granadadr skrev:
Alpenretter skrev:
granadadr skrev:
jag säger både ock, äldre Fordar som Granada, Taunus, Sierra, är ok, speciellt de första de är drivsäkra bilar, när sierra scorpio kom så är motoerna ok, men de fick dåliga kamaxlar, dålig leverantör,
sen de nyare rostar ju så förbannat jämfört med ex en Granada,, de är ju inga under av rostskydd de heller,, men de är ju som vilken 240-740 som helst,,
jag tycker sierra är en ok bil, som en sa inget under av ingenjörskonst men ok, nyare scorpio lider av elfel,, har dock inte ägt en enda med det;) och jag har väl haft 6-7 st
escort är också MKT rostbenägen, och har lite halvakassa maskiner men är trevliga bilar tycker jag,
första och andra generationen av Focus är också rostbenägen motorerna vet jag inget om,,
de nya Fordarna är helt ok tycker trevliga, en vän till mig som driver hyrbilsfirma köper MKT Ford,, han har slutat köpa Volvo, för de är bara bekymmer med sa han,
han köper mest Ford och Bmw nu,, givetvis inte bara dem,
Fords elände började när man slutade med produktionen av Granada och Scorpion infördes.
Granadan hade t.ex en bakvagn som gick att finjustera, men i Scorpion sparade man in dessa möjligheter !
Till slut betydde det att Ford tillät vinkeltoleranser som var 10ggr större än vad t.ex Bmw tillät på sina bilar !!
Alla har väl hört talas om Fordarna med galna-kosjukan
Motorerna, speciellt OHC modellerna var undermånliga, ventiltätningar "täta" som hårdplastringar !
Någonsin sett en blårykande Ford vid ett trafikljus, inte ? GRATTIS !!!
Penningjaktens största symbol på Fordfabriken var när man försökte spara in på färgen,
ses på att många delar inte lackades på insidan.
El-felen är ett kapitell för sig...
Mkt av Ford problem har nog kommit från undermånligt material från underleverantörer,
det är sant,
men alla tillverkare använder ju underleverantörer och vid val av dessa så måste även kvaliteten inräknas,
inte bara priset
Men som sagt, dom gamla bilarna innan 80-talets bilar infördes höll bra,
gamla Taunusar och Granador är under av kvalitet jämfört med senare modeller från samma tillverkare
Dessa goa gammelfordar är oxå anledningen till varför t.ex min familj gett nyare Fordar chans på chans på chans... och gått på ni på nit på nit...
Och som vanligt:
"Det finns en anledning varför man får mkt bil för pengarna, trots att stålet kostar lika mkt för alla tillverkare"
håller inte med om att ohc motorn är dålig,, byter man till 2,8ans ventiltätningar och en bättre kam,, så är den istortsett skottsäker,, bra billig konstruktion,, lite tråkig kanske men guud vad jag har plågat pinto med runda kammar,, å de bara gick å gick,, det slutade med att jag smälte en kamrem på en bil som jag skrotade meo den gick egentligen
dohc är skitmotorer jämfört,, de har dåliga packningar å klena toppar,, dock är de billigare i soppa,,
jag tycker focus 08-10 är jättetrista tråkig äcklig inr bla,, vi har en 2010 på jobbet,, å näeee aldrig,, då kör jag hällre mina Granador
det där med att snåla med färgen håller jag delvis med om,, klart ett sätt att spara pengar,, ingen klarlack under huven ex mina silverfärgade är vita under huven,, men vafaan är ju en bruksbil how cares??