Projekt: Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) [Förfining, bättre väghållning och bromsar på G]

Här kan du läsa om vad som händer med min kulbil. Jag kommer att ta ett steg i taget, men målet med projektet är att i slutändan ha en bil som fungerar lika bra att ställa ut som att köra bana med. :)
  • 12 Följare
  • 39 870 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli 2016
D_Fast Alfista
30 januari 2014 · 217 Inlägg

Ciao Gorg:are!

Det här blir min första projekttråd här på Garaget och jag hoppas att den kommer att uppskattas, även om det kommer att ta ett tag innan den kommer igång på riktigt... så länge det är kallt och snö ute kommer det inte att hända så mycket. wink

Senast redigerat av D_Fast (21 december 2015)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
30 januari 2014 · 217 Inlägg

Då så, det är väl lika bra att ta det hela från början då.

Bilen kommer ursprungligen från Danmark och direktimporterades av den första ägaren till Sverige.
Bilen var utrustad med SP1-paket, Zender spoiler fram/bak samt en hög vinge från bilhandeln.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sportpaket (SP1) innehåller:
• Svarta mätartavlor med röda siffror
• Kolfiberimiterad mittkonsol
• Svart läderratt- och växelspaksknopp
• Grå/svart sportklädsel i tyg, med Alfa Romeo-logga
• GSM-antenn
• Lackerade sidokjolar
• Sänkningssats (20mm)
• 16" fälgar med 205/55-16 däck
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Därefter har bilen totalt bytt ägare 6 gånger varav jag är den senaste. Den tredje ägaren var snäll och satte dit ett Supersprint-system från katten och bakåt med DTM-look utblås. smile Det låter riktigt gött och det ända jag har behövt byta är mellanröret som byttes till ett likadant nytt, i höstas.

Senast redigerat av D_Fast (31 januari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
30 januari 2014 · 217 Inlägg

Den 5 maj 2012, blev jag för första gången bilägare. "Wohoo!" Men innan jag påbörjade färden hemåt behövde hon tankas med. roll Fyllde upp med 98 för säkerhetsskull, då jag inte visste bättre. Numera kör jag på 95 och det går minst lika bra och blir billigare om inte annat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-27d41fc19a1683dd5697243a01cd02f8.jpg

Vid köpet hade bilen även följande fel:
- Airbag-varningslampan lyste (Ett vanligt fenomen är att det är glappkontakt i någon av kablarna under förarstolen)

Men vid en genomgång av bilen hos min mek, visade det sig tyvärr vara styrdonet som var trasigt... Höger tvärstag bak och vänster stötdämparlagring bak behövde också bytas. Undertill såg hon väl ganska fin ut för att vara en Alfa. wink Visst det finns lite rost, men inget som hotar någon vital del (vad jag vet/tror) och kommer givetvis att åtgärdas snarast.

Så, då var det knappt 2 månader kvar till första besiktningen då... hur skulle detta gå? wink

Senast redigerat av D_Fast (3 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
30 januari 2014 · 217 Inlägg

En månad senare blev jag medlem i CARS (Club Alfa Romeo Svezia) och en vecka därefter skapade jag även ett konto på hemsidan. Samma dag lade jag upp en annons sökandes ett fungerade styrdon. Fick napp på direkten och en vecka senare kom det ett paket med posten. Bytte styrdonet samma dag som jag fick det och äntligen slocknade airbag-varningslampan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-fef8cc90a77bc9043518c0187a03e4d6.jpg

Nu var det bara 6 dagar kvar till besiktning och då skulle även tvärstag och stötdämparlagring bytas innan.

Den 25 juni åkte jag återigen till min mek, som bytte de dåliga delarna medans jag väntade. Det var den första service jag låtit göra på bilen, som då bara gått 10.833 mil på 12 år. smile Jag passade också på att låta göra en fyrhjulsmätning innan besiktningen.

Dagen efter var det dags för besiktning. Innan jag åkte till Bilprovningen gjorde jag en snabbkontroll av bilen och upptäckte att batteriet satt löst... yikes Så, det var bara att åka så snabbt som möjligt till Mekonomen och köpa en spännrem att sätta fast batteriet med. Under stressen lugnade faktiskt Busso-sexans muller mig en aning. smile När jag väl kommit till Bilprovningen, som låg efter i tidsschemat, hade även vänster positionsljus lyckats gå sönder. "Jippi!" mad

Under besiktningen gav handbromsen dåliga värden men bilen gick igenom med anmärkning på positionsljuset. "Skönt!" Det blev iaf inte ombesiktning. smile

Efter det jag upptäckt/fått veta av besiktningen, bytte jag positionsljuset och beställde en ny handbromsvajer som min mek också fick byta.

Då var alla problem lösta. "Nej, är du dum eller?! det är ju en Alfa." big_smile

Senast redigerat av D_Fast (30 januari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
Gussam
31 januari 2014 · 619 Inlägg

D_Fast skrev:
Då var alla problem lösta. "Nej, är du dum eller?! det är ju en Alfa." big_smile

lol lol
Sann pessimist eller realist... en fråga om perspektiv

D_Fast Alfista
31 januari 2014 · 217 Inlägg

Gussam skrev:

D_Fast skrev:
Då var alla problem lösta. "Nej, är du dum eller?! det är ju en Alfa." big_smile

lol lol
Sann pessimist eller realist... en fråga om perspektiv

Haha, snarare realist men det gör mig inget eftersom jag älskar min bil ändå. wink

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
31 januari 2014 · 217 Inlägg

Det hände även en del saker mellan besiktningen och bytet av handbromsvajer. wink

En dag upptäckte jag att det hade läckt in vatten på passagerarsidan fram, när det regnat ute. yikes Så jag sökte runt på nätet lite för att hitta en lösning/orsak till problemet. Detta var däremot inget vanligt symptom och kunde bero på lite olika saker. Jag började med att kolla om dräneringshålet för torpedväggen var igentäppt. Visst fanns det lite gamla löv och smuts, men det var långt ifrån igentäppt. Däremot så upptäckte jag att det inte fanns något pollenfilter isatt. "Men, vänta lite... jag fick ju med ett nytt filter när jag köpte bilen?!" Så jag satte dit filtret och sedan dess har det varit tätt. "Ett problem mindre, mer njutning." smile

Jag hade länge tyckt att tutan lät lite mesigt också, så jag tog mig därför en närmare titt på det hela. Det visade sig att där bara satt högsignal... "Inte konstigt att det lät gällt och mesigt." tongue Så jag åkte till Biltema och köpte en ny lågsignal och satte i. Att byta tuta var "trångt som f@n!" rent ut sagt. Men efter lite krångel och med hjälp av ett snöre satt den till slut på plats. smile

Under sommaren blev det allt varmare och varmare i bilen också... "och nej, jag hade inte stängt av AC:n." Så hade DäckStop en kampanj, där de erbjöd gratis AC-kontroll. Jag slog till och bokade en tid. smile Efter kontrollen visade det sig att gasen var slut och det fanns inga hål i systemet. De sa även att gasen brukar ta slut efter 2-3 år, även om om det inte finns några hål... "Men, hur f@n kan gasen ta slut i ett slutet system, om det inte finns några hål?!" Hursomhelst lät jag de fylla på ny gas (R134a) och det blev kallt som in i "hel****!" istället. "Bra att det går att få kyla iaf." tongue

Senast redigerat av D_Fast (1 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
31 januari 2014 · 217 Inlägg

Det behövde göras något åt ljudet också, eftersom det inte heller var det bästa. När jag köpte bilen satt det en gammal Clarion DRB4375 med CD-spelare och EQ (som för övrigt är till salu om någon är intresserad). Den hade ändå inte lika bra ljudkvalitet som pappas 18 år gamla Pioneer. Därför så köpte jag en ny Pioneer DEH-8400BT, med CD-spelare, mp3, AUX, 2 x USB, SDHC-läsare, BT, RGB-skärm samt grafisk EQ mm.

Den nya stereon, satte jag in den 2 augusti, som inte heller var helt lätt. Jag bytte även plats på 2 sladdar för att få standard ISO (det verkar som att Alfa har en egen ISO tongue) och använde mig än en gång av snöre vid monteringen. big_smile När stereon väl var på plats blev det stor skillnad och original högtalarna spelar helt OK (även de främre högtalarna är till salu, då jag även bytt ut de).

Bilen hade även lägre temp än normalt vid vanlig körning och pappa trodde det var termostaten som inte fungerade som den skulle. Mycket riktigt, termostaten stängde sig inte som den skulle, då vi gjorde "vattentestet", därav den låga tempen. Så jag beställde en ny termostat med packning från Alfisti Racing. Den 9 september kom det ett paket med posten och efter montering åkte jag ut för en provtur. Tempen kom upp i 90C efter ca 1,5 mils körning och låg sedan där hela vägen hem.

Sedan gjorde jag inte så mycket mer med bilen under 2012, mer än att jag tog den på en "långtur" till huvudstaden och tillbaka. Därefter stod bilen still, sedan den 22 november, under täcke. Då jag vill bespara den från de rostvänliga vägarna vintertid, fram till i april 2013 någon gång. smile

Senast redigerat av D_Fast (31 januari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
31 januari 2014 · 217 Inlägg

Under tiden som jag väntade och längtade efter att det skulle bli vår igen, passade jag på att smida planer och köpa in lite delar till bilen, som i år igen. smile

Så jag började med att köpa nya instegslister, pedaler, damasker mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-dcf4da3d11e36cede2848799ee29dadf.jpg

Jag försökte även få tag på en ny växelspaksknopp till överkomligt pris, då min var något nött utan framgång (har fortfarande inte fått tag i någon, för 1500kr är för mycket tongue). Köpte även en bättre begagnad handbromsspak då knappen på min gamla var trasig och det gick inte att få tag i bara knappen. :S

Det blev även en motorvärmaresats från DEFA (som jag fortfarande inte har satt dit och kanske inte kommer ha användning för tongue), begagnade original gummimattor i nyskick, nya "Devil-eyes strålkastare" och LED-blinkers samt några dekaler. smile

Dekaltrim, TopGear-dekalen ger mig minst 5hk till: wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-2913526bd74bf071c8547f04c3fa0b9e.jpg

Jag hann med att fixa i ordning det mesta inför Skokloster, den 1 maj 2013, utom att byta till sommardäck... så här kommer ett urval av bilder från träffen, på lite olika italienska skönheter. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-51324a3482532b90b30bd2e7dc9b7a2e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-241238f06be7deca1efaf945cc2334d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-18cdc10fb479a7faffa59e3509d684ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-80508df146f5532e7a0a821fb036747a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-d6b7db1e42e03debbf295405caf3f492.jpg

Senast redigerat av D_Fast (1 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
1 februari 2014 · 217 Inlägg

Efter Skokloster köpte jag faktiskt på mig en hel del delar till, som jag försökte hinna med att byta/montera innan det blev dags att ställa bilen under täcke igen...

Först blev det nackstödsöverdrag, lite mer dekaler, Zender Race-tanklucka, Momo bältespads, Turtle Wax bilvårdsprodukter (kom bra till hands inför fotograferingen i september smile), nytt Supersprint mellanrör och till slut fick jag tag på bra begagnade Zender-kjolar och helt nya skärmbräddare att komplettera min fram/bak spoiler med. smile Förhoppningsvis ska bodykitet lackas om och monteras under 2015, då jag valt att lägga pengar på en "STOR-service" nu i vår istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-e991f378b4030a948f15dce0d604fb41.jpg

Inför fotograferingen bytte jag även ut mina gamla pedaler mot nya Momo Match (röda), bytte blinkers och strålkastare samt renoverade den gamla grillen med nytt emblem och några extra kromlister. smile

Jag har lite bilder från bytet av strålkastare med, men jag tror vi hoppar det för det var inte så roligt... om inte någon vill se förstås? tongue

Här kommer några bilder från fotograferingen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-3c7d63b329605142d653e83cc57e4ced.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-e09d484681a753d7983d271f91eaaf6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-fe3b4478f2f7c528e8cc37cd9ad7ab64.jpg

Senast redigerat av D_Fast (1 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
blomman01
1 februari 2014 · 405 Inlägg

prem lagd ! smile

D_Fast Alfista
1 februari 2014 · 217 Inlägg

blomman01 skrev:
prem lagd ! smile

Tack så mycket, vad roligt! smile

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
1 februari 2014 · 217 Inlägg

Lite drygt en månad efter fotograferingen nappade jag på "prova på-körning" på Sviestad. smile Det var första gången som jag körde bana och var bland det roligaste jag gjort. big_smile Jag tyckte iaf att jag körde fort när jag kommit upp i 150km/h på racksträckan... men när man blir omblåst av en Corvette Z06 inser man att det kanske kan gå fortare!? tongue Så alla som vill prova på bankörning och bor i Östergötland kan jag rekommendera detta till. Vad jag vet har de "prova på-körning" några gånger per år, på Sviestad.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Krav på utrustning:
Förare
• Hjälm
• Handskar
• Körkort
• Heltäckande klädsel (Bomull)

Fordon
• Bälte
• Inga lösa föremål i fordonet
• Däckmönster (>1,6 mm)
• Batteriet ska sitta fast
• Slangar hela och inga läckage
• Bromsljus fungerar
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

De som inte har banlicens kan lösa en endagslicens för 800kr. Det gjorde jag, men jag ska förhoppningsvis ta banlicens genom CARS i år. smile Kanske ses vi på banan någon gång?

Jag vill även passa på att tacka CjacobssonFoto för de fina bilderna från bankörningen och för lånet av hjälmen. Jag får ta och skaffa mig egen racingutrustning till nästa år. wink

Här kommer några bilder från bankörningen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-5bf290d022f810233e3bc387733f0e1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-ce5c3fcafc865cd2d0c7496dc3d472c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-4c85552bc477dc3cdeff4d295aa3d621.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-90852d76efcdb2c100b4aca1d0b4afc5.jpg

Senast redigerat av D_Fast (2 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
blomman01
1 februari 2014 · 405 Inlägg

nice ! big_smile

D_Fast Alfista
1 februari 2014 · 217 Inlägg

blomman01 skrev:
nice ! big_smile

Tackar! smile

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
2 februari 2014 · 217 Inlägg

Jag hann faktiskt med att byta högtalare fram också, innan jag ställde bilen under täcke. Som jag sagt tidigare så blev ljudet helt OK med den nya stereon. Men jag ville ha lite bättre välljud ändå, även om jag inte tänkt tävla i det. wink Det kommer troligtvis att bli ett par 6x9:or i år och eventuellt en diskret baslåda i framtiden. smile

Då jag var nöjd med min stereo, fortsatte jag med att installera Pioneer högtalare. Man brukar ju säga att "lika barn leka bäst" och kanske är det så med stereo/högtalare med? wink

Jag köpte ett kit som var avsedd för min bil, Pioneer TS-E170Ci (260W), med 2 st koaxialer och 2 st tweetrar. Men innan jag kunde få dit koaxialerna behövde jag köpa högtalarringar, då högtalarna var för djupa för att få plats i original hålen. hmm

Så till monteringen, då jag inte tänkt modifiera utseendet på bilen invändigt fick jag även borra lite större hål till tweetrarna som också var för feta. Kittet innehöll även förstärkare som jag limmade fast på insidan av dörrsidorna och drog nya kablar mellan förstärkare/koaxialer/tweetrar. Jag lämnade även en extra kabel till (-3dB), om jag skulle tycka att tweetrarna spelar för starkt. smile

Här kommer några bilder från installationen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-cd57a7fbeab0133ac5f70619c6e6adb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-d4db4659d497e24cf0bdce7b39d60780.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-89a850fbd1abbe21ddec30c78e6a3624.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194381/194381-dde4e9d3aa4e0c5bff68bd80ecab5649.jpg

Senast redigerat av D_Fast (2 september 2015)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
D_Fast Alfista
2 februari 2014 · 217 Inlägg

Så, då har jag nästan kommit fram till där projektet tar vid nu...

Nedan följer en lista med saker jag kommer att/vill göra (utan inbördes ordning):

[   ] Blästra och lacka om motorkåporna i orange/svart
[ X ] Byta kamrem, spännare + rullar
[ X ] Byta motorolja + filter
[ X ] Byta bromsolja
[ X ] Byta växellådsolja
[ X ] Byta kylare
[ X ] Byta tändstift
[   ] Chippa och mappa hos tmc i Eskilstuna + bromsning (före/efter)
[ X ] Fixa den ytrost som finns + övrig rost
[ / ] Foliera strålkastarna och dimljusen (genomskinlig)
[   ] Göra rostskyddsbehandling
[   ] Kolfibertapetsera plastdetaljer i interiören
[ X ] Köpa och byta vattenpump
[ X ] Köpa och byta multirem
[   ] Köpa och byta växelspaksknopp
[ X ] Köpa och montera 6x9:or i hatthyllan
[ / ] Köpa och montera främre/bakre stag
[ X ] Köpa och montera nya däck (Nokian Hakka Black)
[   ] Köpa bandäck
[ X ] Köpa racingutrustning (Hjälm, overall, handskar)
[ X ] Lackera om/montera Zender bodykitet
[ X ] Lära mig polera/polera hela bilen wink
[   ] Montera parkeringssensorer bak (ibland är det så jä*** svårt att se med den höga vingen tongue)
[ X ] OSRAM-ljusuppgradering
[   ] Renovera nycklarna
[   ] Renovera och måla bromsoken orangea
[   ] Renovera min andra uppsättning av Team Dynamics Diablo 17" och lacka svarta
[   ] Uppgradera bromsarna (köpa stålomspunna slangar, nya belägg och skivor bak)


En del av sakerna har jag redan hunnit köpa in, från det att jag bäddade om henne inför vinterdvalan, till idag. Det jag prioriterar främst är, att köpa in delar inför "STOR-servicen" som jag ska göra i vår och förhoppningsvis innan Skokloster, den 1 maj.

Sedan får jag se vad som mer dyker upp... har fortfarande inte bestämt mig (helt och hållet) vad det ska bli av projektet. smile

Arrivederci!
Daniel

Senast redigerat av D_Fast (2 september 2015)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
gancA Alfista
3 februari 2014 · 438 Inlägg

ÄNTLIGEN! smile
Välkommen till projekttrådarnas värld (där det alltid finns plats för en till Alfa för problemen tar aldrig slut)! wink
Riktigt snygg är 'Alice', kul att få se lite bilder från bankörningen, funderar på att åka dit med 2.0an om jag får ordning på den tills dess (Vill inte mosa V6:an i däckhögarna).

Som däck kan jag annars rekommendera Michelin Pilot Super Sport eller Falken ZYX ZE912 (har dessa däck på V6:an och biter bra och är inte dyra) iofs rullar jag på 17" 225/45 eller om det var 17" 215/45 smile

Följer med spänning! smile
Lycka till!

(Såklart lägger jag en prenumeration)

MvH
/Erik

Senast redigerat av gancA (3 februari 2014)

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336
D_Fast Alfista
3 februari 2014 · 217 Inlägg

gancA skrev:
ÄNTLIGEN! smile
Välkommen till projekttrådarnas värld (där det alltid finns plats för en till Alfa för problemen tar aldrig slut)! wink
Riktigt snygg är 'Alice', kul att få se lite bilder från bankörningen, funderar på att åka dit med 2.0an om jag får ordning på den tills dess (Vill inte mosa V6:an i däckhögarna).

Som däck kan jag annars rekommendera Michelin Pilot Super Sport eller Falken ZYX ZE912 (har dessa däck på V6:an och biter bra och är inte dyra) iofs rullar jag på 17" 225/45 eller om det var 17" 215/45 smile

Följer med spänning! smile
Lycka till!

(Såklart lägger jag en prenumeration)

MvH
/Erik

Tack så mycket, vad roligt! smile

Jag fick tummen ur till slut, även om jag själv inte tycker att det är samma kvalitet och kvantitet på tråden som på dina ännu. tongue

Det skulle vara kul med fler Alfor på Sviestad. Då jag körde var det en till 156 2.0 TS, en 147 GTA (fick motorras) och en gammal Giulietta Mk 2 (körde som s@tan wink). Varför inte V6? Då måste du verkligen satsa full ut?! yikes

Senast redigerat av D_Fast (8 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)
gancA Alfista
4 februari 2014 · 438 Inlägg

D_Fast skrev:
Tack så mycket, vad roligt! smile

Jag fick tummen ur till slut, även om jag inte själv tycker att det är samma kvalitet och kvantitet på tråden som på dina ännu. tongue

Det skulle vara kul med fler Alfor på Sviestad. Då jag körde var det en till 156 2.0 TS, en 147 GTA (fick motorras) och en gammal Giulietta Mk 2 (körde som s@tan wink). Varför inte V6? Då måste du verkligen satsa full ut?! yikes

Jag tycker du håller bra kvalitet på tråden! Är bra sugen på att åka förbi dig i vår (mars/april beroende på saltning och vilken bil som då fungerar cool ) och kika lite på Alice! smile

Giulietta är fint! roll

Haha nej inte köra fullt ut. Jag är bara rädd för att pajja den, det är ju min glidarbil lol (är ju så himla fin i karossen och chassiet, ingen rost dvs.) Samt att jag nog inte har råd att köpa en ny V6:a i samma skick i år. neutral

Lycka till!
MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang