Vad kan vara en bra instruktions-/tipsfilm?

turbokill
24 januari 2014 · 347 Inlägg

Hej alla,

Ludvig här igen från Mekonomen E-handel. Vi planerar att eventuellt göra ett par instruktionsfilmer för våra kunder som kan hjälpa till med förklaringar på enklare "gör-det-själv-grejer". Har ni några förslag på tips vi kan hjälpa folk med?

Det kan vara allt från "Såhär polerar du en bil på bästa sätt!" till "Att ha en luftavfuktare i bilen kan hjälpa till mot imma på insidan av rutorna".

Kom med förslag, allt beaktas! smile

Med vänlig hälsning
Ludvig, Mekonomen E-handel

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
fredde86
25 januari 2014 · 41 Inlägg

Underhåll av batteri, kolla så det finns rätt mängd med anti freeze i kylaren, byte av olja, hur man kollar så däckmönstret är godkänt...
Kan det va så att en stor mängd av kunderna är kvinnor som kanske också vill kunna göra något (som inte vet så mycket), så bäst är kanske att fråga en...?

Ford Mustang "Police edition" (1987)
Jeep CJ5 (1977)
Chevrolet 37 "Legend" (1937)
skanepiraten
25 januari 2014 · 466 Inlägg

fredde86 skrev:
Underhåll av batteri, kolla så det finns rätt mängd med anti freeze i kylaren, byte av olja, hur man kollar så däckmönstret är godkänt...
Kan det va så att en stor mängd av kunderna är kvinnor som kanske också vill kunna göra något (som inte vet så mycket), så bäst är kanske att fråga en...?

Ja som ovan, alla grund saker som man själv ska kunna kolla är ju en bra början smile

Sen kanske lättare jobb på bilar, som oljefilter,bytta däck etc big_smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
volvoentusiasten
25 januari 2014 · 4 005 Inlägg

Det bör ju vara något som är relevant för er affärsbransch, och ni säljer reservdelar, så det vore väl lämpligt att ha lite guider hur man byter reservdelar.

Närmast till hand kan väl vara hur man byter belägg eller bromsskivor och liknande. Kanske avgassystem med.
För detta forums målgrupp så vore det väl lämpligt att ta en äldre bil som referens, t ex Volvo 740/940

Ta en titt på Julas instruktionsvideos för hemmet som är ganska bra. Kjell&Co har även rätt bra instruktioner inom IT-världen.

turbokill
27 januari 2014 · 347 Inlägg

Tack för svaren!

Vi har varit inne på samma bana med enklare jobb så som oljefilter, tändstift och dylikt. Även annat underhåll av bilen så som invändig och utvändig tvätt. Nu har vi lite mer att gå på också.

Har ni mer förslag så ös på bara! smile

Med vänlig hälsning
Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 januari 2014 · 2 973 Inlägg

En rolig film hade varit en seriöst inspelad "Hur man använder blinkers" - kunde ju användas som TV-reklam för era riktiga GDS-filmer sen när ni drar igång wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
john_petrucci
27 januari 2014 · 171 Inlägg

Komplett bromsbyte skulle vara till stor hjälp! Även hur man gör en komplett rekond skulle vara intressant för oss som är för snåla för att lämna in den smile

Senast redigerat av john_petrucci (27 januari 2014)

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2014 · 10 299 Inlägg

fredde86 skrev:
Underhåll av batteri, kolla så det finns rätt mängd med anti freeze i kylaren, byte av olja, hur man kollar så däckmönstret är godkänt...
Kan det va så att en stor mängd av kunderna är kvinnor som kanske också vill kunna göra något (som inte vet så mycket), så bäst är kanske att fråga en...?

VM i fördomar...? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AntrE
27 januari 2014 · 2 140 Inlägg

Hur man kollar sin bil innan besiktning. Skulle spara både tid och pengar åt många. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
baltis
27 januari 2014 · 1 948 Inlägg

Tror starkt på en ordentlig instruktionsfilm på bilvård, mer avancerad i form av polering och vaxning. Tror det är många där ute som drar sig för att göra det själv för man hört skräck historier om folk som polerar sönder lacken samt att vi ser mycket reklam från stora kedjor om hur välutbildade och vilka supermedel dom använder (får lite mindervärdighetskomplex).

Hade själv tänkt att ge mig på en polering utav min bil för första gången under dom 10 åren jag varit bilägare, skulle uppskatta en bra instruktionsvideo på det big_smile

AntrE
27 januari 2014 · 2 140 Inlägg

baltis skrev:
Tror starkt på en ordentlig instruktionsfilm på bilvård, mer avancerad i form av polering och vaxning. Tror det är många där ute som drar sig för att göra det själv för man hört skräck historier om folk som polerar sönder lacken samt att vi ser mycket reklam från stora kedjor om hur välutbildade och vilka supermedel dom använder (får lite mindervärdighetskomplex).

Hade själv tänkt att ge mig på en polering utav min bil för första gången under dom 10 åren jag varit bilägare, skulle uppskatta en bra instruktionsvideo på det big_smile

Finns redan från pingens. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
baltis
27 januari 2014 · 1 948 Inlägg

AntrE skrev:

baltis skrev:
Tror starkt på en ordentlig instruktionsfilm på bilvård, mer avancerad i form av polering och vaxning. Tror det är många där ute som drar sig för att göra det själv för man hört skräck historier om folk som polerar sönder lacken samt att vi ser mycket reklam från stora kedjor om hur välutbildade och vilka supermedel dom använder (får lite mindervärdighetskomplex).

Hade själv tänkt att ge mig på en polering utav min bil för första gången under dom 10 åren jag varit bilägare, skulle uppskatta en bra instruktionsvideo på det big_smile

Finns redan från pingens. smile

Tusen tack för tipset!

Men till TS: gör en ni också, borde kunna generera en del försäljning tycker jag

turbokill
31 januari 2014 · 347 Inlägg

Tack för alla svaren!

Vi har nu ett ordentligt dokument med olika förslag på filmidéer. Ni får gärna komma med fler, som sagt, allt beaktas!

Med vänlig hälsning
Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang