Jetta Mk1 Uppfräschning /Stance

Åkte till Nora, en bit utanför Örebro och hämtade en Vw Jetta Mk1 -83 Har alltid gillat mk1, sen kom denna upp billigt på blocket så slog till dagen efter jag såg annonsen. Planerna är inte att renovera direkt, den är så pass så fin under o knappt någe rost så det blir mer ett "Stuk projekt" men också byta saker som är dåliga som hjullager, generator, bromsar och dylikt Stuket jag kommer gå in på är något nytt för mig. Stance ska jag gå in för! = Sänka tills det tar stopp o ett par riktigt snygga fälgar! Ljud blir det med, inte ett herrejösses ljudbygge men ska låta bra :) NYA MÅL FÖR 2015: Nya fälgar Ny front ( Europa front) Bättre ljud Coilovers ( Åka lägre) Avgassystem byte Tona rutorna i dörren med en lätt/ljus toning Byta baklyktor (kanske tona rött/svart) och extrem camber. Målsbild 2016: Byta till en turbodiesel maskin, regga om den.
  • 77 Följare
  • 120 426 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2016
ericfagerstad Hard roller and cruising low!
13 december 2014 · 237 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Sjuk fräsch mk1! smile vad kör du på för något ET på fälgarna du hade i somras?
Har nämligen själv skaffat mig en jetta mk1 coupé wink

Den ser ju bättre ut på bild wink Det är et0 som gäller! smile Jaså, jo som den gorg nörd man är så känner jag på mig att det kommer bli bra stuk på den, så lägg upp den på gorg! big_smile

Volvo 945 Turbo "No Turbo No Party" (1997)
Volkswagen Jetta Mk1 Turbo Diesel "Clean and Classy" (1983)
Volvo 240 "Turbo ällä" (1990)
ericfagerstad Hard roller and cruising low!
15 december 2014 · 237 Inlägg

Nya fälgarna sitter som en smäck! Efter ett tag big_smile Dem slog i rätt hårt i fjäderben för att det var helt fel ET, men efter 5mm spacers så passsade dem bättre smile Tyvärr så fick jag inte med någon bild när fälgarna satt fram men bak sitter dem på big_smile OCH det är biltemas spacers, det var bara ett test så ska väl försöka få tag på lite mer "dyrare" spacers med andra ord smile
http://i61.tinypic.com/2nv6jrr.jpg
http://i60.tinypic.com/icmqsz.jpg
Och denna bild gillade jag lite mer än dem andra, utan kofångare och lite närmare bild på fronten
http://i60.tinypic.com/2dh62pu.jpg
Nu ska det införskaffas nya coilovers för en gångs skull! Svårt och ställa på millimetern på fitmentet när man kör kapade fjädrar (jag skäms lite men det blir lågt för en billig peng) wink

Senast redigerat av ericfagerstad (15 december 2014)

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
19 december 2014 · 237 Inlägg

I Onsdags så satt jag o klicka runt på Ebay och handlade smile Detta blir tredje paketet jag har beställt från Tyskland och grejerna kommer inom tre arbetsdagar smile  Så 2 dar senare så stod detta hemma när jag klev in i hallen smile
Anledning till jag köpte nya är just att jag har åkt på risiga coilsar fram och kapat bak, nu vill jag åka lägre så det var coilovers big_smile
http://i59.tinypic.com/vjivt.jpg

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
21 december 2014 · 237 Inlägg

Så vart det med nya rimsen smile Ska väl ner lite! Och kanske någon grad mer på cambern, stämmer det att 1 grad ger ungefär 1cm??
http://i58.tinypic.com/1zbcvab.jpg

Senast redigerat av ericfagerstad (21 december 2014)

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
22 december 2014 · 237 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
De hänger du på stor fälg osv du har. Ta en vinkelhake modell stor och en gradskiva?

Aa får se om jag ens kör camber, tycker det sitter fint nu med fitment! smile Men man kan ju testa, bara att lägga brickor isf smile

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
2 januari 2015 · 237 Inlägg

Idag så har jag rödtonat lyktorna, har ju ett annat par ligger så tänkte testa på lite men ändå ha kvar 2 som är orginal! Och ja varningstejp var den enda tejp jag hittade wink Resultat bilder kommer:
http://i60.tinypic.com/2885bhi.jpg

Senast redigerat av ericfagerstad (2 januari 2015)

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
3 januari 2015 · 237 Inlägg

Twins skrev:
mitt tips är att skaffa cambershims, montera samt justera Toe (borra nya hål) men skall du ha rätt toe så måste du bestämma dig för e permanent ride hight.

efter det är det bara att mäta spacers smile

Okej, så dem förborrade är inget att ha? Annars måste man lägga en bricka? smile

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
4 januari 2015 · 237 Inlägg

Har ju sett att min drivknut damask är lite dålig, så idag har jag bytt den, det är väl lika bra! smile
http://i62.tinypic.com/jjs6r8.jpg
Inte världens mest nödvändigaste bilder för tror dem flesta av er vet hur en damask ser ut, men jag kanske är en fotograf inom mig! big_smile
http://i60.tinypic.com/35dazh3.jpg

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
5 januari 2015 · 237 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Tonat originalen? Ser ju helschysst ut smile

Yes! Jag tonade blinkersen röda! smile Jag tror det vart bra, svårt att se som sagt när det är så trångt i garaget smile

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
14 januari 2015 · 237 Inlägg

Jag har länge funderat på vad man ska ha för slutrör? Vad passar på en Volkswagen inom "Stance världen"?
Så länge så fick det bli en polering av det gamla orginalet! smile
http://i62.tinypic.com/au8kqx.jpg
Sen en helkass bild på resultat! Ser mycket blankare ut i verkligheten! Fast hur många gånger har man inte hört den förr? wink
http://i57.tinypic.com/k1oxf9.jpg

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
14 januari 2015 · 237 Inlägg

Sedan har jag tvättat mitt huvskydd! AkA "bh"
Eller nu ljög jag; jag har inte tvättat utan min kära mor! Det krävs väl ingen bild men eftersom jag är en liten fotograf inom mig så får ni se ändå! big_smile
http://i60.tinypic.com/jfu2c6.jpg

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
16 januari 2015 · 237 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:

Edvin_Elm skrev:
Kanske kan bli snyggt med dubbla rör som sticker upp lite snett om du vet vad jag menar sitter oftast på stance/jdm bilar smile

Dtm utblås! Sitter gött på mk2, mk3 o corrado typ men på mk1, njae sad

Får klura på detta! smile

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
18 januari 2015 · 237 Inlägg

Ställde lite camber på framhjulen o tyckt det såg ballt ut! Sedan skulle jag rulla bilen nån meter och insåg att det gick rätt trögt wink Så smacka på en spacer på 5mm men det hjälpte inte speciellt mycket! Så tyvärr så var det för cambern jag hade ställt; drog om det så det vart rakare då gick det fritt med spacer. Men fortfarande väldigt tight!
http://i60.tinypic.com/24uzryh.jpg

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
26 januari 2015 · 237 Inlägg

Sitter här hemma från jobbet och glor på massa gamla bilder och hittade lite! Tänkte bäst att dela med mig nu när tråden har stått stilla i två veckor! Jag håller mycket på med camber och bygger på fitmentet så snart kommer mer fakta om det! big_smile
Här är bilderna jag hittade smile Notera gamla golfen 2an på andra bilden cool
http://i61.tinypic.com/r1g4k5.jpg
http://i57.tinypic.com/30wnghe.jpg
http://i60.tinypic.com/2b5du8.jpg

Senast redigerat av ericfagerstad (26 januari 2015)

ericfagerstad Hard roller and cruising low!
27 januari 2015 · 237 Inlägg

bbellman skrev:

FjonkeeN93 skrev:

ericfagerstad skrev:
Jag tänker smacka på både färdiga shims samt brickor! smile

Jag med troligtvis big_smile

Varför både och? räcker det inte med brickor eller finns det någon anledning till att köra båda? Är det isåfall att man får mer "kontakt yta" med riktiga shims?

I mitt fall så köpte jag shims men toen vart inte helt korrekt, man såg det till och med på "ögonmåttet". Så jag brickade bort toen så det vart rak igen, och 2.5grad shims + brickor ger en väldig lutning på det big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang