Immobiliserad saab 9-3 og har dött batteri och totalt utelåst. HJÄLP!!!

Redgriffin93
21 januari 2014 · 9 Inlägg

Jag immobiliserade min saab 9-3 då jag inte tänkte köra på några dagar, batteriet vart svagt, men inte en tanke på konsekvenserna.
När jag återvände efter ett par dagar för att larma av bilen vart allt dött, batteriet i bilen verkade helt slut.
När jag vred om nyckeln i låset slog det mig att immobiliseringen hindrar mig från att öppna bilen.
Kan jag inte öppna bilen så hindrar det mig ifrån att öppna motorhuven. Utan att öppna motorhuven kan jag inte ladda batteriet och utan laddat batteri kommer jag ingenvart.

Så nu är jag utelåst ur min bil, utan möjlighet att öppna den, eller ladda batteriet.

Har någon varit med om liknande situation? Finns det något sätt att lösa detta på utan att bärga bilen eller bryta sig in i den?
Kan man öppna motorhuven på något sätt utan att använda spärren vid förarsätet?

Supertacksam för hjälp, snart får jag p-böter när städning kommer på gatan.

Saab 9-3 2,0 t 185 5d 2001

Saab 9-3 2,0 turbo "Redgriffin" (2001)
Gizmojohan
21 januari 2014 · 3 295 Inlägg

Aldrig varit med om. Händer det inget alls när du försöker öppnamed nyckel ? Testat bakluckan? Hurvajern går säkert att komma åt om du lyckas få bort grillen eller vänster blinkers, är ju där vajern går.

Zed91
21 januari 2014 · 58 Inlägg

Bore väl gå att öppna med nyckeln om du sätter den i nykelhålet? förar sidan borde ju iaf gå upp det har funkat på alla mina bilar när batteriet varit helt dött

Henkix
21 januari 2014 · 6 737 Inlägg

hissa upp bilen fram o kolla om du kommer åt startmotorn underifrån smile då kan du med hjälp av ett friskt batteri o startkablar koppla på det friska batterit på startmotorn tillfälligt för att få lite ström i bilen då kablarna på startmotorn går till batteriet smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Redgriffin93
21 januari 2014 · 9 Inlägg

Tackar och bockar till alla för snabba svar!

Nyckeln går inte att vrida om överhuvudtaget, varken i förardörren eller bakluckan, immobilizern har spärrat dörrarna, hade jag bara larmat bilen hade det fungerat utmärkt däremot.  smile

Ja det återstår att försöka mig på att få upp motorhuven via vajern som Zed91 föreslår, funkar det inte så lär jag hissa upp bilen enligt Henkix förslag och ladda med extra batteri.

Ska bli spännande och se om det funkar i morgon. Håll tummarna!

Tack som bövelen för hjälpen grabbar!

Saab 9-3 2,0 turbo "Redgriffin" (2001)
Redgriffin93
21 januari 2014 · 9 Inlägg

Sorry Slave_joe, det vart ditt förslag inte Zed91. Tack som fan!

Saab 9-3 2,0 turbo "Redgriffin" (2001)
Gizmojohan
21 januari 2014 · 3 295 Inlägg

Lycka till wink

Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
21 januari 2014 · 65 Inlägg

Det kan fungera att ladda via släpvagnskontakt om du har en sådan.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
Andromeda Rumpmas
22 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Redgriffin93 skrev:
Tackar och bockar till alla för snabba svar!

Nyckeln går inte att vrida om överhuvudtaget, varken i förardörren eller bakluckan, immobilizern har spärrat dörrarna, hade jag bara larmat bilen hade det fungerat utmärkt däremot.  smile

Ja det återstår att försöka mig på att få upp motorhuven via vajern som Zed91 föreslår, funkar det inte så lär jag hissa upp bilen enligt Henkix förslag och ladda med extra batteri.

Ska bli spännande och se om det funkar i morgon. Håll tummarna!

Tack som bövelen för hjälpen grabbar!

Immobilisern spärrar ju inga dörrar smile

Det enda den gör är att den hindrar tändning, soppapump och elsystem att aktiveras tills den får kontakt med en nyckelsändare med rätt frekvens och kod i tändlåset. Om någon skulle göra en exakt kopia på din nyckel går det alltså inte att starta bilen med kopian även om det går att vrida runt tändningslåset.

Du kan alltså öppna en immobiliserad bil med nyckel, men är larmet aktiverat kommer det att tjuta om inte batteriet är helt dött. Du kan däremot inte starta bilen utan rätt nyckel, eller få tyst på larmet.

Jag tror att du menar säkerhetslåsningen, dvs att du drar nyckeln ett halvvarv tillbaka igen när du låser eller hur man nu gör. Den spärrar låsen på de andra dörrarna så att en biltjuv inte kan få upp alla dörrar och bakluckan genom att dra upp förardörrens låspinne.

Jag tror att låset helt enkelt har frusit, svårare än så är det inte. Låsspray på macken för en tia så är det fixat.

Senast redigerat av Andromeda (22 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Gizmojohan
22 januari 2014 · 3 295 Inlägg

På min 9-5:a finns det så kallad "deadlock" låsning om man trycker 2 gånger på låsknappen.  Då går det helt enkelt inte att på något sätt öppna bilen innifrån, huruvida det går och öppna bilen med nyckel ifall batteriet tar slut i en sån låsning vet jag dock inte:/

herrsiba Move Your Mind
22 januari 2014 · 164 Inlägg

Larmet går om du öppnar med nyckel i dörren om du låste med fjärren förra gången eftersom larmet aktiveras och deaktiveras med fjärren. så gjorde min 9-3:a iaf. Blir dock osäker på om TSL-låsningen hindrar att man låser upp med nyckel i dörren. Tycker det borde funka för det ska som sagt bara vara "pinnen" i dörren som inte öppnar dörren om man drar upp den. Om du nu tryckt två gånger på fjärren när du låste?

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Wrecker_5410
22 januari 2014 · 1 Inlägg

Hej.
Om du inte kan vrida om nyckeln,så kan det kanske bero på att du aldrig har använt låset utan alltid öppnar och stänger med fjärr?
Ett klassiskt I-lands problem,ett antal år och mil utan att använda låset kärvar ofelbart ihop det samma.
Smörja,smörja och åter smörja är receptet!
Är låset i sin ordning,testa att dra handtaget samtidigt.

Andromeda Rumpmas
22 januari 2014 · 3 860 Inlägg

herrsiba skrev:
Larmet går om du öppnar med nyckel i dörren om du låste med fjärren förra gången eftersom larmet aktiveras och deaktiveras med fjärren. så gjorde min 9-3:a iaf. Blir dock osäker på om TSL-låsningen hindrar att man låser upp med nyckel i dörren. Tycker det borde funka för det ska som sagt bara vara "pinnen" i dörren som inte öppnar dörren om man drar upp den. Om du nu tryckt två gånger på fjärren när du låste?

Nej, det är som någon annan skrev till för att se till att du inte kan öppna dörrar med låspinnarna inuti bilen. Med nyckel ska det fortfarande gå att öppna, det är helt mekaniskt, i alla fall på förar- och passagerardörr.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Redgriffin93
23 januari 2014 · 9 Inlägg

Nyckeln fungerar inte att låsa upp med, varken i förardörren eller bakluckan. Låsen är spärrade då jag tryckte två ggr på larmdosan. Bilen kan enbart låsas upp m.h.a larmet som p.g.a batteriet är dött.
Jag vet att låsen fungerar då jag tidigare använt dom när batterit dött, men då hade jag inte tryckt två ggr på larmknappen och därför vart dörrarna inte mekaniskt spärrade.

Nu kom jag på att min domkraft också är inlåst i bilen, så nu får man fixa det annan väg och sedan höja upp skiten och se om motorhuven kan öppnas på alt. vis för att komma åt batteriet.

Ska aldrig använda larmknappen två ggr hädanefter, ingen riktig stöldrisk på denna bil ändå.

Tack för alla tips!

Saab 9-3 2,0 turbo "Redgriffin" (2001)
_diesel_
23 januari 2014 · 25 Inlägg

Slå sönder rutan. Öppna motorhuven. Ladda batteriet. Sätt i batteriet.Laga rutan. FIXAT! wink

Volvo rostar, Bmw rasar, Ford är den enda j*vla skiten som håller när man gasar! ;)
Redgriffin93
23 januari 2014 · 9 Inlägg

"Slå sönder rutan. Öppna motorhuven. Ladda batteriet. Sätt i batteriet.Laga rutan. FIXAT! "

Eh, nä, med tanke på att jag bor i centrala malmö och är utan garage är det utan tvekan ett korkat förslag.
Men jag antar att du inte vart helt seriös.

Tack ändå. wink

Saab 9-3 2,0 turbo "Redgriffin" (2001)
Andromeda Rumpmas
23 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Redgriffin93 skrev:
"Slå sönder rutan. Öppna motorhuven. Ladda batteriet. Sätt i batteriet.Laga rutan. FIXAT! "

Eh, nä, med tanke på att jag bor i centrala malmö och är utan garage är det utan tvekan ett korkat förslag.
Men jag antar att du inte vart helt seriös.

Tack ändå. wink

Du har inte testat att helt enkelt trycka i en flaska låsspray för 10 spänn än?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mange_240
23 januari 2014 · 1 562 Inlägg

Har du dragkrok med en korrekt inkopplad släpvagnskontakt bör du kunna skicka in ström den vägen. Annars bör huven gå att lirka upp med en gassvetstråd eller liknande genom grillen.

Glesmark
23 januari 2014 · 1 938 Inlägg

mange_240 skrev:
Har du dragkrok med en korrekt inkopplad släpvagnskontakt bör du kunna skicka in ström den vägen. Annars bör huven gå att lirka upp med en gassvetstråd eller liknande genom grillen.

Håller med, kan man få lös grillen så är det ju ännu enklare!
Är bagageluckan verkligen spärrad som du beskriver, måste man ju kunna komma in den vägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang