chassin. Ett stanardchassi som de flesta bilarna går på och ett mjukare touringchassi som prioriterar komfort.

Har svårt att se hur man kan tycka att premiumsound i en S60/V60 inte räcker till, men det är upp till var och en.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang