Toyota Supra MKIV Makeover inför säsongen 2014

Här kan ni följa mitt senaste projekt inom bilvärlden! Det är alltså en Toyota Supra MKIV från 95- som ska genomgå en förvandling med ganska simpla medel.
  • 58 Följare
  • 48 027 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 augusti 2014
Derbi
23 mars 2014 · 1 531 Inlägg

Weber122 skrev:
Ja det blir prydligt! smile Jasså, det kanske man borde införskaffa smile

Derbi skrev:
Jävlar så bra det blev smile Meguiars metal polish kan jag starkt rekommendera när du ska polera wink

Ja det lär du göra wink Håller längre och ger bättre lyster än tex autosol smile

Weber122
29 mars 2014 · 128 Inlägg

Då ska vi se vad som har hänt den senaste veckan!? Den börja med att jag tillslut fick hämta mina fälgar med nya sulor på! smile Jag granskade inte däckena så noga utan bara kasta in dem i bilen och körde hem. Dock när jag kommer hem så skulle jag börja byta och då märker jag att montören har bommat rotationsriktningen på ett bakdäck så det var bara att slänga sig in i bilen och åka tillbaka och kränga om det hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-31b4fc0751a57934386181983b980b5b.jpg
Däckskifte! Notera rotationsriktningen på bakdäckena! hmm

När jag kommer hem så börja jag med att montera bakdäckena och sedan när jag ska montera dem fram så ser jag att det inte är samma modell på däckena fram och bak mad Då har göbben beställt bakdäck med skyddslist för fälgkanten och utan skyddslist fram sad Första och sista gången jag kommer köpa mina däck på den däckfirman kan jag lova!

Detta drog ut en hel del på tiden så jag hann inte provköra bilen men det kommer ju en morgondag wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-57ca3e5c8cbdaf858cc581f04707a9a8.jpg
En nattbild på reslutatet, bättre bilder kommer snart!

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Supra_robin
29 mars 2014 · 4 663 Inlägg

aj fan va sugit sad

Weber122
29 mars 2014 · 128 Inlägg

Fortsättning på det tidigare inlägget! Dagen efter montaget så var det dags för provkörning. Jag åkte till macken och tanka i en skvätt soppa och allt var frid och fröjd. Sen så skulle jag ta en tur med min bror och en polare och när jag skulle köra ut från uppfarten hemma så hörde jag att det skrapade lite... Fort ut å kolla och ja däckena tog i skärmkanten fast bilen är gubbhög. Det fick bil att kasta ut dövikten och ta en tur ensam och känna lite på bilen. Kom tillslut fram till att hjulena inte satt riktigt lika i hjulhusen så det blev en vända upp på lyften och jag fick justera in camber på högersidan eftersom att det stack ut lite för mycket och det drog med sig toe vinkeln så fick ändra lite på den också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-47f705be40280f3a02baaaa675caf696.jpg
Däcken stack ut lite för mycket så jag fick pilla lite med hjulvinklarna wink

Jag såg att det blev lite bättre men att det fortfarnade skulle ta i och det skulle eventuellt bli dyrt om man missar att vejja för en håla så jag fick göra debut med skärmvalsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-98f96e7001e8e2d9fef9d40cf7d3747e.jpg
Det var en jävla bred skärmkant så lite måste man ju kunna få en den så det var bara att värma och valsa på! Det gick helt okej för att vara första gången och jag fick iaf in det mesta i mitten på hjulhusen. Lacken klara sig ganska bra men det blev lite små krackeleringar så jag fick ta lackstiftet och lägga i lite pigment där det behövdes (runt svetspunkterna som var stenhårda) och sedan blev det 2 lager med en riktigt bra två komponents klarlack så att det ska bli slitstarkt och hålla rosten borta! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-1d8c4c6c9a595214a31d425002c968f4.jpg

Tillslut så fick jag göra ett test och kolla hur långa fjädringsväg jag hade utan att däcket skulle skrapa i. Jag använde mig av org. domkraften, en palltruck och ett plogstål! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-8b785d1d04defd670b6d75af7a2396ac.jpg
När palltrucken var i sitt högsta läge så hade jag ca 1 cm kvar till skärmkanten

Och per automatik så fick jag se hur mycket jag hade tillgodo fram på andra sidan och där var det lugnt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-e52bd037c37e43dec27d3513ee1a2212.jpg

En bild när allt var klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-78198ea2c52550559b8adb2dd94581f9.jpg

Flera bilder på däckpysslet kommer att komma upp på mitt fotoalbum samt några fler seriösa bilder på bilen kommer snart upp på bilens hemsida! smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Weber122
29 mars 2014 · 128 Inlägg

Ja det var riktigt tråkigt samt en aning oseriöst av däckfirman...

Supra_robin skrev:
aj fan va sugit sad

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Derbi
30 mars 2014 · 1 531 Inlägg

Ser bra ut Filip smile Tråkigt det där med däcken bara hmm Sänkning kvar nu då? smile

Weber122
30 mars 2014 · 128 Inlägg

Tackar smile Ja det var lite tråkigt hmm Ja det blir nog coils i samband med bpu, men det kör vi nog under nästa vinter? smile

Derbi skrev:
Ser bra ut Filip smile Tråkigt det där med däcken bara hmm Sänkning kvar nu då? smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Derbi
1 april 2014 · 1 531 Inlägg

Okej smile BPU blir det till att vänta på för min del några år med tanke på den lille som väntas ;P

Weber122
5 april 2014 · 128 Inlägg

Då har det gått yttligare en vecka och denna veckan så har bilen fått nytonade rutor på Solfilmsohlsson samt en grundlig rekond på Top Car.

När det gäller toningen så fick det bli steg 2  på alla rutor förutom vindrutan då det kan vara gött att se ut på kvällen. Här kommer några bilder både utifrån och inneifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-594352626f48d4d8c71bd4b1ab017a61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-7541bc9031e3c2ba147785b5a9f0540b.jpg
Bakrutan blir det dock ett litet återbesök på eftersom att värmeslingorna var ganska höga och det var svårt att får det tight och snyggt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-e9ce788c232f3250455566c6e91b8c22.jpg
Jag tycker att nyansen blev ganska lagom. Vi får se vad farbror blå tycker! wink

Och när det gäller rekonden så blev det en grundlig polering och sedan ett PPS-lackskydd. Allt blev kanon dock en liten kommunikationsmiss så gummilisterna kring rutorna tar de till veckan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-b073efd1f343272a9de2c2487df4262f.jpg
Blank? wink

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Mirsoo
25 april 2014 · 22 Inlägg

Ser jäkligt fin ut. Vart har du lyckats hitta denna oskulden? wink Kul med en till Supra i Karlstad smile

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC
Weber122
26 april 2014 · 128 Inlägg

Tackar! Ja den är riktigt fin med få mil på nacken. Denna skönhet har jspec på ilanda fixat fram ifrån japan i höstas smile

Mirsoo skrev:
Ser jäkligt fin ut. Vart har du lyckats hitta denna oskulden? wink Kul med en till Supra i Karlstad smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Mirsoo
28 april 2014 · 22 Inlägg

Inga probs. Jo men tyckte väl att den såg bekant ut. Var hos jspec jag med och ville köpa en Supra men de drygade med att få fram en offert(3 veckor) så jag köpte den jag har nu istället smile.

Weber122 skrev:
Tackar! Ja den är riktigt fin med få mil på nacken. Denna skönhet har jspec på ilanda fixat fram ifrån japan i höstas smile

Mirsoo skrev:
Ser jäkligt fin ut. Vart har du lyckats hitta denna oskulden? wink Kul med en till Supra i Karlstad smile

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC
Weber122
28 april 2014 · 128 Inlägg

Jasså, ja de livnär sig inte längre på att importera bilar utan det är ju främst bildelsförsäljning som gäller så det kanske var därför? smile Är du nöjd med ditt köp då? smile

Mirsoo skrev:
Inga probs. Jo men tyckte väl att den såg bekant ut. Var hos jspec jag med och ville köpa en Supra men de drygade med att få fram en offert(3 veckor) så jag köpte den jag har nu istället smile.

Weber122 skrev:
Tackar! Ja den är riktigt fin med få mil på nacken. Denna skönhet har jspec på ilanda fixat fram ifrån japan i höstas smile

Mirsoo skrev:
Ser jäkligt fin ut. Vart har du lyckats hitta denna oskulden? wink Kul med en till Supra i Karlstad smile

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Mirsoo
29 april 2014 · 22 Inlägg

Tycker inte att det spelar roll, de hade 2 st som var klara för besiktning hemma. Har man en kund som man lovat att ge en offert inom en vecka så ska man utföra den uppgiften. De hörde inte av sig något mer så jag gick och köpte en annan istället. Jag har dock köpt delar och så av dem då det bara finns dom runt här.
Jodå, kan inte klaga smile. Full BPU och påställd låda så den rör på sig. Inte lika mint condition som din men den är helt okej. Lever pojkdrömmen smile.

Weber122 skrev:
Jasså, ja de livnär sig inte längre på att importera bilar utan det är ju främst bildelsförsäljning som gäller så det kanske var därför? smile Är du nöjd med ditt köp då? smile

Mirsoo skrev:
Inga probs. Jo men tyckte väl att den såg bekant ut. Var hos jspec jag med och ville köpa en Supra men de drygade med att få fram en offert(3 veckor) så jag köpte den jag har nu istället smile.

Weber122 skrev:
Tackar! Ja den är riktigt fin med få mil på nacken. Denna skönhet har jspec på ilanda fixat fram ifrån japan i höstas smile

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC
Weber122
6 maj 2014 · 128 Inlägg

Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde en uppdatering så här kommer en!

För någon helg sedan så tog jag supran till barkarby träffen. Rent maskinellt så funka bilen super, det ända som jag störde mig på var att däckena tar i skärmarna i lite högre fart... Så i onsdags så fick det bli ett besök på Jspec där jag köpte coilovers. Jag kom hem med en kartong med BC Racing V1 "Drop Low" coils. En ganska simple stötdämpare som är justerbar i hårdhet i 30 steg, 14 kg fjädrar fram och 10 kg bak samt vanliga gummitopplagringar då man inte har någon särskild nytta med justerbara på en supra. Varför det blev drop low är inte för att jag ska köra skitlågt utan för att det var det som fanns hemma och jag tänkte passa på att nyttja den långa helgen som jag hade framför mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-2ff4eb8213e78495f4b816ba7dd53862.jpg

Det första jag gjorde var att skydda gängorna med cc12 i den slutna delen som inte utsätts för grus och sedan fick det bli mattsvart vinyl på de gängor som är synliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-9286904711427138e9495b4cc4bbdebe.jpg

Jämförelsebild: Stock vs Aftermarket
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-07e3ab6c497d9b0c62b0fd5836c42125.jpg
Bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-aab9ceefea011eb563fef06b011410de.jpg
Fram

När jag väl var klar med monteringen så fick jag prova mig fram hur lågt samt hur hårt jag skulle köra. Det första testet blev "för lågt" så det forfarnade skrapade.(Lagom höjd egentligen men jag "fel" et på fälgarna vilket förstör endel)
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-0d2af4b45f2de37ce3e7795672f1814e.jpg
Höjden direkt efter motaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177838/177838-9a63b749cbe66cdae09c8c43ba9f5ed2.jpg
Testar lite olika höjder fram

Tillslut så blev det att höja bilen ca 2 cm bak och 2.5 cm fram vilket resulterade i att bilen är nästa org. hög då den ska kunna brukas utan att skrapa i fast nu är han riktigt stum och har fina vägegenskaper.

Nästa projekt blir att byta hjulbultena fram då de är lite för korta. Jag har ca 5mm gäng i hjulmuttrarna pga av de 6mm spacer fram som jag moterade för att fälgarna inte skulle ta i okena.

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
JKDesign
6 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Lider lite med dig, går inte rädda genom att valsa skärmkanterna? Eller är det för mkt som fattas? Ställa camber vinkel?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Weber122
6 maj 2014 · 128 Inlägg

Har redan valsat skärmkanterna så mycket jag vågar och cambern är går inte att ställa på mera med de stag som sitter original på bilen hmm

JKDesign skrev:
Lider lite med dig, går inte rädda genom att valsa skärmkanterna? Eller är det för mkt som fattas? Ställa camber vinkel?

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
JKDesign
6 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Ajdå, hoppas du kommer på någon lösning. Jävligt clean bil, tycker du ska va 100% nöjd annars känns det ju sådär hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Weber122
6 maj 2014 · 128 Inlägg

Ah det löser sig sa kärringen som sket i badkaret! wink Jadå, jag är allt nöjd med pärlan! smile

JKDesign skrev:
Ajdå, hoppas du kommer på någon lösning. Jävligt clean bil, tycker du ska va 100% nöjd annars känns det ju sådär hmm

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang